Side 3 av 12

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:15 feb 2010 16:45
av ke25-toyoglide
det er ingen som synes dette er mer tragisk enn meg, men eg stapper ikkje hue opp i rævva for det, og later som det bare er dårlige kunder som har skylden.
Og eg har opplevd såpass arroganse av Toyota ansatte at det kom ikkje akkurat som en bombe at de prøver å ignorere slike ting.
Uttalelser som : nei det er ingenting som kan gå gale på de nye Toyptaene for de er ferdige når de komer ut til kundene.
Når slikt sies i alvor, då har du et problem i organisasjonen.
Og når du komer inn og vil bestille bil, så får du beskjed om at det er så lang ventetid på den modellen, men du kan få kjøpe en annen bil. Som om du var heldig som får lov å kjøpe en Toyota. Slike historier er det mange av i Haugesund ihvertfall.

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:15 feb 2010 16:52
av apehest
Toyota har produsert 8-9 millioner biler i året de siste 5 åra og det finnes ett tilfelle med dødsfall.
Altså noe ala 40-45 millioner biler, èn ulykke som har resultert i dødsfall. Jeg tror det faktisk er farligere å kjøpe seg en softis på en klar solskinnsdag i juli.
Og at toyota er arrogante og ikke fikser problemer etter seg tror jeg ikke mange i toyota kjenner seg igjen i.
Kampanjer de har hatt på opptil 8 år gamle felger og 11 år gamle gulv i yariser sier sitt om hvor opptatt toyota er av å stå bak produktene sine. Har ikke akkurat vært noen mediestorm rundt de og et dusin andre tilbakekallingskampanjer de siste åra, så den er jeg heller skeptisk til.
Tro heller ikke at du kan gå til andre merker med en 7 år gammel motor som har rasa og få dekka ny blokk, topp og turbo + jobb av importøren.
Kan godt hende toyota haugesund suger balle, det vet jeg ingenting om.

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:15 feb 2010 17:53
av ke25-toyoglide
For det første så er en dødsulykke for mye på slike feil som her er, når de har visst om det i lengre tid.
Hvor går grensen, skal de ha ukentlige møter for å vurdere hvor mange menneskeliv som går tapt, for å vurdere om de skal gjøre noe :?: (tragisk nok så er det nok det de har gjort, viss de har hatt møter i det hele tatt.)
19 liv bare i USA er det som hittil er sannsynligjort pga disse feilene, er det nok :?:
http://e24.no/jobb/article3507151.ece
Og hvor mange andre ulykker det er er det ingen som vett, siden det ofte ikkje er vitne i en dødsulykke, der ulykken skjer i stor fart pga gass henger seg opp og bremser ikkje virker.
Ja noen ting har Toyota tatt på garantien, og når det gjelder de motorene så er det noen som har fått dekket det for det er en bevist svakhet, andre har ikkje fått dekket det pga førerfeil har de kalt det. Er det rettferdig, og hvem skal sile det :?: I begge tilfeller er service fulgt.
Og eg har gjort flere oppmerksom på utette lykter på Avensis er en reklamasjonsak, det har de ikkje fått beskjed om når de bestillte nye lykter, flere har måttet krangle for å få det dekket, på 3-4 år gamle biler. Til og med når de underkjente bilen på EU kontroll ga de prisoverslag på bytte, uten å informere om at det var en garantisak. Slik skal det ikkje vere.

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:15 feb 2010 18:27
av apehest
Selvfølgelig er ett eneste dødsfall altfor mye.
Jeg kjenner meg ikke igjen i noe du skriver. Det er ikke slik vi driver butikk i fredrikstad.

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:15 feb 2010 19:49
av Mr_Storbrua
Tror dessverre det kan variere litt på kundeservice hos forskjellige forhandlere..

Kjenner meg heller ikke helt igjen i den måten og behandle kunder på, hos oss er det veldig viktig å få kunder fornøyde. Til og med de som oppfører seg som drittsekker, å bare forlanger å forlanger.

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:15 feb 2010 20:20
av ke25-toyoglide
Når det snakkes om dritsekker som forlanger, så har eg funnet ut at det ofte er det eneste som hjelper, står du med lua i neven så er det ofte lite hjelp å få.
I de sakene som er nevnt her, er det snakk om ting som skal vare i minst 5 år.
En motor, lykter og slike bremse/gass problemer som er problemet nå for tiden er soleklare garanti/reklamasjonsaker vil eg si, og Toyota har innrømmet produksjonsfeil på alle de tingene.
Viss en møter uvilje så er eg villig til både å true med NAF, forbrukerprogram, forbrukerråd og presse.
Men det er sjelden/ aldri eg blir møtt av uvilje for eg ber om at det blir fikset, og det blir forstått.
De som eg har hjulpet med info, er folk som ikkje kjenner så godt til kjente feil, og som heller betaler for seg enn å krangle. Hver gang så har det vert nok å spør om ikkje det er en garantisak så har det vert nok.
En annen ting er at eg personlig synes selgere/kundemottakere bør sette seg bedre inn i det de representerer, og viss de får et teknisk spørsmål, så bør de finne ut av det, viss de ikkje vett det.
Eg var innom forhandler og såg på Prius i 2006 og der stod det på brosjyren at det var høyde og lengderegulerbart ratt. Så flott sa eg då, venligst demonstrer det. Etter mye om og men så fikk han til høyde men ikkje lengde, og eg gjorde han oppmerksom på at det ikkje var lengderegulering. Åja sa han då. Flere ganger var eg innom og poengterte at det var feil på plakaten, uten at det ble gjort noe med det.
Trist for de som kjøper bil uten å prøvekjøre skikkelig.
Og når eg spurte om fargeprøve på nye prius, så kunne de ikkje skaffe det, eller informere meg viss de fikk inn fargeprøve. Det går så lite av den fargen sa de.
Takka pokkern for det når de ikkje kan vise fargeprøve, eller fortelle om det er metallic, men fargen var fin sa de :roll:

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:15 feb 2010 20:37
av mr2storbrua
Nå er det ofte slik, uansett hva det gjelder, at de som forlanger ting har større sjanse for å få det de vil ha, enn de som ikke forlanger noe. Altså, dersom noen mener at det går på garanti så får de dekket det, mens de som ikke vet det må betale selv. Mange ganger lønner det seg dessverre å være drittsekk...

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:15 feb 2010 20:57
av Bamsemoms
Har vært kunde hos flere toyota forhandlere og kjenner meg ikke igjen i drårlig behandling, heller tvert om. Synes servicen er super bra. Det jeg kan se for meg er at det er kunder som uansett service skal klage på hva som helst. Er desverre mange som elsker og klage på di minste tingene som ikke er problemer, men rett og slett bruker feil.
Har selv en Toyota Auris som er i faregruppen. Har fått en ryddig og informativ brev som er lett og forstå. Vil heller si at forstillinga som VAG produserte fra 98-01 er en større svakhet på sikkerheten.

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:15 feb 2010 21:13
av Mr_Storbrua
Jeg tenker nå hvertfall at siden vi har vært vært de beste på kundetilfredshet i noen år nå, så er ikke vi vanskelige å ha med å gjøre. Men vi har noen "vanskelige" kunder. Der alt vi gjør er galt. Da mener jeg det er de som er vanskelige, å ikke oss. Hos oss er det hvertfall sånn at de som er hyggelige er veldig hyggelige å hjelpe, mens de som er vanskelige gjør man kke mer enn det man må. Altså følge vanelig toyota standard. Blir ikke så mye +1 som det kalles hos de..

Men nok om det..
Regner med dette løser seg greit etterhvert, å at bilene blir fiksa. Toyota vil ha alle bilene fikset i løpet av 90 dager. Da er det snakk om bilene i norge altså. Vet ikke hvor mange biler det er snakk om i norge, men er vel endel.

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:15 feb 2010 21:15
av mr2storbrua
Jeg har også gode erfaringer fra Toyota-service. Men synes det de gjorde med MR2 MK3-motoren var for dårlig... Kan jo selv tenke hvor mye eierne har tapt dersom de skal selge bilen bare fordi de ikke har byttet blokka. Og det kan jo tenkes at det er andre lignende problemer som vi ikke vet om enda..

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:15 feb 2010 21:46
av ErikG
Skjønner ikke hva dere mener Toyota skulle ha gjort med zz motorene. Skifte alle blokkene?? Det er bare et fåtall av alle solgte som faktisk får et oljeforbruk. Oljeforbruket på disse er stort sett mindre enn hva andre merker godkjenner. Hos andre får du faktisk med olje når du kjøper ny bil for å etterfylle.

Er det noen av sakene du linker til som det er bevist at det faktisk er gasspedalen som henger seg opp, og det er den pedalen det er kampanje på som er årsak til ulykken? Eller er det bare pressen som resonerer seg frem til at det er det som er årsaken?

Vi selger rundt 1000 biler i året og på den tiden den gjeldende gasspedalen har vært i produksjon har vi kunn hatt en som mente gassen hang seg opp, i dette tilfellet var det gulvmatta som ikke var festet med klipsene som var montert. Så å si at det er livsfarlig å kjøre en Toyota er bare piss!!!

Du må tydeligvis ha et sinnsykt dårlig forhold til din lokale forhandler da jeg ikke kan kjenne meg igjen i noe du legger frem som standard Toyota behandling....

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:15 feb 2010 22:09
av mr2storbrua
ErikG skrev:Skjønner ikke hva dere mener Toyota skulle ha gjort med zz motorene. Skifte alle blokkene?? Det er bare et fåtall av alle solgte som faktisk får et oljeforbruk. Oljeforbruket på disse er stort sett mindre enn hva andre merker godkjenner. Hos andre får du faktisk med olje når du kjøper ny bil for å etterfylle.
Istedet for bare å forlenge garantien med noen år, burde de kanskje heller forlenge med km? Sånn som det er nå er det jo slik at de som har skjært motoren faktisk var heldige fordi det skjedde tidlig nok.

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:15 feb 2010 22:15
av ErikG
Sånn som det er nå er det jo slik at de som har skjært motoren faktisk var heldige fordi det skjedde tidlig nok.
Det å skjære en motor pga oljeforbruk er dårlig behandling av egen bil. I innstruksjonsboka står det klart og tydelig at du må regelmessig peile motoroljen. Dette lærer man når man tar førerkort. Dette er noe du egentlig skal følge for at garantien skal holde. Har enda ikke opplevd noen som har måttet betalt hele shortblokk skiftet på en zz motor selv med slurvete service historikk.

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:15 feb 2010 22:26
av mr2storbrua
ErikG skrev:
Sånn som det er nå er det jo slik at de som har skjært motoren faktisk var heldige fordi det skjedde tidlig nok.
Det å skjære en motor pga oljeforbruk er dårlig behandling av egen bil. I innstruksjonsboka står det klart og tydelig at du må regelmessig peile motoroljen. Dette lærer man når man tar førerkort. Dette er noe du egentlig skal følge for at garantien skal holde. Har enda ikke opplevd noen som har måttet betalt hele shortblokk skiftet på en zz motor selv med slurvete service historikk.
Mulig du har rett, har ikke noe erfaring med det selv. Har bare lagt merke til at det er så mange som er bekymret for de motorene hvis ikke blokka er byttet. Og prisen på disse bilene når den er byttet er jo høyere enn dersom den ikke er byttet. Sånn sett kan man jo si at manglende vedlikehold har gitt gode resultater.

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:15 feb 2010 22:26
av apehest
Heller ikke opplevd at noen har måtte ta hele smellen selv på skifte av shortblock på zz.

Og ja man SKAL peile oljen, ellers gjelder ikke garantien og reklamasjonsretten. Dette er det en del merker som er strenge på. Også forsikringsselskaper vet om dette.
Hvis du har IF superforsikring, eller hva det heter når du har maskinhavariforsikring, så får du avkortning hvis skaden kunne vært unngått ved etterfylling av olje.