Side 28 av 35

Re: Nyheter og updates om ft86/gt86/86/frs

Legg innLagt inn:28 okt 2012 10:26
av magnesmurf
Hvis noen her inne har skikkelig kontakter hos toyota/subaru bør de prøve å få til følgende.

Stille to Gt86 eller brz mot hverandre, en orginal og en med bredere preformance dekk og kjøre begge to på en fin landevei eller liknende for å se hvordan de i realiteten vil oppføre seg og hvor mye bedre bilen oppfører seg med nye dekk.

Evt bare ta en bil og dra innom verkstedet å bytte hjul under prøveturen, så får man prøvd forskjellene.

Må være noen skikkelige dekk man tester med da. Feks conti sport contact eller michelin pilot sport/ michelin super sport i 225/235 bredde.

Re: Nyheter og updates om ft86/gt86/86/frs

Legg innLagt inn:28 okt 2012 12:59
av ArildM
Du lærer en bil å kjenne den dagen den slipper. Jeg vil heller lære det i 120 enn i 150.

Fifth Gear prøvde jo dette i en episode en gang, de tok en stock bil og kjørte rundt bane. Deretter prøvde de diverse oppgraderinger, de satt på eksos prøvde bilen. Tok av eksos og satte på ettermarkedshjerne, tok av hjernen og prøvde med slicks og tok deretter av sliks. De hadde da opplevd at alle de tre forskjellige oppgraderingene alene gav en inntjening av tid, tror dekk gav marginalt beste tid. Så gav de hu som kjørte et par runder med en erfaren racingsjåfør og stock bil.

Den beste rundetiden fikk hun med stock bil og etter å ha fått instrukser fra sjåføren.

Ergo er det vel ingen overraskelse at en bil med bredere dekk vil kjøre raskere rundt en bane, det har jeg heller aldri sagt. Jeg sier bare at jeg lærte mer om AW11en min med smale dekk enn når jeg hadde på brede dekk... :roll: Ikke at jeg kjørte fortere.

Re: Nyheter og updates om ft86/gt86/86/frs

Legg innLagt inn:28 okt 2012 18:50
av 3rlend
jojo, men det su seir lenger bak er at du ikke skjønner hvorfor folk skal ha bredere dekk siden det r mye artigere med smalere? :P
jeg skjønner deg ikke helt nå

Re: Nyheter og updates om ft86/gt86/86/frs

Legg innLagt inn:28 okt 2012 20:58
av atledreier
Ok....

Om man kjører på smale dekk tør man ta ut 110% av potensialet i bilen, det er ikke så farlig å overskride grensen, og man tør å virkelig kjøre hardt.
Så setter man på dekk med masse grep, men kjenner at om man nærmer seg grensen så slipper det brutalt. Då hjelper det lite at man har 10% mer POTENSIALE i de gode dekkene, når man bare tør å bruke 80% av det....

Jeg vil mye heller kjøre en bil bittelitt saktere å føle meg trygg, enn å kjøre med hvite knoker og dødsangst....

Re: Nyheter og updates om ft86/gt86/86/frs

Legg innLagt inn:28 okt 2012 22:06
av 3rlend
atledreier skrev:Ok....

Om man kjører på smale dekk tør man ta ut 110% av potensialet i bilen, det er ikke så farlig å overskride grensen, og man tør å virkelig kjøre hardt.
Så setter man på dekk med masse grep, men kjenner at om man nærmer seg grensen så slipper det brutalt. Då hjelper det lite at man har 10% mer POTENSIALE i de gode dekkene, når man bare tør å bruke 80% av det....

Jeg vil mye heller kjøre en bil bittelitt saktere å føle meg trygg, enn å kjøre med hvite knoker og dødsangst....
ja men hva er vits med å gjøre bilen dårligere?? kan du likså godt kjøpe deg en gammel carina eller lignende og ikke en sportsbil, som er laget for å kjøre fort med.
og fremdeles om du bare bruker 80% av det såkalte POTENSIALET ditt, så går det garrantert fortere en 110% med slipp på dritt dekk.
det er jo totalt ute av tankegang å skal gjøre en sportsbil dårligere. fordi "du" eller jeg, eller han i gata tørr å kjøre fortere med det, når det faktisk ikke er fortere å bare virker fortere pga bilen slipper.
hva med den dagen det slipper og plutselig er en buss eller lastebil i motkommende kjøre felt? da skulle jeg bedt til gud at jeg hadde hatt dekkene som ikke slapp.

Re: Nyheter og updates om ft86/gt86/86/frs

Legg innLagt inn:28 okt 2012 22:38
av DanielJ
Moderator: Advarsel sendt. Dette er totalt usaklig og fremmer ikke diskusjonen på noen måte.

Re: Nyheter og updates om ft86/gt86/86/frs

Legg innLagt inn:29 okt 2012 01:44
av inzane2012
erlend, du misser poenget :)

Kan garantere deg at hadde denne bilen blitt levert med 18" felger og breiere dekk, så hadde prisen glatt økt med 30 tusen, og en ganske stor del av filosofien med denne bilen er at den skal vere "billig". Ingen som nekter kjøpere å sette på bredere dekk, men du må tenke på at denne bilen har undergått utallige tester og det er komt frem til den løsningen som er nå. Og alle vet at biler vil få økte grep med bredere dekk, men når du flytter grensene ved å øke bredden på dekkene, er det og lettere å overskride di til point-of-no-return :)

Om du ikke allerede har gjort det, så prøv å få deg en lengre kjørtur i en GT86, så tror jeg du vil finne ut at di dekkene som følger orginalt er veldig gode allround dekk. Det sporer lite, er komfortable til langkjøring, og funker helt greit til litt mer aktiv kjøring :)
Skal du bruke bilen på bane ville jeg helt klart anbefalt bredere dekk, og da ville 225 bak vere litt for smalt, men som sagt til helt vanlig landeveiskjøring, så er di mer enn kurante :)

Re: Nyheter og updates om ft86/gt86/86/frs

Legg innLagt inn:29 okt 2012 04:50
av 3rlend
inzane2012 skrev:erlend, du misser poenget :)

Kan garantere deg at hadde denne bilen blitt levert med 18" felger og breiere dekk, så hadde prisen glatt økt med 30 tusen, og en ganske stor del av filosofien med denne bilen er at den skal vere "billig". Ingen som nekter kjøpere å sette på bredere dekk, men du må tenke på at denne bilen har undergått utallige tester og det er komt frem til den løsningen som er nå. Og alle vet at biler vil få økte grep med bredere dekk, men når du flytter grensene ved å øke bredden på dekkene, er det og lettere å overskride di til point-of-no-return :)

Om du ikke allerede har gjort det, så prøv å få deg en lengre kjørtur i en GT86, så tror jeg du vil finne ut at di dekkene som følger orginalt er veldig gode allround dekk. Det sporer lite, er komfortable til langkjøring, og funker helt greit til litt mer aktiv kjøring :)
Skal du bruke bilen på bane ville jeg helt klart anbefalt bredere dekk, og da ville 225 bak vere litt for smalt, men som sagt til helt vanlig landeveiskjøring, så er di mer enn kurante :)
jo har forstått at det var slik de mente bilen skulle være :) og har bare prøvd den 3 mil mer eller mindre rette strekninger.
ganske fornøyd ja.
men så var jo hele diskusjonen om at hvorfor man skulle ha bredere dekk når det var mer gøy med smalere? :P

Re: Nyheter og updates om ft86/gt86/86/frs

Legg innLagt inn:29 okt 2012 08:15
av atledreier
Fordi noen av oss syns det er mye mer morro å kjøre bil enn å klokke rundetider. Jeg gir hoppende He***te i de siste to sekundene på Rudskogen hvis jeg ikke kan legge bilen brei uten å bli vettskremt.

Det var en av tingene jeg VIRKELIG likte med GT86 kontra MR2 (som jeg har eid). I MR2 må enhver antydning til lek være nøye avveiet og vurdert opp mot hindringer, trafikk, veidekke og utallige andre faktorer, og så, kanskje, tør man vifte litt med stussen. Men bare litt, går den for langt ut så er det baklengs, og det er jo ikke morro. I GT86 var enhver rundkjøring en lekeplass, enhver sving var en invitasjon til kos, og innkjøringen til en tom parkeringsplass var som perleporten til himmelriket. Den følelsen vil i alle fall ikke jeg ødelegge med å sette på bredere dekk med mer grep og smalere grenser.

Re: Nyheter og updates om ft86/gt86/86/frs

Legg innLagt inn:29 okt 2012 11:35
av ArildM
Så utrolig enig med det Atle sier her. Ellers ber jeg om at vi holder usaklighetene for oss selv her og fører en saklig diskusjon.

Re: Nyheter og updates om ft86/gt86/86/frs

Legg innLagt inn:29 okt 2012 12:01
av atledreier
Ser de fleste som har denne på bane anbefaler oppgradering av bremsevæske og klosser. Det er også min oppfatning fra diverse banedager med forskjellige biler at det er som regel bremsene som gjør at man må gi seg, ikke motor eller dekk. Kommer til å kjøre originalt i vinter og så kanskje oppgradere klosser, slanger og væske til våren når sesongen begynner. Tipper Priusdekka også er modne for utskifting når jeg har hatt bilen noen måneder, det kommer til å bli MYE sladding...

Re: Nyheter og updates om ft86/gt86/86/frs

Legg innLagt inn:29 okt 2012 18:02
av inzane2012
Støtter og opp under deg Atle her :) Eneste gangen jeg la rumpa brei på min MR2 var på tomme parkeringsplasser, for i sikkert 75% av tilfellene så bare snurra bilen, og det er lite gøy å gjøre når du er ute langs veien og aldri vet hva som kommer rundt svingen... Men når det er sagt, så herregud så godt det er å kjøre en MR2 fort på svingete veier, kunne ligge i 120-130 i svinger som andre, mer "normale" biler, ville hatt problem med i 90 :)

Re: Nyheter og updates om ft86/gt86/86/frs

Legg innLagt inn:30 okt 2012 23:59
av 3rlend
Trøster meg da med å si at jeg synes det er dritt gøy å kjøre runde tider.
OG jeg har nok motor til å gasse bilen ut i 140 km/t ala powerslide.

Edit. Med 235/40/17 som er 26kg stk.

Men for all del. Gt86 er skamrå. 100hk til å litt skikkelige dekk så er den perfekt :)

Re: Nyheter og updates om ft86/gt86/86/frs

Legg innLagt inn:31 okt 2012 01:29
av inzane2012
joda, når du skal på bane for å kjøre fort, så er det jo helt klart en stor fordel å skikkelige dekk :)

Re: Nyheter og updates om ft86/gt86/86/frs

Legg innLagt inn:31 okt 2012 09:50
av atledreier
Det er morro å kjøre rundetider av og til ,det er det ingen tvil om. Men nå når jeg endelig får en rwd med diffsperre så skal det pokker meg sladdes! Og med så lite moment så må man ty til krykker som smale og harde dekk for å få det til. :)