TCU skrev:gt4 carlos saintz skrev:Knock senser (bankesensor) sit på baksida av blokka under innsuget. har netopp skifta på min og det enkleste er og løfte opp bilen på bukk og skru av høgre framhjul og ta det inn gjennom holet som er der. kostar mellom 1100 og 1200. feilkoden kom på min ca på 2500 rpm. tippar det er der ecuen sjekkar bankesensoren. når du får motorfeil går ecu over i eit nødprogram med mykje bensin og justerer tenningen trur eg. MAO bilen går drittdårlig sjølv om du får turbotrykk...
Toyota Drammen sier at bilen ikke skal gå noe dårligere i nødprogram at den kun stiller litt på tenninga og sier at noe annet må være feil.
De sier også at de skal ha oppimot 7000 får å bytte sensor.
Hva er dette for noe tull?
Ja det er bare tull. Tro meg, bilen går SKAMM dårlig med feilkode 52, har nettopp opplevd det selv.
Byttet sensoren ved å jekke bilen opp med en garasje jekk, av med høyre forhjul, og så kommer du til å få plugget ut kabelen (Trengte her litt agresjon for å klare å knipe den av med fingrene (klips dritt)).
Du kommer til å få skrudd den ut med smelle, forlenger og kopp. (så vidt)
Og så var det bare å skru inn den nye da.
Men det kan som CelicaTurbo skriver, også være dårlig ledning/kontakt.
Edit: sesoren koster ca 1200 ny på toyota, og det tar garrantert under en halvtime å skifte den slik jeg beskrev.