TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Innstallert kjørecomputer og radar/laservarsler!

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

 #87774  av 2000celica
 
Kan også kjøpes hos http://www.bilradiospes.no
Der er det kanskje også noe TS-OGN rabatter å hale eller.... :) :)

 #87778  av jumbo
 
Et viktigere spørsmål rundt slike varslere er om de klarer å varsle deg tidsnok til at det hjelper noe... hvor mye reaksjonstid kan man regne med at man har? Mot radar er det vel littegrann, mot laser er det vel mer eller mindre 0.

 #87785  av Toye
 
Nå har sjekket med importøren av Whistler og fått svar på endel spørsmål rundt dette temaet, alt fra funksjon til hva Politiet gjør hvis vi blir tatt med den!!!!!!!!!!! :twisted:


Spørsmål:
Er det for sent å gjøre noe når alarmen går på varsleren og politiet har truffet meg med laser?

Svar:
Nei. Når alarmen går har politiet truffet bilen din, men de har ikke målt hastigheten. Normalt har man noen få sekunder å bremse på. Hvis man ikke rekker å bremse under fartsgrensen vil man i de fleste tilfeller uansett klare å redusere boten og spare seg for unødvendige tusenlapper. Se prisliste på forelegg - den illustrerer tydelig hvor mye man kan spare ved å f.eks redusere farten med 20 km/t - noe som er realistisk i det tidsrommet fra alarmen går til måling er foretatt.

Spørsmål:
PÃ¥ hvor lang avstand varsler Whistlers modeller laser- og radarkontroller?

Svar:
Dette avhenger av modell, hvor sterke mottaker den har og hvilke værforhold det er. Mye vind og regn vil f.eks ikke gi optimale forhold. Da VG testet Whistler DE 1730 tok den laser på ca. 800 meters avstand og radar på ca. 200 meter. Fra produsenten får vi opplyst at Whistler-modellene under optimale forhold kan ta radarsignaler på mer enn 2 km avstand. Når det gjelder laser så måler politiet i Norge sjelden biler på mer enn 400 meters avstand, mens rekkevidden på lasermottakeren er på flere kilometer. På lange rette strekninger kan ligge langt bak biler som blir målt og selv bli varslet om dette.

Dersom laserkilden (pistolen) er bak en sving eller på andre siden av en bakketopp vil normalt sett ikke mottakeren ta signalene. Hvis man derimot kjører bak en bil som blir skutt på vil alarmen varsle dette og man unngår å kjøre forbi.

Radarkontroller fungerer ved at man sender ut lydbølger i luften i et definert område. Her vil mottakeren snappe opp signalene i alle tilfeller uansett værforhold.

Spørsmål:
Hvordan fungerer varslingene? Klarer de å varsle lasermålinger før du blir tatt, eller betyr et innkjøp at du vet at du vil bli stoppet i løpet av de neste 10-15 sekundene?

Svar:
Varslerens oppgave er å varsle deg før politiet får målt din fart (i laser- eller radarkontroll) slik at du skal kunne passere dem uten å få bot. Hvordan varsleren utfører oppgaven vil variere av eksterne faktorer som vær, vind og veiforhold inn. Under optimale forhold vil Whistler-modellene ta laser og radar på opptil 2 km avstand.

Laser: dersom du ligger først og blir skutt direkte på har du kort tid å bremse på. Når alarmen går har politiet skutt mot bilen, og enten peilet den inn eller så har de bommet og må prøve på nytt. Dersom de peiler deg inn er det svært kort tid før de har målt farten på deg, men det er alltid litt tid å bremse på, men svært kort tid... Det vil i de fleste tilfeller gi tid til å redusere farten/boten uansett om man ikke blir reddet.
Dersom du ligger på en lang strekning så vil den gi utslag dersom biler foran deg blir skutt på og man unngår å kjøre forbi eller øke farten.. Politiet måler sjelden biler på mer enn 400 meters avstand.

Radar: vil i de fleste tilfeller gi beskjed lang tid i forveien og man har god tid å bremse ned og udramatisk passere politiet.


Spørsmål:
Er bruk av slike varslere ulovlige i Norge – og hvis så – hva risikerer man og hva anbefaler dere eventuelle kjøpere å
gjøre m.h.t. innstallasjon mv?

Svar:
Kjøp og salg av Whistler laser- og radarvarslere her fullt lovlig. Dette er pr.definisjon teleutstyr og vi har post - og teletilsynet godkjenning til å drive vår forretning. Selv om utstyret er lovlig vil bruken omfattes av Veitrafikkloven, omtrent som om man snakker i mobiltelefon uten headset i en bil. Bot er iflg. loven på 1000 kroner og apparatet vil sannsynligvis også konfiskeres. Når det er sagt så har ikke politiet noen som helst måte å detektere varslere på. Whistler's VG-2 funksjon sørger for å eliminere denne risikoen. Det betyr at politiet må se varsleren med det blotte øye - noe som skal godt gjøres dersom man tar sine forhåndsregler og bruker sin Whistler med sunn fornuft (alle Whistler-modellene er på størrelse med en litt stor mobiltelefon og man må nært bilen for å se den). Vi anbefaler en bit borrelås med dobbeltsidig teip som man fester på dashbordet slik at man kan fjerne varslere på et sekund. Dersom man bruker de vedlagte sugekoppene for å feste i vindu er for det første varsleren mer synlig og for det andre sitter den såpass godt fast at man må bruke noen sekunder for å fjerne den. Whistler har også utviklet en dashpad som er en matte som fester seg på dashbordet og varsleren ligger på.