Side 4 av 18

Legg innLagt inn:29 jul 2006 15:19
av kvassheim
så bilen på rudskogen; Nydelig farge, nydelig bil, og holdt på å gå i bakken da jeg så at det var kvinnfolk som eide den.. Respekt :!: synes det er kult at damer også kan være gla i totalt ufornuftige morrobiler

Legg innLagt inn:29 jul 2006 20:10
av Neemi
Hehe, flott å høre :)
Bilinteressen er kommet for å bli og den blir nok bare større og større.
Merker godt den sirkelen som alle snakker så pent om :p
Mye vil ha mer!

Legg innLagt inn:31 jul 2006 10:17
av Neemi
13.05.06

Jeg gikk til innkjøp av Urethane foringer og det var på tide å bytte disse.
Det anbefales å beregne litt tid, for mange av boltene på bilene sitter greit hardt etter så mange år og ikke alle foringer er like lette å få ut.
Det anbefales å bruke presse dersom man har det tilgjengelig, jeg har også sett andre her inne anbefale å brenne de ut, så da er det jo bare å sette i gang og finne ut hva som funker best for deg :)

Dette var det jeg hadde kjøpt inn.

Legg innLagt inn:31 jul 2006 10:57
av Neemi
Vi starter foran

Dette gikk engentlig ganske greit og vi fikk fikset på noen flere småfeil som dukket opp underveis.
Mr.two tro til som reddende engel da jeg i helga etter butikkenes stengetid fant ut at jeg måtte ha et nytt fjærbeinslager.
To stk dempertopper ble donert, takker så mye :)

Legg innLagt inn:31 jul 2006 11:02
av Morten
Se her ja! Her har vi begynt på første mod for kjøreglede og ikke bare kosmetisk? :wink: :D

Legg innLagt inn:31 jul 2006 11:32
av Neemi
Noe av det var litt leit å få på plass igjen så jeg anbefaler å feste den mutteren i enden av staget først, deretter feste staget i bærearmen og til slutt feste dempertoppene igjen.
Da har du litt mere bevegelse på alt og det er lettere å få på plass.
Hammer kan være hendig.

Legg innLagt inn:31 jul 2006 11:34
av Neemi
Morten skrev:Se her ja! Her har vi begynt på første mod for kjøreglede og ikke bare kosmetisk? :wink: :D
Jaa, begynner nesten å nærme meg nåtiden i hva som er gjort og nå, skal love at bilen har blitt stivere og bedre å kjøre den siste tiden.
Bare å følge med på tråden for det er mere som kommer ;)

Legg innLagt inn:31 jul 2006 11:45
av Neemi
Foringene på krengestaget var vel det enkleste å ta.

To bolter fjernes, metallbit taes av, foring fjernes, ny foring settes inn, metallbit på igjen og boltene festes igjen.
Foringen er en sånn som bare brettes rundt staget.

Legg innLagt inn:31 jul 2006 12:03
av Neemi
Så er det bak, her var det litt verre for her satt ting x/&¤&%¤#&% hardt fast, og det gikk med en del tid for å få delene fra hverandre og å de gamle foringene av.

Dette trengs for å få de to armene fra hverandre:

1stk 95 kilos gutt
1stk 50 kilos jente
1stk annoying bedrevitende lillbror som kan motivere selvom han er flink til å ødelegge deler
2 stk store skiftnøkler (evt + 1 stooor lang pipe og skralle)
Frysespray (funket mye bedre enn wd40 o.l. i dette tilfellet)
Masse tålmodighet og godt humør :lol:

Vi valgte å løsne armene samlet for så å separere de etterpå.
Dette var enkleste utvei fordi ting satt så hardt.

Legg innLagt inn:31 jul 2006 12:14
av Neemi
For å få ut foringene måtte vi til med kniven og skjære bort en del først og deretter var det å bruke presse.
Etter en fin opplevelse med bolter som spratt vegg i mellom og rett i magen synes jeg det var tryggest å la Rage og lillebror få lov å ta den biten sammen.
Bedre at de får vondt enn meg :P

Legg innLagt inn:31 jul 2006 12:18
av Neemi
De nye foringene smøres inn med fett og settes i.

Legg innLagt inn:31 jul 2006 12:25
av Neemi
Resultatet :)

Bilen er mer presis og noe stivere enn tidligere.
Og endelig er kneppelyden borte etter å ha fått på nye dempertopper.
Det var en omfattende jobb, men definitivt verdt det :)

Legg innLagt inn:31 jul 2006 21:40
av Kjelliken
:D ja da skal du vel ligge enda mere brei på dagalid nå i septeember da...

Er du klar for kjøre leksjon 2 del 1 og 2..... :twisted:

Legg innLagt inn:01 aug 2006 04:05
av Neemi
Det skal jeg og jeg er klar :twisted:

Legg innLagt inn:12 aug 2006 01:18
av Neemi
31.05.06 Demperbytte

Kyb Agx innsatsdempere er kjøpt inn og de gamle originale dempere byttes ut.

Igrunn er det ikke så mye som skal skrus på å få ut de gamle demperne og få inn de nye.
Men igjen er harde bolter og ting som ikke vil løs et problem.
Harde bolter utløste en del sinne fra min side, men ble til slutt løst ved hjelp av lange hule jernrør.
Der vi ikke fikk løs demperinnsatsene fra fjærbeina kom BT-Gti til unnsetning med sine gamle fjærbein slik at vi kom et steg videre.
Så fikk vi ikke løs lenkearmene som satt på mine fjærbein for å flytte over på de jeg fikk fra BT-Gti så nok en gang var mr.two en engel og jeg fikk hans gamle i tillegg.
Kom i mål til slutt ;)

Kyb Agx demperne har fire innstillinger og jeg kjører til vanlig på steg 2.
4 er det stiveste.

Etter at både foringer og dempere er byttet er bilen blitt temmelig stiv og egner seg veldig godt for litt aktiv kjøring :)