TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Jordingspunkt

• Spørsmål, råd og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo

#82992  av @lpher

Christoffer skrev: Hmm... ser ut som at jeg får revurdere jordingen på celicaen da.. :)
best å være på den sikre siden da..aint it? :)
Christoffer skrev: Bommet forresten helt på frontsett navnet... Det var DLS PS-6 de het... kostet meg 1700... Så de ligger vel midt på treet prismessig.
Funker sikkert bra de...men om jeg tolker det du sier rett....så ville de nok ha trivdes bedre i litt mindre "kasser" (innerdøra i ditt tilfelle)
Christoffer skrev: Det virker for meg som at subben tåler MYE mer enn frontsettet, selv om det er den billigste RF bassen...
LOL :D ...og "de" sier RF er overprisa?! :D j/k :D Foresten....har du "delt av" frontsettet ditt? ..eller spiller det "helt ned"?

@lpher

#83022  av Rolfis

Ble ikke mye basslyd i celica'n i dag nei.. Ferdig med kassen og subben er montert i den, men da vi skulle trekke kabelen fra batteriet og til forsterkeren bak skar det seg gitt.. Fant INGEN plass å ta kabelen gjennom torpedoveggen. Dersom noen har gjort det samme i en ST202 så er jeg veldig interresert i å høre hvordan det ble gjort. Er vel ikke nødvendig å borre på hull selv vel.. Har ihvertfall ikke mye lyst å gjøre det nei..

#83025  av ScadamiCa

Har T18 jeg da, men hos meg når jeg står foran bilen, så er det helt til venstre. Der er det mulig å trekke kabel igjennom. Har jaffal gjort det sjøl der. Er du inni bilen så er det fremføre passasjer setet.

#83033  av @lpher

Om det er ledige plasser å dra kabel gjennom avhenger faktisk av hvor mye av det tilgjengelig ekstrautstyret på akkurat din modell du har :)

Har du ALT utstyr så er sjangsen for at det er mulig å lure den igjennom en plass minimal...men har du en litt "sparsom" utgave...så finner amn som regel ett hull som er "blanked off" med en gummipute eller lignende :)

...og om det blir borra..husk for guds skyld å bruke en gummigjennomføring :)

@lpher

#83036  av Rolfis

Ja det er jo noe ekstrautstyr. AC ihvertfall. Kunne ikke se noen gummideksel noen plass. Var jo så fryktelig kompakt der framme også..

@lpher: Hvor mye tror du de gutta på monteringsverkstedet tar for å legge strøm bak til bagasjerommet, skulle det bli nødvendig som en siste utvei??

#83102  av Christoffer

Jeg har veldig lite ekstrautstyr, men fant allikevel ikke noe sted å trekke gjennom strømkabel. Det endte i at jeg måtte borre :? surt... men gummigjennomføring? :oops: hva er det? Bruker silikon jeg ;)

Burde nok kanskje ha satt inn noe som kan minske volum bak høyttaler.. Frontsettet mitt slutter å spille rundt i det området som subben tar over...

Har ikke intrykk i det hele tatt at RF er overpriset. Har hørt subber som ikke har vært i nærheten av min, men neste gang blir det P2 eller P3...

#83124  av @lpher

Rolfis skrev: Ja det er jo noe ekstrautstyr. AC ihvertfall. Kunne ikke se noen gummideksel noen plass. Var jo så fryktelig kompakt der framme også..
Er ganske så trangt ja....
Rolfis skrev: @lpher: Hvor mye tror du de gutta på monteringsverkstedet tar for å legge strøm bak til bagasjerommet, skulle det bli nødvendig som en siste utvei??
Roughly en 500-600,- kan jeg tenke meg... Monteringshallen AS er ett eget utskilt firma...sliter derfor litt med å få "justert" prisen på den kanten :)

@lpher

#83126  av @lpher

Christoffer skrev: Jeg har veldig lite ekstrautstyr, men fant allikevel ikke noe sted å trekke gjennom strømkabel. Det endte i at jeg måtte borre :? surt... men gummigjennomføring? :oops: hva er det? Bruker silikon jeg ;)
Silikon er fint :)
Christoffer skrev: Burde nok kanskje ha satt inn noe som kan minske volum bak høyttaler..
Hmm...mja...ett eller annet for å få elementet til å "se" mindre luft (på baksida) :)
Christoffer skrev: Frontsettet mitt slutter å spille rundt i det området som subben tar over...
Bra... har du "skåret de av"? Slik at de ikke spiller den aller laveste bassen? ..osm de alikavel ikke kalrer å gjengi :)
Christoffer skrev: Har ikke intrykk i det hele tatt at RF er overpriset.
Good, cause they aint... :)
Christoffer skrev: Har hørt subber som ikke har vært i nærheten av min, men neste gang blir det P2 eller P3...
Good call :D

@lpher

#83127  av Christoffer

@lpher skrev:
Rolfis skrev: @lpher: Hvor mye tror du de gutta på monteringsverkstedet tar for å legge strøm bak til bagasjerommet, skulle det bli nødvendig som en siste utvei??
Roughly en 500-600,- kan jeg tenke meg... Monteringshallen AS er ett eget utskilt firma...sliter derfor litt med å få "justert" prisen på den kanten :)
Har en først demontert bilen nok til å dra strømledning, er jo halve jobben gjort! Etter min mening kunne de da ha gjort hele jobben... :?

Er ikke helt 100% på hvordan de stilte inn forsterkeren. Det var nemlig en kamerat som stod bak ved forsterkeren og stilte. Men frontsettet er kuttet ganske høyt, det vil si at hvis jeg kobler ut sub'en, så går ikke anlegget særlig dypt. Mulig at grunnen kan være delefilteret som fulgte med høyttalerene som kutter høyt.
Sist redigert av Christoffer den 17 jan 2005 13:21, redigert 1 gang totalt.

#83128  av spkstrp

veldig off topic: På sunnyen var alt gjort klart. Var hull rett inn opp under dashn på passasjersiden (var slike gummi lokk man kunne lage hull i) :) Tror det må være den letteste bilen å trekke strøm kabel på.. Mulig det har med ekstrautstyr å gjøre selvfølgelig ;)

#83129  av Christoffer

spkstrp skrev:veldig off topic: På sunnyen var alt gjort klart. Var hull rett inn opp under dashn på passasjersiden (var slike gummi lokk man kunne lage hull i) :) Tror det må være den letteste bilen å trekke strøm kabel på.. Mulig det har med ekstrautstyr å gjøre selvfølgelig ;)
Høres ut som at det er mest vanlig å trekke strøm på passasjersiden... Jeg har trukket den på førersiden, men så lenge signal og strøm er på hver sin side, så skal det vel være greit. Håper ikke jeg har oversett et hull i torpedoveggen på venstre side. :(

#83142  av GT_rider

Har tatt min på førerside. Mest praktisk med tanke på batteriet sin plassering i motorrommet.

#83179  av Christoffer

GT_rider skrev:Har tatt min på førerside. Mest praktisk med tanke på batteriet sin plassering i motorrommet.
Men måtte du borre for å få strømledningen gjennom torpedoveggen?

#83220  av Rolfis

Er det foresten noen som vet om hvordan "sitteputene" i baksetet fjernes. Disse må vel bort for å fjerne dekslet i sidene bak (der hvor bakhøytaleren sitter). Skal legge kablene der tenkte jeg, om jeg kommer forbi torpedoveggen, that is... :evil:

#83552  av Oddie

spkstrp skrev:veldig off topic: På sunnyen var alt gjort klart. Var hull rett inn opp under dashn på passasjersiden (var slike gummi lokk man kunne lage hull i) :) Tror det må være den letteste bilen å trekke strøm kabel på.. Mulig det har med ekstrautstyr å gjøre selvfølgelig ;)
Den letteste bilen jeg vet om er min Renault R19 1.8 16V som faktisk har plass til 70 kvadrats strømkabel, og i tillegg hadde plass til å legge 2 sett høytalerledninger frem (til dash og dør). hadde et sett BA 4" + 1" i dash, og 6.5" i dørene, og 2X12" i bagasjerommet, og 2 stk PG forsterkere til å drive stuffet. (mens PG og BA var bra merker, er de det enda?) hadde en Pioneer DEH-7100 headunit.

PS: nå holder jeg på å legge anlegg i min Corolla GT Twin Cam, men er litt usikker på hva merke som har det beste utstyret? RF? infinity? står en Sonyspiller i den nå (ganske ny), og et sett med pioneer 4" foran.. ellers er den TOM. vurderer å sette igang et ordentlig stereoprosjekt, selv om bilen ikke er 110% strøken enda..