Legg innLagt inn:28 jul 2006 16:44
Morten: hva slags turbo har du nå da? streetbrawleren? Tenker på en dønn orginal MR2 turbo her jeg nå.. Med orginal restriktiv eksos, restriktiv Intercooler, restriktiv eksos side på turbo.
Det første som slo meg når jeg kjøpte min (og den var orginal) var at når jeg da ga full gass i 5. gir, på 2000 omdreininger i 80 km/t så var det SVÆRT lite som skjedde under panseret.... Greit nok at bilen gikk som et uvær så snart turbo trykket kom, men 5. gir, 2000 omdreininger og full gass = svært lite akselrasjon...... turbotrykket bruker da også sikkert 5-6 sekunder på å komme seg opp på topp.
Mener å huske at GTIen min var litt kvikkere når man ga full gass på 5. giret enn hva turboen er.
Husk at motorene hva volum angår er identisk, og at når turboen ikke lader, så ligger den faktisk å sinker ned motoren. Eksosen skal ut, og turbinen i turboen ligger og holder den igen slik at det blir tyngre for motoren å få den ut. Når du ligger i 5. gir, har 0 turbo trykk og trykker på gassen så vil faktidk disse omstendighetene gjøre at du har litt mindre effekt enn GTIen akkurat i det du trykker på gassen, helt til turbo trykket kommer, da vil du ta den igjen fordi du får mer Krefter ut av motoren. Momentet til MR2 turbo kommer jo av turbo trykket.
Tar du vekk turboen så er MR2 GTI vesentlig raskere pga at turbo motoren ar jo lavere kompresjon. Dette merket jeg jo selv når jeg kjørte bilen min UTEN turbo (lot eksos huset stå igjen og satte på en plate for å tette igjen) Da fikk jeg GTI lyden med en gang, men motoren var ikke like kvikk som en MR2 gti...
Så før turboen begynner å lade så vil jeg faktisk ærlig talt påstå at GTIen er kvikkere.... slik som er tilfelle når man ligger på vakum og triller i 5. gir på 2000 omdreininger og begge gir gass samtidig.. så vil GTIen etter min mening dra litt ifra de aller første sekundene FØR turboen får opp noe som helst ladetrykk. Da vil den ta igjen GTIen.
Det første som slo meg når jeg kjøpte min (og den var orginal) var at når jeg da ga full gass i 5. gir, på 2000 omdreininger i 80 km/t så var det SVÆRT lite som skjedde under panseret.... Greit nok at bilen gikk som et uvær så snart turbo trykket kom, men 5. gir, 2000 omdreininger og full gass = svært lite akselrasjon...... turbotrykket bruker da også sikkert 5-6 sekunder på å komme seg opp på topp.
Mener å huske at GTIen min var litt kvikkere når man ga full gass på 5. giret enn hva turboen er.
Husk at motorene hva volum angår er identisk, og at når turboen ikke lader, så ligger den faktisk å sinker ned motoren. Eksosen skal ut, og turbinen i turboen ligger og holder den igen slik at det blir tyngre for motoren å få den ut. Når du ligger i 5. gir, har 0 turbo trykk og trykker på gassen så vil faktidk disse omstendighetene gjøre at du har litt mindre effekt enn GTIen akkurat i det du trykker på gassen, helt til turbo trykket kommer, da vil du ta den igjen fordi du får mer Krefter ut av motoren. Momentet til MR2 turbo kommer jo av turbo trykket.
Tar du vekk turboen så er MR2 GTI vesentlig raskere pga at turbo motoren ar jo lavere kompresjon. Dette merket jeg jo selv når jeg kjørte bilen min UTEN turbo (lot eksos huset stå igjen og satte på en plate for å tette igjen) Da fikk jeg GTI lyden med en gang, men motoren var ikke like kvikk som en MR2 gti...
Så før turboen begynner å lade så vil jeg faktisk ærlig talt påstå at GTIen er kvikkere.... slik som er tilfelle når man ligger på vakum og triller i 5. gir på 2000 omdreininger og begge gir gass samtidig.. så vil GTIen etter min mening dra litt ifra de aller første sekundene FØR turboen får opp noe som helst ladetrykk. Da vil den ta igjen GTIen.