Tor skrev:T-VSV er en ventil som blør trykk når du kjører i 1 og 2 geare ettersom jeg har forstått. Da lader bilen MAX 0.5 bar for og hindre motor havari og ikke minst turbo havari. Det er ECU som trekker tilbake ladetrykket osv..
På en vanlig GT4 er fuel cut rundt 0.9 bar, på en GT4 CS er fuel cut rundt 1.1 bar. Dette pga forskejllige motor styringer på de 2 bilene.
Dette er grovt forklart da, sikkert noen som kan komme med mere utfyllende.
Det er faktisk motsatt
det går en slange fra turbo til wastegate acculator, som ved trykk gradivs skyver ett stag som åpner den interne wastegaten i turboen, som igjen fører til at mindre av eksosen går igjennom eksosturbinen, som igjen begrenser trykket som bygges. Da altså begrenset av det så kallte "wastegate trykket"
T-VSV er en bleed valve som blør vekk noe av dette trykket fra wastegate acculatoren når ECU finner det for godt. Det er i 3. til 5. gir når motoren er varm, det ikke er feilkoder og alt er på stell.
Når denne ventilen blør bort noe av trykket fra wastegate acculatoren, så fører det til at staget ikke skyver like mye, wastegaten åpner litt mindre, og vi bygger mer trykk. Det må da med andre ord mer trykk til før wastegaten er helt åpen.
Dette har forresten vært forklart flere ganger før
