TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Sekvensiell giring av H-girede kasser

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #419267  av MR2i

sleeper skrev:Sikkert mulig og få dette til og fungere, men trur nok ikke det er så mye og hente..
Du vil nok aldri klare og få disse kassene til og gire like fort som moderne ( gtr,ferrari osv) padle shift kasser klarer.
Dette kan kansje ha noe for seg hvis du er ute etter og gjøre ting lettere for deg, men mer effektivt er det ikke.

Foresten, så er 0-7-0.8 sec på og gire er en EVIGHET!!.. Når jeg kjører drag med min så bruker jeg mellom 0.15-0.25( etter hvilken gir jeg girer til) pr giring. ( dette er egentlig litt raskere en synk ringene har godt av, men den har nå holdt noen år nå.. )
Ja, jeg var lite optimistisk med tidene.. 1-2 sekunder på normal giring er en evighet selv det.. så..
Den gang jeg kjørte mye buss gadd jeg ofte ikke å bruke clutchen for å gire. Var så vant til bussen at jeg visste hvilket turtall man trengte for å komme til neste gir i forhold til hastighet, at giringen gikk som en drøm uten clutch.
Dette gjelder garantert også for giring med en slik metode som dette også.

Er dog litt uenig med at det ikke blir mer effektivt, det må det nesten bli selv om tiden på selve giringen ikke blir bedre i snitt, men man slipper å ta hendene av rattet som gjør at med paddleshift i hvertfall får bedre kontroll på kjøretøyet.

Dessuten har jeg tenkt å bygge hybridkasse med C52 hus, C65 kasse fra Lotus og semi helical dog dreving i et senere prosjekt. Der bør i hvertfall dette ha en god effekt.

Ut fra videoene med Mastershift og Ikeya Formula, så synes jeg egentlig det ikke ser så ille ut med tanke på tid på giringen....
 #419282  av sleeper

Vel, det med og gire uten clutch i en buss er IKKE det samme som og gire med en "race" bil på bane.. grunnen til at det fungerte og gire uten clutch på bussen var fordi du da tok deg tid til og matche turtallet på motoren til turtallet motoren endte på etter giring til neste\forige gir..
Dette forutsetter at motoren må gjøre jobben selv med og treffe riktig turtall, noe som tar laaaaaang tid. ( prøv og dra ut motoren til 7000rpm og trykk in clutchen og se hvor lang tid den bruker på og falle til 5000rpm.. )
Det er ikke så viktig at det blir god matching ved giring til "neste" gir, men til forige så vil kassa få en MEGET hardt jobb uten clutch. ( og synk ringer vil ta kvelden FORT.)

Men du er selføgelig inne på noe ved at det vil bli mer effektivt ved banekjøring da det og ha begge hendene på rattet gjør kjøringa di bedre...
Jeg ser egentlig ikke noe problem med og få dette med selve giringa til og fungere, men det og få clutching til og fungere trur jeg blir VELDIG mye jobb.. ( bør da ha en god del sensorer rundt omkring for og få programmert dette, sensor på hastighet, turtall, motorstyring av gasspjeld for og matche turtall (drive by wire?) + en halvettes masse programering for og få dette idiotsikkert..
Men for all del, hvis du føler du har kontroll nok på programering til og få alt dette til og fungere perfekt så er dette kjempetøft.. men jeg ville kansje heller bare laget et padleshift system som kun styrer giringa, og så beholder du kontroll over clutch selv.
Da vil du få fordelen av og ha begge hendene på rattet og det blir ikke ALT for komplisert..
 #419294  av ArildM

Er jo en del folk som foretrekker å ha clutch også da kontra "paddle shift" uten clutch? :)
 #419302  av MR2i

sleeper skrev:Vel, det med og gire uten clutch i en buss er IKKE det samme som og gire med en "race" bil på bane.. grunnen til at det fungerte og gire uten clutch på bussen var fordi du da tok deg tid til og matche turtallet på motoren til turtallet motoren endte på etter giring til neste\forige gir..
Dette forutsetter at motoren må gjøre jobben selv med og treffe riktig turtall, noe som tar laaaaaang tid. ( prøv og dra ut motoren til 7000rpm og trykk in clutchen og se hvor lang tid den bruker på og falle til 5000rpm.. )
Det er ikke så viktig at det blir god matching ved giring til "neste" gir, men til forige så vil kassa få en MEGET hardt jobb uten clutch. ( og synk ringer vil ta kvelden FORT.)

Men du er selføgelig inne på noe ved at det vil bli mer effektivt ved banekjøring da det og ha begge hendene på rattet gjør kjøringa di bedre...
Jeg ser egentlig ikke noe problem med og få dette med selve giringa til og fungere, men det og få clutching til og fungere trur jeg blir VELDIG mye jobb.. ( bør da ha en god del sensorer rundt omkring for og få programmert dette, sensor på hastighet, turtall, motorstyring av gasspjeld for og matche turtall (drive by wire?) + en halvettes masse programering for og få dette idiotsikkert..
Men for all del, hvis du føler du har kontroll nok på programering til og få alt dette til og fungere perfekt så er dette kjempetøft.. men jeg ville kansje heller bare laget et padleshift system som kun styrer giringa, og så beholder du kontroll over clutch selv.
Da vil du få fordelen av og ha begge hendene på rattet og det blir ikke ALT for komplisert..
Jeg eier et selskap som har egne utviklere, så jeg ser ikke det som noe problem.

Men det kan være et argument å lære seg krype før man går..
altså å lage selve giringa først.. clutche selv.. Så får man teste det og se om det fungerer.
Deretter kan man lage en v.2 med clutchinga om man føler for det.
 #419532  av MR2i

Her fant jeg faktisk noe som går an å dytte inn i AW11 uten problemer. Ferdig kit:

[youtube][/youtube]

Elise girkasse

[youtube][/youtube]

Kroner og øre bare på denne.. hmm..
Sånn vil jeg ha det også.. :)
 #419535  av ArildM

Var inne på nettsidene deres, spennende saker, selv om det koster å være kar. Seriøs sak den Elisen du linker til på video :wink:
 #419544  av MR2i

Ja, digga den rått for å si det sånn.. men kassa ligger på rundt 60.000, og så var det vel 25.000 for systemet... og montering på det igjen...

Hadde ting vært "normalt" for min del, så hadde jeg bare ringt og bestilt det i morgen.. men sånn er det ikke.. enda..

Har hatt et par dager diskusjon med utvikleren min nå, og han ser ingen problemer med å lage det.
Det har med "læringen" av de eksisterende gir som er største spørsmålet til nå.
Det absolutt letteste hadde vært å montere aktuatorene, så originalwirene på disse igjen. Så satt software på "learn" og så gå gjennom alle girene inkl. revers. Alt på kommando fra GCU (Gear Control Unit). Så gjøre dette 3-4 ganger for å få et snitt på hvor begge akslingene er til enhver tid. Da har man også løst problemet med å bruke sensorer for å markere at rett gir er plassert. Man har rett og slett en X og Y i software på begge aktuatorene som igjen bekrefter at korrekt gir er på plass.
Så er det bare å fjerne de originale overføringene.
 #419545  av ArildM

Høres ut som en plan. Jeg følger spent med på dette :)
 #419547  av MR2i

Og har jeg da laget X og Y settingen for C50/52-kassen, kan jeg jo bare lagre den på en webside for nedlasting av innstillingene for andre som har samme kasse. Da trengs ikke opplæringen.. :)