Side 3 av 3

Legg innLagt inn:25 mai 2005 10:59
av RolfG
Husk også at omkretsen ikke kan vike mer en 5% fra det som er orginalt og at ikke dekk eller felg stikker utenfor det ytterste punket på hjulbuen.

Legg innLagt inn:25 mai 2005 20:15
av celicagutten
Vett ikkje om det er sant, men har hørt noen rykter om at vis man blir stopt med feil felger på en bil så blir det ner skervet og loggført.
så om du reiser til biltilsyne å viser bilen med orginale dekk og blir token med di andre dekkene seinere uten og ha fått det godkjent så får du bot.
Noen som vett om det stemmer, eller er det bare rykter som går for og skremme folk?

Legg innLagt inn:25 mai 2005 21:48
av celicat23
celicagutten skrev:Vett ikkje om det er sant, men har hørt noen rykter om at vis man blir stopt med feil felger på en bil så blir det ner skervet og loggført.
så om du reiser til biltilsyne å viser bilen med orginale dekk og blir token med di andre dekkene seinere uten og ha fått det godkjent så får du bot.
Noen som vett om det stemmer, eller er det bare rykter som går for og skremme folk?
Biltilsynet truet meg med det. Om det er noe de har lov til eller ikke, det er en annen sak. Men loven gjelder jo ikke for de, og politiet. Det er bare for oss.

Legg innLagt inn:27 mai 2005 23:44
av 2 fast
med dekk dimensjon på 185/60r/14 så e følgende dimensjoner låvlig: 205/40r/16 215/35r/17 215/35r/18
245/35r/16 225/35r/17
215/40r/16 205/40r/17
195/45r/16 215/40r/17
255/35r/16 245/35r/17
225/40r/16
205/45r/16
185/50r/16
215/45r/16
195/50r/16

d va d blitilsynet sa som va godkjent hos dæm :)

Legg innLagt inn:28 mai 2005 15:46
av Goose
Et lite program til å regne på rulleomkretsen

Legg innLagt inn:28 mai 2005 18:08
av Dr.Ling
Jeg liker denne siden. Bare bla ned på siden, tast inn gammel og ny dimensjon og få opp rulleomkrets og prosentvis forskjell. Mye nyttig dekk og felginfo også:

http://www.chris-longhurst.com/carbible ... bible.html

Legg innLagt inn:30 mai 2005 08:26
av Hobbes
Jeg har akkurat slitt med samme problem. Jeg fikk ikke bilen igjennom EU kontrollen fordi den hadde forskjellige dimensjoner foran kontra bak. Og i vognkortet stod det at den skal ha lik dimensjon. Men et skal stå en lapp i hanskeromet hvilken dimensjon bilen skal ha.


Men en MR2 mk2

SKAL

ha forskjellig dimensjon foran kontra bak.

For 91 - 92 er orginal dimensjonene:

195/60-14" foran og 205/60-14" bak

For +92 er orginal dimensjonene:

195/55-15 foran og 225/50-15 bak

Det eneste Toyota Norge kunne hjelpe meg med var en faks fra en orginal brosjyre, sien de ikke hadde fått denne modellen typegodkjent i Norge.

Men jeg fikk dem til å sjekke hva som stod i hanskeromet og sammen med faksen så ble dette tatt til følge og jeg fikk et nytt vognkort uten å betale siden det var dem som hadde gjort feilen.

Legg innLagt inn:30 mai 2005 18:14
av RumpShaker
kunne du skannet denne faksen? evt. lagt ut som .pdf til alle oss andre som har feil i vognkortet? :)

Legg innLagt inn:31 mai 2005 06:29
av Hobbes
Kan gjøre dette men jeg er på jobb nå, ca 8 dager til.

Legg innLagt inn:31 mai 2005 12:03
av celicat23
Dette med at det ikke skal være avvik på mer enn så-og-så mange prosent, gjelder ikke hvis du skaffer noe med TUV papirer. For tyskere liker å ordne tuv papirer på mye gøy. Ta f.eks golf mk4. Kommer levert orginalt med noen kjipe 16" dekk. Til den får du TUV papirer på 8,5x18 forann og 10x18 felger bak. Det er litt mer enn noen få prosent avvik i forhold til orginalt der.

Er det noen som vet hva som skal til for å få en felg kombinasjon TUV godkjent? Er det så enkelt som at du må ha noe som ikke subber/er trafikk farlig, så blir det godkjent? Eller hva er kravene fra TUV ved godkjenning?

Legg innLagt inn:09 feb 2007 21:42
av christer
Hobbes skrev:Jeg har akkurat slitt med samme problem. Jeg fikk ikke bilen igjennom EU kontrollen fordi den hadde forskjellige dimensjoner foran kontra bak. Og i vognkortet stod det at den skal ha lik dimensjon. Men et skal stå en lapp i hanskeromet hvilken dimensjon bilen skal ha.


Men en MR2 mk2

SKAL

ha forskjellig dimensjon foran kontra bak.

For 91 - 92 er orginal dimensjonene:

195/60-14" foran og 205/60-14" bak

For +92 er orginal dimensjonene:

195/55-15 foran og 225/50-15 bak

Det eneste Toyota Norge kunne hjelpe meg med var en faks fra en orginal brosjyre, sien de ikke hadde fått denne modellen typegodkjent i Norge.

Men jeg fikk dem til å sjekke hva som stod i hanskeromet og sammen med faksen så ble dette tatt til følge og jeg fikk et nytt vognkort uten å betale siden det var dem som hadde gjort feilen.
er det 195/60-14" foran og 205/60-14" bak for 90mod også?

Legg innLagt inn:12 feb 2007 15:30
av japse-gnmfr
celicat23 skrev:Dette med at det ikke skal være avvik på mer enn så-og-så mange prosent, gjelder ikke hvis du skaffer noe med TUV papirer. For tyskere liker å ordne tuv papirer på mye gøy. Ta f.eks golf mk4. Kommer levert orginalt med noen kjipe 16" dekk. Til den får du TUV papirer på 8,5x18 forann og 10x18 felger bak. Det er litt mer enn noen få prosent avvik i forhold til orginalt der.

Er det noen som vet hva som skal til for å få en felg kombinasjon TUV godkjent? Er det så enkelt som at du må ha noe som ikke subber/er trafikk farlig, så blir det godkjent? Eller hva er kravene fra TUV ved godkjenning?
er vel dekkdimmen på dekka som blir TUV godkjent, selve rullomkretsen liksom:D