TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Død 3S-GTE motor?

• Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#64309  av GT4 CS

ville som sagt fått noen til og gå over hele motoren jeg om du har bestemt deg får og overhale. Så slipper du risikere overhale motoren flere ganger :D

#66468  av TCU

tojo skrev::shock: Kansje bedre å kjøpe en byttemotor :?:
Nja, jeg har regna på det og det blir faktisk billigere å fikse den enn å kjøpe en byttemotor. Du vet jo heller aldri hva du får når du kjøper en byttemotor og når man totaloverhaler hele motoren så burde det blir bra.

#66474  av CelicaTurbo

vel.. kan stemme det men da må du virkelig bytte det meste også.. selv om du bytter kilden til det initielle problemer er det nok trolig ganske mye annet som har tatt skade av uhellet også, f.eks. kan du ha fått metallspon i oljen og dermed tatt både oljepumpe og diverse lagre.. så.. undersøk ihvertfall meget nøye hva som bør byttes og bytt om du er usikker, så slipper du gjerne å få et nytt havari kort tid etter overhaling ;)
 #117244  av TCU

Da er den tilbake på veien igjen. i overkant av 1 år siden havariet.
Bilen går helt fint og lekker ingen ting, men er 2 ting med den.

Turbomåleren lever sitt eget liv, bare jeg rører litt på gassen så går måleren til topps hvorfor?

Motorfeillampa lyser når jeg turbomåleren flytter på seg? Den slår ut pga måleren eller noe annet?

Jeg har en følelse av at turboen har tatt kvelden, har trodd dette en stund før den havarerte også, du kjenner liksom ikke noe turbotrykk på den mer. hvordan kan jeg vite at den er defekt?

#117266  av CelicaTurbo

trekk av innsugslangen som går til turbo og sjekk om det er mye slark i turboen, om den roterer glatt og fint eller om den går tregt rundt, om den treffer motstand om du prøver å trykke den opp/ned/inn/ut osv. Det er ok med litt slark opp/ned men det bør være ingen slark inn/ut. Angående turbotrykksmåleren antar jeg du snakker om standard måler, det høres ut som en elektrisk feil. Sjekk feilkoder som beskrevet her: http://www.ts-ogn.no/modules.php?op=mod ... =0&thold=0

Du har ingen selvstendig turbotrykksmåler som gir deg bedre indikasjoner på hva turbo finner på?

Og, fått noe svar på hva som egentlig skjedde når motoren havarerte i fjor?

#117329  av TCU

Gjorde som du sa og turboen ser helt fin ut, nesten ikke noe slark i det hele tatt. jeg gjorde som du sa og fikk 2 feilkoder på den.

51 og 52.

51 er switch signals og 52 er knock sensor signal. Hvordan feilsøker jeg nå videre? hvor på blokka sitter den knock sensoren?

#117332  av gt4 carlos saintz

Knock senser (bankesensor) sit på baksida av blokka under innsuget. har netopp skifta på min og det enkleste er og løfte opp bilen på bukk og skru av høgre framhjul og ta det inn gjennom holet som er der. kostar mellom 1100 og 1200. feilkoden kom på min ca på 2500 rpm. tippar det er der ecuen sjekkar bankesensoren. når du får motorfeil går ecu over i eit nødprogram med mykje bensin og justerer tenningen trur eg. MAO bilen går drittdårlig sjølv om du får turbotrykk...

#117333  av TCU

Er den gamle sensoren død eller er det noe jeg burde sjekke først om det er dårlig kontakt eller noe? Bytting er noe jeg fint kan gjøre selv eller er det noe jeg må ha den til service for? Min gir feilkode så fort jeg gir noe gass. Ikke noe feilkode når den står på tomgang, men så kommer den så fort jeg gir gass. Bilen drekker bensin ja og går MEGET dårlig. Er det farlig å kjøre med bilen til mandag til jeg får bestilt en sånn del eller?

#117334  av kennethx

TCU skrev:Er den gamle sensoren død eller er det noe jeg burde sjekke først om det er dårlig kontakt eller noe? Bytting er noe jeg fint kan gjøre selv eller er det noe jeg må ha den til service for? Min gir feilkode så fort jeg gir noe gass. Ikke noe feilkode når den står på tomgang, men så kommer den så fort jeg gir gass. Bilen drekker bensin ja og går MEGET dårlig. Er det farlig å kjøre med bilen til mandag til jeg får bestilt en sånn del eller?
Du kan jo skjekke at ledninger er plugget i, hvis den er plugget i er jo eneste alternativet (bortsett fra defekt sentor) brudd i kabelen.

Går nok fint å kjøre bilen til mandag, men ville ikke presset den noe serlig. Prøvde unngå å bygge turbo trykk når jeg kjørte med defekt knock sensor.

#117344  av CelicaTurbo

Det er vistnok ofte at kabelen til bankesensoren blir dårlig pga irring osv så du kan alltids sjekke det først, eller kanskje den ikke er koblet til etter motoroverhalingen engang? Angående kode 51 så gjelder den flere ting men mest trolig er det at du enten kom borti gasspedalen mens du gjennomførte diagnosen slik at ECU ikke fikk "idle"-signal, eller så er trottlesensoren din feiljustert slik at ECU ikke får signal om at motoren går på tomgang uten gasspådrag (sjekk link til verkstedsmanualen under "nyttig for medlemmer" på forumet, i den boken er det beskrivelse av hvordan sjekke trottlesensoren (TPS)). Det er også andre ting som kan gi den feilkoden men det mest trolige er som sagt trottlesensoren. Om det er den feilkoden gjelder skal ikke det gjøre at motoren går særlig dårlig og den har ingen effekt på trykkmåleren, men det kan føre til tung tomgang eller ujevnt pådrag ved akselerasjon. Feilkode på bankesensoren (52) har heller ingenting å si for trykkmåleren, men vil derimot få motoren til å gå som en dass som de andre her skriver ;)
 #117669  av TCU

Noen som har erfaring og litt tid til overs som har lyst til å hjelpe meg med å bytte den sensoren og som holder til på østlandet, mot betaling selvsagt.

Toyota har kjempelang ventetid, og min faste mekaniker er i syden.

#117671  av TCU

gt4 carlos saintz skrev:Knock senser (bankesensor) sit på baksida av blokka under innsuget. har netopp skifta på min og det enkleste er og løfte opp bilen på bukk og skru av høgre framhjul og ta det inn gjennom holet som er der. kostar mellom 1100 og 1200. feilkoden kom på min ca på 2500 rpm. tippar det er der ecuen sjekkar bankesensoren. når du får motorfeil går ecu over i eit nødprogram med mykje bensin og justerer tenningen trur eg. MAO bilen går drittdårlig sjølv om du får turbotrykk...
Toyota Drammen sier at bilen ikke skal gå noe dårligere i nødprogram at den kun stiller litt på tenninga og sier at noe annet må være feil.

De sier også at de skal ha oppimot 7000 får å bytte sensor.

Hva er dette for noe tull?

#117678  av kennethx

TCU skrev:
gt4 carlos saintz skrev:Knock senser (bankesensor) sit på baksida av blokka under innsuget. har netopp skifta på min og det enkleste er og løfte opp bilen på bukk og skru av høgre framhjul og ta det inn gjennom holet som er der. kostar mellom 1100 og 1200. feilkoden kom på min ca på 2500 rpm. tippar det er der ecuen sjekkar bankesensoren. når du får motorfeil går ecu over i eit nødprogram med mykje bensin og justerer tenningen trur eg. MAO bilen går drittdårlig sjølv om du får turbotrykk...
Toyota Drammen sier at bilen ikke skal gå noe dårligere i nødprogram at den kun stiller litt på tenninga og sier at noe annet må være feil.

De sier også at de skal ha oppimot 7000 får å bytte sensor.

Hva er dette for noe tull?
Ja det er bare tull. Tro meg, bilen går SKAMM dårlig med feilkode 52, har nettopp opplevd det selv.

Byttet sensoren ved å jekke bilen opp med en garasje jekk, av med høyre forhjul, og så kommer du til å få plugget ut kabelen (Trengte her litt agresjon for å klare å knipe den av med fingrene (klips dritt)).
Du kommer til å få skrudd den ut med smelle, forlenger og kopp. (så vidt)

Og så var det bare å skru inn den nye da.

Men det kan som CelicaTurbo skriver, også være dårlig ledning/kontakt.

Edit: sesoren koster ca 1200 ny på toyota, og det tar garrantert under en halvtime å skifte den slik jeg beskrev.

#117683  av TheStig

er det noen som egentlig vet hvorfor disse ryker?! Er jo litt skummelt å bare bytte og bytte dersom det ligger en årsak og lurer...
 #117692  av GT4 CS

TCU skrev:Noen som har erfaring og litt tid til overs som har lyst til å hjelpe meg med å bytte den sensoren og som holder til på østlandet, mot betaling selvsagt.

Toyota har kjempelang ventetid, og min faste mekaniker er i syden.
Ring/meld meg på 91879886 så ordner vi kjapt bytte av knock sensor :)
Om du er villig til og kjøre til skedsmokorset, ellers er det ikke lange biten for meg og kjøre til drammen heller da :D
Rune