ArildM skrev:Bare nye langlys pærer, for å se om det utgjør noen forskjell. Ser litt ymse, noen skal være bra, andre ikke. Fant noen med 2 års kina garanti, og som skulle være bra. Får se hvordan de er i virkeligheten. Ikke no stress siden det er bil nummer to 
Led-bar er under vurdering til neste høst/vinter, greit å ha når man farter på kullsvarte sideveier fulle av elg 
Jeg har drevet å lest meg litt opp på LED og LEDbar, og konklusjonen er at om du vil ha bedre lys, er det bare å droppe. (det er forskjell på bedre lys, og mer lys)
LED pærer: LED pærer for montering i vanlige lys fungerer dårlig, av den enkle grunn av at reflektoren eller prosjektoren ikke er bygget for det. En prosjektor/reflector er i praksis en parabol, der glødetråden sitter midt i brennpunktet. Men om lyskilden ikke er nøyaktig der den er ment å være, så vil den komme ut av fokus, og du mister lengden på lyset. Halogen og Xenon reflektorer og prosjektorer har noe som heter "hot-spot" og det er det som gir lengden på lyset. Parker inntil en vegg så ser du at det er mest lys midt på. Samtidig vil en pære ut av fokus blende trafikk som kommer i mot. Jeg er medlem i en del grupper på face som handler om retrofitting av lys, og jeg har enda til gode å se noen få et bra resultat av LED. Sliter du med lysstyrken er det stort sett bare fire ting man kan gjøre:
- Trekke nye ledninger rett fra sikringsboks med relee for å gi mer strøm til pæra.
- Kjøpe en ny pære av god kvalitet (Osram Nightbreakers). Pærer lyser dårligere over tid
- Bytte til 100W pære av samme type (biltema har, jeg kjører med det på bruksbilen) Vær oppmerksom på at dette kan skade reflektoren over tid pga varme.
- Bygge om til prosjektor og xenon (driver med dette på sommerbilen). Dette gir absolutt best resultat.
LED bar: En LED bar gir utvilsomt MER lys, og kan oppleves som en forbedring. Problemet er at den gir mer lys i en 20-30m radius, og ikke lengere. Resultatet da er at alt utenfor rekkevidden til LED baren blir bekmørkt, og der man tidligere kunne skimte en elg 100m lenger frem, er det helt mørkt til den plutselig blir helt synlig på 40m. Nattsynet takker for seg når du kjører med 10.000 lumen rett fremfor bilen.
LED bar er utmerket til arbeidslys, men særdeles dårlig til bruk på vei på grunn av kort rekkevidde og bilens høye fart.
Håper uansett du kan posten noen bilder av "før og etter", på samme plass der man kan se forskjellen. Og vær oppmerksom på hvor det ekstra lyset ender opp