TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Spm angÃ¥ende oppgradering/trimming av 2JZ

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #404466  av olemoda
 
Hva heter turboene som er orginal på 2jz?
Er det noen turboer som er helt lik? Gt28Rs, eller Gt2560 eller noe slikt?
Sånn at de passer på orginale manifolder og elbow?
 #404472  av JePe
 
Du har CT12B turboer (eurospec). Japspec turboene er CT20.


The export version of the 2JZ-GTE achieved its higher power output with the use of newer stainless steel turbochargers (ceramic for Japanese models), revised camshafts, and larger injectors (550 cc/min for export, 440 cc/min for Japanese). The mechanical similarities between the Japanese-specification CT20 turbine and export-specification CT12B turbine allow interchangeability of the exhaust-side propeller shaft. Additionally, the export-exclusive CT12B turbine received more durable turbine housings and stainless steel turbine and impeller fins. Multiple variants of the Japanese CT20 turbine exist discretely, which are identified with the B, R, and A part number suffixes (eg.: CT20A).
 #404529  av olemoda
 
Ok.
Men noen som vet om de er lik som feks gt28rs turboene eller gt2560r eller noe sånn?
Eller er supra turboene helt ulik alle andre turboer??
Tenker hvis jeg må bytte den en gang
 #404538  av Radial
 
CT12A,B, 20, 26 etz er turboer toyota har laget HELT selv faktisk, med egene "spesielle" Toyota-flenser til hver motor. Dvs at ingenting av Garrett, BorgWarner-turboer etz vil passe på standard-manifoldene... ikke engang "kjernemodulen" fra Garrett (lagerhuset med Turbin og kompressorhjul) passer inni hverken Eksos eller Kompressorhus, og krever mye maskinering for å få til å passe.

Men, det er folk som putter inn GT28 (glidelager,ikke kulelager)-kjerner inni CT12 og 20-turboer, men det er svært mye arbeid og koster mye mer enn å bygge om til Singel-turbo (som de fleste gjør)
 #406660  av olemoda
 
Bare lurer på hvordan det høres ut når en av turboene(evt begge) begynner å ta kvelden?
Når de begynner å bli slakk i eller når tetningene ryker evt..??
Greit å vite hva jeg skal høre etter hvis det er noe.
Er det vanlig at den fremste ryker før den andre eller omvendt eller er det bare tilfeldig?
 #406698  av sindrejl
 
olemoda skrev:
sindrejl skrev:
Stiansen skrev: Jeg fikk heller aldri BC til å fungere på Oem twins..
Jeg og sleit noe jevlig med å få BCen til å fungere på twins, fikk justert trykket, men det var veldig ujevn lading.. peaket variabelt hele tiden
Var det hvis du bygde om slik at de ladet likt?

Det turbokittet virket jo ikke dumt i det hele tatt da.
Takk =)
Nei turboene lader som sagt helt likt originalt. Først 1 turbo opp til et turtall jeg ikke husker lenger og så 2 turboer samtidig. Med en elektronisk BC som fungerte nå og da så gikk det stortsett på 0,7 turbo 1, 1.3-1.4 på begge turboene.

Har du forresten kjøpt bilen fra krsand/sørlandet? virket litt kjent :)
 #406720  av olemoda
 
Ok, så det går fint ann å bruke den greddy BC en?
Kjøpte bilen fra sørlandet ja, sto på finn.no.
 #406725  av sindrejl
 
olemoda skrev:Ok, så det går fint ann å bruke den greddy BC en?
Kjøpte bilen fra sørlandet ja, sto på finn.no.
Da kjente jeg tidligere eieren, gratulerer med en utrolig strøken supra :)
 #406729  av olemoda
 
Sier bare takk for det. Gleder meg til våren kommer så den kan få se litt dagslys igjen ;-)
Men peiling på det jeg spurte om ang turboene?
 #406813  av sindrejl
 
olemoda skrev:Sier bare takk for det. Gleder meg til våren kommer så den kan få se litt dagslys igjen ;-)
Men peiling på det jeg spurte om ang turboene?
Greddy var den mest stabile bcen jeg prøvde iallefall så den fungerte helt ok, men fikk det aldri perfekt
 #406859  av olemoda
 
Ok. bare jeg kan fint kjøre 1.2 så er jeg fornøyd.
Men noen som kan svare meg på spm ang turboene?
 #406861  av Stiansen
 
olemoda skrev:Ok. bare jeg kan fint kjøre 1.2 så er jeg fornøyd.
Men noen som kan svare meg på spm ang turboene?
Det er jo fort gjort å løsne innsugs røret på den forreste turboen, da kan du jo sjekke om det er slakke selv. 2x12mm bolter som det sitter i. Ellers så begynner det jo å ryke fælt av bilen om turboene er gåene.
 #406871  av olemoda
 
Vet det er enkelt å ta av, tror ikke de er gåen,
men bare lurer på om det er noe lyder som kommer når de er slakken som antyder at nå er det kveld..??
 #406970  av Radial
 
olemoda skrev:Vet det er enkelt å ta av, tror ikke de er gåen,
men bare lurer på om det er noe lyder som kommer når de er slakken som antyder at nå er det kveld..??
du hører ikke at turboene begynner å bli gåene sånn direkte.. hvis du hører det, så er slarken ENORM... så enorm at den skraper rundt inni kompressor/Turbinhus.
Hadde ett sånnt havari en gang på Volvoen min... Kjørte uten dump på 1,3 bar i ca 6mnd'er... Plutselig kom det en sånn "popcorn"-lyd i turboen, og hørtes ut som ett treskerverk når det skulle lade. Og når jeg da sjekka slarken så flytta den seg så mye ut,inn,opp og ned at den tok borti kompressor-huset. Bare å kaste hele greia :)

på JDM-turboer mister du ladetrykket når turboene går
 #407013  av olemoda
 
Pleier begge å ryke samtidig eller pleier den fremste å ryke før den bakerste?
Eventuelt omvendt?