Side 4 av 4

Legg innLagt inn:05 apr 2007 17:51
av jan-erik
Lillerød har hatt en tung høst og vinter etter at motorhavari på Rudskogen under Japsetreffet i fjor. Har hatt mye annet å henge fingrene i, så bilen har ikke hatt første prioritet for å si det sånn. Men håper å få den igang igjen til sesongen.

Det som skjedde: Ca. 8000 km etter turbokonverteringa så kom det vel mye olje ut gjennom veivhusventilasjonen. Mulig årsak er nok gåen stempelring. Valget var enten å bygge opp igjen motoren jeg hadde med forsterkede deler, eller sette i en bytte motor og flytte over turbo oppsettet. Pga lite tid og penger ble siste løsning valgt, sånn at jeg i ro og mak kan bygge opp motoren som røk med værstingdeler senere, samt at jeg mener motoren skal tåle belastningen den får ved 9PSI ladetrykk.

Fikk tak i en brukt Avensis motor fra 2001 som hadde gått ca. 80.000km, omtrent like mye som MR2-en min har gått også faktisk. Gjennom MR2turbo ble motor ordnet, Arne Rebel og Tommy i Svendsen transport ordnet med transport så motoren var på plass i slutten av februar.

For å få fortgang i sakene da jeg selv er litt treg, hjalp Morten meg med å ta ut motoren når han alikevel var i traktene. Fant da også ut at en niple/hette som var satt på for å blokkere der veivhusventilasjon tidligere kom inn i innsuget var sprukket! Denne fulgte med turbokit'et, og må ha vært av svært dårlig kvalitet. Dette har gjort at motoren har sugd luft gjennom dette hullet, og denne luften har ikke gått gjennom MAF, slik at blandingsforholdet må ha blitt feil, og med de resultatene det kan medføre.

Måtte flytte over ganske mange deler fra den gamle motoren til Avensis motoren. Motoren stod med automat svinghjul, så tyder jo godt på at motoren sannsynlig hvis er pent kjørt i forhold til hva en tilsvarende motor fra en MR2 ville vært :-) . I forhold til MR2 motoren så må jeg flytte over en liten oljekjøler som sitter rett over oljefilteret på MR2-en. Ellers har jeg flyttet over motorfester, noe forskjell i opplegget på drivstoff tilførsel, peilepinne . Har skrudd av girkasse, samt i dag tatt av clutch og svinghjul. Går litt sakte når man ikke har gjort ting før, men lærer jo masse heldigvis.

Legg innLagt inn:05 apr 2007 18:07
av japse-gnmfr
Har du godkjent turbokitet hos BT:D

Legg innLagt inn:19 jul 2007 13:00
av erling
Bare mapping igjen nå eller? Må få gang igjen :D

Legg innLagt inn:20 jul 2007 07:39
av jan-erik
erling skrev:Bare mapping igjen nå eller? Må få gang igjen :D
Bare mapping igjen. Kjører nå på originalmappet fra Hass Turbo, da den ikke ville gå skikkelig med mappet jeg hadde, så er vel nå ca. 160whp istedet for 220whp. Har bare prøvd den litt på veien, da jeg venter på å få den på ruller og ny mapping. Men det skjer ikke før i slutten av august.

Dette ble visst en veldig dårlig sesong for meg, så nå ligger fokuset å få ting klart til neste år. Har dessuten hatt nok å gjøre med famileforøkelse, ny stilling i jobben, samt at man har et hus som ikke er 100% ferdig.

Legg innLagt inn:20 jul 2007 22:24
av mk1 black limited
Stiller sterkere neste år, da vøttø! ;-)

Re: MR2 MK3 turbokonvertering (Lillerød) (Edit: Motorbytte)

Legg innLagt inn:23 jun 2008 22:17
av Wishmaster
da var det nytt år.
har det skjedd noe mer på denne fronten?

Re: MR2 MK3 turbokonvertering (Lillerød) (Edit: Motorbytte)

Legg innLagt inn:24 jun 2008 20:06
av lexusmann
Jepp, lurer også på det, Jan Erik... :wink:

Re: MR2 MK3 turbokonvertering (Lillerød) (Edit: Motorbytte)

Legg innLagt inn:29 jun 2008 20:43
av jan-erik
Bilen har stort sett stått og samlet støv i verkstedet siste 2 årene

Bilen ble grov mappet langs veien i fjor høst (etter nesten 1 år parkert i garasjen). Hadde en liten tur på et treff på Dagali også i fjor høst. Tror et eller annet skjedde der. Har derfor kun kjørt ca 600km med "ny" motor. Bilen har stått siden pga liten tid, men en liten prøvetur i våres bekreftet nok at ting ikke var som det skulle. Usikker på om motor jeg fikk satt i var helt i hundre, eller om det rett og slett er mappet som har vært voldsomt feil. Etter mange overveielser om jeg skal ta ut motor og bygge om med forsterket innmat, har jeg kommet til at det har jeg ikke tid eller kompetanse til. Så da har jeg tatt den tunge beslutningen om å selge bilen. Eller Lillerød som den heter, har jo blitt mer enn en bil for meg. Hatt bilen siden 2002 da den var gått 30.000km.

Re: MR2 MK3 turbokonvertering (Lillerød)

Legg innLagt inn:30 jun 2008 23:20
av mk1 black limited
Trist da...:-( Men, da er det vel mulighet for andre ting? :D

Re: MR2 MK3 turbokonvertering (Lillerød)

Legg innLagt inn:09 aug 2008 00:47
av Anders gullstein
Synd da, men du har jo en motor ut allerede. Sikker på at du ikke vil plukke ren den?

Jeg har akkurat plukka rein en 4AGE ned i sine enkle bestand deler. Gikk overraskende greit, men noe ekspertise fra en mekaniker kompis på enkelte saker.

Om veiv trenger sliping, så går det å sende inn, trenger blokk borring, så kan man sende inn det også uten at det koster en fot eller arm.

Re: MR2 MK3 turbokonvertering (Lillerød)

Legg innLagt inn:08 mai 2012 19:16
av Arne rebel
En etterlengtet update, nesten fire år etter....

Et par-tre månder før jul kom Morten over fra vestlandet med en nyoverhalt motor stuet fint inn i camryen....noen uker etter kom en kjent bil på henger...
Bilde
Vi ble enige om å ta ut motoren en helg og sette den nye inn en annen helg, men som de travle familie fedrene vi har blitt på våre eldre dager ble slike oppgaver nedprioritert....men til slutt ble Lillerød prioritert.
Motor ute...
Bilde
...deler ble flyttet over fra "turbo motoren", inkludert en sintere clutch...
Bilde
...motor og gearkasse koblet sammen (jeg var ikke mann nok til å ta av drivakslingen på førersiden, så den ble hengt opp isteden :oops: )...
Bilde
..Lillerød ute i solen for egen maskin etter en lang dvale (orginal fanger montert mens den andre er til lakkering)...
Bilde
...etter å ha testet bilen og tatt den hjem for en vask var den klar for hjemreise..
Bilde
Jeg håper Lillerød får litt flere mil på telleren i år en de forrige, tross en liten nedtur med et stramme hul av plast som valgte å ta kvelden :)

Re: MR2 MK3 turbokonvertering (Lillerød)

Legg innLagt inn:08 mai 2012 19:29
av FT86
Bra at du har fått bilen ut av støvet :)

Så fet ut ;)

Re: MR2 MK3 turbokonvertering (Lillerød)

Legg innLagt inn:08 mai 2012 21:03
av ArildM
Noen år siden sist den var ute å luftet seg ja :)

Re: MR2 MK3 turbokonvertering (Lillerød)

Legg innLagt inn:18 mai 2012 21:15
av erling
Coolt, bra jobba Arne. Den er nok litt meer driftssikker og klar for legge på seg noen km nå.


=)

Re: MR2 MK3 turbokonvertering (Lillerød)

Legg innLagt inn:12 jul 2012 08:15
av smegol
Se der ja, dette liker jeg :D