Drafter skrev:
Å hente ut hk med chipping på en bensinmotor, er MINIMAL..
Styringsenheten på bensinmotorer vel såpass finjustert fra fabrikk uansett at det ikke lønner seg..
Ser ikke helt vitsen å brenne tusener av kroner på et par hester effekt økning..
Vet at akkurat 1,8t motoren til audi lar seg trimme mye med chipping. Samme motoren er brukt i S3, så tviler ikke på tallene som er oppgitt fra en del trimmingsfirmaer når dte gjelder effektøkning. Om det er holdbart har jeg større tvil om.
Akkurat den motoren har jo blitt levert med alt fra 150 til 210 hk. Men det er klart at chipping har mest for seg hvis man sitter på 150hk versjon.
Om effekten generelt sett er minimal kan jo diskuteres. Det kommer jo ann på om det er NA motor eller turbo. Det finnes jo mange tuningsfirmaer som har spesialisert seg på å trimme forskjellige turbomotorer ved å kun chippe motoren. Jeg tør å påstå at en del av de større til og med vet hva de driver med

Feks PRODRIVE som trimmer subarumotorer, og leverer sin egen versjon av imprezaen. Kun ved chipping av den motoren henter de 30hk ekstra.
At en motor er optimalt innstilt fra bilfabrikanten tror jeg på. Men den er optimalt innstilt med tanke på flere faktorer, blandt annet holdbarhet, utslipp og forbruk. Ved å øke ytelsen fra en motor vil man nok få et oppsett som yter mer krefter enn oppsettet fra fabrikanten, men man ofrer resten av tingene som fabrikanten har tenkt på.
Og ja, det finnes billigere og bedre måter enn chipping å øke ytelsene på bensinmotorer på.
Diesel derimot, da er chipping tingen! Der får man hentet såpass mye krefter fordi man kan ignorere utslippskravene ved chipping. En dieselmotor yter jo faktisk best når den spyr ut partikler og sort eksos

Og det kan jo ikke fabrikanten tillate med tanke på reglene de må følge.
Dessuten leveres de fleste motorer med både 2 og 3 forskjellige oppsett, i akkurat samme motorer. Det er jo med tanke på avgiftsnivå osv, så å øke fra den svakeste til den sterkeste versjonen handler jo bare om å bytte ut programmet i styreenheten til motoren.