Side 4 av 4

Legg innLagt inn:26 sep 2006 01:03
av pmg
hvordan er det å regge en us supra i sverige? har hørt man kan få den godkjent som amatør bygge(tenker da på styling) men motor må være orginal. hvordan er det å tatt med seg denne til norge som flyttegodt og så regget den i norgen hadde det gått?

Da er den jo godkjent i sverige...kan de nekte deg å ta med deg en bil i fra "søta bror"?

Legg innLagt inn:26 sep 2006 09:14
av soltec
er slutt på at det er lov og ta med bil båt som flyttegods

Legg innLagt inn:26 sep 2006 10:52
av pmg
å ta det med over gratis ja, det vet jeg men må da være lov til å ta det med og så betale avgiftene? kan da ikke bli tvunget til å selge før du flytter?

Legg innLagt inn:07 okt 2006 00:31
av 95TT
Gleder meg til å få vist den hos biltilsynet for å høre hvor mye som må til før de sier at her har du skiltene dine, Jeg skal hvertfall prøve å regge den utenom untaks regelen, så hvis det er noen som har noen E-Merka seler , frontlykter\baklykter så er det bare å sende en pm. Eller gjerne hvis det går ann å få leid, når den vel er regga så er jo ikke det noe å bry seg om lenger. ikke så veldig mye å bry seg om hvertfall

Legg innLagt inn:07 okt 2006 08:21
av @lpher
soltec skrev:er slutt på at det er lov og ta med bil båt som flyttegods
Du kan ta det med deg ja...men du må betale importavgifter på vanlig vis...som om du importerte deg en bil fra tyskland etc.

Legg innLagt inn:07 okt 2006 11:58
av soltec
Ja, da er du jo like langt igjen.

Legg innLagt inn:07 okt 2006 14:44
av @lpher
soltec skrev:Ja, da er du jo like langt igjen.
Yepp, og alle "smutthull" er tettet forlengst...

Legg innLagt inn:19 okt 2006 16:48
av Kennet
Elino skrev
Men alt er mulig...Denne unntaksregelen er det Amcar Norge som har fått igjennom. Hensikten er å importere spesielle biler som aldri har vært typegodkjent i Europa. Eneste kravet er gul blink og hvitt parklys ellers original. Derfor så lenge vi har med en bil som er typegodkjent i Europa å gjøre, så er det mulig å registrere den med Tûv godkjennelse hvis det er en TT. Hvis det er en NA så må det foreligge avgasstest. Derfor er det en del mere jobb å godkjenne den på denne måten.

Så hvis jeg forstår det riktig, KAN man altså registrere en US`spec TT med TUV, siden den finnes typegodkjent i Europa. SÅ lenge man skifter ut de delene som ikke er CE merket, med CE-merkede deler (lys,etc,etc). :shock:

Så lenge ikke "listen" blir lengre en vondt år, så er jeg enig med 95 TT. Da vil jeg heller betale extra å komme ut, uten den lille skriften på vognkortet der det står "at jeg knapt kan henge en wunderbaum i speilet uten at jeg blir stoppet i teknisk :evil: " (ikke at jeg har planer om det :D )

Legg innLagt inn:29 okt 2006 21:12
av 95TT
Jeg hadde tenkt å prøve meg på det å regge den utenom unntaks reglen, men nå har jo politikerne satt kjepper i hjula min med dette nye import avgiftsystemet som kanskje kommer, og da regger jeg den like gjerne før nyttår for å være sikker på å ikke gå på en smell der. men jeg driter fullstendig i hva de sier. jeg gjør akkurat det jeg vil med bilen selv om det står i vognkortet at bilen skal holdes orginal. så får jeg heller ta det problemet som oppstår med evt. kontroller langs veien når det kommer.. er ikke så veldig mye jeg skal gjøre med bilen min, så blir lett å sette den i 100% orginal stand igjen.. Er synd at alt skal være så sinnsykt vanskelig og baklengs i dette landet, men sånn er det bare. Like it , or find another place to live. men det skal ikke ta fra meg supragleden for det. :p

Legg innLagt inn:21 feb 2007 14:57
av Blickbox
Jeg forsøker meg på en bump av denne tråden:

Er det noen som har peiling på hvilke følger det vil få hvis du modifiserer en bil registrert på §1-15?

Avskilting på stedet? Heftig bot? Kun visning på biltilsynet, hvor du da kan bygge den tilbake til original først?

Er det noen som har registrert på unntaksregelen og har fått bilen fotografert der?

Jeg har altså importert en bil (riktignok ikke Toyota) fra USA med body kit, og pga vegvesenet ikke lenger stoler på TÜV, får jeg ikke registrert den på vanlig måte. Planen er derfor nå å kjøpe originale støtfangere, og registrere den på unntak, for å så bytte tilbake igjen til det som egentlig er den "originale" standen til bilen, med tanke på at den har vært slik mestaparten av sin levetid.

Det er jo til å grine av: Stylingen ble godkjent uten dokumentasjon når jeg forsøkte å registrere den på vanlig måte - indirekte sier jo vegvesenet da at det er en uvesentlig ombygging som ikke påvirker sikkerhet/etc. Men når samme bil skal godkennes på unntaksregelen er dette plutselig en vesentlig endring som ikke godtas.

Legg innLagt inn:25 mar 2007 16:00
av 95TT
Sånn som jeg har forstått det, så kan de skilte deg av på stedet om de er jævlige, eller de kan kreve at du skal til visning og da er det jo greit å ha spart på alle orginal deler så de kan settes på plass for å få godkjent igjen.. så det er jo litt stress.. :p mister du skiltene så må du seff på visning da også.. men det kan hende du beholder skiltene til å kjøre fram til visningen om de ikke er fulle av faen. :D

Legg innLagt inn:25 mar 2007 17:40
av Blickbox
95TT skrev:Sånn som jeg har forstått det, så kan de skilte deg av på stedet om de er jævlige, eller de kan kreve at du skal til visning og da er det jo greit å ha spart på alle orginal deler så de kan settes på plass for å få godkjent igjen.. så det er jo litt stress.. :p mister du skiltene så må du seff på visning da også.. men det kan hende du beholder skiltene til å kjøre fram til visningen om de ikke er fulle av faen. :D
Hei, og takk for svar.

Skulle gjerne hatt litt konkret info om dette, som ikke er basert på antagelser. Har en følelse av at det aldri har skjedd før at noen har blitt tatt pga dette (i alle fall ikke med kun simpel styling). Jeg mener - hva er sannsynligheten for at de gamle gubbene som stopper deg har peiling på hvordan din utenlandske bil ser ut i originalstand? I og med at det er en importert bil som ikke selges i Norge, er sannsynligheten stor for at de overhode ikke kjenner til bilen, og dermed ikke sikkert kan si hvorvidt den er original eller ikke.

Denne regelen er jo for øvrig åpenbart ment for å hindre vesentlige ombygginger, som f.eks. omgjøring av en personbil til en tanks og lignende - ikke små kosmetiske endringer som styling.

Er redd det blir litt teit å spørre biltilsynet hva som skjer hvis jeg bygger om... og jeg får kanskje ikke det mest realistiske svaret heller. :-/

Legg innLagt inn:25 mar 2007 18:23
av TurboKnut
Jeg snakket med Vegdirektoratet om dette pga en bil som jeg ønsket å ta hjem på 1-15 regelen og de sier klart at bodykit, glassfiberfangere, åpent luftfilter, uoriginalt eksosanlegg osv ikke tillates.
Heller ikke felger som avviker vesentlig fra originalutførelsen ble sett på som særlig bra..

Legg innLagt inn:25 mar 2007 18:28
av Blickbox
TurboKnut skrev:Jeg snakket med Vegdirektoratet om dette pga en bil som jeg ønsket å ta hjem på 1-15 regelen og de sier klart at bodykit, glassfiberfangere, åpent luftfilter, uoriginalt eksosanlegg osv ikke tillates.
Det er jeg klar over - det jeg lurer på er hva som skjer dersom du bytter tilbake til dette etter at bilen har blitt godkjent på §1-15.