Joda, en understresset V6 i en Camry er jo sjeldent et problem. Er vel derfor også 2GR er en populær swap.
Hvordan disse motorene hadde klart seg med høyt turtall i 20-30 år og lite stell i en MR2 er kanskje en annen sak?
Ja, så problemet var med ringene, noen antyder også for små stempel. Sikkert en kombinasjon kombinert med dårlig olje og sjeldne oljeskift. 1zz kom vel med revidert utgave i 2005 ish, bare noen får år før de slutta å lage den.
Alle motorer er vel ett produkt av sin tid, 2000tallet var et stort hopp på mange måter med mye ny teknologi og materialer, samtidig som Yen kursen var elendig kontra 90tallet, så det er vel kanskje ikke uten grunn at 90talls er heltebilene, mens 2000 er forbundet med dårlig kvalitet og kjedelige biler
Samtidig kunne de jo lage bra biler da også, Caldinaen min er et enormt hakk opp fra forrige generasjon (tenk første gen avensis vs andre gen) både i utstyr og comfort, samtidig som motor og drivverk er bra.
Så foruten 1zz med problemer med oljeforbruk og sprengte katalysatorer som ble med inn i motoren, så er vel ikke W30 MR2 en elendig bil, om så man må overhale eller bytte til en latespec motor for å få en bil som varer. Oljeforbruk er jo viden kjent den dag i dag på stort sett alle biler, unntatt Toyota

Og såvidt jeg vet er det vel ingen av Mr2ene her inne som enda kjører med org motor?
Uansett, jeg mener fortsatt at en original ish W30 MR2 i bra stand til 50 lapper er et bra kjøp.
Problemet er vel bare at prisene også på disse er på vei opp, og til 100-150k er de absolutt ingen "underdog", da er de som dere sier en kjedelig Porsche etterligning, med rust og oljeforbruk
https://tuningpro.co/the-3-most-common- ... -problems/
1) Toyota 1ZZ-FE Oil Consumption Issues
Excess oil consumption is one of the more concerning problems with the 1ZZ-FE 1.8L engine. There are a few design flaws that combine to make oil consumption a serious issue. The main problem is the design of the pistons and piston rings. Toyota used a piston that’s too small and compensated by using larger rings. Over time, the piston rings wear down and begin allowing excess oil to pass by the rings.
Toyota did address these flaws and gave a 6 year, 100,000 mile warranty. They also fixed the issues on the 1ZZ engine in July 2005. As such, high oil consumption isn’t a common problem on 2006+ models. It can still happen, but it’s a lot less frequent and normally not due to the original design flaw.
Why is excess oil consumption a big problem? Good question. In some cases high oil consumption doesn’t have any serious effects on reliability or longevity of the Toyota 1ZZFE. If the rings wear down too much then cylinders start losing compression, which is a big issue. However, if oil consumption is the main problem then it’s simply important to keep an eye on oil levels. The 1.8L engine has a pretty small oil capacity and running it too low on oil can begin to cause extra wear.