TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Magnes BlÃ¥ 95 Mr2.

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #353999  av TrustNo1

magnesmurf skrev:
TrustNo1 skrev:
magnesmurf skrev:Begge deler, men mest for å få lagringsplass over.
Ok, hva om du hadde støpt til en glassfiberplate sammen med det orginale dekslet som er det fra før og lakket det? Det kunne vel blitt ganske bra.

Driver med ett lignende prosjekt selv, har tenkt å kombinere litt MDF plater og glassfiber rundt forsterkerne.
Frister, men da må jeg få noen som er peiling til å gjøre det :wink:
Er egentlig ikke så fryktelig vanskelig å lage noe brukbart ut av glassfiber. Det krever bare litt planlegging og forberedelser før du legger på fiberen. Man bygger gjerne ett slags skjelett ut av plater eller netting, strekker noe stoff som er elastisk over dette for å lage grunnstrukturen. Etter det er det bare å legge på noen lag med glassfiber, så til slutt sparkle og pusse.

Kommer til å gjøre mye av det samme på de nye dørtrekka jeg har startet på nå, kan poste noen bilder av hvordan jeg gjør det etterhvert.

Edit:

La inn litt info hvordan jeg lagde diskanthus i glassfiber på denne tråden, så kan du jo se hvordan jeg løste det:

viewtopic.php?f=49&t=16609&p=354002#p354002
 #354008  av magnesmurf

Så litt på tråden din. Det ser jo ikke så vanskelig ut, men når man ikke kan sånne ting er det nok noen hakk verre.

Er vel det å få en jevn og fin flate, som lar seg lakkere og ser bra ut, som er styr. Men selvfølgelig er dette med flate lettere om man trekker flaten da. Er bare det å få noe holdbart som kan skrus fast og ser bra ut.
Ellers har jeg skjønt at det bare er å legge lokk over forsterkeren, og masse teip for å beskytte flaten man støper. Så skal det bare være å slenge i et fleece teppe og begynne.

Har lest en del om sånt, men aldri turt å prøve.
Tror ikke jeg kommer til å tørre å prøve heller.
Ser for meg mye jobb, med dårlig resultat. Og etterpå kommer jeg til å være så sinna at jeg ikke vil røre en skrue på bilen i et år fremover :lol:
 #354017  av TrustNo1

Trekking er nok enklere enn lakkering ja. Har aldri prøvd å lakkere selv, men det krever utrolig glatt overflate. Det er nok ikke så veldig vanskelig, men ganske tidkrevende å pusse det perfekt.

Det som går an er jo å kjøpe ett spann polyester på biltema, litt glassfiber matte og ett fleecepleed å teste å lage ett eller annet som ikke er så stort. Vil uansett anbefale å prøve å lage noe som du ikke ødelegger det orginale i bilen først. Samt det er viktig å maskere GODT. Polyester på bilen, hverken teppet interiøret eller lakken, er ikke noe du vil ha :)

Sikkert litt personlig preferanse, men selv synnes jeg det er litt artig å lage ting i glassfiber, å se at ting får former som nøyaktig passer til bilen. Men for all del, om du skal teste, kjøp deg sikkelig maske og bruk engangshansker. Polyester er ikke bra å puste inn, eller særlig allright å få på fingrene.

Alternativt om du ikke vil støpe, så kan du rett og slett bare skru fast noen trestykker på tykkelse med forsterkeren din i bunnplaten, lage en ny plate på toppen som du former akkurat slik at den smetter inn i dekslet og skru fast i trestykkene under.
Metoden jeg ofte bruker når jeg skal tilpasse plater er å lage en mal ut av papp først. Ta en gammel pappeske, brett den ut og kapp til med kniv til du får nøyaktig formen du skal ha, lag omriss av papplaten på en MDF plate, så skjær ut med stikksag.
Sist redigert av TrustNo1 den 20 apr 2010 16:10, redigert 1 gang totalt.
 #354018  av magnesmurf

Såpass har jeg fått med meg :wink:

Er utdannet bilmekanikker, så kan heldigvis litt om verneutstyr. :wink:
Men er desverre ikke utdannet biloppretter, og er derfor ikke akkurat noen mester i å lage ting som må formes og tilpasses :P

Du kan kanskje svare meg på hvor mye slike glassfiber konstruksjoner tåler? Hvis jeg skal lage noe slikt er det jo for å ha litt ting nedi der. Og da må jo glassfiberen tåle vekta av diverse ting.
 #354020  av TrustNo1

Hvor mye glassfiber tåler kommer ann på hvor mange lag du legger, hvor stor flaten er, og hvor mye vinkler og avbøyninger det er i flaten. Men det tåler overraskende mye om du får noen lag.

Ett lag flekser ganske mye og tåler ikke all verden, men du må fortsatt ta i ganske bra om du skal klare å knekke det.

Når du får på lag nr2 begynner det å bli forholdvis stivt

Lag nr 3 så begynner det å bli sikkelig solid.

Legger du på lag nr4 så er du helt sikker, men det tror jeg ikke er noe vits om det kun er for å lagre ting oppi der. Er jo begrenset med ting du har plass til.

tipper jeg brukte 4-5 lag med glassfiber på sub kassene mine,og de var også avstivet innvendig, men da kunne jeg stå å hoppet oppa de uten å være redd for at de knakk.
 #354025  av magnesmurf

Skal bare bruke det til bagasje. Frakter ikke blylodd :wink:
 #354036  av TrustNo1

magnesmurf skrev:Skal bare bruke det til bagasje. Frakter ikke blylodd :wink:
tror da egentlig at to til tre lag holder lenge. Kjenner det ganske godt på konstruksjonen hvor solid den er, er uansett fort gjort å legge på flere lag når man først har fått den rette formen
 #354079  av magnesmurf

Motivasjonen etter alle nedturer med annlegget økte litt idag.

Fikk på effektannlegget på bilen (mongoose med de-cat) Og fikk tatt en oljeservice.

Tilbakemelding angående annlegget:
Litt finere lyd ble det jo, men ikke noen stor merkbar forskjell faktisk. KN filteret endret lyden mye mer..
De-caten gav bilen en litt smidigere gange. Man merker at motstanden ikke er like stor ut fra motor, og man merker litt til effektøkningen. Men også her utgjorde KN filteret større forskjell.

Konklusjonen: KN filteret var mye mer prisverdt enn eksosen. Men i og med at jeg fikk den billig, litt brukt, angrer jeg ikke. Det var jo tross alt en oppgradering. Men ikke like stor oppgradering som jeg hadde forventet.

Nå må jeg bare bestemme meg for hva jeg gjør med løsning på stereo anlegget i frunk. Har heldigvis litt tid å tenke på, i og med at forstekeren sitter der allerede.

Først vil jeg fokuserer på å ta ut ene høytaleren, og dempe døra for å bli kvitt resonansene. Og å få kappet opp og bygget basskassene.
 #354084  av inzane2012

du får ta å oppgradere bensinsystemet, bytte ut kammene med noen litt hissigere og justerbare kamdrev, justere tenninga litt og mappe bilen med sprut så skal du se at det effektanlegget ditt yter litt mer ;)... men da har du nok overskredt hva det koster for en turbomotor, men så er det kanskje litt vanskeligere å se at det er tunet vist du beholder den N/A... nei, blei mye surr nå, behold den sånn som den er nå du ;) superflott bil, er nok på god veg til å bli en av norges fineste mr2'er, kanskje ikke den mest ekstreme, men vertfall en av di mest strøkne og godt gjennomførte :)

PS: takk for ett godt svar du sendte til meg på PM gjorde egentlig ikke så stort utfall da du fåreslo det jeg allerede heller mest mot ;)
 #354090  av magnesmurf

Du angrer nok ikke hvis du velger Polk audio mm6501 :wink: Og du får BRA pris fra chris også :wink:
Husker ikke helt hva jeg betalte, men var 2000 et eller annet..

Gidder ikke trimme mer. Har ikke bruk for noe som går verre enn det den gjør. Skal ha en sjanse til å beholde lappen :wink:

Hvis tallene stemmer (noe de ikke gjør) skal jeg i teorien ha 190HK nå. 175 org, +6 med KN filter og +10 med decat. Så kan du sikkert ta vekk 25 hk pga alder og slitasje. Men den går hvertfall bra nok :wink:

Kommer nok til å kjøpe nye tenningsdeler for å hente ytteligere effekt. Orginale da, men nye slik at de ikke er slitte. Tipper det er litt å hente bare på det.

Men nå skal jeg fokuserer på å få annlegget i orden først.

Deretter skal jeg nok lakkere fangeren så den blir strøken. Det er den eneste delen på bilen som er stygg.

Og har jo bestilt noen deler som skal monteres.

Sikler også på et tredje bremselys. Dette forutsetter at jeg får bestilt orginal blå list med bremselys fra vraket bil i england eller japan.

Evighetsprosjekt dette ;)
 #354094  av inzane2012

ja, en blir aldri ferdig når en først setter i gang ;) er vel egnetlig bare pengene som setter en stopper ;) hehe
er nok mye en kan gjøre for å "trimme" uten å faktisk trimme den ja... justere tenninga og bytte ut fordelere, rotor, skikkelige plugg kabler og plugger, samt vist du har råa kan du jo alltids sende inn toppen for porting og overhaling, eller egentlig bare gå for full motoroverhaling... men den beste måten for å frigjøre hester på er jo å sette på ett letta svinghjul, men bakdelen da er at blir litt mer nykkete og ikke går like mykt :)

ja, blir nok sikkert det settet om det ikke skulle skje noe uforutsett som at jeg ender opp med at staten har gjort feil og egentlig skulle jeg få baksmell ;)
 #354096  av mr292

hvor kan jeg kjøpe KN filter til en grei nok pris uten å vente over 14 dager før det kommer?
har merka meg at det er litt dritt i gasspjeldet mitt, noe som sikkert er grunnet dårlig behandling av mitt gamle filter (får skylde på forrige eiere).

er vel KN som er mest kvalitet og lyd for pengene da apexi og pipercross er i en helt annen prisklasse :P
 #354109  av Audun F

magnesmurf skrev:[...] Sikler også på et tredje bremselys. Dette forutsetter at jeg får bestilt orginal blå list med bremselys fra vraket bil i england eller japan. [...]
Attehva? Bilde? :D
 #354116  av mr2storbrua

mr292 skrev:her er ett bilde av en med bremselys nr3
synes egentlig litt synd på den styla bilen der. den har jo ikke vinge^^ er et must på mr2 det!!

EDIT: med magne's oppsett blir det bremselys nr 5 da :P doble brems og kjørelys i hver baklys er tøfft 8)
Tror du glemte et bilde her? :wink:
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 103