TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Morsomme, stilige og idiotiske annonser -tråden

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #466069  av Makk

Camry med 3VZ kan du ivertfall trygt kjøpe.

Etter 350 tusen kilometer så jeg fortsatt fabrikk-honingene i sylinderveggene, og alle 32 ventilene var innenfor spec med god margin, helt utrolig.

Og det gjelder begge blokkene jeg knøda med btw.

Skift toppakninger, du har bil i 350kkm til!

1ZZ er en dritmotor fordi den har problemer med oljeskraperingen som setter seg og kommer ikke ut igjen, så da begynner du å røyke rev som faen, for tynne oljekanaler er det 1mz som har @arild :D

På begge motorene kan en holde dem gående ved å bruke veldig høy kvalitets syntetisk olje, noe absolutt ingen OEM leverandører gjorde på den tiden, og er problemet først kommet så forsvinner det ikke akkurat av seg selv.
 #466070  av ArildM

Joda, en understresset V6 i en Camry er jo sjeldent et problem. Er vel derfor også 2GR er en populær swap.
Hvordan disse motorene hadde klart seg med høyt turtall i 20-30 år og lite stell i en MR2 er kanskje en annen sak?

Ja, så problemet var med ringene, noen antyder også for små stempel. Sikkert en kombinasjon kombinert med dårlig olje og sjeldne oljeskift. 1zz kom vel med revidert utgave i 2005 ish, bare noen får år før de slutta å lage den.
Alle motorer er vel ett produkt av sin tid, 2000tallet var et stort hopp på mange måter med mye ny teknologi og materialer, samtidig som Yen kursen var elendig kontra 90tallet, så det er vel kanskje ikke uten grunn at 90talls er heltebilene, mens 2000 er forbundet med dårlig kvalitet og kjedelige biler :?

Samtidig kunne de jo lage bra biler da også, Caldinaen min er et enormt hakk opp fra forrige generasjon (tenk første gen avensis vs andre gen) både i utstyr og comfort, samtidig som motor og drivverk er bra.

Så foruten 1zz med problemer med oljeforbruk og sprengte katalysatorer som ble med inn i motoren, så er vel ikke W30 MR2 en elendig bil, om så man må overhale eller bytte til en latespec motor for å få en bil som varer. Oljeforbruk er jo viden kjent den dag i dag på stort sett alle biler, unntatt Toyota :lol: Og såvidt jeg vet er det vel ingen av Mr2ene her inne som enda kjører med org motor? :wink:

Uansett, jeg mener fortsatt at en original ish W30 MR2 i bra stand til 50 lapper er et bra kjøp.
Problemet er vel bare at prisene også på disse er på vei opp, og til 100-150k er de absolutt ingen "underdog", da er de som dere sier en kjedelig Porsche etterligning, med rust og oljeforbruk :lol:

https://tuningpro.co/the-3-most-common- ... -problems/
1) Toyota 1ZZ-FE Oil Consumption Issues

Excess oil consumption is one of the more concerning problems with the 1ZZ-FE 1.8L engine. There are a few design flaws that combine to make oil consumption a serious issue. The main problem is the design of the pistons and piston rings. Toyota used a piston that’s too small and compensated by using larger rings. Over time, the piston rings wear down and begin allowing excess oil to pass by the rings.

Toyota did address these flaws and gave a 6 year, 100,000 mile warranty. They also fixed the issues on the 1ZZ engine in July 2005. As such, high oil consumption isn’t a common problem on 2006+ models. It can still happen, but it’s a lot less frequent and normally not due to the original design flaw.

Why is excess oil consumption a big problem? Good question. In some cases high oil consumption doesn’t have any serious effects on reliability or longevity of the Toyota 1ZZFE. If the rings wear down too much then cylinders start losing compression, which is a big issue. However, if oil consumption is the main problem then it’s simply important to keep an eye on oil levels. The 1.8L engine has a pretty small oil capacity and running it too low on oil can begin to cause extra wear.
 #466074  av ArildM

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=327280377

Bilde
Bilde
Det er en stor bulk på høyre bakskjerm, samt rust i begge hjulbuer (denne rusten er primært fra valsing av hjulbuer og forsøk på å rette de ut.
Godt jobba :lol: Ser for meg når de brukte tang for å brette ut skjermfalsene :mrgreen:
 #466077  av Myklebust

:oops: :roll:
 #466079  av ArildM

https://www.blocket.se/annons/jamtland/ ... 1400236245

Bilde

Lagt ut på nytt. Blocket er litt dritt siden du må verifisere med svensk BankID eller sms for å kontakte selger... :roll:
Ligger 3 ish timer unna meg og kunne ha tenkt meg å sett på den, men når man ikke kan få tak i selger så er det litt vanskelig. Prøvde å spore opp tlfnr til selger og sende sms men intet svar å få.

Jaja, andre ting dukker vel opp :)
 #466083  av ArildM

Sant nok det da, man får jo i verste fall bare et nei :)
Bare redd for å buse innpå døren til fremmede folk;
HEI JEG ER FRA NORGE, JEG VIL KJØPE BILEN DIN! :lol:
 #466089  av ArildM

Denne lå vel ute på en av Toyota sidene på Facebook:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=327430380

Bilde

Ble ikke solgt via der ser det ut som.

Bilde
Bilde
Ser ut til at den har klassisk rust i innerskjermene. Trolig mye når man begynner å plukke på det...
Ene støtdempertårnet ser også litt småfarlig brunt ut ? Ellers en grei ish bil. Virker som om KE30 er ganske populært på Oldschool Toyotas gruppen i alle fall :) Kanskje ikke akkurat sprek med automat :lol:
  • 1
  • 261
  • 262
  • 263
  • 264
  • 265
  • 288