Side 4 av 5

Legg innLagt inn:12 nov 2007 16:58
av GhostRider88
roste1 skrev:1) Jeg har lakket steinsprut, polert den meget pen og tatt på tectyl behandling. Ble meget bra, dette anbefales!!!

2) Så har jeg tatt av hjul og satt den på bokker. Skal pusse og lakke calippere. og dempere holder lengere og dekkene blir ikke ovale

3) Har fult full tak på bilen, for jeg liker å varme motoren en gang i måneden når det er kaldt ute, bare starte den å la den gå 30 min.

4) Så har jeg koblet fra batteriet men ikke tatt det ut.

Men det har kommet litt rust over vinduet på bilen så jeg nå, noen tips å stoppe dette? uten å pusse og lakke, har hørt at det fins noe bra på dette markedet nå, som du bare tar på så det ikke blir verre så kan du lakke på deg igjen. hva er bra her? virker det?


Og for dere som ikke har tak over bilen så fins det så utrolig mange som leier ut plasser den kan stå, for 2 år siden leide jeg en fin hall, eller en plass i hall til 1500,- med fliser på gulvet og ikke kallere enn minus 10 grader. da varmet han det. Meget fornøyd med det, og sånn er det mange som leier ut. Men nå har jeg tak over den selv.. dette er hvert det!!!

takker for alle tips på dette.......
dette er en bra tråd

ser du er forberedt ;)

Ang dette med rusten så ville jeg ha gjort følgende:

1: Kjøpt lakkpenn (Black 202) i fra toyota meg rustbørste.

2: brukt rustbørsten til å fjerne løs lakk og overflaterust på det aktuelle området.

3: pusse helt ned til metallet og få vekk alt av smuss.

4: om det ikke er snakk om store området så ville jeg ha påført et gjevnt lag med lakkpennen uten å grunne. Er det snakk om et større området så ville jeg ha lagt på litt grunning før jeg la på lakkpennen.

Det hadde vært lettere å komme med tips om du hadde skrivd størrelsen på området, samt om det er snakk om kun overflate eller gravrust.. Og med et evt bilde ;)

Legg innLagt inn:13 nov 2007 20:13
av roste1
det er meget lite. ca 1x2 cm kun overflate rust. lakk har jeg

Legg innLagt inn:13 nov 2007 20:54
av GhostRider88
roste1 skrev:det er meget lite. ca 1x2 cm kun overflate rust. lakk har jeg
stemmer. Da ville jeg gjort som jeg skriver over. Har gjort dette selv på en ford escort jeg har. Og resultatet ble meget bra.

Legg innLagt inn:20 nov 2007 20:51
av roste1
også er det jo lurt å se hva frostvanntemraturen tåler da. Så ikke den fryser til is i vinter. Jeg målte i dag og den tåler -22 grader- lurer på om dette er i minste laget, når den står helt stille hele vinteren.
¨å jeg kommer til å helle på litt mere frostvæske før det blir meget kaldt

Legg innLagt inn:21 nov 2007 02:05
av -magnus-
roste1 skrev:også er det jo lurt å se hva frostvanntemraturen tåler da. Så ikke den fryser til is i vinter. Jeg målte i dag og den tåler -22 grader- lurer på om dette er i minste laget, når den står helt stille hele vinteren.
¨å jeg kommer til å helle på litt mere frostvæske før det blir meget kaldt
Prøvde å måle på min også, men syns det er litt rart at det ikke er helt fullt med vann opp til lokket der man fyller bak ved motoren. Når jeg fyller opp og kjører en tur synker vannet litt så jeg ikke kommer ned med måleren. Temperaturen er dønn stabil og den kjøler godt. Er det sånn på deres også? :?

Legg innLagt inn:21 nov 2007 13:35
av roste1
Det samme har jeg, syker ned 5 til 10 cm og tror det er for at det er Xpansjonstank ved siden av den, så jeg tror at når den blir varm så utvider den seg og går over i den andre tanken. Men dette er noe jeg ikke vet da. Jeg er ikke bilmekaniker, hehe Men jeg tror det. Men er det andre som vet noe? har jeg rett eller feil? Men min er helt lik da...

Legg innLagt inn:21 nov 2007 15:40
av -magnus-
roste1 skrev:Det samme har jeg, syker ned 5 til 10 cm og tror det er for at det er Xpansjonstank ved siden av den, så jeg tror at når den blir varm så utvider den seg og går over i den andre tanken. Men dette er noe jeg ikke vet da. Jeg er ikke bilmekaniker, hehe Men jeg tror det. Men er det andre som vet noe? har jeg rett eller feil? Men min er helt lik da...
Stemmer nok det! Litt plagsomt siden man ikke får målt kjølevannet. :P

Legg innLagt inn:23 nov 2007 14:09
av GhostRider88
jammen glad for at jeg satte opp en musefelle i garagen... tok en stor og feit husmus i den, dagen etter at jeg satt opp fella... tenk om "mikke" hadde begynt å gnage på div ledninger.. Huff. :? :P

Får håpe at nå som mikke er død at mikkes evt famile, også går i fella :twisted:

Legg innLagt inn:23 nov 2007 17:24
av marlboro1310
Da er turbomaskinen min også stallet,hadde storvaskings på den her om dagen før snøen kom og kulda.Nå står den i garasjen her som er integrert i huset så det er aldri noe minusgrader der inne...
Så den vil vel få sine ukentlige starter frem mot den nye sesongen 8)

Legg innLagt inn:24 nov 2007 01:47
av GhostRider88
marlboro1310 skrev:Da er turbomaskinen min også stallet,hadde storvaskings på den her om dagen før snøen kom og kulda.Nå står den i garasjen her som er integrert i huset så det er aldri noe minusgrader der inne...
Så den vil vel få sine ukentlige starter frem mot den nye sesongen 8)

er godt det med intigrert garasje i huset 8) Har det samme selv, og det blir, som du sier, aldri minusgrader der :)

Får ikke startet den ukentlig jeg da, siden jeg har valgt ¨å ta ut batteriet. Hadde i batteriet i fjor vinter, da den stod til lagring, men syntes det var et ork og stadig passe på at batteriet ikke gikk tomt.... Får heller smøre meg med tolmodighet å sette i batteriet til våren når den skal vekkes ifra vinterdvalen :wink:

Legg innLagt inn:02 des 2007 23:06
av roste1
ja, jeg målte min kjølevæske til at den tåler 22 mius. lurer på om dette er noe lite. vil ha den til 30 minus, så vil bytte. noen som vet hvor det er tappeskue til dette? den står på 4 bokker nå. og kommer ikke lett under. er den forran eller bak? lett å finne når jeg ikke kommer så lett under?

Legg innLagt inn:04 des 2007 14:42
av Stølen
Hehe, virker jo som det er flere bekymringer ved å la bilen stå vinterstid enn å ha den i drift :D

Har kjørt på snø/slaps/isføre i en måneds tid nå, jeg bærer meg helt over. Sitter godt på veien, sier godt ifra før det slipper, ikke noe fukt eller frostproblemer noe sted... Spyler/renser bilen et par ganger i uka, men bortsett fra det så skriker den ikke etter noe ekstra vedlikehold...
Er glad i bilen jeg :D

Legg innLagt inn:04 des 2007 15:11
av steffen karlstad
setter mk1 inn i garagen og tar fra mk3 vinterbilen.. he he

mk3 har tectyl beskyttet, største pakken til antirust. god polering og mye vask. står i varm garage om natta.

Legg innLagt inn:04 des 2007 17:43
av roste1
ja, er og vinterbil. kjøte noen turer sist vinter på sommerdekk, for å skru litt på den. og drar seg fint frem, men er det saltet da. se salter noe helt sykt her jeg bor...

Snø er så farlig det vet dere..

Legg innLagt inn:04 des 2007 18:30
av GhostRider88
min mr2 mk2 er også helgalvanisert, lakkbeskyttet og rustbeskyttet på omtent alle måter :P Samt at karosseriet er helgalvanisert. Men jeg kjører ikke fordet, siden jeg vil skåne bilen min for veisalt, bulker, kaldstart og alt det lite bilvennelige vinteren bringer med seg.

Nå kjører jeg escort og trail ripper (goped)

Bilde