Side 27 av 35

Re: Nyheter og updates om ft86/gt86/86/frs

Legg innLagt inn:22 okt 2012 15:16
av Kjelliken
ArildM skrev:Tror nok BRZ STI blir det første vi får se. Blir spennende å se om Toyota svarer med en turbo evt kompressorutgave de også? Vært morsomt om Subaru hadde kommet med STI og Toyota med kompressorutgave, det hadde satt litt forskjeller på bilene. Kjedelig når de er stort sett helt like begge to. Mulig teit spørsmål, men: Er BRZ kommet for salg i Norge/Resten av verden?
Jeg har også på følelsen at det er Subaru som først kommer ut med en turbo utgave til sin BRZ. Men ser en tilbake til bilens planlegging og hvorfor de brukte Subarus Boxermotoer var noe av grunnen at de skaluue kunne bruke Subarus motor alternativer i denne bilen. At for eksempel skulle det ikke være noe problem og putte en Subaru Impreza maskin og få den montert på dagens eksisterende motorfester. Det var en av design detaljene som var viktig da de bygget den. Om denne bilen blir så populær som Toyota og Subaru håper på regner jeg med at det fort kan komme ferdige motor fester for forkjellige alternative motorer fortløpende til denne bilen. For eksempel Toyota's motor for IS 200 RS den firesylindrete 2 litersmotoren "Beams" som mange kaller den.

Spørsmålet da er jo selvfølgelig hvordan vekt fordelingen da blir, Det er helt kalrt at en har masse gode Subaru alternativer liggende på hyllen som kan passe rett oppi. Det kjipeste med dette er vel at vi bor i Norge. Så det store spørsmålet er om Toyota vil leve opp til og kunne være med på å godkjenne enkle turbo oppgraderinger til denne bilen i fremtiden. Selfølgelig med de oppgraderinger en måtte gjøre for at dette skal bli en fornuftig oppgradering. Med tanke på demper og bremser og chassy oppgraderinger å ta hensyn til.

Bilen har i allefall potensiale det er jeg ikke i tvil om. Og en dag skal eg ha meg en slik bil. Men hvilken utgave det blir får tiden vise uansett skal eg ha en med manuell gir. 8)

Re: Nyheter og updates om ft86/gt86/86/frs

Legg innLagt inn:22 okt 2012 16:28
av ArildM
Enig enig. Boksermotoren er jo også valgt for å få så lavt tyngdepunkt som mulig :) FA20 DIT motoren som sitter i Japansk Legacy er jo samme blokka såvidt jeg forsto, samt at det er en motor som også allerede er i produksjon. Var vel snakk om at denne også var en potensiell kandidat for neste Imprezaen, så det blir spennende å se hva som skjer :wink:

Forøvrig har vel Fensport vunnet en del løp med GT86en sin? De var ganske tidlig ute med å oppgradere understellet til GT86en sin, og snakket vel om at den var fult på høyde med Celicaen de har, og det sier jo ganske mye :)

Re: Nyheter og updates om ft86/gt86/86/frs

Legg innLagt inn:25 okt 2012 10:01
av Julebrus
GT86 skulle hatt like brede dekk som Corvette ZR1, det gir bedre veigrep, og det ser brutalt ut....

Re: Nyheter og updates om ft86/gt86/86/frs

Legg innLagt inn:25 okt 2012 11:44
av ArildM
Men det hadde gjort den til en ren timeattack bil fra fabrikken, ikke en morobil som både kan kjøres raskt og driftes med :wink: Det er rett i strid med filosofien om å levere en morsom bil som tunerene selv kan ta i den retningen de ønsker :)

Re: Nyheter og updates om ft86/gt86/86/frs

Legg innLagt inn:25 okt 2012 12:18
av atledreier
Enig med Arild her. Poenget med denne bilen er å ha det morro i lovlige hastigheter.

Re: Nyheter og updates om ft86/gt86/86/frs

Legg innLagt inn:25 okt 2012 18:05
av Julebrus
Om en liten stund kommer folk til å prøve å presse så brede dekk som mulig på bilen, tro meg 8)

Re: Nyheter og updates om ft86/gt86/86/frs

Legg innLagt inn:25 okt 2012 20:44
av ArildM
Eller bare å sette på enda smalere dekk så kan du drifte både i 40, 60 og 80 sona :mrgreen: Hvorfor er alltid bredere dekk et universalt svar på at en sportsbil blir bedre? :wink:

Re: Nyheter og updates om ft86/gt86/86/frs

Legg innLagt inn:26 okt 2012 00:42
av 3rlend
fordi at underbevistheten din sier at ordet "sports"bil sitter godt å kan ha bra fart gjennom svingene, istedenfor å slippe :P

Re: Nyheter og updates om ft86/gt86/86/frs

Legg innLagt inn:26 okt 2012 09:29
av Julebrus
Hvem er det som ikke synes dette er tøffere
Bilde

Enn dette
Bilde

Re: Nyheter og updates om ft86/gt86/86/frs

Legg innLagt inn:26 okt 2012 13:38
av ArildM
Er ikke snakk om tøft eller ei, det er snakk om at det er moro å kjøre en bil med smale dekk fordi du får en utrolig lett kontrollerbar grense mellom grep og ikke grep. Noe som gjør at du kan ha det veldig morsomt på bane og etter normal vei. Du lærer mye mer om du kjører en bil med smale dekk som slipper litt enn om du skulle ha kjørt en bil med veldig brede dekk som plutselig slipper, snurrer og krasjer :wink:

For å si det slik var 72modell Corollaen ekstremt morsom å kjøre, og jeg hadde til tider mer fart med den gjennom svingene enn med SW20en. Dette fordi at KE20en var veldig forutsigbar, og jeg lett kunne kjenne helt til fingertuppene hvor mye grep jeg hadde tilgjengelig, mens SW20en har "svært brede" dekk som jeg er mer usikker på slippgrensenpå fordi de ikke gir like mye feedback. Altså er smale dekk på normal vei minst like morsomt som svært brede dekk. Jeg vil vel nesten si at det er enda mer morsomt.

Igjen, bare mine erfaringer og meninger.

Re: Nyheter og updates om ft86/gt86/86/frs

Legg innLagt inn:26 okt 2012 19:38
av atledreier
Stor applaus til ArildM!

Re: Nyheter og updates om ft86/gt86/86/frs

Legg innLagt inn:27 okt 2012 10:32
av 3rlend
Jamen du setter da ikke 165 14 dekk på en gt86, kjøp deg heller en Volvo hvis du vil drifte :p

Re: Nyheter og updates om ft86/gt86/86/frs

Legg innLagt inn:27 okt 2012 11:21
av magnesmurf
ArildM skrev:Er ikke snakk om tøft eller ei, det er snakk om at det er moro å kjøre en bil med smale dekk fordi du får en utrolig lett kontrollerbar grense mellom grep og ikke grep. Noe som gjør at du kan ha det veldig morsomt på bane og etter normal vei. Du lærer mye mer om du kjører en bil med smale dekk som slipper litt enn om du skulle ha kjørt en bil med veldig brede dekk som plutselig slipper, snurrer og krasjer :wink:

For å si det slik var 72modell Corollaen ekstremt morsom å kjøre, og jeg hadde til tider mer fart med den gjennom svingene enn med SW20en. Dette fordi at KE20en var veldig forutsigbar, og jeg lett kunne kjenne helt til fingertuppene hvor mye grep jeg hadde tilgjengelig, mens SW20en har "svært brede" dekk som jeg er mer usikker på slippgrensenpå fordi de ikke gir like mye feedback. Altså er smale dekk på normal vei minst like morsomt som svært brede dekk. Jeg vil vel nesten si at det er enda mer morsomt.

Igjen, bare mine erfaringer og meninger.

Skjønner godt hva du snakker om her arild.
Har selv hatt en gammel datsun 1200, og hvis jeg ikke husker feil var det 155 dekk bredde på den.
Det var morro som bare rakkern, spesielt om vinteren.
Men en Gt86 inspirerer til litt aktiv kjøring, på samme måte som en mr2 gjør. Derfor var jeg såpass skuffet når jeg kjørte Gt86 for første gang, siden den ikke tillater spesielt aktiv kjøring i sving før det slipper. Greit at du vet hvor du har grensene til bilen, men de grensene ligger der alt for tidlig til at det er morro.
Er en grunn til at mange både senker og oppgarderer undertsellet på andre måter i bilene sine, og der er jo nettopp fordi de vil ha enda bedre kjøreegenskaper i sving.
Drifting er dessuten ikke noe man normalt sett driver med på vei. Da kjører man heller litt fort gjennom svinger med mål om å ikke miste noe grep.

Når det gjelder å finne grensene på bilen er det bare å prøve seg på lukket område for å finne grensene.
Hvis du klarte å kjøre fortere gjennom svingene med en gammel KE20 enn med mr2en gjør du noe forferdlig galt. Mr2en sitter som limt i svingene med riktige dekk.
Var på rudskogen på trackdag når gt86 ble vist frem og testet der.
Den var en god bit bak på rundetider i forhold til mr2en.

Må si meg enig med 3rlend her. Skal man drifte kjøper man noe med rwd som er lett i baken, og setter på noen dårlige dekk bak.
Skal man ha det morro gjennom svinger skal bilen oppføre seg som om den går på skinner.

Greit at drifting osv er populært i japan, og at gamle ae86 er kjent som verdens beste driftebil. Men det var nok veldig få som kjøpte ae86 fordi den lå så godt i svingene. Da ble det vel heller investert i første gen mr2 eller datidens celica.
Ae86 var vel heller ment som en litt sprek og tøff utgave av dne vanlige corrolaen på tiden. Ikke som en rendyrket sportsbil.
Gt86 er men som en rendyrket sportsbil med 50/50 fordeling osv, og blir markedsført som det. Da burde den også ha litt fokus på godt grep, ikke bare underholding i form av drifting.
I england leveres tross alt Gt86 med toyo r888 dekk som tilvalg på volk racing felger.

Venter i spenning på STi versjonen av subaru brz. Den har nok de oppgraderingene som trengs for å gjøre bilen til en skikkelig kjøremaskin.

Re: Nyheter og updates om ft86/gt86/86/frs

Legg innLagt inn:27 okt 2012 22:16
av ArildM
Her ble det mye å svare på. Først av alt vil jeg kanskje gi litt ris til meg selv siden det blir feil av meg å diskutere en bil jeg ikke har prøvd. Men erfaringene jeg deler ovenfor er basert på andre biler jeg har kjørt og erfaringene jeg har med brede vs smale dekk.

Det jeg har erfart er at det er enklere å finne grensene med moderat brede dekk enn med veldig brede dekk. Dermed har jeg kunnet presse bilene jeg har kjørt med smalere dekk mye hardere og samtidig ha full kontroll enn det jeg har med SW20en. Altså synes jeg det er mye enklere å lære en bil med smale dekk enn om du setter på veldig brede dekk. Her har jeg prøvd AW11 med både 215/40/17 og 185/60/14(org dim?) så jeg mener jeg har rett til å uttale meg. Mr2ene krever jo en helt annen kjørestil så det er ikke noe direkte sammenlikningsgrunnlag mellom de to annet enn at man igjen finner grensene mye lettere med smalere dekk.

Jeg er rett og slett usikker på slippgrensene på SW20 turboen i svinger, og det er i stor sammenheng med at den har mye tyngde bak, og at dekk med 235 i bredde i kombinasjon med ganske ok motoreffekt gjør at jeg ikke tør å pushe den noe i svingene før jeg har vært på bane og lært meg den. Er redd for at hvis det slipper, så slipper det skikkelig. Hadde den hatt smalere dekk hadde jeg nok lettere blitt kjent med den på normal vei.

Skal man lære å kjøre bil på en forsvarlig måte er det uansett ikke noe annet som gjelder enn å finne en bane å kjøre på, mister du kontrollen på bane går det bra. Gjør du det på veien er nok historien en helt annen sak.

Uansett mener jeg at GT86 har et veldig OEM preg fra Toyota sin side, med tydelig henvisning til at folk selv kan gjøre modifikasjoner på den i etterkant :) Vil man ha bredere dekk eller nye felger er det jo ikke verre enn å kjøpe noen nye dekk og felger, prisen på denne "modifikasjonen" er uansett ikke stor :)

Ellers er jeg litt uenig i at AE86 er verdens beste driftebil, det er en lett og simpel bil som er lett å tune i den retningen man vil, og det er ånden fra dette Toyota har villet hente frem. De fleste steder i verden er dette en billig morobil som folk kan trimme slik som de selv vil, ikke noen rendyrket dyr sportsbil. Forøvrig kjørte den vel fra en Porsche av noe slag i stock form i ett eller annet bilblad..? Så med rette føreren er den nok en ganske potent sak også i stock form. Ellers har AE86 en rik historikk også som timeattack bil, og var brukt ganske mye i racing i Japan før drifting ble kjent.

Re: Nyheter og updates om ft86/gt86/86/frs

Legg innLagt inn:28 okt 2012 02:39
av 3rlend
såklart en gammel dritbil med tynne hjul å møkk understell slipper jo for ingenting, og du får følelsen at du kjører mye hardere.
prøvde dette i en sving nært hjemplassen min, med gamle 87 camryen hadde jeg 120 ut svingen med slipp på bilen. det føltes jo heeelt sykt.
med mr2 hadde jeg 150 uten problemer. men føltes mye fortere ut i camryen :P

å at det ikke slipper gjør da ingenting? bare kjøre litt hardere hvis du absolutt må ha det til å slippe :P