Side 3 av 3

Legg innLagt inn:02 feb 2005 23:46
av Kjelliken
:D Helt sjeft at jeg leste denne tråden her i dag skal skifte oljen denne helgen på kasse og diff hadde vert kjipt med GL5 kjønner jeg så skal få GL4 til kassa PHUUU!!! Reddende engler!!! :wink:

Legg innLagt inn:03 feb 2005 01:06
av Tor
GL4 ja, da venter jeg kjelliken på at du bytter oljen på kassa og diffen så lærer jeg av dine erfaringer :) Vi forventer oss en full rapport.

Legg innLagt inn:03 feb 2005 16:18
av CelicaTurbo
Jeg skjønner at det er fra mobil1 du har fått vite dette om GL5 vs 4 men det er nå mange girkasser som bruker GL5 olje vel eller er det en olje som er absolutt forbeholdt fordelerkasser? I tillegg har jo våre en limited slip diff i samme enhet som girkassen og bør vel deretter også ha en olje som er egnet for dette? Men advarselen du fikk mot GL5 hørtes jo absolutt reell ut da..

Legg innLagt inn:03 feb 2005 16:40
av Tor
Jeg tror jeg tar fyller GL4 uansett jeg, dette funker da meget bra for Soppen. Jeg har også lest litt på 200SX forumet og de sverger også til GL4 olje på gear kassen.

Ang frostveske på IC, hva bør brukes? Statoil veske burde da funke bra?

Legg innLagt inn:04 feb 2005 16:01
av Soppen
Det er fint du stiller dette spørsmålet admin. Men det er faktisk sånn at noen kasser faktisk bruker gl5 olje jeg vet biler som Carina E ble kjørt med denne oljen. Det var det toyota mente var riktig men når bilene kom inn for girkasseskift på 100k skjønte de det var noe galt. Ser også 90 97 biler som faktisk bruker dex II olje å men blir liksom ikke helt klok på dette. Med GL5 olje på min så sperra kassa bare den var ikke hypp å gire i det hele tatt hvis bilen ble pressa på turtall. Men da etter den Mobil 1 turen da jeg fikk vite at det skulle være GL4 skiftet jeg olje umiddelbart. ikke hatt det samme problemet etterpå. Nå har jeg riktignok skitet syncro ringer og lager og pkn i hele kassa men kjører den dag idag på GL4. Kjørte et år på GL4 før jeg overhalte ikke noe problem. hvis du lurer på hvorfor jeg overhalte så er det for 1 syncro ring var litt dårlig og siden skulle overhalemotor komplett synes jeg det var like greit å ta kassa i samma slengen. Ingen ting er så kjipt som nyoverhalt motor og en girkasse som lekker. hehe

Legg innLagt inn:05 feb 2005 20:09
av CelicaTurbo
Burde ha byttet giroljen min så det blir nok til at jeg prøve GL4 da ;)

Legg innLagt inn:05 feb 2005 20:44
av GT_rider
Gjelder gl4 for vanlig GT også, eller er det spesielt for GT4??

Legg innLagt inn:06 feb 2005 01:54
av Tor
GT_rider skrev:Gjelder gl4 for vanlig GT også, eller er det spesielt for GT4??
Det kan jeg ikke svare på, Det er vel sync ringer i den kassa og? Overlater denne til våre mere kunnskapsrike mekanikere.

Legg innLagt inn:06 feb 2005 03:31
av Soppen
Mobil 1 sin GL4 olje kan du egentlig bruke på alle Manuelle girkasser ihverfall til Toyota. GL5 bruker vi bare på diffrensial Hiace hilux landcruiser ol.

Legg innLagt inn:09 feb 2005 01:26
av Tor
Kjelliken, har du bytta olje?