Bamsemoms skrev:
Toyota har ikke brukt mye penger på understell og motor på FT 86en. Dem har jo nærmest tatt en motor fra Subaru som dem bruker i dag og satt inn i en bil som er basert på en Impreza. Dem har verken laget en ny plattform men videre utviklett på Impreza plattformen. Jeg regner med at dem bruker eksisterende deler og komponenter for å spare penger på utviklingen slik at dem kan tilby brukeren en rimligere bil som kan bli den nye folke sportsbilen. Vis hadde ønsket å lage noe eget hadde dem sikker brukt masse penger på å lage noe nytt.
Jeg lufter bare tankene og håper og ber om at Ft86 ikke blir en bil som koster masse penger, men holder seg til en folkelig pris som gjør at mann i gata kan kjøpe seg noe gøy uten å vrenge lommene.
OM FT86 koster rundt 400k med en OK motor så er jeg så klart ikke i tvil selv.
Du vet ft86 specs ikke er offentliggjort enda? SÃ¥ hvor du har fra at bilen skal bli en impreza med annet korroseri, aner jeg ikke.
Motoren som skal brukes i bilen må bli en videreutvikling av imprezamotoren, for de kan ikke bruke 150 hk motor hvis de vil ha en sportslig bil. Og mange steder på nettet sier 200hk, så derfor er det nok trygt å annta at det blir en vanlig 2 liter fra subaru som toyota fikler en del med.
Selv om de bruker impreza plattformen til bilen, betyr ikke det noen verdens ting, annet enn størrelsen. MANGE biler idag bruker de samme plattformene (skoda octavia og audi rs3 bruker samme plattform). At bilen får samme komponenter og fjæring osv som impreza kommer ikke til å skje. Den vanlige imprezaen er laget for en stor kundegruppe og har ikke spesielt stort fokus på sportslighet. Den er et kompromiss av alt. LItt sportslig, ganske komfortabel osv.
Ft 86 kommer heller ikke til å ha deler fra impreza Sti, da de delene er alt for dyre. Bare bremser og fjærbein til de bilene er glatt 50 laken.
Det er derfor meget sansynlig at toyota evt Trd kommer til å utvikle en helt egen bil, i samarbeid med subaru. Og bilen vil troligvis få motor, bremser, gir og hjuloppheng helt utviklet av toyota for å beholde bilen mest mulig sportslig.
Når det er sagt, oppleves subaru som en "drivers car", alstå en bil med fokus på kjøringen, så samarbeidet med subaru vil nok høste en del positive karakteristikker i forhold til hvor underholdende ft-86 blir å kjøre.
Subaruversjonen kommer sansynligvis til å få turbomotor fra wrx eller Sti imprezaen. Jeg tipper også at subaru rapper mye deler fra Sti divisjonen sin, og setter det rett på bilen. Altså, samme fjæring, bremser og muligens gir/4wd system som impreza Sti. Prisen blir nok derfor tilsvarende en Sti impreza også, nemmlig 850k pluss her i landet.
Ingen er tøffere enn toget! Hilsen lokføreren
1995 Mr2 Gti.
2014 Lexus IS 300h F-sport.