Side 3 av 3
Legg innLagt inn:02 jun 2005 18:12
av FireWalk
Snakket med han ene mekanikeren som så på bilen i går... han hadde fått med seg han andre også og stakk inn på Toyota i dag siden jeg skulle på jobb og dermed ikke hadde tid. De snakket med verksmesteren der, og presenterte situasjonen for han. Heldigvis tok de en del bilder av "problemene" i går, før de fikset dem, så de fikk se det selv.. Han sa det rett ut til meg i telefonen, at det virket IKKE som om de var spesielt glade for å se han igjen der inne... de ga utrykk for at de ikke ville se igjen den bilen der inne i det hele tatt, og det var ikke måte på.. Men de ville strekke seg til å kjøre en gratis diagnose på den.. koble den til utstyret de har der så vi kanskje kan finne ut HVA det er som er galt... og så eventuelt bestille nye deler og få satt på..
Kompisen min mente på det var noe elektrisk, og ikke noe mekanisk. Han mente på at bilen bruiker et hybrid system, både AFM og MAP sensor. Han mente på at enten var AFM ødelagt, eller MAP sensoren.. slik at bilen får feil blanding. Muligens kunne en temperatur måler være gåen sa han.
Han mente på at bilen nå får for LITE bensin, og dermed for mye luft i forhold til bensin, men at det ikke var slik at det var skadelig for motoren fordi den nå utvikler så lite kraft at den ikke vil kunne greie å varmekjøre seg eller noe pga det der..
Ikke vet jeg.. det er jo ingen her oppe som egentlig HAR noe særlig peiling på disse motorene.. så jeg står litt i stampe... om det ikke ordner seg snart så får jeg bare avskilte bilen og vente et halvt års tid, og så kjøpe ny motor, om ikke noen klarer å finne ut hva det er som er galt med denne her... Toyota klarer det iallefall ikke..
Legg innLagt inn:02 jun 2005 18:40
av CelicaTurbo
bilen har orginalt både AFM og trykksensor men trykksensoren brukes ikke til annet enn å styre måleren i dashen din og gi fuelcut ved overtrykk, Dvs at den ikke brukes til å styre bensin. Du kan trekke vakumslangen ut av denne sensoren (slik at den kun leser atmosfærisk trykk til ECU) og det vil ikke ha noen effekt på motorens gange. Men: er det montert en piggyback datassprut (tilleggs-ECU som er sneket inn på wiringen til orginal ECU) så er det mulig at denne er programmert til å ta nytte av trykksensoren til ekstra bensintilførsel men det vil kun skje på høyt trykk i så tilfelle, og ingen bilder du har sendt til oss gir noen som helst indikasjon på at du har en slik piggyback installert.. Det hadde i så tilfellet vært en boks nesten på størrelse med ECU som var montert rett i nærheten av orginal ECU.
Legg innLagt inn:02 jun 2005 18:46
av FireWalk
nei... jeg aner ikke hva det kan være jeg da.. kan det være at AFM er gåen da? syntes det virker rart det og, ettersom den funket fint før toyota oppholdet, og nå etter oppholdet så er den plutselig helt tulen hele bilen?
akkurat HVA er det som kan gi de symptomene jeg beskrev over? annet enn AFM ?
vil jo helst slippe å bare "kaste" hele motoren og kjøpe en ny..

Legg innLagt inn:02 jun 2005 18:55
av erling
FireWalk skrev:At de har prøvekjørt bilen er helt utenkelig, da hadde de nok ikke levert den fra seg...
Da hadde nok også stylingen din ligget spaltet i atomer rundt etter fortauskanter og fartsdumper i området..
Dumt at du har dårlig med penger da. Dessverre er det litt dyrt å ha trimmet turbobil, og stadig måtte levere den på verksted. Men dersom de har klart å ordne eksoslekkasjen, tror jeg det beste for bilen hadde vært om et tuningfirma eller lignende kunne sett på den. Sikkert dyrt, så kanskje det du kunne parkert den under en presenning mens du sparer?
En gratis diagnose er nok ikke så dumt da. Kan jo hende du har litt flaks.
Kondolerer med lappen forresten.

Legg innLagt inn:02 jun 2005 19:05
av FireWalk
erling skrev:FireWalk skrev:At de har prøvekjørt bilen er helt utenkelig, da hadde de nok ikke levert den fra seg...
Da hadde nok også stylingen din ligget spaltet i atomer rundt etter fortauskanter og fartsdumper i området..
Dumt at du har dårlig med penger da. Dessverre er det litt dyrt å ha trimmet turbobil, og stadig måtte levere den på verksted. Men dersom de har klart å ordne eksoslekkasjen, tror jeg det beste for bilen hadde vært om et tuningfirma eller lignende kunne sett på den. Sikkert dyrt, så kanskje det du kunne parkert den under en presenning mens du sparer?
En gratis diagnose er nok ikke så dumt da. Kan jo hende du har litt flaks.
Kondolerer med lappen forresten. 
Hehe! du sier noe der ja... området verkstedet ligger i er jo kjent for sine mange fartsdumper og fortauskanter... Man blir jo litt mer skeptisk til å låne vekk en bil som både har full styling og er senket (40) også.. skal utrolig lite til for å legge igjen stylingen som du sier, kan være nok å kjøre ned i et hull i veien med ene hjulet, så ligger frontleppa og det som er igjen i småbiter... men regner med de er litt forsiktige..
Jeg håper i det lengste på at en diagnose kan løse problemet. Jeg er litt avhengig av den diagnose maskinen deres akkurat nå.. Et tuning firma kan vel ikke gjøre så mye mer enn de mekanikerene jeg kjenner, ettersom at dette er elektrisk og en er avhengig av en full og grundig diagnose for å finne problemet? dette er vel noe kun toyota har ?
Legg innLagt inn:02 jun 2005 19:16
av GT_rider
Er ikke kun toyota som kan lese av diagnose. det skal alle verkstedre kunne. Tenk hva alle ikke merkeverkstedene slulle gjort viss de ikke kunne stille diagnose på f.eks en 01 mercedes som er bruktimportert, der eieren velger ett slikt verksted i stede for merkeverkstedet.
Legg innLagt inn:02 jun 2005 20:01
av FireWalk
hmm.. da så... men har hørt litt snakk om at det er mange verksteder som ikke vil røre en slik bil pga at den er bruktimportert og er såpass skjelden.. så siden da ingen har noe peiling på den motoren så er det få som vil ta på seg arbeidet med å ta den inn.. siden det da sannsyneligvis vil gå mye mer tid enn de beregner.. ?
Legg innLagt inn:02 jun 2005 21:54
av CelicaTurbo
som det er kommet opp uttallige ganger på dette forumet så er fremgangsmåten for å sjekke diagnosen beskrevet her:
http://www.ts-ogn.no/modules.php?op=mod ... =0&thold=0
Toyota kan ikke gjøre noe mer enn hva som står der, annet enn at de slipper å telle antall blink, og de kan overvåke verdier fra noen av sensorene for å se om de tilsynelatende ser korrekt ut.
Ellers, sjekk kontakten på AFM og forsikre deg om at gjøkene ikke har forsøkt å skru av kontakten med de to små skruene som står der. Har de skrudd ut de skruene så har de ødelagt kretskortet i AFM og det er virkelig en klassisk generaltabbe. Kontakten skal løsnes ved å fjerne et lite klips.
Men jeg foreslår at du i det minste sjekker feilkodene som nevnt ovenfor, det er begrenset hva det kan si om motoren men det er mulig det kan gi noen tips i det minste.
Legg innLagt inn:02 jun 2005 22:36
av FireWalk
jeg har sjekket for feilkoder, kommer ingen feilkoder opp.. tenkte at toyota kanskje kunne overvåke litt flere verdier og på grunnlag av det si hva som er galt?..
Jeg startet bilen isted på kald motor. Da var tomgangen akkurat slik den skal være.. helt fin.. helt til motoren ble passe varm, da begynte den å fjuske og jage igjen med en gang..
skal ta å sjekke den kontakten! takker for tipset

Legg innLagt inn:03 jun 2005 11:34
av kennethx
Jeg tenkte også på at de kanskje hadde skrudd av kontakten på AFM, det var noen på forumet her nylig som gjorde den tabben. Ny AFK koster 8000,- eller noe sånn. Han på forumet som ødelagte sin klarte imidlertid å reparere den. Og det var en post om det.
MEN, dersom AFM er ødelagt, så burde det vært en feilkode i ECU, feilkode 25 for eksempel?
Legg innLagt inn:03 jun 2005 11:52
av FireWalk
kennethx skrev:Jeg tenkte også på at de kanskje hadde skrudd av kontakten på AFM, det var noen på forumet her nylig som gjorde den tabben. Ny AFK koster 8000,- eller noe sånn. Han på forumet som ødelagte sin klarte imidlertid å reparere den. Og det var en post om det.
MEN, dersom AFM er ødelagt, så burde det vært en feilkode i ECU, feilkode 25 for eksempel?
Ja husker det var en annen gang at kontakten til AFM ikke var skikkelig i, da fikk jeg opp feilkode.. men det som er tingen denne gangen er at jeg får ikke opp noen feilkoder i det hele tatt... ved diagnose bare blinker lyset kontinuerlig, som betyr at der ikke er noen feilkoder.... om kretskortet var ødelagt ville det jo kommet opp feilkode skulle en tro.
Derfor syntes jeg det er ekstra frustrerende hele greia.

Legg innLagt inn:03 jun 2005 13:43
av CelicaTurbo
det burde jo ha kommet opp en feilkode men det er jo ikke sikkert, feilkoden kommer normalt ikke med mindre det enten er en kortslutning eller totalt mangel på signal, og det er kun et fåtall feilkoder som dukker opp om signalet er urimelig, urealistisk eller direkte feilaktig.. Om denne kontakten er skrudd av og kretskortbanene ser ut som spagetti er det ikke sikkert at du får en feilkode av den grunn, men det er lite trolig at AFM kan gjøre jobben sin skikkelig, derfor se etter om skruene har tegn til å være løsnet.. Men men, er vel vanskelig å si for sikkert.. jeg kan ikke forstå hvorfor Toyota plasserte de skruene der om de var så farlig å røre

Legg innLagt inn:03 jun 2005 14:01
av FireWalk
Jeg kikket på dem.. de så ganske blanke ut.. men vanskelig å si om toyota har vært og skrudd på dem eller ikke, eneste måten å finne ut det må må jo være å skru på dem selv for å sjekke om de sitter godt eller ikke, og da oppnår man jo det man prøver å unngå..
Fant ingen løse slanger.. leverte bilen inn til Toyota igjen i dag, de skulle teste den og ta kikke på den litt inne imellom, så skulle de gjøre sitt beste forå prøve å finne ut av problemet. De har jo litt mer avansert diagnoseutstyr, så om en sensor gir direkte feilaktige signaler burde de jo finne det ut..
Ble også tipset om å rense luftmengdemåler og smøre opp det sjeldet, men tviler på at dette kommer av at AFM er skitten, iogmed at det ikke var noe problem før bilen kom tilbake fra verkstedet der.. er nok noe som har løsnet, eller blitt skadet på en eller annen måte..
Når de fikset frieksosen på manefolden har de ikke tatt ut motoren, de hadde løsnet noen av motor festene og "vippet" motoren bakover, slik at de kom til.. for å få til dette må de vel ha av hele den delen som luftmengdemåleren sitter i? fra turboen og bort? i så fall kan det jo tenkes at de har forsøkt å SKRU ut den kontakten...
Gir meg snart over jeg

finner de ikke ut av det denne gangen får jeg bare begynne å spare til my motor når alle regninger og gjeld er betalt.. har jo 7 måneder på meg

Legg innLagt inn:03 jun 2005 14:05
av CelicaTurbo
jeje, du får ha lykke til denne gangen da. Men, å smøre/rense AFM tror jeg har lite for seg, det kan kanskje hjelpe mot mindre problemer men det problemet ditt høres litt mer dramatisk ut.
Legg innLagt inn:03 jun 2005 14:40
av kennethx
Kan jo åpne AFM oppå slik, hvem det nå var som ødelagte sin, gjorde for å fixet den. Har dårlig tid, skal kjøre til Haugesund nå, men du finner sikkert posten om du søker litt.