Side 4 av 5
Re: "Død" motor!
Legg innLagt inn:03 nov 2008 22:18
av Giske
AnaXyd skrev:Jeg har ikke bestilt noe derfra enda nei, men tenkte å bestille litt småknask der. Du kan prøve ebay også, men tror autoparts er ganske bra den og. Ser ut som den o2 sensoren passer bilen ja. Jeg er ikke 100% sikker, men en slik sensor skal jo bare måle o2 nivået. Det er begrensa for hvor forskjellige de skal være..
Jeg prøvde å bestille, men det går kun ann å krysse av for USA eller Canada. Jeg har sendt mail til dem for å høre om de kunne være så greie og sende det til Norge, men har ikke fått svar enda.
Om de ikke kan det, får jeg høre med noen jeg kjenner i Canada om de kunne gjort meg en tjeneste..
Re: "Død" motor!
Legg innLagt inn:04 nov 2008 21:57
av Giske
Nå har jeg fått svar fra autoparts, men de kunne desverre ikke sende utenfor de 48 statene i USA
Noen andre steder jeg kan kjøpe disse sensorene uten å betale en formue for dem eller?:/
Re: "Død" motor!
Legg innLagt inn:05 nov 2008 21:29
av AnaXyd
Det var dumt, de som hadde så mye fint..
Jeg husker jeg fant mange shapper en gang i tida! Prøv å søk på celica parts i google eller noe... Jeg fant den ene sida i google husker jeg, og den shippa til norge..
Grunnen til død motor hos oss med oljeproblem(ikke meg lenger da!

), kan være tett katalysator. Leste det på dinside.no ett sted ang. denne bilen. Kanskje dette er noe som bør sjekkes? Tett katalysator er jo som å ha en propp i eksosanlegget...
Re: "Død" motor!
Legg innLagt inn:05 nov 2008 22:11
av Giske
AnaXyd skrev:Det var dumt, de som hadde så mye fint.. 
Jeg husker jeg fant mange shapper en gang i tida! Prøv å søk på celica parts i google eller noe... Jeg fant den ene sida i google husker jeg, og den shippa til norge..
Grunnen til død motor hos oss med oljeproblem(ikke meg lenger da!
), kan være tett katalysator. Leste det på dinside.no ett sted ang. denne bilen. Kanskje dette er noe som bør sjekkes? Tett katalysator er jo som å ha en propp i eksosanlegget...
Kommer det opp på feilsøking?
Re: "Død" motor!
Legg innLagt inn:05 nov 2008 22:56
av AnaXyd
Hva mener du?
Re: "Død" motor!
Legg innLagt inn:05 nov 2008 23:04
av jorgen20
det vil kanskje slå inn på lamda verdien men mest sannsynlig vil du høre det fiser kraftig foran på eksosen,
lufta skal ut uansett hvor. så du kan jo skru den av å se etter skal kunne se det tydelig hvis den er tett.
og du kan ta deg en kjøre tur uten bråker litt men du vil kjenne forskjell hvis det er den som er synderen..
Re: "Død" motor!
Legg innLagt inn:06 nov 2008 08:36
av Giske
AnaXyd skrev:Hva mener du?
Om det kommer opp noe på feilsøkingen om det er tett katalysator.
Jorgen20: Har ikke hørt noe fra foran på eksosen, men lambda og den andre sensoren må uansett byttes. Lambdaen var jo knust så må ha ny uansett. Men takk for tips:)
Re: "Død" motor!
Legg innLagt inn:10 nov 2008 16:25
av Giske
Kan det forresten være en sammenheng mellom høyt turtall i lave hastigheter og lite motoreffekt i forhold til hva den egentlig skal ha?
Nå vet jeg ikke om disse to bilene kan sammenlignes, men min celica er på rundt 3000 på turtall i 90km i 5 gir, mens avensisen i familien ligger på rundt 1900 på turtallet i samme fart og gir.
Min bil har jo endel mer hester enn avensisen, så burde ikke min i utgangspunktet ha like lavt/lavere turtall enn avensisen?
Det kan vel ihvertfall ikke være meningen at min skal være sånn, det er jo nesten slitsomt å kjøre i 100 på motorvei, for den støyer endel på høyt turtall med effektanlegget, ikke har jeg sjangs til å få den opp i særlig høye hastigheter heller.

Re: "Død" motor!
Legg innLagt inn:10 nov 2008 17:10
av mr2storbrua
Hvilket turtall du har i 90 på 5.gir har med girutvekslinga å gjøre, så dette er forskjellig fra girkasse til girkasse. Høres ikke så feil ut med 3000 rpm der...
Avensisen er vel gjerne diesel også, da er turtallet lavt. Dieselbiler har sjelden vesentlig effekt etter 4000 rpm. En enkel måte å se om en bil er diesel på utenom å høre på motorlyd er ved å se på turtelleren, rødmerking starter på ca 5000 rpm.
Dersom du har lavere effekt i motoren i forhold til det du skal ha, vil det ta lengre tid for svinghjulet å oppnå hastighet. Hastighet på svinghjulet = turtall. Altså vil det ta lengre tid å oppnå turtall...
Re: "Død" motor!
Legg innLagt inn:10 nov 2008 17:19
av Giske
mr2storbrua skrev:Hvilket turtall du har i 90 på 5.gir har med girutvekslinga å gjøre, så dette er forskjellig fra girkasse til girkasse. Høres ikke så feil ut med 3000 rpm der...
Avensisen er vel gjerne diesel også, da er turtallet lavt. Dieselbiler har sjelden vesentlig effekt etter 4000 rpm. En enkel måte å se om en bil er diesel på utenom å høre på motorlyd er ved å se på turtelleren, rødmerking starter på ca 5000 rpm.
Dersom du har lavere effekt i motoren i forhold til det du skal ha, vil det ta lengre tid for svinghjulet å oppnå hastighet. Hastighet på svinghjulet = turtall. Altså vil det ta lengre tid å oppnå turtall...
Ok, takk for god forklaring!
Ante meg at det kunne bli et feil sammenligningsgrunnlag iom at avensisen, akkurat som du trodde, er dieselbil.

Re: "Død" motor!
Legg innLagt inn:10 nov 2008 22:56
av Mr2Even
Anbefaler å levere bilen til et godt bilverksted så de kan finne ut hvordan tilstanden er på motoren i bilen din. La de sjekke komprisjonen, feilkoder osv..
Re: "Død" motor!
Legg innLagt inn:10 nov 2008 23:20
av Giske
Mr2Even skrev:Anbefaler å levere bilen til et godt bilverksted så de kan finne ut hvordan tilstanden er på motoren i bilen din. La de sjekke komprisjonen, feilkoden osv..
Hadde jeg bare hatt råd til det, så. Kræsja jo vett, så er litt slunkent med penger for tiden.
Har sjekket kompresjonen, mener jeg å huske.
Har tatt feilkodene selv, det eneste som kom opp var lambda og innsugslufttemperaturføler.
De skulle jo ha rundt 1100,- pr time for å se på bilen på toyota her, så det må nok vente:(
Re: "Død" motor!
Legg innLagt inn:23 des 2008 22:51
av Giske
Da var de 2 sensorene som kom opp på feilsøking byttet. Tror dere det var det som var problemet eller???
Nei, det kunne jo selvfølgelig ikke være så enkelt
Like før jeg bare vraker hele bilen

Re: "Død" motor!
Legg innLagt inn:25 des 2008 13:14
av Mr2Even
Giske skrev:Da var de 2 sensorene som kom opp på feilsøking byttet. Tror dere det var det som var problemet eller???
Nei, det kunne jo selvfølgelig ikke være så enkelt
Like før jeg bare vraker hele bilen 
Man bør ikke stole blindt på at den feilsøkingen stemmer, man burde nok først slette kodene og se om hva som kommer opp igjen..
Mulig feilen ligger i ventilene og at toppen må overhalles, eller noe annet, det kan være så mye..
Sjekk om kommunen/nav har et slikt arbeidstrenings-senter for bil i ditt distrikt. Der er det billig og få reparert bilen

Re: "Død" motor!
Legg innLagt inn:27 des 2008 19:35
av Giske
Har slettet kodene og skal ta en ny feilsøking når jeg kommer hjem igjen. Er litt spent på hva som kommer frem da..