Side 3 av 5

Re: Potensiell ny Toyota eier, MR2 MK2. (spm)

Legg innLagt inn:24 apr 2010 00:15
av mailman1
jeg kjøpte min GTI for bare noen måneder siden. Husker fremdeles første gang jeg satte meg inn. Følelsen av å sitte lavt, girspaken i perfekt posisjon, en litt tung servo som føles som en direkte testosteron innsprøyting. Selv om den er tung på rattet i forhold til mange andre biler (jeg har prøvd ihvertfall) så er input'en så lynrask. Alt var tight, ingen dødsoner eller slark.

Motor foran har bare lyst å seile rett frem. Motor bak er helt sykt. Her er det bare å svinge så mye så... ja som du tør. Og jeg finner den meget forutsigbar. Litt skummel når du har vert litt for ambisiøs. Men jeg angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte mr2. Det tok meg 10 sekund etter at jeg hadde satt meg inn, til jeg var 110% overbevist.

Angående overstyringen så merka jeg også den var litt vel overstyrt med 195 foran og bak. Dette fikser seg med bredere dekk bak enn foran. Men som jeg sa tidligere så er den forutsigbar, så hvis du fremdeles har havna i hekken så har du oversett alle faresignalene :lol:

Det er vanskelig å ikke bli tung på høyrefoten i disse bilene. Så diverse slitedeler ryker nok som i biler flest. Men.. det er jo en toyota fra en era før elektronisk dilldall, tripcomputers, drive by wire og liknende graps.ble oppfunnet. skuddsikkert valg:)

Re: Potensiell ny Toyota eier, MR2 MK2. (spm)

Legg innLagt inn:24 apr 2010 00:45
av inzane2012
er nok sikkert mye oppskrytt det overstyrings problemet ja, men har en aldri kjørt en bil med midtmontert motor og bakhjulstrekk så kan det vere greit å vite om at understellet på 90-91 modellen er mindre tilgivende enn 92+ modellen...
for filosofien til toyota med mr2 modellen var jo det at dem ville tilby kjøreegenskaper og kjøreglede som den vanlige mannen i gata hadde råd til, og det vil jeg påstå dem har klart til di grader!
og en effekt at det var nettopp det at veldig mangen kjørte av veien fordi dem ikke viste hvordan dem skulle kjøre og hva dem skulle gjøre når rumpa først kom, og det var derfor endringen i understellet kom på 92 modellen...

så om det er BEDRE med pre/post 92 understell får bli opp til ekspertene å bedømme, men uansett tror jeg begge vil gi deg enorm glede enten om du har turbo eller ikke, for 120kmt er 120kmt uansett ;) og begge sitter like godt på veien

MEN en annen er jo og at 92+ kom med litt andre ting som ny frontleppe, servo, airbag og abs, og ett litt lavere understell :)
og det var igrun di tingene som gjorde at jeg skulle ha en 92+
og det med dekka så står det jo i vognkortet at en skal ha både smalere felg og dekk forran og bak, så det er jo nesten en selvfølge at en har det da ;)

Re: Potensiell ny Toyota eier, MR2 MK2. (spm)

Legg innLagt inn:24 apr 2010 01:27
av lasse
TrustNo1 skrev:
lasse skrev:92+ har i tillegg ikke mulighet til å justere caster foran om jeg ikke tar feil?
Tror det er camber vinkel justering som man mangler. Jeg trodde jeg kom til å få litt trøbbel med dette når jeg skulle ha bilen på firhjulskontroll pga senk. Men det viste seg at den var innen for verdiene på camber og det var spissingen min som spiste dekk i innerkant.

Camber er ikke justerbart originalt på noen mk2... Trenger da justerbare topmounts eller chrash bolter på navene.

Re: Potensiell ny Toyota eier, MR2 MK2. (spm)

Legg innLagt inn:24 apr 2010 02:47
av TrustNo1
lasse skrev:
TrustNo1 skrev:
lasse skrev:92+ har i tillegg ikke mulighet til å justere caster foran om jeg ikke tar feil?
Tror det er camber vinkel justering som man mangler. Jeg trodde jeg kom til å få litt trøbbel med dette når jeg skulle ha bilen på firhjulskontroll pga senk. Men det viste seg at den var innen for verdiene på camber og det var spissingen min som spiste dekk i innerkant.

Camber er ikke justerbart originalt på noen mk2... Trenger da justerbare topmounts eller chrash bolter på navene.
Aha. Caster tror jeg var justerbart på min 93 mod, men skal ikke si det for sikkert. Skal prøve å legge merke til det neste gang jeg har bilen opp på bukken :)

Re: Potensiell ny Toyota eier, MR2 MK2. (spm)

Legg innLagt inn:24 apr 2010 04:16
av Tommydesu
inzane2012 skrev:så om det er BEDRE med pre/post 92 understell får bli opp til ekspertene å bedømme, men uansett tror jeg begge vil gi deg enorm glede enten om du har turbo eller ikke, for 120kmt er 120kmt uansett ;) og begge sitter like godt på veien

MEN en annen er jo og at 92+ kom med litt andre ting som ny frontleppe, servo, airbag og abs, og ett litt lavere understell :)
og det var igrun di tingene som gjorde at jeg skulle ha en 92+
Her har du noen gode poeng syntes jeg. Vet ikke hvordan en "suge MR2" vil være med litt kvassere kammer, og litt lettere svinghjul? evt e85 også.
Tingen er at jeg har absolutt ikke råd til å se etter en Turbo uansett, har mest lyst på det og kommer sikkert til å bytte ettervært vist jeg liker MR2, men slik som det er nå blir det noe til under 60 lapper(skal ikke ha noe lån på bilen denne gangen :)), og da heller en uten turbo i grei stand.

Personlig så har jeg bestandig vært mer fan av N\A trimmet motorer i forhold til Turbo, ettersom det er bedre respons, somregel en del mer turtall, og en mye finere effekt kurve. Men det er klart at det er artig med litt ekstra push når man ligger på motorveien og noe kommer snikende på siden, eller forbi. I tilegg til alt dette har jeg serdeles lite erfaring med turbo biler ettersom det for det meste har vært Honda og sugemotorer det har gått i tidligere. Kan vel tenke meg til at en suge MR2 også er bedre til daglig bruk i forhold til en litt trimmet Turbo :)

ABS er ikke så nøye for min del, servo er greit å ha til daglig bruk, på min bil tar jeg av servoreima om jeg skal feks kjøre på bane eller "lokale togues :P" om jeg ønsker å gjøre det.
Lavere understell, abs, og en "facelift" er jo bestandig litt kjekt :)

Slik som det er nå står det mellom et nytt Civic Coupè prosjekt, eller en MR2 MK2. En bekjent av meg som jobber på havet har nettop kjøpt seg en MK2, så venter på at han skal komme hjem(30. April) slik at jeg får prøvesitte litt, og evt bli tatt med på en prøvetur om jeg er såpass heldig!
Da går jeg ut i fra at ting vil bli avgjort, kan med en gang si at denne tråden har hjulpet utrolig mye og setter stor pris på at dere er så engasjert med å poste her :)

Så har jeg da min bil som må selges før jeg gjør noe som helst annet, men jeg går sterkt ut i fra at nå som markedet begynner å våkne til livet vil jeg få den solgt i løpet av ganske kort tid. Er bil i perfekt stand som er klar til å brukes skikkelig.

Re: Potensiell ny Toyota eier, MR2 MK2. (spm)

Legg innLagt inn:24 apr 2010 11:02
av TrustNo1
Tommydesu skrev: ABS er ikke så nøye for min del, servo er greit å ha til daglig bruk, på min bil tar jeg av servoreima om jeg skal feks kjøre på bane eller "lokale togues :P" om jeg ønsker å gjøre det
Det slipper du på MR2 da den har elektrisk servo :P

Men du kan jo alltids dra ut sikringen :)

Re: Potensiell ny Toyota eier, MR2 MK2. (spm)

Legg innLagt inn:24 apr 2010 16:08
av ad92
Det første du kommer til å tenke når du setter deg i en mr2 er: Oj, dette er jo en go kart!
Man sitter så lavt, girspaken og håndbrekket er så godt plassert girene er kort og bilen har ikke ett snev av krenging.

Prøvde en "vanlig" bil etter å ha kjørt mr2 i 3 uker, var som å kjøre traktor :lol: .

Re: Potensiell ny Toyota eier, MR2 MK2. (spm)

Legg innLagt inn:26 apr 2010 20:28
av inzane2012
dropp civic'en du ;) kan aldri måle seg med en mr2 uansett hvor gode di vtec motorene måtte vere ;)

N/A trimming på mr2 er vist veldig kostbart om du skal gå litt grundigere til verks, og det blir fort billigere å bare bytte til turbomotor med en gang, hvertfall om det er 156HK utgaven du har, 175hk utgaven er kanskje litt mer trimmevillig, men skal gjøre det skikkelig med N/A så finn deg en beams motor ;) det er vertfall en av mine største ønsker med min bil ;) da får du en N/A motor med 190-195hk og med litt småtrim som luftfilter, eksos, oppgraderte tenningsdeler og litt anna småstæsj så burde den lett bikke 200hk noe jeg tror vil kunne holde lett følge med forskjellige turbo :)

det kan og kanskje lønne seg å søke etter biler utenfor norge, sveits har jo nærmest vert hovedlevrandør av mr2 til norge, samt sindrelj her på forumet kan vere behjelpelig med å skaffe deg noe å velge i, om den ikke er solgt enda har han en til salgs nå, som ser ganske strøken ut, men med litt feil farge på teppet da...

PS: du kan godt slenge ut noen bilder av hondaen du har nå ;) alltid kjekt med bilder av biler som har blitt tatt godt vare på ;)

Re: Potensiell ny Toyota eier, MR2 MK2. (spm)

Legg innLagt inn:27 apr 2010 06:21
av James
kunne ikke ha sagt meg mer enig.. Er en helt annen feeling å sette seg inn i en mr2 enn Civic. Mye mer sportslig følelse..
hadde selv en Civic et par mnd. etter jeg var uheldig med GT4en jeg hadde.. den hadde riktignok en grevlingmotor i (90hk) :roll: ,men hadde coilovers, 17" felger/205-40 dekk..så fekk hvertfall litt kjennskap til hvordan den lå på veien.
Og selv med org. understell på en mr2 er en mr2 mye gøyere. Gokart så det holder og bra med fartsfølelse :)
så ser de uten tvil også mye bedre ut og vekker mer oppsikt :wink:

Re: Potensiell ny Toyota eier, MR2 MK2. (spm)

Legg innLagt inn:27 apr 2010 06:43
av mailman1
bilde plz. husker ikke hvordan civic ser ut jeg. :P

Re: Potensiell ny Toyota eier, MR2 MK2. (spm)

Legg innLagt inn:27 apr 2010 09:05
av magnesmurf
Civic vs mr2, blir vel litt som å spørre om du skal kjøpe ford focus eller porsche 911? :wink:

Har et eneste råd til deg. Sett deg inn i en mr2 og prøv den! Da trenger du ikke spørre oss hva du skal ha. ta kontakt med noen på forumet som bor i nærheten av deg, og spør om å få sitte på en tur.

Du skriver at du bare har 60k å bruke? Prøv å øk budsjettet til 80k. Da får den en fin mr2 med sugemotor og relativt lav kilometer. Har du råd, kjøp turbo med engang. Kan du ikke bruke mer enn 60-80k, kjøp deg en fin NA bil. Sugemotoren går emr enn bra nok til å gi deg noen morsomme opplevelser. Dessuten er det i svingene mr2en imponerer stort, forutsatt at understellet er i orden. :wink:

Har satt på eksos og filter på min sugemotor, og den begynner å gå ganske fælt. Med porting og kammer i tilegg vil du ikke ha behov for noe mer til normalt bruk.
Hvis du gir bånn pedal har du normalt sett 160-170 i enden av et akselerasjonsfelt til motorvei. Og bilen gjør 0 til 100 på ca 7 sek. (skal få tatt tida ordentlig etterhvert)
På en vei med litt svinger kjører du glatt fra 95% av dem som prøver å yppe seg fordi du har sportsbil. Motorsykler har ikke sjans til å heng på de i svinger, med mindre føreren av sykkelen virkelig kan kjøre, og sykkelen er skikkelig racing utgave.

Bare skrap sammen pengene, finn deg en fin mr2 til salgs, og dra og prøvekjør den. Bilen blir nok emd deg hjem etterpå :wink:
Her er noen eksempler på bra biler mellom 60 og 80k. Du får sikkert prutet litt og..
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=21956101
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=21847774
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=21819249 (kan nok prutes ned minst 10k pga høy kilometer)
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=21758032 (denne ser meget bra ut teknisk. 93 utagve med lav kilometer)
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=21657903

Re: Potensiell ny Toyota eier, MR2 MK2. (spm)

Legg innLagt inn:27 apr 2010 10:05
av marlboro1310
det står at den 1993 modellen bruker 98oktan, ikke at jeg fatter noe av akurat det.

Prisene er på vei opp nå som sesongen er her, det ser jeg...

Re: Potensiell ny Toyota eier, MR2 MK2. (spm)

Legg innLagt inn:27 apr 2010 15:07
av Tommydesu
Her er bilder og litt info av Civicen for de som måtte ønske å se på det.
Legger ut salgsannonse ettersom man må ha betalende medlemskap for tilgang på Honda forumet der jeg har den liggende.

http://bil.autodb.no/autodb/frame_searc ... md=similar

Er litt høy profil på dekkene som dere ser, men det er fordi dimensjon 195\50\15" i R888 (gateslicks) er veldig billig og da velger jeg heller å kjøre med det i stede for 16" med vanlige dekk :)
Er altså de svarte felgene jeg kjører med til vanlig, men måtte ha med noen bilder av bilen med de grå felgene (de som følger med på salget)

Har fortsatt veldig lyst på MR2, har nå fått tilbud om bytte mot en Civic Coupe 130hk SOCH Vtec og 110.000kr, men kjenner at jeg ikke har lyst på noe ny Civic for å si det mildt.

Re: Potensiell ny Toyota eier, MR2 MK2. (spm)

Legg innLagt inn:27 apr 2010 15:54
av magnesmurf
Hvis du får 110000kr og en bil for den civicen er det vel bare å slå til?
Så bruker du de 110000 på en mr2 turbo, og selger den andre civicen du fikk med :wink:

Re: Potensiell ny Toyota eier, MR2 MK2. (spm)

Legg innLagt inn:27 apr 2010 16:23
av Tommydesu
Har lån jeg skal kvitte meg med, derfor jeg selger Civicen i utgangspungtet :P
Så har altså 60.000 å bruke om jeg får full pris for bilen, får jeg inbytte blir det ikke så mye penger igjen til bil før jeg da evt selger den også.