TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Nye felger og dekk. TUV godkjenning?..

  • Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)

 #109951  av RolfG
 
Husk også at omkretsen ikke kan vike mer en 5% fra det som er orginalt og at ikke dekk eller felg stikker utenfor det ytterste punket på hjulbuen.

 #110046  av celicagutten
 
Vett ikkje om det er sant, men har hørt noen rykter om at vis man blir stopt med feil felger på en bil så blir det ner skervet og loggført.
så om du reiser til biltilsyne å viser bilen med orginale dekk og blir token med di andre dekkene seinere uten og ha fått det godkjent så får du bot.
Noen som vett om det stemmer, eller er det bare rykter som går for og skremme folk?

 #110062  av celicat23
 
celicagutten skrev:Vett ikkje om det er sant, men har hørt noen rykter om at vis man blir stopt med feil felger på en bil så blir det ner skervet og loggført.
så om du reiser til biltilsyne å viser bilen med orginale dekk og blir token med di andre dekkene seinere uten og ha fått det godkjent så får du bot.
Noen som vett om det stemmer, eller er det bare rykter som går for og skremme folk?
Biltilsynet truet meg med det. Om det er noe de har lov til eller ikke, det er en annen sak. Men loven gjelder jo ikke for de, og politiet. Det er bare for oss.

 #110615  av 2 fast
 
med dekk dimensjon på 185/60r/14 så e følgende dimensjoner låvlig: 205/40r/16 215/35r/17 215/35r/18
245/35r/16 225/35r/17
215/40r/16 205/40r/17
195/45r/16 215/40r/17
255/35r/16 245/35r/17
225/40r/16
205/45r/16
185/50r/16
215/45r/16
195/50r/16

d va d blitilsynet sa som va godkjent hos dæm :)

 #110670  av Goose
 
Et lite program til å regne på rulleomkretsen
Vedlegg
(10.96 kiB) Lastet ned 162 ganger

 #111071  av Hobbes
 
Jeg har akkurat slitt med samme problem. Jeg fikk ikke bilen igjennom EU kontrollen fordi den hadde forskjellige dimensjoner foran kontra bak. Og i vognkortet stod det at den skal ha lik dimensjon. Men et skal stå en lapp i hanskeromet hvilken dimensjon bilen skal ha.


Men en MR2 mk2

SKAL

ha forskjellig dimensjon foran kontra bak.

For 91 - 92 er orginal dimensjonene:

195/60-14" foran og 205/60-14" bak

For +92 er orginal dimensjonene:

195/55-15 foran og 225/50-15 bak

Det eneste Toyota Norge kunne hjelpe meg med var en faks fra en orginal brosjyre, sien de ikke hadde fått denne modellen typegodkjent i Norge.

Men jeg fikk dem til å sjekke hva som stod i hanskeromet og sammen med faksen så ble dette tatt til følge og jeg fikk et nytt vognkort uten å betale siden det var dem som hadde gjort feilen.

 #111214  av RumpShaker
 
kunne du skannet denne faksen? evt. lagt ut som .pdf til alle oss andre som har feil i vognkortet? :)

 #111325  av Hobbes
 
Kan gjøre dette men jeg er på jobb nå, ca 8 dager til.

 #111391  av celicat23
 
Dette med at det ikke skal være avvik på mer enn så-og-så mange prosent, gjelder ikke hvis du skaffer noe med TUV papirer. For tyskere liker å ordne tuv papirer på mye gøy. Ta f.eks golf mk4. Kommer levert orginalt med noen kjipe 16" dekk. Til den får du TUV papirer på 8,5x18 forann og 10x18 felger bak. Det er litt mer enn noen få prosent avvik i forhold til orginalt der.

Er det noen som vet hva som skal til for å få en felg kombinasjon TUV godkjent? Er det så enkelt som at du må ha noe som ikke subber/er trafikk farlig, så blir det godkjent? Eller hva er kravene fra TUV ved godkjenning?

 #221868  av christer
 
Hobbes skrev:Jeg har akkurat slitt med samme problem. Jeg fikk ikke bilen igjennom EU kontrollen fordi den hadde forskjellige dimensjoner foran kontra bak. Og i vognkortet stod det at den skal ha lik dimensjon. Men et skal stå en lapp i hanskeromet hvilken dimensjon bilen skal ha.


Men en MR2 mk2

SKAL

ha forskjellig dimensjon foran kontra bak.

For 91 - 92 er orginal dimensjonene:

195/60-14" foran og 205/60-14" bak

For +92 er orginal dimensjonene:

195/55-15 foran og 225/50-15 bak

Det eneste Toyota Norge kunne hjelpe meg med var en faks fra en orginal brosjyre, sien de ikke hadde fått denne modellen typegodkjent i Norge.

Men jeg fikk dem til å sjekke hva som stod i hanskeromet og sammen med faksen så ble dette tatt til følge og jeg fikk et nytt vognkort uten å betale siden det var dem som hadde gjort feilen.
er det 195/60-14" foran og 205/60-14" bak for 90mod også?

 #222295  av japse-gnmfr
 
celicat23 skrev:Dette med at det ikke skal være avvik på mer enn så-og-så mange prosent, gjelder ikke hvis du skaffer noe med TUV papirer. For tyskere liker å ordne tuv papirer på mye gøy. Ta f.eks golf mk4. Kommer levert orginalt med noen kjipe 16" dekk. Til den får du TUV papirer på 8,5x18 forann og 10x18 felger bak. Det er litt mer enn noen få prosent avvik i forhold til orginalt der.

Er det noen som vet hva som skal til for å få en felg kombinasjon TUV godkjent? Er det så enkelt som at du må ha noe som ikke subber/er trafikk farlig, så blir det godkjent? Eller hva er kravene fra TUV ved godkjenning?
er vel dekkdimmen på dekka som blir TUV godkjent, selve rullomkretsen liksom:D