Side 4 av 5

Legg innLagt inn:04 aug 2005 12:14
av w-master
Amund skrev:om du må borre blokk, plane topp og sånn, går de fort 10.000 i maskinering. vær obs på de!
Har lest en del om de problemene firewalk har. Der var det en som kom opp med noen i trondheim som drev med borring osv... Sjekket prisene der og de var ikke så jævlig... Har hørt om flere som anbefaler de i trondheim... Ifølge prislisten deres, så skulle dem ha 2000,- for borring av blokk og det var inklusivt honing...
Det var vel Cylinder Og Motorservice dem ble kaldt...

Prisliste: http://www.cylmo.no/Vedlegg/Publisering ... 202005.doc

Som mange andre sier...hvis jeg gjør dette med motoren, så vet jeg hva jeg har når jeg er ferdig...

Legg innLagt inn:04 aug 2005 12:15
av Morten
CelicaTurbo skrev:Ellers, bruk muligheten til å bytte til en kraftigere toppakning mens motoren først er åpnet.
Trengs ikke, 3.gen pakningen er noe helt annet enn 2.gen pakningen. Ville ikke hatt noe som helst betenkninger med å bruke den orginale.
(PS! hvis du av en eller annen grunn går for en uorginal likevel så vær obs på at kam-tidene ikke stemmer lenger hvis du endrer tykkelse! :wink: )

Legg innLagt inn:04 aug 2005 12:45
av w-master
Morten skrev:
CelicaTurbo skrev:Ellers, bruk muligheten til å bytte til en kraftigere toppakning mens motoren først er åpnet.
Trengs ikke, 3.gen pakningen er noe helt annet enn 2.gen pakningen. Ville ikke hatt noe som helst betenkninger med å bruke den orginale.
(PS! hvis du av en eller annen grunn går for en uorginal likevel så vær obs på at kam-tidene ikke stemmer lenger hvis du endrer tykkelse! :wink: )
Da bruker jeg bare den orginale da. Ikke har jeg tenkt og modifisere så mye mere hester heller med det første... Vil bare ha en motor som går, og når min går...så går den bra nok for meg :) For det første i allefall :twisted:

Legg innLagt inn:04 aug 2005 14:25
av FireWalk
Om gutten vil ha et prosjekt og fikse motoren, så må han få lov til det :) vi skal ikke forsøke å presse han til å heve kjøpet om han ikke ønsker dette... han har tydeligvis forelska seg i bilen, og om han mener han kan fikse motoren så må han få gjøre et forsøk iallefall. Vi har alle ytret vår mening, så det er til syvende og sist hans eget valg.

Siden jeg har hatt samme problemene selv så kan jeg jo si hva jeg hadde villet gjort, men når man først forelsker seg i en bil så ser man ikke helt klart. KJærlighet gjør blind ;) eller noe i den dur.. 8)

Om han har venner som virkelig KAN sine saker og kan hjelpe han å bygge opp igjen motoren så burde det jo være en reell sjanse for at denne motoren kan bli bra.

Jeg har jo også venner som ville hjelpe meg med min motor, men når motoren var demontert og vi alle innså hvor mye arbeid det kom til å bli, så trakk de seg unna en etter en og ting har stått mer eller mindre stille siden det... Derfor blir det ny motor for min del.. Blir billigere og enklere. Iallefall for mitt vedkommende.

Men om man har LYST på et prosjekt og har lyst å lære litt, så kan jo dette kanskje være veien å gå likevel...

Men det klart enkleste hadde jo vært å hevet kjøpet og kjøpt en tilsvarende bil som var i god stand i utgangspunktet, så slipper man noen ubehagelige overaskelser når motoren er åpnet opp slik jeg fikk..

Legg innLagt inn:07 aug 2005 21:52
av sleeper
etter som jeg forstår så fikk du 10k i avslag for at motoren var ferdig... noe som er ALT for lite! syntes selger skal betale det det koster og få reparert bilen på verksted! minimum 30k!

husk på at du kjøte en bil som skulle være i BRA stand!
som du ikke skulle måtte bruke mange ( og da mener jeg MANGE ) timer på for og få den til og funke!

Legg innLagt inn:07 aug 2005 21:56
av FireWalk
sleeper skrev:etter som jeg forstår så fikk du 10k i avslag for at motoren var ferdig... noe som er ALT for lite! syntes selger skal betale det det koster og få reparert bilen på verksted! minimum 30k!
Helt enig.. han får ikke solgt den bilen i den stand den er nå uansett.. da må han i så fall fikse motoren først... og det virker jo som om han prøvde å lure deg i utgangspunktet ved å selge en bil med defekt motor.. slik jeg har forstått det sa han ingenting om dette tidligere? men han visste helt sikkert hva som var problemet. Er vel derfor han vil kvitte seg med bilen.

10k er alt for lite. Du klarer deg KANSKJE med 10k i deler og maskinering, om du er heldig.. Sansynligvis må du ut med mye mer! også er det alt arbeidet og slitet da.. det dukker alltid opp hindringer..

Jeg sier det igjen: Når dette skjedde med meg forhørte jeg meg hos et motorverksted som kunne ta seg av overhalingen av blokk og topp. De skulle ha minimum 25000 kr bare i deler og maskinering, og det var forutsatt at jeg gjorde alt arbeidet med å skru fra hverandre, rengjøre alle deler og skru sammen igjen motoren selv. Husk at det kan være annen intærn skade på motoren som følger av de problemene som har ført til knust(e) stempel.. (om vi går utifra at det er det som er probelmet da) da kan dette fort koste deg langt over 25000 kroner om det skal gjøres skikkelig.

Om du vil ha et prosjekt, kjøp heller en bil som er i god stand. Også bruker du pengene på datasprut, luftfilter, eksos og annen trim istedet :)

Det er mitt råd.

Majoriteten er vel enig her, men til syvende og sist er det ditt valg! vi skal ikke tvinge deg til noe, vi kan bare komme med anbefalinger :)

Legg innLagt inn:07 aug 2005 21:58
av TheStig
HVIS det stemmer at du fikk 10k så har du blitt RÆVKJØRT av en altfor slu og smart og sleip osv selger

Legg innLagt inn:08 aug 2005 01:14
av 94CelicaGT
hev kjøpet for 100 gang! bare tull og bruke bilen som et "prosjekt" selv.. samme som og tørke seg i rævva med pengene..

kommer Garantert til og dukke opp dyre overraskelser.. Ligger flere til salgs nå som garantert er i mye bedre stand..

hadde aldri kjøpt en slik bil uten naf-test jeg hvertfall.. da vet du helt sikkert hvilken stand alt på bilen er i..

Legg innLagt inn:08 aug 2005 02:02
av Zepticon
Er enig med majoriteten her... Hev kjøpet om du ikke får dekket hele reprasjoen på et verksted. Høres for meg ut som om selger har SVINDLET deg her... Han har tydeligvis viss om problemet siden Dumpen var koblet fra, men likevell valgte han å ikke opplyse om det! Jeg ville hevet kjøpet om ikke annet på PUR faenskap fordi han prøvde å lure meg! :evil:

Nå har ikke jeg vidre peiling på mekanikk i biler heller, men ut fra det folk sier ser det ut som om dette blir mye dyrere enn det er verdt som et prosjekt. Da kan du heller kjøpe et billig vrak å skru på, enn å betale for et dyrt et!

Hev kjøpet. Det er mitt råd. Bruk litt tid på å lete etter en bil i god stand. Da kan du bruke de pengene på en bedre bil i steden for å reparere motoren. Selv om du har greitt med penger trenger du ikke kaste dem bort. Mye annet som du kan få for de pengene (styling og stereo bl.a.)

Hør på de rådene du får fra folks om har gjort dette før... Ideen med et "prosjekt" kan kansje høres spennenede ut. Men jeg har på følelsen av at du kan gå på en smell etterhvert som vennene dine kansje blir lei og vanskelige å be om hjelp!

Legg innLagt inn:08 aug 2005 13:07
av 94CelicaGT
han svindler deg nok her ja..hev kjøpet med en gang eller sett bilen inn på toyota og send regninga til selger.

ligger flere Fine eksemplar på nett til salgs også.. eller ta deg en prat med Per Christian Thaulow så finner han en strøken en med fullt servicehefte til deg til en billig penge fra Sveits. Da er du garantert og ikke bli lurt hvertfall..

Legg innLagt inn:08 aug 2005 13:39
av GT4 CS
Du kan risikere og gå på en liten smell da du åpner motoren, pluttselig ser det ikke så lyst ut lenger. Bilen til firewalk gikk som en klokke på tomgang, ingen mekaniske ulyder, ikke under kjøring heller, men alikevell var det ganske knust nedi der.
Vet selv hvordan det er og bli forelsket i bil, da jeg kjøpte min prøvde jeg og prute hos selger (einars bil og deler) Men Einar var en ærlig mann han, han sa bare, du skal ha denne uansett du rune, så selv omjeg øker prisen så kjøper du den. Han økte ikke prisen heldigvis da :)
Men synes kansje 10000 var litt for lite her, ville uansett krevd penger for alt av deler som må byttes, få en skriftelig avtale på det. Med andre ord etter du har åpnet motoren og kansje finner ut at, oi, der var det mere utgifter, så står selger 100% ansvarlig for ny del og eventuelt jobb med honing,sliping osv.
Ellers virker det jo som du er VELDIG innstilt på og ha bilen :) Bare ikke bli helt blind, det kan koste deg dyrt, eller du kan være griseheldig og komme unna med kunn topp pakningsbytte.
Da har du litt peng til og spandere på kompiss en kasse øl og en tur på byen som takk for hjelpen :)

Legg innLagt inn:08 aug 2005 14:42
av w-master
GT4 CS skrev:Du kan risikere og gå på en liten smell da du åpner motoren, pluttselig ser det ikke så lyst ut lenger. Bilen til firewalk gikk som en klokke på tomgang, ingen mekaniske ulyder, ikke under kjøring heller, men alikevell var det ganske knust nedi der.
Vet selv hvordan det er og bli forelsket i bil, da jeg kjøpte min prøvde jeg og prute hos selger (einars bil og deler) Men Einar var en ærlig mann han, han sa bare, du skal ha denne uansett du rune, så selv omjeg øker prisen så kjøper du den. Han økte ikke prisen heldigvis da :)
Men synes kansje 10000 var litt for lite her, ville uansett krevd penger for alt av deler som må byttes, få en skriftelig avtale på det. Med andre ord etter du har åpnet motoren og kansje finner ut at, oi, der var det mere utgifter, så står selger 100% ansvarlig for ny del og eventuelt jobb med honing,sliping osv.
Ellers virker det jo som du er VELDIG innstilt på og ha bilen :) Bare ikke bli helt blind, det kan koste deg dyrt, eller du kan være griseheldig og komme unna med kunn topp pakningsbytte.
Da har du litt peng til og spandere på kompiss en kasse øl og en tur på byen som takk for hjelpen :)
Mulig at 10.000,- er for lite... Men så er planen at jeg skal gjøre alt selv med hjelp ifra en god kompis av meg... Hvis jeg skulle være så uheldig at for eksempel et eller 2 stempel\ringer skulle være ødelagt etter at vi har tatt av toppen og funnet ut mere... så har jeg vært og sjekket litt priser i dag... planing av toppen 600,- (det blir eg og gjør uansett), borring osv av blokka 1200-1500,- å det er her i traktene, så jeg slipper og sende inn noe som helst...bare og levere det på døra...

Har vært og bestilt alt av deler jeg trenger for et topppakningsskifte i dag :)

Vet at dette kan koste meg dyrt...men kan også være heldig at det er bare toppakinga...men det vet jeg ikke før jeg har begynt...

Nå ska dere høre gunnen til at jeg ikke er så intressert i å bytt tilbake... I over en måned har jeg prøvd og få solgt den gamle bilen min...91.mod mr2, helt til jeg fant en som var villig til og bytte den mot sin st205 med et lite mellomlegg(10.000,-)...så saken er den at jeg kjøpte hans bil og han kjøpte min...bytter jeg tilbake sitter jeg på en mr2 som jeg ikke får solgt for den prisen som jeg ville ha...

Hvis jeg er heldig og dette går bra så skal jeg spandere en bytur i allefall på kompisen min...men uansett så skal han få noe for at han hjelper meg! :)

Satser på og ha ihop motoren i løpet av 14daga(Hvis ikke noe der nedi e vranga...da tar der litt lengre tid) Men ihop skal det! :wink:

En ting jeg lurer på...noen som har peiling åssn kanaler(olje) som går opp og ned i blokka...og evnt hvor ca i mororen dem går?

Etter en kjøretur så skal vel ikke vannet i radiatoen koke hvis man tar av lokke?

Er mange som tviler på at det trenger og være noe galt med stemplene\ringene og tror at noe annet e galt...

Prøver bare og finne ut før eg tar opp motoren hva ca som kan være galt...

Til alle dere som skal ha meg til og heve kjøpet kan slutte og klage på det...kom heller med forslag og ideer... Er ikke akkurat så possitivt å komme på forumet og ser at alle prøver og ska ha meg til og heve kjøpet osv når eg e så bestemt...føler ikke mye støtte herifra... Kom heller med noe possitivt...

Noen som kan flytte dette til prosjekter for meg..får så og forandre overskifta til: "Overhaling av motor ST205" ??

Legg innLagt inn:08 aug 2005 15:30
av CelicaTurbo
som han sier, det er hans valg å beholde bilen og det er forståelig når det er et slikt byttekjøp så avslutt den diskusjonen nå.


Til saken, det er flere mulige årsaker til dine problemer men det mest trolige er ødelagte stempler/stempelringer så du bør være forberedt på det. Du finner uansett fort ut av det når du åpner motoren. Det kan skje at vannet i radiator koker om man tar av lokket etter kjøretur. Radiatorlokket holder kjølevannet under trykk og da øker kokepunktet, når man tar av lokket kan det reduserte trykket føre til at kokepunktet senkes under kjølevannets temperatur, men da vil de skje meget plutselig og det vil nærmest sprute som en geisyr ut av radiatorpåfyllingen, men, det er ganske unormalt at kjølevannet er så varmt at det er et problem. Om det koker når motoren går kan det være bobler pga trykk fra forbrenningen i sylindrene som går ut i kjølekanalene, eller om det koker når motoren er stoppet kan det skyldes at luftlommer i kjølekanalene hindrer god kjøling av motor slik at kjølevannet i deler av systemet blir varmet opp nok til at det fordamper umiddelbart når trykket synker, slik som beskrevet ovenfor.

Legg innLagt inn:08 aug 2005 15:40
av w-master
CelicaTurbo skrev:som han sier, det er hans valg å beholde bilen og det er forståelig når det er et slikt byttekjøp så avslutt den diskusjonen nå.


Til saken, det er flere mulige årsaker til dine problemer men det mest trolige er ødelagte stempler/stempelringer så du bør være forberedt på det. Du finner uansett fort ut av det når du åpner motoren. Det kan skje at vannet i radiator koker om man tar av lokket etter kjøretur. Radiatorlokket holder kjølevannet under trykk og da øker kokepunktet, når man tar av lokket kan det reduserte trykket føre til at kokepunktet senkes under kjølevannets temperatur, men da vil de skje meget plutselig og det vil nærmest sprute som en geisyr ut av radiatorpåfyllingen, men, det er ganske unormalt at kjølevannet er så varmt at det er et problem. Om det koker når motoren går kan det være bobler pga trykk fra forbrenningen i sylindrene som går ut i kjølekanalene, eller om det koker når motoren er stoppet kan det skyldes at luftlommer i kjølekanalene hindrer god kjøling av motor slik at kjølevannet i deler av systemet blir varmet opp nok til at det fordamper umiddelbart når trykket synker, slik som beskrevet ovenfor.
Er forberedt på at det kan være stempler/stempelringer...

Har også lagt merke til at kjølevannet har forandret farge siden jeg kjøpte bilen...syns det var mere grumsete i dag...litt brunaktig...
Det betyr vel at eg har fått olje i kjølevannet...enda en ting som tyder på at eg kanskje har blåst topppakninga...
Temperaturmåleren inni bilen viser at temperaturen er fin...

Legg innLagt inn:08 aug 2005 19:04
av 94CelicaGT
skjønner ikke at du gidder og kjøpe deg problemer jeg men..hvertfall ikke når det er snakk om en gt-four..koster jo sitt og da bør bilen være i bra stand når man kjøper den.. naf-test på forhånd er et must på alle biler som man betaler litt for..