TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ferdigstilt prosjekt: oppussing av AW11

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #415055  av DanielJ

Bruk 1,4 på baselakk og 1,3 på Toppcoat! Det er det vi bruker på bilene på jobb. Men vi bruker nokk ikke Biltemasprøytene :lol: Bilteme funker sikkert om du er nøyem,ed å vaske den etter hver gang den er i bruk. Sikkert ikke så lang levvetid på de sprøytene... De vi har på jobb og bruker mest er ANEST IWATA WS400. Pris på dem er vel 7500kr. per stk...
 #415065  av Mr2mr2

det er litt for dyrt, med 7500, :?( hvor for ikke bruke biltemasprøyten..... den er jo "proff" :lol: :P ) jeg er allerede nesten blakk etter all lakken.... :lol:
til prisen biltemasprøyten har, så er det ikke så viktig at den skal vare så lenge.

måtte som sagt lakke opp igjen de side panelene med motorrommet, pga. sig i klarlakken. når jeg vasket sprøyten, så la jeg merke til at det sto 1,8 på dysesettet :o :oops: , og dette har vi lakkert både grunning, base og klarlakk- med bra resultat.... noe som noen lakkerere ikke mener er "mulig"(?)

så det blir ny biltemasprøyte, og når vi har lakkert alt hittil med 1,8 så tror jeg vi klarer oss med kun 1,4 dysen som følger med. biltema selger heller ikke 1,3. kun 1,2 1,7 og ,2,0.
så hadde isåfall blitt 1,2 og 1,4......

nå blir det ikke gjort noe mere, på en uke. reiser på ferie til sørlandet :D
 #415072  av ArildM

Blir nok bra uansett 8)
 #415092  av Andrepedersen

Mr2mr2 skrev:det er litt for dyrt, med 7500, :?( hvor for ikke bruke biltemasprøyten..... den er jo "proff" :lol: :P ) jeg er allerede nesten blakk etter all lakken.... :lol:
til prisen biltemasprøyten har, så er det ikke så viktig at den skal vare så lenge.

måtte som sagt lakke opp igjen de side panelene med motorrommet, pga. sig i klarlakken. når jeg vasket sprøyten, så la jeg merke til at det sto 1,8 på dysesettet :o :oops: , og dette har vi lakkert både grunning, base og klarlakk- med bra resultat.... noe som noen lakkerere ikke mener er "mulig"(?)

så det blir ny biltemasprøyte, og når vi har lakkert alt hittil med 1,8 så tror jeg vi klarer oss med kun 1,4 dysen som følger med. biltema selger heller ikke 1,3. kun 1,2 1,7 og ,2,0.
så hadde isåfall blitt 1,2 og 1,4......

nå blir det ikke gjort noe mere, på en uke. reiser på ferie til sørlandet :D

Biltema selger den, jeg kjøpte den der. Skal legge ut et bilde så du får se :)
 #415377  av Mr2mr2

da har jeg kjøpt meg ny lakksprøyte fra Biltema, ble kjøpt på Biltema i Stavanger på vei hjem fra Farsund :D
wwwwwww.jpg
wwwwwww.jpg (516.21 kiB) Vist 1230 ganger
Men lurer på en ting. hvem sin ide var det å olje sprøyten både innvendig og utvendig..... blir jo et voldsomt vaskearbeid før jeg i det hele tatt får brukt den..... :? :?
 #415390  av SupraJensen

MEGES stilig prosjekt, og at du tar deg tid til å gjøre alt selv :wink:
Jeg kan skjekke i morgen hva dysene på sprøytene mine er, men alt over 1.4 er for mye.. har erfaring med at det lett blir skjolder med for stor dyse på metallic farger :P
for å unngå skolder, så tar du et siste sløre strøk hvor du øker lufttrykket på pistolen også sprøyter du med den i 45graders vinkel :wink: dette er et lite triks jeg bruker når jeg lakker sølv og gull farger eller generelt lyse metallicer for å unngå skolder :)

når det gjelder sig, så er det rundt hull og profiler faren er størst for sig, så sprøyt kriker og korker først, også dem lette flatene etterpå, for da har du sjangs til å klare å se hvor det evt kan komme til å sige, og dermed ikke tilføre mere lakk på flaten der.
ha også godt me lys på så ser du hvor du har tørsprøyta med å sikte på flaten :)
Lykke til :wink:
Du må holde oss oppdatert med bilder, for dette her er artige prosjekter å følge me på 8)
 #415638  av Mr2mr2

Da har jeg komet hjem fra ferie, og det er på tide med en ny oppdatering :D

Når jeg kom hjem, lå det en pakke til meg på postkontoret.... og det var den nye rammevangen, og endelig fikk jeg den riktige. :)

den fikk jeg sveist på bilen i dag.
wxxx.jpg
wxxx.jpg (362.94 kiB) Vist 1210 ganger
den gamle så sånn ut.....
wxxxxx.jpg
wxxxxx.jpg (502.72 kiB) Vist 1210 ganger
Jeg har også begynt på grunnarbeidet på selve bilen, og begynte på høyre bak-skjerm, som var ganske ujevn. Blir mere spartling og sliping i morgen......
wxx.jpg
wxx.jpg (363.91 kiB) Vist 1210 ganger
mye av spartlingen får jeg hjelp med, da jeg som regel ligger på alt for mye :roll:

Har forresten glemt å nevne at bestilte ny aluminiums radiator i vinter. fikk kjøpt en ny alu-radiator på ebay inkludert frakt, for halve prisen av det en "original" radiator kostet hos Meca :D :D

har også lakkert "vifteholderene"
wxxxxxxx.jpg
wxxxxxxx.jpg (433.01 kiB) Vist 1210 ganger
 #415643  av ArildM

Dette blir bra :)
 #415872  av Mr2mr2

Det går framdeles i grunnarbeid på bilen, og det er vel en grense for hvor spennende det er å se alle bildene av litt spartel........ Men det går på fram :D

Har også funnet noe mere rust på bilen :x
 #416221  av Mr2mr2

oppdatering :D

I dag var det så fint vær ute at jeg benyttet anledningen til å kjøre bilen ut, for å få kostet opp alt slipestøvet i garasjen.

høyre siden av bilen har tydeligvis vert borti noe, for noen steder lå det tykt med sparkel. på grunn av litt rustsveising, har det tatt litt tid, og mange slipe/sparkle omganger for å få til bake de rette profilene. tar litt tid som amatør :P

her er noen bilder :)
Photo 16 22 07 26.07.12.jpg
Photo 16 22 07 26.07.12.jpg (121.77 kiB) Vist 1175 ganger
Photo 16 45 08 26.07.12.jpg
Photo 16 45 08 26.07.12.jpg (98.94 kiB) Vist 1175 ganger

i morgen skal jeg sprøyte på filler der jeg har sparklet, for å lettere se ugjevnheter.

Da blir Biltema-sprøyten testet for første gang 8)

beklager dårlig bildekvalitet, brukte ipadden.....
Vedlegg
Photo 16 22 29 26.07.12.jpg
Photo 16 22 29 26.07.12.jpg (110.95 kiB) Vist 1175 ganger
 #416222  av Mr2mr2

litt feilplassert bilde :oops:

BTW takk for tipsene suprajensen
 #416334  av Andrepedersen

Bare husk å rengjøre den godt etter bruk, vist du har planer om å bruke den om igjen ;)
 #416431  av Mr2mr2

vasker sprøyten godt ja, og jeg lar det ligge igjen litt tynner i koppen og sprøyten, for å være sikker på at den ikke tetter seg.

Jeg har begynt å få litt nerver for lakkeringen, det blir første gang jeg og min far lakkerer en hel bil med metallic-lakk. Er livredd for å få skjolder. :| :|
Men siden basen ikke skal bli blank, kan vi ikke da spraye på mange ganske tynne lag så vi er sikker på at det ikke vil "flyte utover" og lage skjolder?

pluss å skru ned lufttrykket, og spraye i 45 graders vinkel på siste strøk, som tipset i et tidligere innlegg?

klarlakken skal vi nok få til siden vi har noe erfaring med å spraye vanlig lakk å få det til å flyte utover så det blir blankt.

litt kipt å bruke flere tusen på lakk og, klare å ødelegg det. :evil:

resultatet skal komme innen 3 uker. skal bli ferdig med lakkeringen i sommer/ før skolen begynner igjen :D :D
 #416562  av Andrepedersen

Ta deg god tid med base coaten, prøv å få et godt jevnt lag. Vær forsiktig med å legge for mye på skarpe kanter, hjørner og dørsider da det fort kan renne her. Husk at du kan våtslipe for å få vekk alt støv osv før top coaten. :)
 #416567  av Mr2mr2

Trodde ikke en kunne våtslipe når det er metallic lakk?.....
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 27