TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• hva er vitsen med V6?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller

#60309  av CelicaTurbo

så klart, det er ikke mulig å få en 2.0 liter til å ha tilsvarende moment som en større motor uten å bruke overlading, så skal man ha godt drag må man henten ha stort volum eller jukse litt med luftmengden inn i motor :)

#60311  av angrykid

Oh, hive meg med jeg og. Jeg ville heller satt i en v6'er foran en R4'er, pga større potensiale i en v6'er. Pga: hvis sylindrene har likt volum på begge motorene, vil det jo si seg selv at det vil være teoretisk mulig med større kraft i en v6 enn i en r4'er. Hadde mulighetene for en r4'er på 4l vært til stede, så klart hadde man sikkert montert den i stedet for en noe tyngre v6'er, men det er nå en gang ikke det.

Hvorfor man skal velge det ene foran det andre, må jo bli en smak sak som så mange før meg har skrevet, men jeg vil tro at skal man se rent effektmessig på det, så vil ett bedre bunndrag være mer utslagsgivende i en NA konkurranse mellom en v6 og en r4. kjører de begge i rolling start, vil den som har best bunndrag være den som hurtigst kommer seg opp i start, om volumet på motorene er omtrent likt med omtrentlig likt HK antall.

Anyway, vil tro at en r4 konversjon vil ta kortere tid, samt at du har litt bedre plass å jobbe på, i motsetning tilå montere en v6'er inn i samme rommet.

#60531  av Johnny_Bravo

angrykid skrev:Oh, hive meg med jeg og. Jeg ville heller satt i en v6'er foran en R4'er, pga større potensiale i en v6'er. Pga: hvis sylindrene har likt volum på begge motorene, vil det jo si seg selv at det vil være teoretisk mulig med større kraft i en v6 enn i en r4'er. Hadde mulighetene for en r4'er på 4l vært til stede, så klart hadde man sikkert montert den i stedet for en noe tyngre v6'er, men det er nå en gang ikke det.

Hvorfor man skal velge det ene foran det andre, må jo bli en smak sak som så mange før meg har skrevet, men jeg vil tro at skal man se rent effektmessig på det, så vil ett bedre bunndrag være mer utslagsgivende i en NA konkurranse mellom en v6 og en r4. kjører de begge i rolling start, vil den som har best bunndrag være den som hurtigst kommer seg opp i start, om volumet på motorene er omtrent likt med omtrentlig likt HK antall.

Anyway, vil tro at en r4 konversjon vil ta kortere tid, samt at du har litt bedre plass å jobbe på, i motsetning tilå montere en v6'er inn i samme rommet.
større potensiale i en V6 er vel ikke helt sant? hvorfor bruker alle som hvet hvordan man skal bygge en ordentlig bil (rettere sakt blo trimme) en R4, R5 eller R6 da? bare se på dahlbekk? rekke motorene tåler mye mer juling og er bedre avbalansert enn en v6.