TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Modifisere motor, datasprut, styling, totalrenovering +++

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.

#163199  av Fredrik

Gratulerer! Godt å høre :)

#163481  av FireWalk

Så ble det sånn sorg i gleden!

Vel, alt kan ikke gå på skinner hele tiden tydeligvis.

Guruen selv (Ronny) var fast bestemt på at datasprutet skal styre ALT det som orginal hjernen styrer. Og det inkluderer såklart TVIS som han ville skulle kicke inn på 3800 omdreininger og ikke så høyt som det er orginalt.
Dette funket fint, og datasprutet er nå ca ferdig programert. Bilen var klar til å begynne å mappes da vi plutselig ikke fikk noe signal fra bredbåndslambdaen lenger.

Feilsøkte vel og lenge, men til slutt måtte vi bare bite i oss det faktum at datamodulen til bredbånds sensoren er fucked.... den har 2 analoge utganger. Begge to er døde. Det viser seg at Inovate LC1 wideband data modulen har en svakhet som gjør at disse utgangene ofte kan ta kvelden tilsynelatende helt på måfå.

Dette er jo helt klart en garantisak. Gutta på verkstedet har alle hørt om lignende tilfeller, og i alle tilfellene fikk rette vedkommende ny LC1 sensor (versjon 2 som er utbedret) gratis på garantien.

Men det er jo uansett kjipt å måtte sende den inn, for så å vente på å få en ny i posten. Kjøpte den jo fra USA så det kan jo ta sin tid.

Værre er det at bilen skulle vært EU godkjent, og det er jo det vi har jobbet så lenge og så hardt for å rekke nåda, også rekker vi det ikke likevel nå.

Men men! får satse på at det ordner seg på et vis uansett! :)

Vi er iallefall neeeesten i boks nå! Mangler bare vanninnsprut, coil pack, dyser og litt forskjellig småtjafs. Men det værste er jo gjort nå da :)

#163516  av sleeper

hvis du ikke får ny kan du kjøpe en av meg...

#163528  av FireWalk

sleeper skrev:hvis du ikke får ny kan du kjøpe en av meg...
hva slags har du liggende da? jeg trenger bare data modulen da det er de analoge utgangene som er ødelagt, selve sensoren funker jo enda. er vel en boosh sensor om jeg ikke husker feil. ? Jeg hadde en Inovate LC1 wideband sensor/data controller.

#163529  av sleeper

jeg har den store grå boksen de solgte..lm1 pakka..
kunne tenke meg og bytte ut den store boksen i en sånn lite 52mm måler.... :D

#163720  av FireWalk

Da ordnet det seg!

Jeg sendte en mail til DIYautotune.com i USA, der jeg tryglet på mine knær :p Og det bar jo frukter, de kontaktet inovate og de sendte meg en ny Inovate LC1 wideband contoller via feedex ekspress i går! så jeg regner med jeg har den til mandag. Snakk om bra service! De ville ha den defekte i retur, men de sender meg nå den nye FØR de får inn den gamle! det er ganske bra! :)

I mellomtiden har jeg kjøpt en biltema narrowband sensor til 400 kr som vi skal bruke til å få bilen kjørbar i det minste. Så satser jeg p åat den går igjennom EU kontrollen i morgen. :)

Får heller finstille den og mappe den skikkelig når jeg får den nye controlleren.

#164334  av FireWalk

Siden det ikke ble EU kontroll i dag heller (motorhavari + at når vi endelig fikk den igang igjen så viste det seg at bilen er for LAV til å komme seg over kanten med porten inn til verkstedet :P) bestemte vi oss for å mekke litt mer.

Fikk ENDELIG fjernet luftmengdemåleren! Noen som har lyst å kjøpe en luftmengdemåler i topp stand? Trenger den ikke lenger..

Kappet og sveiset til en adapterplate som passer på 2. gen Apexi luftinnsuget. Ser ikke helt 100% ut, men så ikke så aller værst ut heller. Fjernet også løs eksostemperatur føler fra downpipen.

Satte tilbake en brukt (men i god stand) orginal coil etter at vi måtte kjøre midlertidig med en litt sånn mcgyver løsning med en tenningsmodul stripset fast på ecuen til datasprutet, samt en coil fra en gammel BMW stripset fast på stabstaget... :P

Trekt opp litt mer kabler og klargjort for installasjon av A/F meter i A stolpen blant annet. :)
Vedlegg
Midlertidig coil stripset fast på stab staget... Kan da ikke tilate seg å la MR2en bli SLEPT!  bedre med en mc-gyver løsning da ja :P
Midlertidig coil stripset fast på stab staget... Kan da ikke tilate seg å la MR2en bli SLEPT! bedre med en mc-gyver løsning da ja :P
Bilde198.jpg (43.6 kiB) Vist 2944 ganger
Midlertidig tenningsmodul stripset fast på ECU til datasprutet :P (På dette bildet har vi ikke fjernet AFM enda. Den kan ses oppe til høyre.
Midlertidig tenningsmodul stripset fast på ECU til datasprutet :P (På dette bildet har vi ikke fjernet AFM enda. Den kan ses oppe til høyre.
Bilde197.jpg (49.55 kiB) Vist 2944 ganger
kjøpte en narrowband lambda sonde bare for å bruke intil jeg får ny LC1 på garantien.
kjøpte en narrowband lambda sonde bare for å bruke intil jeg får ny LC1 på garantien.
Bilde192.jpg (60.87 kiB) Vist 1194 ganger
Endelig fått vekk luftmengdemåleren. :)  Sveiset og kappet til en adapterplate som sitter der luftmengdemåleren satt før.
Endelig fått vekk luftmengdemåleren. :) Sveiset og kappet til en adapterplate som sitter der luftmengdemåleren satt før.
Bilde206.jpg (45.97 kiB) Vist 2944 ganger

#166442  av FireWalk

Sliter fremdeles litt mewd den bensinpumpa.. er ikke sikker på hvordan det skal kobles om for å få den i 12v modus hele tiden. Men søker etter informasjon så forhåpentligvis finner jeg noe av nytte snart. :)

I dag fikk vi fikset tomgangstyringen, samt fikset rykking på lave turtall og under cruising. La inn korigerte tabeller som et program tok seg av automatisk takket være Inovate autotune funksjonen via wideband sensor.

Kom også til bunns i et problem som har plaget oss i noen dager nå. Viste seg å være en plugg som har fått elektroden bendet inn. Om det er pga varme, tenningsbank eller pga den har blitt sluppet ned i hullet vites ikke.. Ødelagt er den iallefall.. Byttet plugger så var problemet løst.
Vedlegg
et stk defekt tennplugg..
et stk defekt tennplugg..
Bilde226.jpg (35.69 kiB) Vist 2845 ganger

#166444  av sleeper

ser du bruker iridium plugger!?!?
har hørt litt om at de har en tendens til og gå istykker og at det dermed detter inn i sylinderen og ødelegger ventiler! skjer nok ikke så ofte det, men med din uflaks så burde du vel ikke ta sjansen?? :wink:

#166445  av FireWalk

sleeper skrev:ser du bruker iridium plugger!?!?
har hørt litt om at de har en tendens til og gå istykker og at det dermed detter inn i sylinderen og ødelegger ventiler! skjer nok ikke så ofte det, men med din uflaks så burde du vel ikke ta sjansen?? :wink:
:shock:

Nei da må jeg skifte til noe annet snarest! :twisted:

#166463  av sleeper

FireWalk skrev:
sleeper skrev:ser du bruker iridium plugger!?!?
:shock:

Nei da må jeg skifte til noe annet snarest! :twisted:

kjør uten! :wink:

#166491  av Morten

FireWalk skrev:Sliter fremdeles litt mewd den bensinpumpa.. er ikke sikker på hvordan det skal kobles om for å få den i 12v modus hele tiden. Men søker etter informasjon så forhåpentligvis finner jeg noe av nytte snart. :)
Fjern motstanden. Den sitter rett ved sikringsboksen på veggen mot bagasjerommet. Den med 2 ledninger (mener å huske den ytterste?) er bensinpumpemotstanden. Den med 5 er dysemotstanden som du må la stå :wink: . Etter at du ha fjernet den kobler du sammen de 2 ledningene som gikk til den (inn/ut). Voila! du har full spenning på pumpa hele tiden! :mrgreen:

PS! sånne ting er raskere å se i orginalt koblingsskjema enn å lete på nettet :wink:

#166494  av GJEST

tja, iridium pluggene e jo bra, samt dei har samme svakhetene som mange andre, som gjør dei går isrykker før eller siden...
Bosh Platinum plugga e litt billigere, og flere ganga bedre en iridium pluggane, på sin måte.
MÃ¥ si e har aldri likt Bosh plugga, men dissa funka utrolig bra.
Klart spørst litt ka laddetrykk du kjøre.
Opp til 1.3-1.4bar funka Bosh Platinium pluggane veldig bra ( og dei går nesten aldri i stykker å ødeleggge motorn). over 1.5bar og på motor som blir brukt aktiv, ville e brukt NGK B10EGV, kosta skjorta (259kr+ pr.stk:) men dei e skapt for grise kjøring:) lika ikke så godt søndags kjøring, men dei takla d.
Tror e hadde gått for bosh platinium til ca50kr.stk. holde veldig lenge til dei fleste.
Mvh.

#170466  av FireWalk

En liten update.

Har fått ryddet opp litt i motor rommet nå. Har fjernet fordeleren helt og gått over til to doble coiler istedet (kjører megaspark). Bilen går utrolig mye finere nå!

Modifisert til med nytt triggerhjul og ny hallgiver.

Bensinpumpa kjører på 12v hele tiden nå. Fikset problemer med turtelleren (den ville jo ikke funke når vi gikk over til doble coiler, men det problemet løste Ronny ganske kjapt)

Det eneste som "mangler" nå er servostyringen som sluttet å funke etter overgang til MS. Men tror jeg har funnet en mulig løsning på dette nå, så om jeg har rett så burde det ikke være så vanskelig å få den til å funke igjen heller. :)

Her er noen bilder:
Vedlegg
Nytt trigger hjul og ny industri grade sensor.
Nytt trigger hjul og ny industri grade sensor.
Bilde306.jpg (210.98 kiB) Vist 1200 ganger
Fintuning... :)
Fintuning... :)
Bilde254.jpg (212.98 kiB) Vist 1193 ganger
Doble coil pakker -> Megaspark.
Doble coil pakker -> Megaspark.
Bilde292.jpg (265.92 kiB) Vist 1193 ganger
Motor-rom har fått nye silikon slanger.
Motor-rom har fått nye silikon slanger.
Bilde316.jpg (253.89 kiB) Vist 1204 ganger
MS datasprut, Bankesensor modul og to tenningsmoduler.
MS datasprut, Bankesensor modul og to tenningsmoduler.
Bilde312.jpg (206.45 kiB) Vist 1201 ganger

#170468  av FireWalk

Ang bildet av selve ECUen, jeg vet det ser utrolig rotete ut. Men det er på ingen måte ferdig enda, så ledninger skal legges opp skikkelig så det ser litt bedre ut når vi er ferdig. Launch control, traction control osv er ikke koblet på enda. :)

Noen bilder til:
Vedlegg
Bilde313.jpg
Bilde313.jpg (248.81 kiB) Vist 1193 ganger
MS
MS
Bilde310.jpg (172.21 kiB) Vist 1186 ganger
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5