Side 4 av 6

Legg innLagt inn:28 jul 2006 16:44
av FireWalk
Morten: hva slags turbo har du nå da? streetbrawleren? Tenker på en dønn orginal MR2 turbo her jeg nå.. Med orginal restriktiv eksos, restriktiv Intercooler, restriktiv eksos side på turbo.

Det første som slo meg når jeg kjøpte min (og den var orginal) var at når jeg da ga full gass i 5. gir, på 2000 omdreininger i 80 km/t så var det SVÆRT lite som skjedde under panseret.... Greit nok at bilen gikk som et uvær så snart turbo trykket kom, men 5. gir, 2000 omdreininger og full gass = svært lite akselrasjon...... turbotrykket bruker da også sikkert 5-6 sekunder på å komme seg opp på topp.

Mener å huske at GTIen min var litt kvikkere når man ga full gass på 5. giret enn hva turboen er.

Husk at motorene hva volum angår er identisk, og at når turboen ikke lader, så ligger den faktisk å sinker ned motoren. Eksosen skal ut, og turbinen i turboen ligger og holder den igen slik at det blir tyngre for motoren å få den ut. Når du ligger i 5. gir, har 0 turbo trykk og trykker på gassen så vil faktidk disse omstendighetene gjøre at du har litt mindre effekt enn GTIen akkurat i det du trykker på gassen, helt til turbo trykket kommer, da vil du ta den igjen fordi du får mer Krefter ut av motoren. Momentet til MR2 turbo kommer jo av turbo trykket.

Tar du vekk turboen så er MR2 GTI vesentlig raskere pga at turbo motoren ar jo lavere kompresjon. Dette merket jeg jo selv når jeg kjørte bilen min UTEN turbo (lot eksos huset stå igjen og satte på en plate for å tette igjen) Da fikk jeg GTI lyden med en gang, men motoren var ikke like kvikk som en MR2 gti...

Så før turboen begynner å lade så vil jeg faktisk ærlig talt påstå at GTIen er kvikkere.... slik som er tilfelle når man ligger på vakum og triller i 5. gir på 2000 omdreininger og begge gir gass samtidig.. så vil GTIen etter min mening dra litt ifra de aller første sekundene FØR turboen får opp noe som helst ladetrykk. Da vil den ta igjen GTIen.

Legg innLagt inn:28 jul 2006 17:22
av Master
Jeg har eid både GTI og nå turbo. GTI'en var morsom å kjøre på sin måte. Den deilige lyden og nærmest eksplosjonen når du passerer 5000 rpm. Når det er sagt er jeg mest fornøyd med turboen. Bedre på langkjøring da du stort sett ikke trenger å gire ned fra 5. gir på en hel tur (uansett fjell og forbikjøringer)

Da jeg hadde gti'en måtte jeg ligge å jage på høyt turtall (5000+) for å klare forbikjøringer osv, nå med turboen er det nesten bedre drag i 4 gir enn i 3 gir i 100.

enten du har 156hk gti eller 175hk så kan det etter min mening ikke sammenliknes med turboutgaven (selv ike 204hk amerikansk utgave som jeg har) da turboen har så sinnsykt mye mer dreiemoment ved et mye tidligere punkt på registeret (3200 rpm er topp visstnok?). Så ikke tenk kun på hester, tenk dreiemoment. Det flytter på seg med turbo:D
De fleste tenker kanskje at 175hk er jo "nesten" 204hk og da er det jo det samme, men det er enorme forskjeller.

Og til de som ønsker seg mr2 turbo. Dra til USA og få sendt en i original stand over hit. Da har du en lovlig registrert mr2 turbo uten å måtte bytte lykter til e-merkede samt at du ikke trenger tuv papirer osv osv.

I usa ligger mr2 turboer i strøken stand på ca 30-50 tusen kr. frakt 7000 kr. avgifter ++ regner du ut på http://www.toll.no

Legg innLagt inn:28 jul 2006 17:27
av Morten
FireWalk skrev:Morten: hva slags turbo har du nå da? streetbrawleren? Tenker på en dønn orginal MR2 turbo her jeg nå.. Med orginal restriktiv eksos, restriktiv Intercooler, restriktiv eksos side på turbo.
Snakker ikke om nå, men når motoren var "orginal" med orginal turbo og orginal turboeksos osv. :wink:
FireWalk skrev:Det første som slo meg når jeg kjøpte min (og den var orginal) var at når jeg da ga full gass i 5. gir, på 2000 omdreininger i 80 km/t så var det SVÆRT lite som skjedde under panseret.... Greit nok at bilen gikk som et uvær så snart turbo trykket kom, men 5. gir, 2000 omdreininger og full gass = svært lite akselrasjon...... turbotrykket bruker da også sikkert 5-6 sekunder på å komme seg opp på topp.
Jepp, drar veldig lite før 3000, men GTi'en drar veldig lite hele tiden :lol:
FireWalk skrev:Mener å huske at GTIen min var litt kvikkere når man ga full gass på 5. giret enn hva turboen er.
Der vil jeg tro at hukommelsen spiller deg et puss. Det er fort gjort fordi en er vant med litt andre effekter. Turboen vil FØLES mye dauere der nede fordi den drar så mye bedre lenger oppe. På GTi'en har du ikke samme forskjellen og dermed drar den nesten samme der nede som oppe (med mine ord "like dårlig"). Hehe
FireWalk skrev:Husk at motorene hva volum angår er identisk, og at når turboen ikke lader, så ligger den faktisk å sinker ned motoren. Eksosen skal ut, og turbinen i turboen ligger og holder den igen slik at det blir tyngre for motoren å få den ut. Når du ligger i 5. gir, har 0 turbo trykk og trykker på gassen så vil faktidk disse omstendighetene gjøre at du har litt mindre effekt enn GTIen akkurat i det du trykker på gassen, helt til turbo trykket kommer, da vil du ta den igjen fordi du får mer Krefter ut av motoren. Momentet til MR2 turbo kommer jo av turbo trykket.

Tar du vekk turboen så er MR2 GTI vesentlig raskere pga at turbo motoren ar jo lavere kompresjon. Dette merket jeg jo selv når jeg kjørte bilen min UTEN turbo (lot eksos huset stå igjen og satte på en plate for å tette igjen) Da fikk jeg GTI lyden med en gang, men motoren var ikke like kvikk som en MR2 gti...
Her er det flere ting som spiller inn. Kompresjon og dårligere eksosmanifold osv. trekker effekten ned "når den går som NA", mens andre ting som f.eks kammene er optimalisert for nettopp effekt på lavere turtall sammenlignet med gti motoren. Turboen hjelper og til før du får fullt trykk, det er bare ikke like merkbart.

Legg innLagt inn:28 jul 2006 17:43
av Morten
Hvis jeg forstår deg rett Firewalk er det du egentlig prøver å si at "NA motor har bedre respons, turbo motor har mere krefter" som er helt sant. Du sier det bare på en litt rar måte :wink:

PS! rett meg hvis jeg tar feil

Legg innLagt inn:28 jul 2006 20:05
av CelicaTurbo
Er ganske enig med Firewalk jeg da, når jeg byttet fra MR2 GTi til Celica Turbo (med samme motor som MR2 Turbo) så var det skuffende hvor dårligere responsen i motoren var, men så klart den dro mye hardere når turboen ladet. Jeg tenker hovedsaklig på den umiddelbare responsen på gasspedalen, og ikke hvor lang tid turboen bruker på å lade. At en MR2 Turbo er dårligere enn GTi i 5. gir på lave turtall tror jeg avhenger mye av hvilket turtall det er snakk om. Turbomotoren produserer mindre moment enn GTi-motoren før turboen klarer å produsere trykk, og det er grenser for hvor lavt turtall man kan kjøre og samtidig produsere nok eksos til å drive turboen tilstrekkelig. Jeg brukte en strekning av motorvei i Bergen hvor MR2'en akselererte relativt sakte på 5. gir oppover, mens Celicaen akselererte betydelig bedre enda det er en mye tyngre bil enn MR2 Turbo med samme effekt. Det var da ca 2500 o/min og oppover.. noe spesiellt under det turtallet og GTi vil enkelt dra bedre. En annen ting er at jeg aldri har opplevd at det smeller i eksosen eller at motoren drar spesiellt ujevnt ved slik belastning på lave turtall..?

Men, generellt sett.. når jeg hadde MR2 GTi hadde jeg alltid lyst på turbomotor, men om det viktigste er artig og kjapp kjøring på svingete vei med mye gass og bremsing om hverandre, så tror jeg egentlig at GTi'en gir mest glede og enkelt kan kjøre fra en turbo, både pga at det er enklere å kontrollere momentet som når hjulene, og pga at momentet er tilgjengelig øyeblikkelig ved behov. Selv om turbo er betydelig mer brutal ved akselerasjon gir en GTi definitivt like mye kjøreglede slik jeg ser det, men de har vel hver sine bruksområder :D

Forøvrig, som Master skriver er det relativt billig å importere en MR2 Turbo fra USA om det gjør det selv, godkjenning er også enkelt så lenge bilen er helt orginal. Pris fra 110.000 og oppover for greie eksemplarer, betydelig mer for strøkne eksemplarer. Den prisen inkluderer moms, effektavgift og transport. Etter annonsene på http://www.mr2oc.com å dømme er det også litt tregt marked for salg av MR2 der borte.. På den annen side er det jo en risiko å overføre penger for kjøp av en bil du ikke engang har sett, og det er vanskelig å være helt sikker på at selgeren faktisk vil sende bilen ;)

Legg innLagt inn:28 jul 2006 20:30
av FireWalk
Morten skrev:Hvis jeg forstår deg rett Firewalk er det du egentlig prøver å si at "NA motor har bedre respons, turbo motor har mere krefter" som er helt sant. Du sier det bare på en litt rar måte :wink:

PS! rett meg hvis jeg tar feil
Jeg sier så mye rart, men det er egentlig det jeg sier ja. :lol:

Og som Celicaturbo og Master skriver: Mr2 turbo er veldig grei på den måten at man kan ligge i 5 gir selv i oppoverbakker, og cruise uten å gire ned, så sant man holder jevn gass og ikke struper turbotrykket (f.eks opp en bakke). Så mer komfortabel på langkjøring ja. Men MR2 er jo ikke noen langtur bil konstruert for stor komfort med mye bagasjeplass. Det er en lekebil, en gocart bygd for bruk på vanlig vei.

Personlig har jeg ingenting imot å kjøre på høyt turtall, gire mye og kjøre svært aktivt.

Man kan vel si at bilene i utgangspunktet har like kjøreegenskaper, men at GTIen er litt artigere å kjøre når det skal kjøres særdeles aktivt på svært svingete veier. Og at turboen er BEDRE når det skal kjøres FORT, f.eks drag-race.

Det som er litt skummelt med turboen om man skal kjøre aktivt i svinger er at uansett hvor dyktig man er så KAN man feilberegne turbotrykket, og momentet stiger jo proposjonalt med trykket, så man kan risikere å miste veigrepet i form av hjulspinn dersom trykket blir for høyt, og da kommer jo ræva ut med en gang. Jeg har opplevd at de som kjører turbo som regel er litt mer forsiktig i svinger enn de med GTI.

De med GTI gir full gass og kjører igjennom svingen. De har konstant output fra motoren hele tiden og VET hvor og når bilen vil slippe. De med Turbo må prøve å begrense seg og gi mindre gass gjennom svingen. De også vet når og hvor det slipper, de klarer bare ikke med 100% sikkerhet å si hvordan turbotrykket vil oppføre seg i en hver situasjon, og dermed må de følge nøye med på trykket, samt avbalansere gassen slik at man ikke skal få hjulspinn.

Vi skulle nesten satt opp en uoffisiell "test". MR2 GTI vs MR2 turbo på en eller annen særdeles svingete bane eller noe. Hadde vært litt morsomt :)

En ting jeg må si jeg liker med de amerikanske MR2 turboene er cruise controllen. Kjørte fra Ålesund til gatbil på rudskogen nå, og brukte cruise control nesten hele veien. Det er ganske praktisk på langtur, så får en slappet av og hvilt bena litt.

Legg innLagt inn:28 jul 2006 21:49
av Christian
Hadde GTi en gang i tiden jeg også, men kommer aldri til å bytte tilbake!Dere får ta det som dere vil :wink:

En turbo er vanskeligre å kjøre, og en som har skikkelig peil på GTi vil nok sikkert greie å kjøre ifra en turbo på svingete bane ....men det turboen har er likevel så mye bedre. Selfølgelig er det vanskeligere å ligge på grensen med en turbo, men tror likevel de fleste vil takle det greit om de trener litt. Er ingen verdensmester selv, men vil påstå at den treninga på isen i vinter gjorde underverker, selv om det synes på bilen nå :lol:

Litt av utfordringen er jo nettopp å styre turbotrykket i svingene :wink:

Legg innLagt inn:28 jul 2006 22:40
av Master
CelicaTurbo skrev:På den annen side er det jo en risiko å overføre penger for kjøp av en bil du ikke engang har sett, og det er vanskelig å være helt sikker på at selgeren faktisk vil sende bilen ;)
Dette løste jeg med å overføre pengene over paypal som jeg tror har noe sikkerhet ang overføring. Får du ikke varen får du pengene tilbake. Samt at jeg bruker jo VISA kortet på paypal og de har også en viss forsikring.

Men det som gjorde meg absolutt sikker på handelen var at jeg avtalte med transportagenten at de måtte ringe meg da den daværende eieren av bilen stod klar med bilen for levering. Jeg dobbeltsjekket med å ringe tilbake til dem med det kjente nummeret som stod på nettstedet til transportagenten. Fikk da tak i rett mann og trykka overfør på paypal. Eieren fikk da umiddelbart pengene på sin konto og overgav da "title"'n som er eierbeviset på bilen. Og ei stund senere kom bilen til havna i Oslo (kunne tracke skipet på nettet) :D

Legg innLagt inn:28 jul 2006 22:46
av FireWalk
"money back" garantien til paypal gjelder bare når du kjøper noe gjennom Ebay. Men det skal være mulig å "kjøpe" seg sikkerhet for kjøp andre steder og.

Legg innLagt inn:28 jul 2006 22:48
av jumbo
guffen85 skrev:så u mener da at det er mere trøkk i gti fremfor turbo i bun drag? fom min egen del ekke topphastighet noen mål i det hele tatt. svingete veier er mere min ting. er mere bun drag jeg er ute etter ikke topp fart
Turboen har langt bedre drag, også helt fra bunnen av, så ikke bekymre deg for DET.

Den store forskjellen på sugemotor kontra turbo er respons. En sugemotor vil alltid reagere langt raskere på gassbruk enn en turbo pga lag, men dette er minimalt på små/moderne turboer og du venner deg også til å kompensere i stor grad for dette. Om jeg skulle kjøre MR2en min kun på en innendørs gokartbane hadde kanskje til nød en GTi vært å foretrekke, emn for alt annet er turboen langt bedre.

Legg innLagt inn:28 jul 2006 23:09
av jumbo
FireWalk skrev:har du en MR2 GTI uten turbo, og du ligger i 3. gir i 40 km/t og gir full gass, så får du et rykk og du blir trykt bak i setet med en gang. Motorens effekt slår til øyeblikkelig og bilen akselrerer jevnt deretter. Den går med uendret effekt
Mer presist: Det skjer ikke noe som helst fordi motoren trenger langt høyere turtall for å gi deg noe som helst. hehe måtte bare pirke litt, du vet hva jeg mener.

MR2 GTI er en turtallmaskin. DVS at den liker seg veldig godt på høye turtall, det er der kreftene er.

MR2 TURBO har mer bunndrag pga mer moment (så sant du har turbotrykket) så vil den like seg godt mellom 3000 og 6000 omdreininger.

MR2 GTI derimot kjører du jo på 5-7000 omdreininger hele tiden, pga at effekten er så høyt oppe på registeret.
Dette er spot on.

MR2 TUrbo er derimot veldig død UNDER 3000 omdreininger, pga at turboen ikke begynner å spoole noe særlig før 3000 (På min begynner den på ca 3200)
Veldig død er nå en overdrivelse da, en 3.gen med original turbo drar bedre enn en GTi lenge før du har fullt ladetrykk, men den vil selvsagt føles litt "treg" rent mentalt fordi du er blitt vant til sparket fra mer trykk litt lenger opp på turtall. Om du gjør noen tester mot en GTi ser du fort at den gir ut langt mer krefter lenge før du har i nærheten av maks trykk.

Virker også som nevnt til å variere veldig med eksos... jeg hadde langt bedre drag helt ned mot tomgang med mindre eksos enn jeg har nå med 3"



Så for å oppsumere:

Med en MR2 TURBO eller annen turbo bil må du planlegge kjøringen litt mer. Skal du ha kraftig akselrasjon må du kjøre på en slik måte at du forsikrer deg om at du får spoolt opp turboen innen du trykker på gassen.

Med en GTI slipper du å tenke på det, da er det bare å gi bånn gass så kommer kraften med en gang :)
Synes dette blir litt mye svart hvitt... stemmer at du må ha ladetrykk litt mer i tankene og jobbe litt for å ha 100% spontan makskraft hele tiden, men dette gjelder jo også til en viss grad for GTi: Den er totalt verdiløs under 4.5K så det krever absolutt god giring (og langt mer enn på en turbo) og bra management av turtallet for optimalt drag.

Turboen slipper også litt lettere i svinger. Bilene har like gode kjøreegenskaper, men tingen er at siden momentet og effekten ØKER jo høyere trykket er så vil hjulene overføre stadig mer effekt til underlaget når du har full gass, og plutselig kan du komme til et punkt der du får hjulspinn, og da kommer ræva ut.
Vel det tar enten ca 2 minutters trening å fatte at draget i bilen ikke er konstant over tid for et gitt gasspådrag, ellers er du den stolte eier av en vraket mr2 turbo ;) synes dog dette blir litt mye skremselspropaganda, jeg er alt annet enn en god sjåfør selv, og monterte 3.gen i bilen min i november og kjørte bilen gjennom vintern uten problemer i det hele tatt. Det viktigste er ikke å være griseredd bilen, den er langt ifra vanskelig å kjøre, det viktige er dog å ta seg tid til å finne en plass og virkelig trene litt en time eller to for å bli kjent med hvordan bilen og motoren reagerer.
Nå får jeg sikkert masse pepper fra turbo gutta her, men det driter jeg i.


Yours to serve :D
Prøver å være litt objektiv her. Er litt lei av at alle skal snakke så nedlatende om MR2 GTI og at MR2 Turbo er så overlegent... Greit nok at det er mer effekt i den bilen, men jeg syntes ikke det dermed er sagt at den er morsommere å kjøre.
Nei det blir jo et spørsmål om smak og behag... en GTi ER noe enklere å ha med å gjøre og føles mer responsiv forutsatt høyt turtall, men synes ikke denne forskjellen er altfor nevneverdig. Forskjellen i krefter derimot ER det. Men ja, det er jo spørsmål om smak og behag... en annen betraktning er jo bensinforbruk, som hvertfall ikke taler i turboens favør lol

Man kan ikke få i pose og sekk desverre.. :P
sant nok, men sekken er MYE MYE større enn posen ;) etter min smak, hehe

Legg innLagt inn:28 jul 2006 23:12
av jumbo
TrustNo1 skrev:En ting til jeg vil nevne, som jeg glemte bort og jeg erfarte på min første kjøretur. GTI'n er mer villig på lave turtall. Jeg var vandt til at man kan ligge i 5. gir, gi full gass og at man da faktisk akselerer relativt greit uten at man trenger å gire ned.

På min første tur prøvde jeg dette med turboen. Det jeg oppnådde da var en bil som begynnte å suse å bråke noe værre, hoppet og hostet, og det hele avsluttet med ett stort smell ut av potta med tilhørende stikkflamme :twisted:

Etter dette lærte jeg at litt mer giring må til når man kjører turbo :D
Dette er stikk motsatt av virkeligheten. En turbo trekker langt mer fra lave turtall enn en GTi og krever i langt mindre grad nedgiring for å få effekt.

Jeg tar gjerne noen 70-120 km/t akstester i 5. gir mot en GTi any time :wink:

Legg innLagt inn:28 jul 2006 23:25
av jumbo
Morten skrev:Seriøst gutter :lol: Ikke F#¤% om en GTi drar bedre på lavt og ved siden av en turbo ved roll on 5-te gir. :mrgreen:
Bra det er noen her med vettet i behold hehe. Ifra idle gasspådrag har vel GTien et sekund eller to raskere respons de første metrene, men turboen overgår jo maks dreiemoment for en GTi langt langt før du har maks trykk.

Dessuten lurer jeg litt på hva slags kembo turbo firewalk har, om du klarer å få lag helt opp i 3 sekunder... Jeg tror faktisk ikke jeg klarer å få til så mye lag selv fra tomgang lol (dog er jeg vel litt bortskjemt med original 3.gen turbo som er kjent for å spole veldig fort)
..og argumenteringa høres jo helt motsatt ut? at man må planlegge mere med turbo? Er jo SÅÅÅÅÅ mye mere moment på lavt turtall med turboen?
Vel stemmer forsåvidt at man gjerne planlegger gassbruken litt mer for å totalt fjerne lag, men girmessig blir det jo stikk motsatt.
Tror seriøst jeg ville gått over motoren hvis jeg hadde kjørt turbo og en gti dro fra sånn som dere skriver her, da er ikke ting som de skal med den motoren ihvertfall :wink:
amen brothah!
Edit 2: når jeg hadde "orginal" turbo motor eksploderte jo den rundt 3000, men matcher jo draget fra GTi før det og da.
Nettopp, det virker som en del folk lett blir litt "fartsblinde" av turbotrykk og føler det ikke drar i det hele tatt før makstrykk er nådd. Dette er jo bare en relativ sak, sammenlignet mot en GTi drar jo turboen langt mer på langt mindre enn maks trykk og på langt mindre turtall. Husk også at GTiens raske respons fordrer perfekt turtallmanagement, under 4K drar den jo som en gammel røy.

Legg innLagt inn:28 jul 2006 23:33
av FireWalk
Hehe... Jumbo: 70-120 i 50 giret så vil GTIen kjøre fra deg de første 2 sekundene kanskje, før turboen din begynner å spoole, deretter vil du kjøre ifra han og vinne hele greia.. Kanskje 1 sekund i ditt tilfelle med en ct20b, men for de med litt større og tyngre turbo så vil jo det tallet bli større jo større kompressorturbin man har...

Men det var jo heller ikke poenget, poenget var at turboen faktisk vil SINKE ned 3S-GTE motoren VS 3S-GE motoren på lave turtall FØR turboen er spoolt opp. Pga at eksosen da vil bli bremset kraftig opp av turboen som ikke snurrer særlig fort rundt, og energien vil gå med til å få turboen til å begynne å snurre, og dermed skape høyt mot trykk på motoren. Noe som gjør at motoren sliter litt helt med en gang. Mens på 3S-GE er det ikke noe forskjell. Det som gir 3S-GTE motoren Moment er jo Nettop turboen, og før turboen spooler så er der jo ikke noe mer moment enn på GTien, faktisk litt mindre.. så jeg skjønner ikke meg på denne svartmalingen av GTIen...

Jeg stiller gjerne opp for en "Drag". Om noen stiller med en MR2 GTI så kan vi ligge på 2000 omdreininger på 5. giret og så gi bånn gass begge to, så finner vi fort ut hvem som drar best de 2-3 første sekundene. Jeg er ikke i tvil om at jeg kommer til å vinne stort, men det jeg tror er at i det vi begge to trykker på gassen, så vil GTIen komme et lite hestehode forran meg FØR turboen min begynner å lade så mye at momentet mitt overgår GTIens. og DET, gutter og jenter: var hele poenget mitt.

Disse to motorene er faktisk bortimot identisk. GTIen har høyere kompresjon og er jo bygget for å få MAX ut av motoren uten turbo. MR2 turbo har lavere kompresjon, andre kammer og er bygget for ikke bare å tåle påkjenningene av en turbo, men for å fungere best MED pustehjelp.

Det sier seg selv at om man fjerner turboen fysisk så har man en motor som yter MINDRE enn 3S-GE motoren... Og før turboen begynner å spoole, i de aller første sekundene når man ligger i høyt gir og trykker gassen i bånn og har negativt trykk, så VIL faktisk turboen sinke ned motoren litt i forhold til 3S-GE motoren de første 1-2 sekundene, rett før turboen begynner å mate på med luft over atmosfærisk trykk.. Det er jeg temmelig sikker på..

og 2 sekunder er nok til at den andre bilen vil komme seg et hestehode forran vil jeg tro.. Bilen vil ikke spoole spesielt raskt på 2000 omdreininger i 5 giret, den begynner faktisk ikke å spoole effektivt før på 3200 omdreininger. Så skal man nå max turbo trykk fra 2000 omdreininger i 5 giret så VIL Det faktisk ta litt tid..

Men det er bare en måte å finne det ut på, og det er å TESTE det!

Så kan ikke noen ta å prøve det ut? bare for å se?

Jeg syntes det blir litt VEL mye svartmaling av MR2 gti her.. det høres jo ut som om det er en drittbil som knapt nok drar under 6000 omdreininger, og det ene og det andre.

Faktum er at MR2 GTI byr på like mye kjøreglede som en MR2 turbo, og den er faktisk en UTROLIG sprek bil! lett, avstivet, og med en utrolig sint motor tatt i betraktning dens 156 hk, så er det på ingen måte noen treg bil. 0-100 på ca 7 sekunder er ikke ille! og jeg mener å huske at orginal MR2 turbo var oppgitt 0-100 på ca 6 sekunder? det er ET sekund i forskjell! Så det er nok ikke så store forskjeller som mange skal ha det til..

Klart at man vil få mye bedre akselrasjon i en Turbo enn en GTI, men det som vi diskuterer nå er egentlig den forskjellige opplevelsen av å kjøre bilen med disse to forskjellige motorene.

Det eneste som er sikkert er at GTI har bedre respons, Turboen er kvikkere og har mer kraft. Dog har den litt mer lag og krever litt mer planlegging av kjøringen for å nå sitt fulle potensiale.

Legg innLagt inn:28 jul 2006 23:46
av guffen85
FireWalk skrev:Hehe... Jumbo: 70-120 i 50 giret så vil GTIen kjøre fra deg de første sekundene før turboen din begynner å spoole, deretter vil du kjøre ifra han og vinne hele greia..

Men det var jo heller ikke poenget, poenget var at turboen faktisk vil SINKE ned 3S-GTE motoren VS 3S-GE motoren på lave turtall FØR turboen er spoolt opp. Pga at eksosen da, vil bli bremset kraftig opp av turboen som ikke snurrer særlig fort rundt, og energien vil gå med til å få turboen til å begynne å snurre, og dermed skape høyt mot trykk på motoren. Noe som gjør at motoren sliter litt helt med en gang. Mens på 3S-GE er det ikke noe forskjell.

Jeg stiller gjerne opp for en "Drag". Om noen stiller med en MR2 GTI så kan vi ligge på 2000 omdreininger på 5. giret og så gi bånn gass begge to, så finner vi fort ut hvem som drar best de 2-3 første sekundene.

Jeg holder faktisk en knapp på GTIen. Disse to motorene er faktisk bortimot identisk. GTIen har høyere kompresjon og er jo bygget for å få MAX ut av motoren uten turbo. MR2 turbo har lavere kompresjon, andre kammer og er bygget for ikke bare å tåle påkjenningene av en turbo, men for å fungere best med en turbo.

Det sier seg selv at om man fjerner turboen fysisk så har man en motor som yter MINDRE enn 3S-GE motoren... Og før turboen begynner å spoole, i de aller første sekundene når man ligger i høyt gir og trykker gassen i bånn og har negativt trykk, så VIL faktisk turboen sinke ned motoren litt i forhold til 3S-GE motoren, rett før turboen begynner å mate på med luft over atmosfærisk trykk.. Det er jeg temmelig sikker på..

Men det er bare en måte å finne det ut på, og det er å TESTE det!

Så kan ikke noen ta å prøve det ut? bare for å se?

Jeg syntes det blir litt VEL mye svartmaling av MR2 gti her.. det høres jo ut som om det er en drittbil som knapt nok drar under 6000 omdreininger, og det ene og det andre.

Faktum er at MR2 GTI byr på like mye kjøreglede som en MR2 turbo, og den er faktisk en UTROLIG sprek bil! lett, avstivet, og med en utrolig sint motor tatt i betraktning dens 156 hk, så er det på ingen måte noen treg bil. 0-100 på ca 7 sekunder er ikke ille! og jeg mener å huske at orginal MR2 turbo var oppgitt 0-100 på ca 6 sekunder? det er ET sekund i forskjell! Så det er nok ikke så store forskjeller som mange skal ha det til..

Der turboen virkelig hevder seg er jo når man kommer OVER 100 km/t og trenger mye moment for å bekjempe luftmotstanden. MR2 turbo fortsetter å dra like sprekt etter 100 som før 100, mens MR2 gti vil begynne å dra vesentlig dårligere etter et sted rundt 100 km/t... (husker ikke eksakt når det begynner å dabbe av siden det er en stund siden jeg har kjørt en)
hva dere vet om turbo å gti. suger til mer lærdom her:D hehe.
har frem til ca14-15 august til å besteme meg. men da MÅ jeg ha en bil. å sånn er det bare. håper jo helst det dukker en turbo opp. men kanskje greit å ha en gti i vinter å føle litt på den så slå til med en turbo til våren\sommeren igjen. hakke hatt så sprek bil før og kong vinter kommer jo om noen månder. har ikke kjørt noe særlig med bakhjuls drift heller så må jo lære litt:D
noen som synes dette høres litt fornufftig ut??