TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bytte av registerreim - pris

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #401881  av Haugrud

Ikke for å være frekk, men kunder som skal stå å se på mens en gjør en jobb, er noe av værste og mest stressende som finnes, og hjelper absolutt ikke på..spesielt ikke om det er trangt og mye plunder, blir en bare mer stressa og tar gjerne lengre tid og :P
 #401893  av GhostRider88

Haugrud skrev:Ikke for å være frekk, men kunder som skal stå å se på mens en gjør en jobb, er noe av værste og mest stressende som finnes, og hjelper absolutt ikke på..spesielt ikke om det er trangt og mye plunder, blir en bare mer stressa og tar gjerne lengre tid og :P
Er nok ikke lov å stå inne i verkstedet, og var heller ikke min intuisjon. Tenker å sitte i sittegruppen i butikken deres :) Og er helt enig det du skriver om at det er stressende med glanende kunder :P
 #401902  av FireWalk

GhostRider88 skrev:
Haugrud skrev:Ikke for å være frekk, men kunder som skal stå å se på mens en gjør en jobb, er noe av værste og mest stressende som finnes, og hjelper absolutt ikke på..spesielt ikke om det er trangt og mye plunder, blir en bare mer stressa og tar gjerne lengre tid og :P
Er nok ikke lov å stå inne i verkstedet, og var heller ikke min intuisjon. Tenker å sitte i sittegruppen i butikken deres :) Og er helt enig det du skriver om at det er stressende med glanende kunder :P
Du bør ta med det termos, niste og muligens også sovepose. For dette tror jeg de vil bruke ialleflal hele dagen på. he he. Spørs hvor effektive mekanikerene er. Jeg jobbet 2 år på opel og der var det ofte litt kaffepauser og småprat inne imellom selve skruingen. Jeg jobber faktisk langt mer effektivt alene når jeg er hjemme. Om kunden sitter og venter på at bilen skal bli ferdig blir man fort stresset som de sier over. Derfor man som regel blir bedt om å ta seg en runde på kjøpesenter eller lignende, også får man beskjed når den er ferdig :)
Med tanke på hvor lang tid dette sansynligvis vil ta så anbefaler jeg deg å bare levere bilen og stikke å få noe ut av dagen et annet sted! :) Få noen i følgebil til å kjøre dit med deg, lever bilen og stikk å ha det gøy! :) Er godt mulig den ikke blir ferdig før dagen etter også. Og da er det jo kjipt å ha kastet vekk hele dagen på å sitte å vente :\

Mye knoting som kan skje. F.eks at de ikke klarer å få riktig moment på reima og må ut med strammeren flere ganger. Da må denne presses sammen og låsepinnen må inn på nytt, og så må hele prosessen repiteres på nytt.. drevene må stilles inn, remen må på, strammer inn, prøve å få den rett, utløse strammeren. Pang.. neh, der ble det en tann for mye retard.. Så på'n igjen. Spesielt når man aldri har gjort det på en slik bil før må man liksom lære seg hele prosessen. Og det gjøres ved prøving og feiling. Noe som desverre betyr at det vil ta enda lenger tid. Så er der sikkert flere mekanikere som alle har sin mening om hvordan det best bør gjøres. :p

jeg skulle ha av remen min for å justere kamdrev. Det er en langt mindre operasjon. Likevel utsatte jeg det nesten et halvt år pga det er sånn "off...." :mrgreen:
 #401910  av mulle-mek

ser på autodata tidsforbruk 3.20 time
stemmer som oftest veldig bra
er jo drevne mekanikere detta :idea:
 #401918  av GhostRider88

FireWalk skrev:
GhostRider88 skrev:
Du bør ta med det termos, niste og muligens også sovepose. For dette tror jeg de vil bruke ialleflal hele dagen på. he he. Spørs hvor effektive mekanikerene er. Jeg jobbet 2 år på opel og der var det ofte litt kaffepauser og småprat inne imellom selve skruingen. Jeg jobber faktisk langt mer effektivt alene når jeg er hjemme. Om kunden sitter og venter på at bilen skal bli ferdig blir man fort stresset som de sier over. Derfor man som regel blir bedt om å ta seg en runde på kjøpesenter eller lignende, også får man beskjed når den er ferdig :)
Med tanke på hvor lang tid dette sansynligvis vil ta så anbefaler jeg deg å bare levere bilen og stikke å få noe ut av dagen et annet sted! :) Få noen i følgebil til å kjøre dit med deg, lever bilen og stikk å ha det gøy! :) Er godt mulig den ikke blir ferdig før dagen etter også. Og da er det jo kjipt å ha kastet vekk hele dagen på å sitte å vente :\

Mye knoting som kan skje. F.eks at de ikke klarer å få riktig moment på reima og må ut med strammeren flere ganger. Da må denne presses sammen og låsepinnen må inn på nytt, og så må hele prosessen repiteres på nytt.. drevene må stilles inn, remen må på, strammer inn, prøve å få den rett, utløse strammeren. Pang.. neh, der ble det en tann for mye retard.. Så på'n igjen. Spesielt når man aldri har gjort det på en slik bil før må man liksom lære seg hele prosessen. Og det gjøres ved prøving og feiling. Noe som desverre betyr at det vil ta enda lenger tid. Så er der sikkert flere mekanikere som alle har sin mening om hvordan det best bør gjøres. :p

jeg skulle ha av remen min for å justere kamdrev. Det er en langt mindre operasjon. Likevel utsatte jeg det nesten et halvt år pga det er sånn "off...." :mrgreen:
telt, sovepose og stormkjøkken er herved notert :lol:

Men fra spøk til revolver, så har jeg nå innsett at jeg bare får ta det hele med ro og bare levere bilen til sommeren. Å regne med at arbeidet blir gjennomført etter forskriftene.

mulle-mek skrev:ser på autodata tidsforbruk 3.20 time
stemmer som oftest veldig bra
er jo drevne mekanikere detta :idea:
det er jo akkurat tid nok til en shoppingtur og se etter snacks til bilen :)

Får håpe at dette stemmer og at prisen jeg har fått ikke endrer seg betraktelig. Ikke akkurat lønnsomt å være student med lån. :? Får håpe på at julenissen er raus med pengegaver i år :)
 #401956  av FireWalk

3.20 timer på en dreven toyota mekaniker som har gjort akkurat denne jobben på akkurat denne bilen 1000 ganger før. Sikkert ikke umulig. For en som aldri har gjort dette på en slik før så kan man fort doble det. Jeg har skiftet mange reg.reimer i mitt liv på mange forskjellige biler. Men har aldri opplevd en bil hvor det er så tidkrevende som på MR2. Liten plass, og ting må gjøres i riktig rekkefølge ellers skaper man seg mer problemer enn man løser. Vanligvis er det ganske rett frem.

Om de bruker 3.20 timer skal jeg personlig sende dem et diplom. Og bløtkake. :mrgreen:
 #401957  av GhostRider88

FireWalk skrev:3.20 timer på en dreven toyota mekaniker som har gjort akkurat denne jobben på akkurat denne bilen 1000 ganger før. Sikkert ikke umulig. For en som aldri har gjort dette på en slik før så kan man fort doble det. Jeg har skiftet mange reg.reimer i mitt liv på mange forskjellige biler. Men har aldri opplevd en bil hvor det er så tidkrevende som på MR2. Liten plass, og ting må gjøres i riktig rekkefølge ellers skaper man seg mer problemer enn man løser. Vanligvis er det ganske rett frem.

Om de bruker 3.20 timer skal jeg personlig sende dem et diplom. Og bløtkake. :mrgreen:
blir spennende å se om disse data anslåtte timene stemmer i praksis. Skal følge opp med updates når tiden har kommet for å skifte reimen og pumpen.

Kom forresten over en sted for steg fremgangsmåte på å bytte reimen:

http://www.mrtwo.net/mr2modproject/serv ... ngbelt.htm
 #402135  av mr2sissel

Hehe, tenker denne tråden er avsluttet, men må bare legge ved pristilbudet jeg fikk hos toyota da jeg skulle skifte på min MR2 for en liten tid tilbake.. Jeg droppet merkeverksted denne gangen for å si det sånn.
Vedlegg
toyotaregtilbud
toyotaregtilbud
untitled.JPG (110.27 kiB) Vist 6833 ganger
 #402160  av GhostRider88

Får bare håpe at prisoverslaget jeg fikk fortsatt står ved lag når jeg kommer tilbake sommeren 2012... Om ikke noen advarer om at mr2'en er en vanskelig bil, så trur jeg at dette skal gå.

Er jo andre her inne som har fått det enda billigere enn meg igjen.. Så lever i håpet :)
 #402442  av GhostRider88

Haugrud skrev:hvorfor tar du det ikke bare nå..+
Bilen er satt til vinterlagring :) Så venter til våren/tidlig sommer :)
 #417080  av GhostRider88

Har fått et nytt tilbud hos en lokal bilmekanikker. De tar bare halvparten av timeprisen til merkeverkstedene og maks jeg må ut med for reg.reim og vannpumpe (hele pakka) er 6700,- :shock:

"Haken" om man kan si det slik, er at han ikke har skrudd på denne type bil før, men prisen er fryst, så denne går han ikke over.

Skal foreta dette bytte neste vår, så skal ned å vise bilen da. Syns dere jeg skal takke ja til dette tilbudet? Kan jo like godt hende at mekanikkerene på toyota heller ikke har foretatt reg.reim skifte på sw20 før.
 #417088  av ArildM

Det høres ut som en god deal :)
Det kan jo ikke slurves med dette sånn strengt tatt, enten så funker det eller så funker det ikke. Og det merker du fort :wink: