Side 3 av 4
Legg innLagt inn:19 apr 2005 15:46
av grimfer
Jeg tror jeg kommer til å gjøre et forsøk med 225-35-35, kanskje.
Men må ærlig talt innrømme at jeg begynner å helle litt mot 17 tommere nå.
35 blir veldig lite! Kanskje ikke verdens mest komfortable profil, tror jeg.
Legg innLagt inn:19 apr 2005 18:08
av sexten
grimfer skrev:Jeg tror jeg kommer til å gjøre et forsøk med 225-35-35, kanskje.
Skal du ha 35" felg?

Legg innLagt inn:19 apr 2005 18:50
av grimfer
Hehe. Ja.
Tenkte å være litt original. 35 toms felg med spinners. Var det ellers noe du lurte på?

Legg innLagt inn:19 apr 2005 18:51
av grimfer
Eneste problemet er at jeg må ha 800 mm spacere. Det er mulig det påvirker kjøreegenskapene litt.
Legg innLagt inn:19 apr 2005 19:21
av GT_rider
grimfer skrev:Eneste problemet er at jeg må ha 800 mm spacere. Det er mulig det påvirker kjøreegenskapene litt.
Kanskje??

Legg innLagt inn:22 apr 2005 11:33
av kaimagne
Kom plutselig til å tenke på at bilen min ble forevist for Biltilsynet i Fredrikstad da jeg skulle få den registrert i Norge, og han bare sjekka chassisnummer og that's it.
Kan jeg da få Biltilsynet til å betale for nytt vognkort med info om TÜV-godkjenning for de delene jeg har på bilen min?
Eller skal jeg bare drite i det, og evt ta dette i ettertid hvis jeg blir stoppa? Jeg har jo TÜV-papirer på det ekstra som står på bilen...
Legg innLagt inn:22 apr 2005 11:52
av CelicaTurbo
som regel er det bare å vente til du ev. blir stoppet i kontroll. Når jeg ble stoppet og måtte vise bilen med nye felger/dekk så betalte jeg faktisk ingenting for etterkontrollen og utskriften av nytt vognkort. Når jeg i Fredrikstad senere fikk godkjent lite skilt bak så betalte jeg heller ingenting for utskrift av nytt vognkort.
Legg innLagt inn:22 apr 2005 12:02
av kaimagne
Virker som de tør å bruke skjønn iht loven i Fredrikstad, og godt er det!
Akkurat NÅH printer jeg ut TÜV-papirene på frontleppe, hekkspoiler, sportspotte og felger. Greit å ha liggende i hanskerommet sånn just in case...

Legg innLagt inn:25 apr 2005 14:15
av Tor
Står i mitt vognkort 225/40-16

Slett ikke verst og enda kjører jeg bare 215/45-17
Hva er orginal dekk dim på GT4?
Legg innLagt inn:24 mai 2005 20:41
av Elzin
jeg har 225/35R18 men det som er helt merkelig er at på den ene siden forran stikker dekket ca 05 cm ut fra hjulbuen og ca 0,5 cm inn på andresiden!! hva kan gjøres med dette? skal inn på EU godkjenning innen august
Legg innLagt inn:04 jun 2005 11:27
av B_Quist
Elzin skrev:jeg har 225/35R18 men det som er helt merkelig er at på den ene siden forran stikker dekket ca 05 cm ut fra hjulbuen og ca 0,5 cm inn på andresiden!! hva kan gjøres med dette? skal inn på EU godkjenning innen august
Hadde samme greierne på min...men jeg tror det var den ene forskjermen som va litt skjev faktisk...

Legg innLagt inn:04 jun 2005 11:28
av B_Quist
grimfer skrev:Takk for mange tips så langt, folkens!
Ringte trafikkstasjonen i Lillestrøm, og der sa de det var uproblematisk å få godkjent 18 tommere og 225 bredde så lenge det var plass til dem. Men jeg måtte få det i vognkortet, noe som koster 550 spenn.
Nå kjører jeg uansett på ulovlig rullediameter. Får bare satse på at jeg ikke blir stoppa.
Så de mente at du ikke trenger TÜV godkjenning altså??
Legg innLagt inn:04 jun 2005 13:13
av Master
kaimagne skrev:Kom plutselig til å tenke på at bilen min ble forevist for Biltilsynet i Fredrikstad da jeg skulle få den registrert i Norge, og han bare sjekka chassisnummer og that's it.
Kan jeg da få Biltilsynet til å betale for nytt vognkort med info om TÜV-godkjenning for de delene jeg har på bilen min?
Eller skal jeg bare drite i det, og evt ta dette i ettertid hvis jeg blir stoppa? Jeg har jo TÜV-papirer på det ekstra som står på bilen...
Når var dette, og hvorfra importerte du bilen din ? Jeg tror det er vanlig prosedyre når bilen skal forevises for biltilsynet for registrering ved import. De foretar ikke full teknisk kontroll, stort sett bare sjekker at chassisnummeret stemmer overens med papirene, samt at alle lysene er iht norsk lov.
Legg innLagt inn:14 jun 2005 17:06
av grimfer
B_Quist skrev:grimfer skrev:Takk for mange tips så langt, folkens!
Ringte trafikkstasjonen i Lillestrøm, og der sa de det var uproblematisk å få godkjent 18 tommere og 225 bredde så lenge det var plass til dem. Men jeg måtte få det i vognkortet, noe som koster 550 spenn.
Nå kjører jeg uansett på ulovlig rullediameter. Får bare satse på at jeg ikke blir stoppa.
Så de mente at du ikke trenger TÜV godkjenning altså??
Nei, det virket ikke sånn...
Det virket som om de mente at jeg bare måtte vise at det var plass til dem, samt vise at felgene hadde godkjent innpress...
En stund siden dette nå, og felgplanene mine har blitt noe forandret siden den gang.
Godkjenning av felger
Legg innLagt inn:23 jun 2005 15:25
av Sandal
Ja so var det ditta med godkjenning av felger på bil. Har ein Camry sv21 som har standard dimensjon på 185/70-14 og 5,5" felg. Her jeg bor så er dei ganske strenge på det meste av sånne ting. Var på biltisynet i vinter og skulle få godkjent bilen min Med nye Fjører og Felger 8*17. Under søkte litt i forkant før eg for og det som viste seg var at: Hjulet må ikkje stikke ut om skjermen og må ikkje ta bort i noke. Det vil seie ikkje opp i hjulbue eller inn i innerskjerm ved svinging. Sprvidda altso innpresset er lov å variere opp til 15mm tilsammen for begge hjula altso 7,5 mm på kvar side. Dersom det skal varierast meir må ein ha TUV papir på felgane. Dekdimensjonen fikk eg beskjed om at den ikkje var nødvendig å få godkjent men ifølge strobo boka (ei bok som alle verksted har) så kan ein rekne seg ut ifra den korleis den nye dekkdimensjonen stemmer i forhold til den gamle. Dekkdimensjonen har ein ikkj lov å variere meir enn +-5% Det vil og seie i mitt tilfelle som eg skulle ha 225/45-17 så låg rulle omkretsen 3% meir enn orginalt og innafor marginen. Såg her var nåken som skriv noko om TUV papir på 8*18 på celica 182 så kan ein ringe til felg import og høyre om det er noko som momo har.