TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• EU-kontroll sjekker motor for trimming

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #438636  av celicat23

Det kan være endringer som større turbo, motorbytter, intercoolere og for eksempel ekstra styreenheter, såkalt «chiptuning».

Intercoolere? Ser hvor det her går... Alt som er blankt i motorrommet = trim = 2'er feil = din tid & penger som skal brukes for å bevise at mongo-jøden som gav deg 2'er feil burde fått noe opp i 2'ern selv. Syns det er så fint at folk kan nå bare dele ut 2'er feil for absolutt ingenting, for det ser ikke ut som det finnes ett eneste krav til de som utfører kontrollen med tanke på å bevise at det faktisk er trim de deler ut 2'er feil på. Blankpolert aluminium topplokk til spyleveske tanken? 2'ER FEIL, TRIM!!!!!

Glad jeg har en dønn standard driter nå, og føler med alle som har alt fra åpent luftfilter og mer.
 #438637  av laffy

celicat23 skrev:Det kan være endringer som større turbo, motorbytter, intercoolere og for eksempel ekstra styreenheter, såkalt «chiptuning».

Intercoolere? Ser hvor det her går...
Glad jeg har en dønn standard driter nå, og føler med alle som har alt fra åpent luftfilter og mer.
Er det noen som monterer ny intercooler eller åpent filter som ikke har trimming i bakhodet? Om man har et seriøst bygg så er det ikke umulig å få ting godkjent, se bare på SSP-bilene.
 #438638  av celicat23

Om det er noen som monterer åpent luftfilter som ikke har trimming i bakhodet? :lol: Nei, alle som kjøper åpent luftfilter skal bygge seriøst med motor :lol: Og selvfølgelig kan man få mye godkjent. Men prisen for å få det godkjent står ikke i stil til noe her i landet :roll:
 #438643  av 2r-e-rik

alle produktendringer på kjøretøy skal fremvises statens vegvesen for kontroll og eventuelt godkjennelse.
så lenge du har dokumentasjon fra produsent eller uavhengig laboratorium så får du godkjent hva som helst.
men vis du tror at toyota gir godkjennelse papirer på åpent luftfiler er vel som å tro på nissen.

Tüv eller dekra kan vel godkjenne slikt etter å ha hatt bilen på syklus måling og effekt måling, hvor da effekten ikke overstiger det hk antall toyota godkjenner.

i di nye reglene for pkk så vil alle merknader for produktendringer bli anført med forevisning til test stasjon,
og på test stasjonen har di godkjennelse til å demontere bilen i et søk etter ulovlige endringer, som for eksempel styrenheter, økt motorvolum osv..
 #438648  av laffy

celicat23 skrev:Om det er noen som monterer åpent luftfilter som ikke har trimming i bakhodet? :lol: Nei, alle som kjøper åpent luftfilter skal bygge seriøst med motor :lol: Og selvfølgelig kan man få mye godkjent. Men prisen for å få det godkjent står ikke i stil til noe her i landet :roll:
Skrev jeg noe om at alle som monterer åpent filter bygge seriøst med motor? Mitt innlegg var satt på spissen, akkurat som det innlegget ditt om at man skal få 2er feil for krom spylertankdeksel, hvor latterlig er ikke det? Blir jo det samme som å si at alle mekanikere som tar PKK er idioter. Men bra for deg at du har som du skriver en dønn orginal driter så du slipper sånne problem. De fleste andre av oss med biler som er gjort noe med følger prinsippet: "Er du med på leken så må du tåle steken".
 #438650  av Ronnie

Hahaha....åpent luftfilter ... klart ser de en turbin i maskinrommet eller at nr på blokka ikke stemmer i forhold til rammenr så har man egentlig bomma litt . Men stemmer dette så har man ikke gjort noe så alvorlig at det tilsier at de ville teste hk, men gjort det slik for å få mindre utslipp ...dessuten så må de da bevise det ...var det ikke i trondheim eller noe som hadde utstyr til dette ? Er det godkjent ? Hvis staten hadde midler til å sende biler fra resten av norge opp dit så kunne de likegodt fjerne veiavgiften ...og en ecu kan man justere ...heldigvis . De kan ikke si noe så sant man ikke har økt hk ,co er ok, senkesett er TUV godkjent og der er tatt 4 hjulskontroll og det står i vognkortet og da er det jo greit vel ? Man kan si at man har byttet ut det orginale tenningsanlegget for det var slark i drevet for å få mer nøyaktig tenning feks , de kan jo motbvise...men det er jo klart har man kuppa fjærene , ikke tatt av turboen eller har en meningsløs intercooler i grillen som sitter igjen siden turboen er fjernet og ikke har tatt seg tid til å ta den vekk før kontroll så sliter man nok litt , de er ikke dumme hehe
 #438652  av Zepticon

laffy skrev:Er det noen som monterer ny intercooler eller åpent filter som ikke har trimming i bakhodet? Om man har et seriøst bygg så er det ikke umulig å få ting godkjent, se bare på SSP-bilene.
Hadde de bare vært klare over at åpent filter gir dårligere ytelse som forverres etterhvert som tiden går :D
 #438654  av laffy

Zepticon skrev:
laffy skrev:Er det noen som monterer ny intercooler eller åpent filter som ikke har trimming i bakhodet? Om man har et seriøst bygg så er det ikke umulig å få ting godkjent, se bare på SSP-bilene.
Hadde de bare vært klare over at åpent filter gir dårligere ytelse som forverres etterhvert som tiden går :D
Var nettopp det som var poenget mitt. Ganske mange av de som monterer åpent filter gjør som eneste mod på en hauggammel bil, og tror de skal få mange hester av det.. Uansett så er det trimming de tror det er..
 #438656  av Ronnie

Ja, alle de idiotiske scoop,ene på dragbiler ...hadde de bare visst at det ikke gav effekt -----her er ihvertfall foreskriften , leste gjennom den og det er svært lite som stemmer med det som er blitt tatt opp her , ingenting om luftfilter , blanke spylerlokk etc http://www.vegvesen.no/_attachment/5639 ... 2+2013.pdf
Har tro på dette :lol:
 #438661  av celicat23

laffy skrev:De fleste andre av oss med biler som er gjort noe med følger prinsippet: "Er du med på leken så må du tåle steken".
På klaginga så høres det ikke sånn ut :roll: :lol:
 #438667  av laffy

celicat23 skrev:
laffy skrev:De fleste andre av oss med biler som er gjort noe med følger prinsippet: "Er du med på leken så må du tåle steken".
Ok, er sikkert bare meg da :lol: Men man får nå se først hvordan dette håndheves før man svartmaler det helt. Mange som har modifiserte biler kjenner jo folk som kan godkjenne for dem, om ikke så kan det jo være en ide å bygge litt mer diskret.
 #438669  av Ronnie

laffy skrev:
celicat23 skrev:
Ok, er sikkert bare meg da :lol: Men man får nå se først hvordan dette håndheves før man svartmaler det helt. Mange som har modifiserte biler kjenner jo folk som kan godkjenne for dem, om ikke så kan det jo være en ide å bygge litt mer diskret.
Ja, se der , nå snakke me . . .Reglene er defuse og legges mye på skjønn og ikke konkrete ting utenom målbare ting ethvert verksted kan utføre
 #438673  av celicat23

laffy skrev:Ok, er sikkert bare meg da :lol: Men man får nå se først hvordan dette håndheves før man svartmaler det helt. Mange som har modifiserte biler kjenner jo folk som kan godkjenne for dem, om ikke så kan det jo være en ide å bygge litt mer diskret.
Selvsagt. Problemet her er vel litt at så fort man snakker om bil og godkjenning så tenker man på biltilsynet, og der har mange (inkl. meg selv & venner) nok med dårlige erfaringer på hvordan udugelighet er satt i system - i en kombinasjon med små-hitler med kun en agenda: ødelegge for alle. Det går vel ikke lang tid før ryktet begynner å gå om hvilke verskteder som er fair med de nye reglene, og "alle" drar dit.
 #438681  av sykoturbo

Et spørsmål eller to.

Jeg lurer på, sei du har bygd rikeslikt om og leger kopi av dyno med på hvor mye hk de er i bilen for eks:204hk
får en 9.1 feil som må forevises bt. (grunnen til at turbo er byttet er for eks: den gamle blei ødelagt og du monterer en u-orginal turbo får den koster hale pris av orginal.) Hvordan skal di gripe an denne?

Det er jo lov og bruke u-org. deler på biler, Jeg tenker og lage 2 map på bil som at den for eks: har 204hk på eu og så mye den vil etter eu. Jeg kan jo dokumentere dette ved og bruke et firma til og tune bilen min.?
 #438687  av Ronnie

sykoturbo skrev:Et spørsmål eller to.

Jeg lurer på, sei du har bygd rikeslikt om og leger kopi av dyno med på hvor mye hk de er i bilen for eks:204hk
får en 9.1 feil som må forevises bt. (grunnen til at turbo er byttet er for eks: den gamle blei ødelagt og du monterer en u-orginal turbo får den koster hale pris av orginal.) Hvordan skal di gripe an denne?

Det er jo lov og bruke u-org. deler på biler, Jeg tenker og lage 2 map på bil som at den for eks: har 204hk på eu og så mye den vil etter eu. Jeg kan jo dokumentere dette ved og bruke et firma til og tune bilen min.?
Tror det beste hadde vært å spørre om man kan bytte turbo til uorginal om det ikke har innvirkning på hk og deretter ha en dyno liggende på lur samt skriftlig ja fra biltilsynet evt toyota ...de lar deg jo kjøre med nokian dekk selv om det er levert bridgestone som nybil ...