Side 4 av 5

Legg innLagt inn:02 nov 2004 08:17
av jumbo
Ok, dumt spørsmål følger (lov å ikke le):

På dette bildet, mellom sikringsboksen og låsen til bagasjelokket sitter et assembly med 2-3 kladder med kjøleribber på. Er totalt tre kontakter på denne saken.

Så 10 millioners-spørsmålet: Hva fanden ER dette? I harnesset fra motoren finner jeg bare 1 ledning som matcher noen av pluggene her, har ikke andre ledninger til overs i det hele tatt tror jeg.


http://ankh-morpork.no/mr2/motorbytte1/IMG_2426.jpg

Legg innLagt inn:02 nov 2004 10:51
av MR2turbo
Den ytterste er resistor til fuelpumpa på turbobiler, den har du ikke kontakt til, og heller ikke bruk for da din pumpe går på full fart hele tiden.
Den andre (innerste) er resistor til dysene, den har du kontakt til og den må være der... :wink:

Legg innLagt inn:02 nov 2004 11:29
av jumbo
Sistnevnte skal dermed være en del av harnesset fra motoren, right? Stemmer at en av kablene der passer på innerste resistor, så den er tilkoblet.

I tillegg til de to hovedkontaktene, sitter det en liten jævel på siden (mot sikringsboksen) jeg heller ikke har kontakt til noe sted.

Takk for hjelpen :D

Legg innLagt inn:04 nov 2004 07:16
av jumbo
Da er det kun elektrisk som gjenstår. Håper på start i dag, dersom jeg får modda den ene kontakten i sikringsboksen (ringer deg i kveld for instrukser Christian) La oss si det slik... grunnleggende elektro er det eneste faget jeg har klart å stryke i på skolen :lol:

Aussie dp ser forresten ufint bra ut, men gjør jo (nesten) alt annet i motorrommet til skamme. Unntatt inntaket fra Markus selvsagt :mrgreen:

Har satt på eksosen som fulgte med foreløpig (med unntak av dp), satser på å sette på noe nytt og grovere til våren. Det anlegget Markus har/hadde er nydelig. Hvor mye koster slikt? (grøss)

Legg innLagt inn:04 nov 2004 09:27
av Morten
jumbo skrev: Det anlegget Markus har/hadde er nydelig. Hvor mye koster slikt? (grøss)
Det har gått ut av produksjon for en stund siden...

Lykke til med oppstart da Jumbo! Bedre seint enn aldri :wink:

Legg innLagt inn:04 nov 2004 10:14
av Speeder
Morten skrev:
jumbo skrev: Det anlegget Markus har/hadde er nydelig. Hvor mye koster slikt? (grøss)
Det har gått ut av produksjon for en stund siden...

Lykke til med oppstart da Jumbo! Bedre seint enn aldri :wink:
Syns jeg leste att han skulle bytte til noe enda grovere jeg?

Legg innLagt inn:04 nov 2004 21:33
av jumbo
Riktig, han sagde saa :P


BTW:

Viste seg at wiring i sikringsboksen (i motorrommet) i GTi 2. rev er ulikt GTi 1. rev. Ergo hjelper tegningene til Christian meg ikke helt i maal.

Noen som har wiring/diagrammer jeg kan bruke? Evnt noen som har gjort swap GTi 2. rev -> 3. rev GTE?

Vet jeg fikk noen skjemaer/regneark fra en eller annen (Morten?) for et aar siden elns, men har hatt PC-crash etter den tid...

All hjelp/tips tas med takk.

Legg innLagt inn:05 nov 2004 11:00
av erling
2.rev, blir det samme som 3.gen 3s-ge da? På gamlemotoren til Morten (175 hk) var pluss til dyser, igniter og coil delt opp i 3 kurser, på 156 hk er disse tre koblet sammen. Måtte også flytte plass på ledning til motorromvifte (blå). Dette er det jeg husker i farten, har ikke skjemaene foran meg nå... Skal se om jeg får ordna med disse "fantastiske" tegningene mine. :P

For ordens skyld, jeg bytta fra 156 til 175 hk. (ikke 3s-gte) :D

Kult med bilder! 8)

Legg innLagt inn:05 nov 2004 13:06
av jumbo
Hmm, jeg har en 92 GTi, som vel er 2. gen bil, og 2. gen 3S-GE. Denne sikringsboksen er hvertfall ulik 1. gen GTi med tilhørende revosjon N/A motor.

Ser ut som de tre plussene (grove, sorte/røde ledninger) stemmer greit mot pluggen fra motoren hvertfall, og den lasken Christian måtte på med i sin GTi sikringsboks var allerede på plass hos meg.

Sokketen i sikringsboksen sett under fra ser slik ut hos meg:


1 K 2 3

4 5 6 7 8

K = festeklipset
1 og 5 lasket sammen, tykke sort/røde plusser
4 tykk sort/rød pluss
2 og 7 er tynne sort/gule kabler
6 og 8 er blå/hvite
3 er grønn med hvit stripe

Det meste stemmer godt med pluggen fra turboen, med unntak av #8 som turboen ikke har i det hele tatt, og #3 som er tynn sort/røde i turbo-pluggen.

Pinne 1, 2, 4, 5, 6 og 7 ser alle ut til å stemme helt fint.

Legg innLagt inn:05 nov 2004 13:43
av erling
Dette er det jeg målte meg fram til i kontakten på motoren (hunnen) på Morten sin gamle:

1 - Sort/rød - Coil
2 - Sort/gul - Lambdasonde.. Her har jeg også skrevet "jord" ser jeg, tror den går til flere ting (Dyser?)
3 - Sort/rød - Går til Cool fan reley, vet ikke mer enn det.
4 - Sort/rød - Går til dyser
5 - Sort/rød - Går til midterste pinne på igniterkontakten
6 - TOM (!) - Ingen pinne her hos meg..
7 - Blå - Vifte til motorrom
8 - Har ikke notert farge på denne - Går til speedsensor og dynamo
9 - Blå - Går kun til diagnose-boksen

Har du en åpen pinne mellom 5 og 6 på ditt "tallsystem"?

Legg innLagt inn:05 nov 2004 14:54
av erling
Slik blir kontakten hos meg da:

1 K 2 3

4 5 6 7 8 9

Er 6 pinneplasser nede.

Ser du skrev sokketen i sikringsboksen, viktig å få med at jeg har målt den andre delen (på motor).

:)

Legg innLagt inn:05 nov 2004 20:45
av jumbo
Blir lett litt forvirring her, forum stripper ekstra mellomrom saa vrient aa vise... Men ja, det er som du tror, mellomrom etc.

mente noe slikt (K=klips):
1____K__2_3
4_5___6_7_8

Den motoren du maalte (Mortens gamle) er en 3. gen 3S-GE, ikke sant?

Legg innLagt inn:07 nov 2004 18:09
av erling
Den motoren du maalte (Mortens gamle) er en 3. gen 3S-GE, ikke sant?

Jepp.

Fikk du has på det? :)

Legg innLagt inn:07 nov 2004 22:39
av jumbo
Niks, fikk has paa autofil-messe isteden :roll:

Utlegg paa 3. gen sugemotor hjelper meg egentlig fint lite, saa enten faar jeg smelle det sammen og se hva som skjer, eller sette meg ned aa tegne opp hele sikringsboksen min fra bunnen av, slik Christian gjorde paa sin.

Legg innLagt inn:08 nov 2004 08:17
av jumbo
Fant en god del wiringdiagrammer og pinneutlegg i BGB, men har kun sett denne for 90/91 revisjonen... Noen som har en online versjon av BGB for 92-93 rev. MR2? Trenger vel strengt tatt for 94+ også for å kunne matche mot turboen.

Kunne kanskje vært en grei investering å skaffe disse permene uansett.