TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Motoren bremser nÃ¥r turboen lader

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #354181  av mr2storbrua

Du har 2.gen? Den bruker luftmengdemåler og lufttempmåler for å finne ut av hvor mye luft som kommer inn i sylinderen. Så regner den ut hvor lenge bensindysene skal være åpne. 2.gen-motoren bruker kun MAP-sensor til å finne ut av om den skal fuel-cut'e hvis jeg har forstått riktig, 3.gen bruker MAP-sensoren istedet for luftmengdemåler for å regne ut hvor mye luft motoren tar til seg.

Dersom du ikke har planer om å overstige boost-grensen som gir fuel-cut(1.1bar på 2.gen?), så er det ikke noe poeng å ha fuel-cut defenser.

Slik jeg forstår det, er det bare noen ledninger som går ut av MAP-sensoren, gjennom FCD, og videre til ECU? Du må altså koble de ledningene som går inn på FCD'en direkte på de som går ut av FCD...
 #354198  av predator

Hos meg er det ingen ledninger som, går fra FCD til ECU. Går 3 ledninger som går inn på MAP sensoren. Ellers er det ingen. Kansje det er det som er feil da? At det skal være flere ledninger? Hvis jeg velger og beholde (Koble på den nye) Vil den koble seg inn etter ett visst trykk? Eller vil den være koblet inn fra begynnelsen?
 #354203  av mr2storbrua

FCD manipulerer signalet som MAP-sensoren gir, slik at ECU'en tror at trykket er mindre. Det skal være mulig å justere FCD'en slik at fuel-cut kommer på f.eks. 1.5 bar istedet (hvis jeg har forstått det riktig, har som sagt ikke brukt dette før).
 #354299  av predator

Har tatt av FCD no, men oppdaget at ledningen til lambdaen lå løs nedi der. Den sitter i føleren på eksosen, men er løs i nadre enden.
Hvor skal den andre enden? Noen som kan forklare eller har bilde av det? Er ikke kontakt i andre enden, kun kabelsko, så er ikke så lett og se hvor den skal kobles :roll:
 #354304  av James

predator skrev:Har tatt av FCD no, men oppdaget at ledningen til lambdaen lå løs nedi der. Den sitter i føleren på eksosen, men er løs i nadre enden.
Hvor skal den andre enden? Noen som kan forklare eller har bilde av det?
er slik og hos meg også...skal ikke være nødvendig, selv om jeg bestilte ny og fekk feil fra twosrus.. :roll:
men uansett pluggen du skal koble til sitter på høyre side av motor, ved viftestyringen på IC.. :wink:
 #354313  av predator

James skrev:
predator skrev:Har tatt av FCD no, men oppdaget at ledningen til lambdaen lå løs nedi der. Den sitter i føleren på eksosen, men er løs i nadre enden.
Hvor skal den andre enden? Noen som kan forklare eller har bilde av det?
er slik og hos meg også...skal ikke være nødvendig, selv om jeg bestilte ny og fekk feil fra twosrus.. :roll:
men uansett pluggen du skal koble til sitter på høyre side av motor, ved viftestyringen på IC.. :wink:
Takker. Fant den og kobla den til.
Spennende, skal prøve og kjøre meg en tur nå etterpå. Se om motortrøbbelet er borte for denne gang..
 #354362  av mr2mekkern

Hei..
leste akkurat gjennom hele tråden..
Du snakket om feilkode 4+2 altså 42.. Det er hastighetsføleren(Speedometer).. så den har ikke noe med motortrøbbelet å gjøre..

Du skrev også om tre våte plugger og en hvit tørr en.. Er det hvitt belegg på pluggen din vil det si at den sylinderen ikke får nok bensin,
så hold gått øye med den, kan resultere i brent stempel.
Problemet ditt kan være at motoren din går på 4 syl på lavt turtall, men når du gir gass kutter den ut en syl slik at du bare har 3 aktive sylindrer..
Dette vill forårsake den følelsen du beskrev om at bilen gir seg under pådrag..
Men dette er bare en tanke fra min side..
Den burde uansett bli bedre nå som du fikk plugget lamdasensoren på igjen...

Hilsen Øystein
 #354375  av predator

Var ute og prøvekjørte i sta, og vil si at den fjusker mindre. Noe fjusk er der enda, litt rykking.
Men det er lite action da turboen slår inn. Ser den lader opp til nesten 1 bar. Men det er lite aks på selve bilen.
Er ingen ulyder i turboen, og hører den blåser ut overskuddet. Har ikke sett på pluggene etter turen, men den går på 4 hele tiden nå da. Bare fjusker litt, og lite action ellers...
 #354406  av predator

mr2mekkern skrev:Har du Air/fuel meter i bilen eller??? hva ligger den på???
Har ikke det. Kun Turbotrykk som ikke er orginalt, ellers ingen flere målere enn det er fra fabrikk.
Lurer på og sette på det, oljetemp og pljetrykk senere, men finner ikke a-stolpe holdere til JDM ( hele poden, ikke de små )

Men har ikke den måleren nei, hvordan d? Tror du det kan være blandingsfeil?
 #354415  av mr2mekkern

Ja fjusker bilen kan det absolutt være en blandingsfeil..
Husker ihvertfall jeg hadde for høyt bensintrykk på min i forhold til turbotrykk, da gikk den å fjusket å putret fælt..
Er alt på bilen orginalt??
Har du justerbar bensintrykksregulator??
kjører du med høyere trykk enn orginalt??
 #354416  av predator

Alt som er uorginalt på bilen er en mekansik boost controller (kjører på ca 0.8 bar) Hks eksos , åpent luftfilter (usikker på hvilket merke da det sto på bilen da jeg kjøpte den)) Det sto en FCD på , men den fjernet jeg i dag. (Kan det være at noe må resettes etter jeg fjerna den?
Ellers er alt orginalt.
 #354479  av mr2storbrua

Du kan prøve å resette ECU'en slik at den må konfigurere seg igjen. Ellers kan du sjekke om tenninga er stilt riktig, og kanskje bytte ut tenningskomponente dersom det er en stund siden sist.
 #354497  av predator

mr2storbrua skrev:Du kan prøve å resette ECU'en slik at den må konfigurere seg igjen. Ellers kan du sjekke om tenninga er stilt riktig, og kanskje bytte ut tenningskomponente dersom det er en stund siden sist.
Hvordan resetter men ECUen? Er det bare koble fra batteri i en viss tid?
Har skifta alt av tenningsdeler. Fordelerlokk-rotor-ledninger og plugger.
 #354499  av James

skal holde med å bare koble fra batteriet ja av det jeg har hørt..