TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• st 205, motor og litt til....

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.

#174765  av Hammeren

ja hullene har jeg borret.
hensikten er at vannet rundt termostaten blir fortere varmt. (på begge sider).
selv om man moterer en med lavere temp vil det ta lengere tid før den åpner enn denne. men jeg vil få høyere arbeids temp enn en 77`
litt snålt skrevet kansje :roll: .

#174779  av sleeper

du vil jo ikke få kjappere oppvarming av vannet ved og gjøre det der.. det der vil jo bare for værre det hele... (tar mye lenger tid og få vannet varm og den vil ikke bli ortnlig varmt på vinteren... :wink:

#174836  av Hammeren

min teori er at vannet som står på radiator siden av termostaten vil kjøle ned bimetalet i termostaten. noe som fører til at motoren kan oppnå høyere temp enn termostat temp før den åpner. hullenes funksjon er da å få bimetalet til å reagere raskere.
mulig jeg har feil, men vet at det blir gjort sånn.
ja vet at den blir kaldere om vinteren.............

#174845  av sleeper

skjønner tankegangen din... men det har aldri vært noe problem jeg har hatt eller hørt om noen som har hatt..

det jeg ser på som største problemet med og borre hull er at du vil oppheve noe av funksjonen til termostaten pga at det altid vil gå vann igjenom hele kjølesystemet.
derfor vil det ta en god del lenger tid og få driftstemp i motoren din,
skal jeg gjette på resualtatet så vil det bli at du vil få en litt mer ujevn temp på vannet ditt...
og du vil antagligvis også få problemer om vinteren med i det hele tatt få driftstemp i motoren..

#174875  av 2fastgt4

holder med sleeper her. pga hullene så vil vannet ta lengre tid på å bli varmt og det vil ta lengre tid å varme opp termostaten uavhengig av vilken side vi snakker om :wink:

men hvis termostaten skulle slutte å virke spå lukket stilling så har du ihvertfal en sirkulasjon i vannet og faren for å koke er mindre :)

har også prøvd dette selv :)

har også kjørt uten om vinteren og det var egentelig ikke noe problem,men ikke så bra for økonomien :D

hva jeg mener er at denne motoren blir rimelig fort varm uansett men det beste er å ha driftstemperatur hele tiden og det er derfor termostaten er der,,for å holde tett til riktig temp er der :)

#174931  av Hammeren

har aldri spurt hvorfor, men tror jeg er inne på noe :? .
skal spørre når jeg treffer kroppen :wink: .
tror ikke det er noen fare for at motoren blir varm nok. nok kjøling er vel problemet når det blir tatt ut en del hk. var borti en s2 motor som var bygd av et kjent tuningfirma i tyskland, (husker ikke navnet) de hadde gjort det samme. så en god grunn er det nok.... :?: :?:
ikke sikkert jeg trenger det, skal jo ikke ta ut SÅ mye. men sånn skal nå jeg ha det..... selv om den blir litt kald om vinteren :roll: .
så på en 1000hk 3s-gte, der kjørte de vannet gjennom frostpluggene. ett rør til hver cyl. for å få nok kjøling. slik jeg skjønte det var det tempen på cyl som begrenset hk utaket iforhold til holdbarhet.

#174932  av Hammeren

da er jeg stort sett ferdig, bare noen slanger og små ting igjen.
ble kurant syns jeg :lol: .
spennende å se om jeg får plass til radiatoren... :?
fikk en del slanger til overs da :shock: :shock: :? men blir jo litt ryddigere :roll:
Vedlegg
DSC00386.JPG
DSC00386.JPG (52.74 kiB) Vist 1906 ganger
DSC00380.JPG
DSC00380.JPG (51.16 kiB) Vist 1906 ganger

#174959  av sleeper

ser jo veldig bra ut på de bildene... nå vet jeg ikke hvor myen oljereturen der er, men pass på at den ikke blir leggende inntill eksosen da.. da blir den slagen fort brent opp! :wink:

trur du kommer til og blir VELDIG fornjøyd med den turboen du setter på der! (de er veldig bra!)

men nå gidder jeg ikke lese hele tråden på nytt så jeg spør istedenfor: hva skal du bruke til og kontrolere bensin og tenning?

#174973  av Hammeren

god klaring på returen. gruer nesten for at den går i radiatoren.
ble montert unichip hos flissundet i fjor. skal prøve den slik først.
vet ikke om tenninga blir for høy. men dritt å bruke 15k til for å få det til å funke. fikk jo høre i etter tid at det ikke var spes bra chip.
skal bytte bensin pumpa, har den liggende. bosch, men vet ikke størrelse. har ikke sett på den. men må legge nye stømkabler, de org er vist for tynne til den pumpa.

#175115  av sleeper

regner med at det da er en bosch 220l\t pumpe.. (er ivertfall det som er vanlig.. :D

men hvordan har du gjort det med støtte til turboen? sliter litt med med det problemet på min da det ikke er plass til det noe sted.. :x

#175163  av Hammeren

har ikke laget noen støtte jeg, regner med at den kan henge i grenrøret.
hang sånn den org også, satt ingen skruer i de org festene.
har ingen støtte på tuboen på sykkelen hell.
tror du ikke det holder?

#175166  av sleeper

Hammeren skrev:har ikke laget noen støtte jeg, regner med at den kan henge i grenrøret.
hang sånn den org også, satt ingen skruer i de org festene.
har ingen støtte på tuboen på sykkelen hell.
tror du ikke det holder?
tja, det spørs hva du mener med holder det..
den har holdt for meg ca 4000km.. men jeg har måttet ta den av og planet flensen 2 ganger fordi den drar flensen litt skeiv når den blir VELDIG varm..
så jeg kommer til og lage en støtte men har ikke funnet ut hvordan jeg skal gjøre det enda..
kommer nok til og gjøre ca det samme som de gjør på cossier.. (noen rør som går fra toppen til flensen med en uniball ned til flensen..

#175168  av Hammeren

ok, får se hvor lenge min går.....
støtten burde vel gått fra blokka og opp i turboen, hadde vel fått bedre avlastning da?
hva med å sette en braket på de 8mm skruene som holder eksos siden på turboen?

#175169  av sleeper

jeg lagde faktisk en braket til min som skulle passe, men den kunne jeg ikke bruke pga noen oljeslanger som jeg har under manifoilen...
men du som ikke har filteret der kan sikkert bruke det..

den gikk ivertfall fra en av de ledige hullene i blokka opp til flensen på turboen.. brukte en flat stålgreie jeg fant på biltema.. :wink:

#175172  av Hammeren

er jo ikke noe problem å lage en støtte fra de 8mm skruene til de org brakket hullene for kat`en.
hvis du mener det er smart.... motoren står jo bare på verkstedet og eser, så går jo ann å gjøre det mens det er god arbeidsplass :wink: .
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9