Side 4 av 6

Re: Masters 3s-gte overhaling.Update: Montering

Legg innLagt inn:11 mai 2008 21:42
av Mr2Even
Keep up the good work!
Jeg har lenge hatt en drøm om å gjøre noe lignende. Har byttet motor og gir på en mini men dette er jo litt fetere :)
Blir spennende når du skal vri om nøkkelen da 8)

Re: Masters 3s-gte overhaling.Update: Montering

Legg innLagt inn:13 mai 2008 21:02
av Master
Tusen takk til alle som kommer med hyggelige tilbakemeldinger ;)

I går kveld hadde jeg oppstart. Tok litt lengre tid enn jeg hadde trodd å få på plass alt. (3 dager med intensiv skruing) Fikk heldigvis hjelp til av to andre til å få inn motoren. Er nok litt lettere å få ut enn inn ja :P Tok mye tid å få på plass clutch slavesylinder braketten. Skulle inn med et sånt forlenga stag til sylinderen så måtte trykke sylinderen tilbake litt. Bytta samtidig til stålomspunnet clutchslange, og fikk lufta clutchen.

Mye stress å få på plass IC'en. Høvelig trangt inni der ja. kobling av IC rør tok også en del tid, men det gikk nå til slutt.

Oppstart: Tok ut pluggene samt EFI sikringa og fila motoren i ca 1 min til eller fra. Fikk da sirkulert noe olje rundt omkring i motoren. Plugga på plass pluggene, samt EFI'en og bilen starta etter et par forsøk. Gikk litt ugjevnt i går kveld, men det ordna seg da jeg fikk på litt kondensfjerner nå i dag. (Har stått en hel vinter med 10L på tanken i et fuktig kystklima) Tror nok disse motorene er spesielt følsom for kondens. -Synes jeg har vært mye plaget med det...

Har kjørt bilen litt i dag. Clutchen trengs litt tid for å venne seg til. Det er ganske brå av/på, samt at den rister litt av og til når jeg tar løs, men det går helt sikkert fint. Er ca samme pedaltyngde som originalt, samt giring i 3-4-5 går like fint som originalt synes jeg. Dette er jo en steg 5 clutchmaster som hvertfall er god for 500 hk.

Har vært oppe et par ganger på 0.8 bar i ladetrykk. Prøver å kjøre den litt variert nå på innkjøringa. Må være lov å dra på litt av og til ;) Synes den drar veldig bra av gårde, og screamer pipen lyder skikkelig heftig! :D Skal lade 0.8 nå fremover en stund, så blir det å gradvis jobbe seg oppover mot 1.2 bar ca. Da tenker jeg den blir rimelig heftig!

Skal prøve å få tatt litt bilder og kanskje en liten videosnutt om noen dager. Akkurat nå fremover blir det lite tid til bil.

C'ya!

Re: Masters 3s-gte overhaling.Update: Montering

Legg innLagt inn:13 mai 2008 21:07
av ErikG
Har du noe skrangling fra turbo? Både larsst185 og jeg fikk en skrangling fra org wg på turboen. Måtte slipe bort sveisene og stramme wg helt før den ble sveisa igjen.

Re: Masters 3s-gte overhaling.Update: Montering

Legg innLagt inn:13 mai 2008 21:08
av jonarnes
Har du fått med deg hvordan innkjøringsprosedyren er på nye stempelringer ??
I grove trekk er det å akse fra 50 til 90 km/t ca 10-14 ganger med full gass.
Det hele står i Haynes manualen.

Re: Masters 3s-gte overhaling.Update: Montering

Legg innLagt inn:13 mai 2008 21:28
av Master
Ja har hørt snakk om den der prosedyren der... Noen mener det funker, noen ikke. Vet ikke hvem jeg skal stole på? :roll:

edit: var ute i går og raste i fra meg litt fra 3-6000 rpm. Så nå skal den være på god vei til å være innkjørt!

Re: Masters 3s-gte overhaling.Update: Montering

Legg innLagt inn:25 mai 2008 20:26
av Larsen
Gratulerer! Er vel bare å glede seg til motoren er fullt innkjørt og trykket blir skrudd opp nå. Funnet noen av de småfeilene enda da?

Re: Masters 3s-gte overhaling.Update: Montering

Legg innLagt inn:25 mai 2008 21:23
av k_one
Master skrev:edit: var ute i går og raste i fra meg litt fra 3-6000 rpm. Så nå skal den være på god vei til å være innkjørt!
Hvordan syntes du motoren går? Merker du stor forskjell fra originalt oppsett??

Re: Masters 3s-gte overhaling.Update: Montering

Legg innLagt inn:25 mai 2008 22:42
av Master
ErikG skrev:Har du noe skrangling fra turbo? Både larsst185 og jeg fikk en skrangling fra org wg på turboen. Måtte slipe bort sveisene og stramme wg helt før den ble sveisa igjen.
Oi.. har ikke vært inne her på en stund ser jeg. Nei er ikke noe skrangling som jeg hører hvertfall :) så det skal være OK.

Re: Masters 3s-gte overhaling.Update: Montering

Legg innLagt inn:25 mai 2008 22:44
av Master
Larsen skrev:Gratulerer! Er vel bare å glede seg til motoren er fullt innkjørt og trykket blir skrudd opp nå. Funnet noen av de småfeilene enda da?
Småfeil? Jepp gleder meg til det blir mere trykk. På bane selvfølgelig. Aldri på vei.

Re: Masters 3s-gte overhaling.Update: Montering

Legg innLagt inn:25 mai 2008 22:45
av Master
k_one skrev:
Master skrev:edit: var ute i går og raste i fra meg litt fra 3-6000 rpm. Så nå skal den være på god vei til å være innkjørt!
Hvordan syntes du motoren går? Merker du stor forskjell fra originalt oppsett??
Åja... hehe. med ct26 har jeg lada 1.1 bar ca, og den har kicka bra fra den får ladetrykk til kanskje 5000 rpm. Denne turboen kicker ved 0.8 bedre enn ct26en noen sinne har gjort, og den bare øker og øker mot turtallsperra! ;) så markant forskjell; JA!

Re: Masters 3s-gte overhaling.Update: Montering

Legg innLagt inn:26 mai 2008 00:14
av k_one
godt å høre at resultatet blir bra :)
tenker jeg går igang med 3S-GTE bygg til høsten selv...blir moro!

Re: Masters 3s-gte overhaling.Update: Montering

Legg innLagt inn:26 mai 2008 05:28
av Larsen
Master skrev:
Larsen skrev:Gratulerer! Er vel bare å glede seg til motoren er fullt innkjørt og trykket blir skrudd opp nå. Funnet noen av de småfeilene enda da?
Småfeil? Jepp gleder meg til det blir mere trykk. På bane selvfølgelig. Aldri på vei.
Pleier jo altid å være noe man har glemt, sånn som noen løse bolter eller lignede.

Re: Masters 3s-gte overhaling.Update: Montering

Legg innLagt inn:26 mai 2008 17:11
av Master
Neida, alt er bare toppers! I det siste har jeg drevet med å overkomme det at 550 dysene og ROM tunen fører til at jeg kjører utrolig rikt de første 2-3 minuttene med kjøring. Dette er visstnok fordi den kjører safe-maps som ikke har så mye justeringsmuligheter på fuel (fjerne fuel). Men har kobla meg inn med et potentiometer(Volumkontroll) og en bryter i paralell med vanntempsensoren. Var ute å kaldstarta nå i går og fikk den til å tro at den er varmere enn den egentlig er, dermed mindre bensin (perfekt AFR). Så nå går den som den skal.

Flere som har 550cc og rom tune med problemer med kaldstart?

Tråden min på mr2oc: http://www.mr2oc.com/showthread.php?t=303362

Re: Masters 3s-gte overhaling.Update: Montering

Legg innLagt inn:26 mai 2008 18:05
av Larsen
Master skrev:Neida, alt er bare toppers! I det siste har jeg drevet med å overkomme det at 550 dysene og ROM tunen fører til at jeg kjører utrolig rikt de første 2-3 minuttene med kjøring. Dette er visstnok fordi den kjører safe-maps som ikke har så mye justeringsmuligheter på fuel (fjerne fuel). Men har kobla meg inn med et potentiometer(Volumkontroll) og en bryter i paralell med vanntempsensoren. Var ute å kaldstarta nå i går og fikk den til å tro at den er varmere enn den egentlig er, dermed mindre bensin (perfekt AFR). Så nå går den som den skal.

Flere som har 550cc og rom tune med problemer med kaldstart?

Tråden min på mr2oc: http://www.mr2oc.com/showthread.php?t=303362
Den rom tunen har jo vært mye diskutert. Jeg fikk aldri min til å gå 100%, men det var mer sannsynlig pga. vakumlekasje. Don2k var jo meget missfornøyd med sin 550 rom tune.

Re: Masters 3s-gte overhaling.Update: Montering

Legg innLagt inn:29 jul 2008 03:11
av Tomera
Hæærlig prosjekttråd! Stor inspirasjon denne.
Mulig jeg kommer med litt spørsmål til deg, når jeg setter i gang med mitt lille prosjekt :)