Side 3 av 4

Re: Mr2 mk1 4AGZE

Legg innLagt inn:16 jul 2023 17:26
av mr2pondus
Håper absolutt på bedre vær ja! Vestlandet de neste 10 dagene er rene sorgen.
Bilen er i de beste hender nå vil jeg påstå. Det er heller ikke planer om de største endringene. Med unntak av litt interiør. Men det er ikke hyllevare lenger. Den dagen den reiser videre, håper jeg også at det blir til en entusiast. Og ikke minst at den blir i Norge.

Re: Mr2 mk1 4AGZE

Legg innLagt inn:16 jul 2023 17:52
av ArildM
Høres veldig bra ut.
Vi får være glad vi ikke er i Italia med 40 +++ grader, så får det heller regne litt og være levelig-ish noen år til. Selv om det blir noen regnværsdager i løpet av en sesong :D

Re: Mr2 mk1 4AGZE

Legg innLagt inn:13 nov 2024 18:30
av mr2pondus
Da var endelig bilen godkjent med 4agze motoren! Jeg fikk den også godkjent uten å bytte bremsene. Slett ikke verst. Jeg har vært utrolig treg med å få fullført, men nå er det på plass. Neste sesong begynner med å bytte tannstang og vindusheis.

Re: Mr2 mk1 4AGZE

Legg innLagt inn:13 nov 2024 20:27
av ArildM
Gratulerer med godkjenning! Rart det skulle være behov for å sette på svære ettermarkedsbremser på noe som ble levert originalt med den motoren.

Er i alle fall veeeldig greit å ha alt ok i vognkort om du skulle selge. Så må jeg håpe den enten blir i gode hender, eller fortsatt havner i gode hender hvis du selger den :)

Re: Mr2 mk1 4AGZE

Legg innLagt inn:13 nov 2024 20:43
av mr2pondus
ArildM skrev: 13 nov 2024 20:27 Gratulerer med godkjenning! Rart det skulle være behov for å sette på svære ettermarkedsbremser på noe som ble levert originalt med den motoren.

Er i alle fall veeeldig greit å ha alt ok i vognkort om du skulle selge. Så må jeg håpe den enten blir i gode hender, eller fortsatt havner i gode hender hvis du selger den :)
Takk for det! Veldig fornøyd med resultatet. De førte til og med inn Feritta anlegget. Bremsene gnagde litt ja. Jeg hadde jo hjelp av Amcar Norge for å lage søknaden. Det var her det ble hevdet at jeg måtte bruke 20kw pr 100kg paragrafen. Dette fordi min bil har takluke og ikke targa. Da de mente at jeg ikke kunne bevise at karosseriet var like sterkt. Men jeg satt i gang en dialog med SVV, og fikk bekreftet før visning at både bremser og eksos var ok. Så tusen takk for at du hadde tatt vare på kvitteringen fra 2003,på nettopp det anlegget! Det var utløsende faktor faktisk!
Nå settes bilen bort på vinterlagring,så får jeg se hva 2025 bringer. Om det blir salg er helt i det blå. I år har i allefall markedet vært svært dovent. Det kan jo endre seg nå som alt er på stell.

Re: Mr2 mk1 4AGZE

Legg innLagt inn:13 nov 2024 21:39
av ArildM
Nice!
All sunn logikk bør vel tilsi at en med soltak er strukturelt mye sterkere enn en med targa, men men, er ikke alltid logikk som er brukt der i gården. Morsomt at dokumentasjonen som var med bilen da jeg hadde den fortsatt er med :D
Tviler ikke på at markedet midt sagt er tregt, tiden vi er i nå tilsier vel ikke annet enn at det er like greit å beholde, enn å selge. I alle fall om du ikke vil selge med megatap. Men så klart, det er en veldig stor fordel at ved et eventuelt salg så har du ting godkjent.

Ang vindusheisen husker jeg å ha bytta et plastikkdrev på elvinduene tidligere, men tror det var på den første aw11en jeg hadde. Mener jeg kjøpte bare tannhjulet på twosrus, men det er sikkert 15år+++ siden nå så husken er litt dårlig på akkurat slike detaljer. Var en grei ish operasjon, selv om det er litt trangt og pirkete. Mulig det er noe annet som er feil på denne da.

Er tannstaget noe feil på? Slitt?

Har tuv på TTE eksosen og fjærene på Mk3en min, gull verdt og skal aldri kastes :wink:

Re: Mr2 mk1 4AGZE

Legg innLagt inn:13 nov 2024 22:15
av mr2pondus
Det er greit med slark i staget ja. Ikke krise enda, men like greit å gjøre noe med.
Vinduet på førersiden gikk i en periode bare halvveis. Nå rikker det seg ikke. Jeg må se på om det er hele motoren, eller bare bryteren. Ellers mistenker jeg at de nevnte tannhjula er ganske fesne.

Det fulgte med et lass med papirer på bilen. Både tyske og svenske. Men dessverre ikke noe på Momo-rattet. Det gikk ikke gjennom. Det er heller ikke akkurat verdens undergang.

Re: Mr2 mk1 4AGZE

Legg innLagt inn:14 nov 2024 15:23
av ArildM
Ah, momorattet ble handla på Ebay fra no sted nedi Asia i sin tid om jeg ikke tar feil. Eneste jeg vet er at det er en eller annen spesialmodell solgt i en Toyota. Synes det ligna veldig på Special Edition rattet, så jeg skrev bare ut deletegninga og bildet av det fra Toyodiy i tilfelle jeg skulle bli stoppa.
Men ja, er vel kanskje rettest å bruke org ratt hvis du har :wink:

Re: Mr2 mk1 4AGZE

Legg innLagt inn:14 nov 2024 19:44
av mr2pondus
ArildM skrev: 14 nov 2024 15:23 Ah, momorattet ble handla på Ebay fra no sted nedi Asia i sin tid om jeg ikke tar feil. Eneste jeg vet er at det er en eller annen spesialmodell solgt i en Toyota. Synes det ligna veldig på Special Edition rattet, så jeg skrev bare ut deletegninga og bildet av det fra Toyodiy i tilfelle jeg skulle bli stoppa.
Men ja, er vel kanskje rettest å bruke org ratt hvis du har :wink:
Ja orginalratt har jeg til bilen. Jeg sto faktisk på Arendal trafikkstasjon å bytte ut momrattet på kontrolldagen. Jeg hadde nok en følelse av at det ikke gikk igjennom. På biler etter 1974,så må rattet ha papirer fikk jeg høre.
I vinter starter jakten på orginalseter og nye dørpaneler. De er blitt noe pløsete.

Re: Mr2 mk1 4AGZE

Legg innLagt inn:14 nov 2024 20:05
av Makk
Siden krav til TÜV er nå frafalt i de nye reglene som kom for litt siden på veteranbiler, så skulle dette jo også gjelde bossen til rattet ditt?

Det skal gå på kontrollørens skjønn nå, send inn søknad med rattet og legg ved det som produsenten har på display? Er nok med produktets reklame det nesten der det står litt specs!

Kravene er at det skal være tilnærmet eller bedre funksjon eller original del, fra reputabel leverandør og at det er beregnet for gatebruk eller gate/banebruk, ren banebruk godtas ikke.

Biler som ikke har airbag skulle dette gå fint på, med airbag får du ikke lov å skift ut rattet.

Re: Mr2 mk1 4AGZE

Legg innLagt inn:14 nov 2024 20:19
av mr2pondus
Det er godt mulig jeg kan få det godkjent. Men der og da hadde jeg ikke et fnugg av papirer på det. Jeg kan jo se om det lar seg gjøre. Det er absolutt et ratt som både kler bilen, og er behagelig å kjøre med.

Re: Mr2 mk1 4AGZE

Legg innLagt inn:14 nov 2024 22:07
av ArildM
Viser ikke deletegninga fra Toyodiy at det er veeeldig likt Super Edition modellen? Men det er vel ikke markert med noe delenummer. Om jeg husker det rett er det jo OEM "plastikk" over hele rattet og Toyota logo på det?
Så det vil vel ikke være noen som maser verken på EU eller på noe annen slags kontroll.
Bosset husker jeg forresten ikke merke på, men ble kjøpt noe av bra kvalitet i sin tid mener jeg, så akkurat det er vel ikke helt originalt Toyota da.

Makk har vel også papirer fra Toyota som sier at deletegninger vi finner selv er godkjente som original dokumentasjon ish fra Toyota så mulig du kan ta den veien også:
viewtopic.php?t=45595

Utskrift på Super Edition rattet fra Toyodiy + dokumentet over så bør det være ok?
Så spørs det jo om du gidder å legge noe særlig jobb i det da.

Har som sagt UK seter i velour, men mangler nakkestøttene.
Ellers er dørtrekkene ikke noen overraskelse, de var veldig pene når de var nyoverhalte, men læret slapp ganske kjapt. Ble gjort da enten svensk eller tysk eier hadde sagt store hull i de for å få plass til noen svære diskanter/mellomtonehøyttalere og de ikke så særlig pene ut verken med eller uten de høyttalerne :lol:

Re: Mr2 mk1 4AGZE

Legg innLagt inn:22 des 2024 21:26
av mr2pondus
Jeg satt Tytte i effektbenken. Siden det var montert overdimensjonert reimhjul på veiva, var kontrolløren i villrede på effekten. Resultatet av testen var 145 hk og 226Nm. Hvilket på papiret er korrekt hk for modellen, selv om den er oppgitt til 147 i vognkort. Men Nm er langt høyere. Orginalt skal 1.gen ha 186Nm,såvidt jeg har lest meg til. Dette forklarer i allefall hvorfor bilen er svært trekkvillig allerede fra 1700 rpm.

Re: Mr2 mk1 4AGZE

Legg innLagt inn:23 des 2024 09:31
av ArildM
Stilig. Solid moment!

Og totalt motsatt av 20v motoren, som kun var morsom fra 5-8k rpm, og dermed ganske "ubrukelig" til normal kjøring. TIpper den smetter lett opp i fart for å kjøre forbi osv :D

Org motorstyring?
Og effektbenken til Vegvesnet, eller var du bare nysgjerrig?

Med såpass solid bygget motor har du sikkert litt å gå på, om du noen gang vil inn med noe ettermarkeds ecu. Blir vel SC12 kompressoren som er største hindringen sånn sett. Er SC14 fremdeles å oppdrive? Begynner vel å bli sjelden den også. Husker jeg så på Rotrex charger til 20v motoren, det er vel en litt mer moderne sentrifugalsak(?).

Evt så lar man bare en god ting være en god ting og kjører med det slik det er nå :D

Re: Mr2 mk1 4AGZE

Legg innLagt inn:23 des 2024 09:40
av mr2pondus
Jeg hadde visning av bilen 23.10 i Arendal. Alt var helt gull frem til kontrolløren las gjennom kvitteringene fra motorbyggingen. Der står det oppført "montert overdimensjonert reimhjul på veivaksel". Da kunne ikke han lenger vite om bilen hadde org effekt, eller fremsto trimmet. Men han gav meg navn og nummer på et firma med godkjent verksted og rulle, så da kjørte jeg til Mandal uka etter. Med de tallene jeg der fikk, smatt bilen rett gjennom og var godkjent.
Jeg har original ecu på dem. Det er ikke gjordt noe muffens med bilen ellers.

Jeg kan skrive under på at bilen går veldig bra. Og det er en helt annen verden enn 20V maskina. Spesielt på svingete vei i motbakke. Det er pur glede. Jeg kommer ikke til å gjøre noen motorendringer på den. Om det blir slik at jeg beholder den, skal jeg piffe opp understellet litt. Og prøve å få tak i ny tannstang.