TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Nyheter og updates om ft86/gt86/86/frs

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #418364  av apehest

Ja, er ganske spent på prisene. Blir nok ganske langt opp i femsifra for coilover-kittet.
 #418434  av atledreier

Fikk nettopp høre at rød og svart kan leveres i Norge i oktober. Sjekker opp med Toyota om det er hold i dette. I så fall skal jeg se om jeg kan endre min ordre til rød. Syns rødfargen på demobilen var nydelig, finere enn jeg hadde trodd. Kan GODT leve med en rød GT86.
 #418450  av inzane2012

Syns personlig rødfargen var litt "kjedelig" jeg, var liksom ikke noe spesiellt med den... men kan vere at det var ganske overskya og dårlig med sol begge dagene jeg såg den...
Har veldig lyst å se hvordan blå-fargen ser ut IRL da :) Syns bildene jeg har sett av den fargen ser veldig bra ut.
 #419676  av magnesmurf

Da har jeg vært og fått meg en skikkelig prøvetur med Gt86.

Prøvde den i over en time på samme rute som jeg pleier å kose meg med mr2en på. Runden byr på landevei med mye svinger, litt bykjøring og litt motorveikjøring.

Sammenliknet med mr2en byr ikke gt86 på noe mer kjøreglede. Men den er heller ikke noe særlig dårligere.
Bilen føltes ikke like mye som en sportsbil, som mr2en. Troligvis pga romsligere kupe og jevnere drag.

Noen ting i gt86 var bedre enn i mr2en.
Komfortmessig og støymessig er Gt86 et par hakk bedre enn mr2. Bilen er myk og dumper og støyer lite på grov asfalt, troligvis pga dekkkene som sitter på gt86.
Og når vi er inne på dekkene. De er søppel! Samme dekk som sitter orginalt på prius.
Ikke brukendes til sportsbil i det hele tatt.
Til alle som kjøper denne bilen, det første som må gjøres med bilen er å få på nye dekk og felger, så man får bredere dekk og dekk med mer grep, feks pilot sport dekk eller conti sport contact.
Jeg kan fortså at toyota levere bilen med de dekkene orginalt, siden de reduserer forbruket og dermed avgiftene på bilen, men toyota burde byttet dekk på bilen før de leverte den ut fra forhandler.
Optimalt burde bilen vært levert med 225 bredde på dekkene.

Komfortmessig var det gode seter i bilen, god skulderstøtte og sittestilling, men savner litt lårstøtte og sidestøtte i setene sammenliknet med mr2.

Stereo i bilen var helt greit, og betjeningsknapper satt greit til.
Likte ikke helt det analoge speedometeret, med det er heldigvis også et digitalt under turtelleren.

Bilen var ganske rask, litt smidigere enn mr2en, siden kreftene stort sett kom i mellomregisteret. Men syntes det manglet litt på toppen. Fra 3000 til 6000 rpm gikk det greit, men savner litt kraft på toppen, så en liten turbo hadde gjort seg bra.

Fikk prøve bilen med automatkassa, og den var ikke så ille. Ville nok fortsatt hatt manuell giskasse, men kassa lystret beskjeder om opp og nedgiring i manuell modus, så den fungerte slik den burde.

Ellers har bilen tydeligvis en innebygd liten ventil i eksosannlegget som åpner hver gang man gir gass og hver gang man er over ca 4000rpm, noe som gir noen tøffe "snerr" hver gang man tråkker på litt. Synes bare det var artig og ikke slitsomt med lyden.

Ellers likte jeg ikke helt servostyringen. Følte ikke at man har like mye kontakt med bilen som man har i en mr2.

Konklusjonen må bli at en mr2 hvertfall gir mer for pengene.

Men hvis man absolutt vil ha ny bil er gt86 en veldig god sportsbil.
Men nye hjul og et lite turbokit vil man få en skikkelig sportsbil for halvparten av hva en porsche koster. Så lenge man holder kjeft om turbokittet til staten selvfølgelig.
 #419683  av ArildM

Ang hjul så er den vel ganske leken, og lett å kontrollere med dekkene som står på originalt. Det er vel også noe av visjonen Toyota har prøvd å videreformidle med dekkene som står på, du skal kunne kjenne grensene, strekke på de og ha det veldig morsomt med bilen slik som den er fra fabrikken.

Så er det opp til hver enkelt å tune den slik som man vil, helt perfekt i min mening! Da kan du selv velge om du vil satse på å ha et utrolig godt grep, men dermed miste noe av den følelsen du har ved å kjøre bilen på grensene og feedbacken du får tidlig med sånne dekk, opp mot et dekk som sitter mer klistrtet og plutselig kan overstyre? Vet ikke helt siden jeg har prøvd GT86.

Ellers er det vel en "lydkanal" fra innsuget til kupe som gjør at du får litt ekstra golyd inne i bilen. Ellers er lyden kjip originalt, men igjen, perfekt siden hver enkelt eier kan gjøre bilen til akkurat de de selv vil.

Toyota har som så gjort noe helt perfekt, akkurat slik som med AE86, det er en ganske standard Corolla i fra fabrikken, men potensialet er uendelig stort.

Ellers var det veldig kjekt å høre fra en som har kjørt mye SW20 hvordan GT86 og SW20 er opp mot hverandre. Vært utrolig morsomt å se en stock SW20 vs GT86 på bane! :)
 #419687  av atledreier

Jeg har også hatt SW20 og har selvfølgelig den følelsen i bakhodet når jeg prøvekjører GT86. Syns faktisk turn-in er helt på høyde med MR2, og med tanke på hvordan MR2 slipper kontra GT86 er det ingen tvil om at jeg hadde vært MYe tøffere i en GT86. MR2'en slipper brutalt når den først slipper, og med motor over bakakslingen så snurrer du FORT! GT86 gir et mye bedre signal om hvor grensen er og hvor mye du har å gå på, og om du skulle komme over grensen så er den like progressiv på andre siden.

Angående dekk så er jo dette et uttalt bevisst valg av Toyota, da de vil at grensene skal være lette å nå, selv i tilnærmet lovlige former. Syns de har truffet midt i blinken på valg av gummi. Bedre gummi må til om man skal jage rundetider, men hovedfokuset for denne plattformen er morrofaktor, og morroa er rundt grensen, samme hvor lav den måtte være.
 #419705  av inzane2012

Og en ting du merker FORT i GT86'n med orginal hjul er når du er på grensen ;) Veien som jeg kjørte har noen deilige breisladd svinger, og her var det ikke mye som skulle til før GT'en begynte å gi teng til å slippe noe som gjorde at jeg ville presse den enda mer samtidig som at jeg kjente jeg hadde kontroll hele tiden. Det samme kan ikke sies om SW20'en :P Er ikke mye som skal til i forhold til GT'n for at den skal snurre rett rundt og du står plutselig med fronten peikendes samme vei som du kom ;)

At en SW20 kanskje gir mer kjøreglede for pengene; tja, jo, kanskje, men så koster en SW20 en brøkdel av GT'n nå, og du kan gjøre MYYYYYYYE for å forbedre en stock SW20 for di resterendes pengene du hadde lagt av til GT'n :)

Men for min del hadde det ikke vert noen tvil, hadde jeg hatt mulighet hadde jeg allerede bestillt meg en GT nå enn å kjøpe en SW20 og alle di "problem" som følger med den ;)
 #419726  av magnesmurf

inzane2012 skrev:Og en ting du merker FORT i GT86'n med orginal hjul er når du er på grensen ;) Veien som jeg kjørte har noen deilige breisladd svinger, og her var det ikke mye som skulle til før GT'en begynte å gi teng til å slippe noe som gjorde at jeg ville presse den enda mer samtidig som at jeg kjente jeg hadde kontroll hele tiden. Det samme kan ikke sies om SW20'en :P Er ikke mye som skal til i forhold til GT'n for at den skal snurre rett rundt og du står plutselig med fronten peikendes samme vei som du kom ;)

At en SW20 kanskje gir mer kjøreglede for pengene; tja, jo, kanskje, men så koster en SW20 en brøkdel av GT'n nå, og du kan gjøre MYYYYYYYE for å forbedre en stock SW20 for di resterendes pengene du hadde lagt av til GT'n :)

Men for min del hadde det ikke vert noen tvil, hadde jeg hatt mulighet hadde jeg allerede bestillt meg en GT nå enn å kjøpe en SW20 og alle di "problem" som følger med den ;)
Hvis Sw20en slipper fort har du kjørt på feil dekk :wink:

Aldri hatt noen store problem med min mr2 hvertfall, annet enn slitedeler.
Men ja det begynner å bli gammel bil.

Når det er sagt er min "anmeldelse" av bilen basert på min smak av hvordan en bil skal være, og det er jo bare mine synspunkter, og langt fra noen fasit.

Men på en eller annen måte kjentes ikke Gt86 like mye ut som en sportsbil sammenliknet med sw20. Høyt under taket, og ikke tilstreklig feedback gjennom rattet, slike småting som gjør utslaget for min del.

Og som jeg sa tidligere er gt86 absolutt en god bil, men i mine øyne har den liksom ikke noe mer enn sw20 når det gjelder kjøreglede.
Og for 400k er jeg ganske glad at for at jeg kjøpte meg en subaru med mye høyere underholdingsfaktor enn gt86. Men igjen, det er bare min personlige mening.

Hadde gt86 kostet 250k slik den gjør i de fleste andre land hadde saken stilt seg anderledes. Da hadde jeg nok syns den var verdt pengene. Men etter å ha prøvd den syns jeg ikke den var reindyrket nok som sportsbil.
Men som andre har nevnt kan man jo bygge etter eget ønske, og bredere hjul og en liten turbo vil hvertfall hjelpe en del.
 #419728  av inzane2012

Mente ikke at SW20 slipper fort, men den slipper brått :) Slik jeg følte det, så var SW20 en god del mer "uforutsigbar" om en kan bruke det uttrykket (men er jo dette som gjør SW20 så morsom å kjøre), selv om jeg visste godt hvor grensene låg, så var det liiiiiite som skulle for å krysse den grensa, og når du gjorde det, så er ikke SW20 akkurat lett å få tilbake på rett kjøl :)

Og joda Magne, skjønner at det er din smak du går utifra, noe annet hadde blitt rart :) Og en ting jeg er veldig enig med deg i er feedback'en gjennom rattet. Servoen er kanskje i overkant overdrevet, og den kjennes mye mykere ut i understellet enn det jeg ville ha valgt for en mer rendyrket sportsbil.

PS: med mine 192cm på labben så vil ikke jeg påstå å at den er høy under taket ;) hehe
 #419761  av 3rlend

Dette er kanskje meget offtopic.
Men skjønner ikke hvor dere har at sw20 slipper så fort på rompa?:p
Jeg kjørte det jeg hadde på acr (etter et par runder)
Eneste gangene min kom ut på rompa var når jeg ga full gass. Ikke ellers, da understyrte jeg bare i svingene.

Helt orginal bil, noen polyforinger, 215fremme og 235 bak. Federal dekk.
Jeg bare skjønner det ikke :p
Men ja, når den kommer, kommer den hardt.
 #419765  av atledreier

Ja, litt av 'problemet' med SW20 er jo at grensene er såpass langt unna, og såpass skarpe. Man får lite forvarsel, og veldig lite tid til å hente seg inn når den først overskrides. Med GT86 er grensene mye mykere, og mye nærmere. Dermed får man oftere føling med dem, og mer erfaring, som gjør at man kan pushe det lille ekstra siden det ikke er ukjent 'terreng'.
 #419805  av McLarren

Fikk prøve GT86 på fredagen som var, og har både positive og negative tanker om den... :roll:

Veldig, jeg mener, VELDIG morsom å kjøre, lå som limt på veien, god lyd fra motoren osv, men noen racerbil var det ikke. Syns ikke den var så kjemperask i forhold til Avensis'en... :)

Kjørte med automatkassa, som etter min mening var helt r****... Alt for treg reaksjon på kickdown, rykket veldig mye i ny og ne osv, falt ikke i smak... Automaten i HiLux er bedre... :roll:

Men sånn ellers, LØP OG KJØP! :D

PS: GÃ¥ for manuell etter min mening... :)
 #420077  av Audun F

Ble anbefalt av mitt lokale Toyota verksted å ta en prøvetur forrige uke. Tok en runde med GT86 (dessverre på feil tidspunkt av dagen) og ble noe overraska.

+ Sitter bra på veien og god respons. Da det er lenge siden jeg har kjørt sånn bil så var jeg litt redd for å dra den for langt.
+ Kult med giring på ratt. Var litt knot i begynnelsen, men med litt mer trening så antar jeg at det ville gå veldig bra. Det at man kan gire manuelt med girspaken er vel også bra for den som liker det.
+ Oversiktlig dash.

- Hvem er denne bilen bygd for egentlig? Jeg satt utrolig vondt i de setene som satt i. Setet presser sammen mye i ryggseksjonen, noe som gjorde at jeg ikke fikk ryggen helt inn til seteryggen uten ubehageligheter. Jeg er ikke spesielt stor heller. Er helt klart at du skal sitte som støpt i stolene, men seriøst...
- Midtarmlenet burde være mer av typen som er i MR2 MKII. Brekket var på en måte litt i veien.

Alt i alt en spennende kjøretur. Siden jeg kjørte i rushtiden fikk jeg ikke pressa så mye dessverre. Kommer jeg til å kjøpe den nå? Nei. Kommer jeg til å kjøpe den senere? Eh, kanskje om 10 år...
 #420079  av ArildM

Mr2 Mk2 har i alle fall utallige justeringer på setet, rart om ikke GT86 har det også?
Har enda ikke fått prøvekjøre den :|
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 35