Side 3 av 9

Re: Toyota MR2 Turbo SW20 1991

Legg innLagt inn:05 jun 2012 21:49
av Iceman22
Da var det en stund siden det ble en update, så her er hva som har blitt gjort de siste dagene.
Speedometer waieren passet som nevnt ikke, men min far (the handyman), kom opp med en idee, og han klarte å bygge om den elektriske sensoren så den passer til mekanisk, så i sennere tid vil det vise seg om det i det helle tatt fungerer.



Det jeg fryktet mest var modifikasjonene man måtte gjøre med ledningsnettet som går fra bil til hjernen, den såkalte A pluggen. På nettet så er det lastet opp guider hvordan man fikser det, dette gjelder dog for de amerikanske MR2 med 5S-FE, ikke 3SGE som er i europa. Jeg fant ikke noe info rundt dette for 3SGE, men så kom jeg fram til etter å ha studert diagramet for 3SGTE hjerne og 3SGE hjerne at kontaktene på disse er likt (heldigvis). Så da var det bare å koble til.



Innsiden av 3SGE hjerne som var på bilen før, veldig kjekt når det står hva kontaktene bak gikk til, så kan man enkelt sammenligne med 3SGTE diagram som man finner på nettet.



Eneste ledning/kontakt som ikke passer overens med 3SGTE er "EA1 kontakten", pg.a. forskjell i selve pluggene. Her må man da få tak i en ny plugg på toyota, eventuelt kappe av kontaktene og koble sammen ledningene med kabelsko.
Heldigvis er ikke denne så viktig, så man kan kjøre uten., etter det jeg kom fram så har den disse funksjoner som man sjelden får bruk for:
Fan warning light to instrument cluster
Engine bay fan sensor
FP diagnostic
MAP boost sensor



Intercooler ferdig montert og alt av ledninger og slanger koblet på (utenom sikringsboksen som skal modifiseres)



Eksosen blir montert, ikke helt fornøyd med monteringen det virker litt skjevt, så må rette litt opp i det i sennere tid, men ellers strålende fornøyd med kvalitet og design.





Takk til GotSmoked.no med kanon service som sendte nye høykvalitets eksos pakninger som jeg manglet.


Re: Toyota MR2 Turbo SW20 1991

Legg innLagt inn:05 jun 2012 22:06
av Iceman22
Så var det ikke mye igjen til man kan starte bilen.
Et problem jeg har nå er det elektriske i sikringsboksen (edit: fikset).
Boksen på N/A GT-I og på turbo er det litt små forskjeller, så det som skjer når jeg kobler til en stikkontakt som går fra motor til sikringboksen, er at 2 ledninger ikke får strøm. Den ene som går til vifta på intercooler og den andre til tenningen.
Så her var løsningen:

Jeg tok strøm fra 2 kabler på undersiden og overførte de opp på toppen av sikringsboksen, og koblet de sammen på de 2 ledningene som IKKE får strøm i pluggen.

Undersida av sikringsboksen, hvor jeg har tatt strøm fra,



kobles til på de ledningene som ikke får strøm undenfra






Plugg som mangler strøm til kontakten.

Re: Toyota MR2 Turbo SW20 1991

Legg innLagt inn:07 jun 2012 22:51
av MRPETTER
Skift ledningsnett like frem til dashbordet er mitt tips;)

Re: Toyota MR2 Turbo SW20 1991

Legg innLagt inn:08 jun 2012 15:49
av Iceman22
Nja, det er vel ikke akkuratt nødvendig, er ikke så altfor store forskjeller i ledningsnettet og det skal være lett å koble om, men for en som ikke har gjort det før så er det litt knotete. Uansett, å bytte ledningsnettet som går fra radio-antenna til dash er mye mer styr enn å koble om 2 ledninger og en plugg, dessuten så var delebilen høyrestyrt og det kan godt være at det passer dårlig med venstrestyrt bil.
Skal få en elektrikker til å se på problemet at bilen ikke får gnist hvis jeg ikke finner det ut snart :(

Re: Toyota MR2 Turbo SW20 1991

Legg innLagt inn:09 jun 2012 14:54
av erling
Iceman22 skrev:
Eneste ledning/kontakt som ikke passer overens med 3SGTE er "EA1 kontakten", pg.a. forskjell i selve pluggene. Her må man da få tak i en ny plugg på toyota, eventuelt kappe av kontaktene og koble sammen ledningene med kabelsko.
Heldigvis er ikke denne så viktig, så man kan kjøre uten., etter det jeg kom fram så har den disse funksjoner som man sjelden får bruk for:
Fan warning light to instrument cluster
Engine bay fan sensor
FP diagnostic
MAP boost sensor


Nå er det en stund siden jeg gjorde en lignende oppkobling, men den gangen var det et swap fra GTi 2.gen til GTi 3.gen. Men mener bestemt at bilen da ikke sveiv uten denne tilkoblet. Kan ihvertfall være verd å dobbelsjekke, evt, koble den opp så er du sikker på at det ikke er den som lager krøll. :)

Re: Toyota MR2 Turbo SW20 1991

Legg innLagt inn:09 jun 2012 20:41
av Iceman22
Takk for tips Erling, men av det jeg har lest av ombygginger som er blitt gjort i USA så er det folk som kjører uten denne kontakten, regner med det er det samme på 3S-GE.
Nå har jeg fått en bilmekaniker med fagbrev til å hjelpe meg, og vi har målt om det var strøm på de kablene som ikke fikk strøm før, og de hadde strøm.
Så det er bare 3 ting igjen jeg kommer på som kan være feil:
Det er ikke montert resistorpakke til dysene da jeg glemte å flytte det over til delebilen, uten denne får man ikke strøm til dysene, og jeg mistenker om det ikke er koblet sammen på et viss til tenningen. Om et par dager så blir den montert så får vi se hva som skjer.
Hvis ikke det hjelper så tenkte jeg å prøve en annen coil, tennpluggkabel og et annet relee som går til tenningen, noen av disse tingene MÅ DET VÆRE ellers trenger jeg seriøst hjelp...

Re: Toyota MR2 Turbo SW20 1991

Legg innLagt inn:16 jun 2012 22:30
av Iceman22
Da ble det endelig noen gode nyheter :mrgreen:
Har slitt de siste dagene med å få bensin og gnist i motoren, og ser at mange andre sliter med det på diverse andre forum etter ombyggingen.
Årsaken til mangel på bensin var først og fremst at jeg glemte å montere over resistorpakka til dysene, som ikke eksisterte på forrige motoren. Sånn kan det gå når man ikke gjør god nok research før ombygging, når den var kobla på så kom det god bensin lukt ut fra sylinderen :)
Men fortsatt ble det brukt mye tid på å finne ut hva som var årsaken til mangel på gnist, jeg trodde det var noe i sikringsboksen som ble feil koblet, men når jeg målte at det var strøm på alle kontaktene, selv på de som manglet strøm tidligere, så var jeg sikker på at problemet var et annet sted. Etter en stund fant jeg ut at det var en kontakt som ikke var koblet skikkelig i coil/tenningsmodulen, noe som er litt flaut å finne ut så seint, men når den var kobla på så starta motoren på sekundet! Bedre seint enn aldri ??
Så det jeg gjorde med sikringsboksen over her er gjort riktig, og er nødvendig på alle MR2 fra 1990 til 1992. Fra 93+ så er det ikke behov for det da det er lagt kontakter undenfra til alle sporene.. Det er heller ikke behov for å ha den "EA1" kontakten plugget i, som er forklart over.
Motoren høres veldig bra ut, ingen ulyder og ingen lekkasjer å se foreløpig, og godt å se sin egen bil i live etter så lang tid.



Nå gjenstår det litt småjusteringer på turbo/wastegate, jeg presset ikke motoren mye, men rett etter jeg ga litt på så turboen spant så døde bilen etter "poff" lyden fra dumpventillen. Den startet selfølgelig etterpå, men her må noe gjøres:P
Må inrømme at jeg ikke har så mye erfaringer med ettermarked turbo fra før, så det blir en utfording å finne ut av det.
Noen som kan forklare hva som er menninga man skal koble til her på wastegaten på bildet under? Det er en vakuum slange fra motoren som jeg mener å huske gikk i den forrige interne wastegaten, så det jeg skal prøve å få gjort imorgen er å koble den på her, men er det riktig ??
Det er vel også menninga at hjernen/ecu har sperre på originalt turbotrykk selvom turboen ikke er original, så det er trygt å kjøre uten turbomåler?


Re: Toyota MR2 Turbo SW20 1991

Legg innLagt inn:17 jun 2012 00:35
av 3rlend
Har du boost controller?

Re: Toyota MR2 Turbo SW20 1991

Legg innLagt inn:17 jun 2012 09:01
av Iceman22
Ja jeg har kjøpt inn en manuell boost controller, men den tenkte jeg å montere først når jeg har fått tak i en turbo måler så jeg vet hvor mye trykk det er, blir jo håpløst uten :)
Men skal det altså ikke kobles til noe her på wastegaten hvis man ikke har boost controller?

Re: Toyota MR2 Turbo SW20 1991

Legg innLagt inn:17 jun 2012 11:51
av 3rlend
Haha, der har du problemet ditt! :)
Hvis du ikke har koblet til wg så er det ingenting som begrenset turbotrykket ditt:p
Bortsett fra fuelcut på 1.2 bar
Skal gå en slange fra utløp/nippel fra kompressorhuset på turboen til den nederste porten/nippelenpå wg. Uansett hvordanbdu vrir og vender på wg, den nippelen som er nærmest grenrøret.
Samme oppkobling gjelder med manuell bc, bare at du har bc mellom turbo å wg! :)
Skaff deg turbotrykksmåler asap å kos deg!

Td06 du har?

Re: Toyota MR2 Turbo SW20 1991

Legg innLagt inn:17 jun 2012 14:01
av Iceman22
Jeg har selvsagt koblet til slangen fra kompressorhus i turbo til wastegate nederst som du sa, det er bare den nippelen oppe på wg jeg var usikker på. Hva gjør man med den når man ikke bruker bost controll?
Det er ats racing sitt td06 kit som er på :)

Re: Toyota MR2 Turbo SW20 1991

Legg innLagt inn:17 jun 2012 15:31
av 3rlend
den oppe skal du ikke bry deg om :)
det er vist du har elektronisk boost controller at du må koble i hytt å gevær med vacum slanger opp å ned :P

hvilke stempler kjører du med?
serriøs gøy sak på 1.8 bar :P

Re: Toyota MR2 Turbo SW20 1991

Legg innLagt inn:17 jun 2012 16:23
av Iceman22
Okey, da ser det ut som turbo skal være montert riktig med slanger og slikt. Turboen spinner fint allerede nå på originalt trykk, etter 4000omd begynner den å bli virkelig sinna, men fortsatt er det litt små lugging ved høyere turtall, og ved rusing så dør motoren nesten når man slepper gassen, så regner med det er litt små justering med blant annet tomgang som skal til.
Erlend: Motoren er delvis helt original, bortsett fra ats fuel rail, ic kit, turbo kit. Toppen og bunn er helt originalt. Motoren har blitt kjørt så lite, pent behandlet, og går/høres så fint, at jeg ikke kommer til å bytte stempler enda, kommer til å utnytte det potensialet den har som original mest mulig. 1.8bar høres morro ut men i lengden så er det vel litt mye? :P

En annen ting jeg var litt overasket over, var hvor stille bilen går. Det er jo trossalt 3" fra turbo hele veien, uten katalysator, men høres absolutt ikke sånn ut. En nissan skyline 3" strak bråker så mye at man ikke får lov til å kjøre på rudskogen engang.
Er det noen her som trur man kan få den bilen gjennom eu kontroll, CO måling med 1 liters kondensfjerner i tanken, uten katalysator?
Får ikke min Celica med 3SGE gjennom, men det hjelper på med 1L kondensfjerner fra biltema, da går CO betraktlelig ned til 0.01%, og går gjennom.

Noen bilder fra idag:
Rettet eksosen litt opp, ved å modifisere litt på eksosfestet, men så er det slik at bakfangeren er dårlig støpt som gjør at eksosen passer dårlig overens med fangeren, så får å få det perfekt må man skifte ut fanger til en som ikke kommer borti eksos..




Re: Toyota MR2 Turbo SW20 1991

Legg innLagt inn:17 jun 2012 17:42
av 3rlend
du har ats fuel rail med supra 550 dyser?

bytt til org fuel rail med 550 dysene, da funker bøsja som gull :)
hadde samme problem med min.

org stempler skal vist ikke være så glad i for mye turbotrykk med så stor turbo :P

haha, 1.8 er nok i meste laget :D
har stilla ned til 1.3 og 1.5 nå :)
det satser jeg på at min motor takler :)

Re: Toyota MR2 Turbo SW20 1991

Legg innLagt inn:17 jun 2012 19:01
av Iceman22
3rlend skrev:du har ats fuel rail med supra 550 dyser?

bytt til org fuel rail med 550 dysene, da funker bøsja som gull :)
hadde samme problem med min.

org stempler skal vist ikke være så glad i for mye turbotrykk med så stor turbo :P

haha, 1.8 er nok i meste laget :D
har stilla ned til 1.3 og 1.5 nå :)
det satser jeg på at min motor takler :)
Jeg har ats fuel rail (side feed) med originale dyser, den originale rail funker dårlig med walbro bensinpumpe, siden da det er dokumentert og bevist at trykket vil falle på railen pg.a. for små hull (av det jeg har lest på wolfkatz som er proffe på slikt og div forum).
Så når man bytter bensinpumpe må man enten bytte rail eller borre opp den originale for å unngå det på GEN2 motorer, gen3 skal ikke ha det problemet.
Jeg kommer nok til å bytte dysene i fremtiden, men da må jeg også ha nytt datasprut klart og noen til å hjelpe meg til å få til en god map.
Sette på større dyser på org. hjerne og org rail blir ikke riktig som kanskje du har merket, at den går altfor rikt og får feil blanding? :)

Her er rapporten som beskriver hvorfor original fuel rail funker dårlig når du har oppgradert bensinsystemet:
http://www.wolfkatz.com/Articles/WolfKa ... Report.pdf

Her er litt mer info om bensinsystem/fuel rail som du kan lese på, informasjon som er gull verdt:
http://www.wolfkatz.com/MR2FuelFAQ.php