Side 4 av 29

Re: MR2 mk 1 AGTE

Legg innLagt inn:18 aug 2010 07:33
av bose
Tror jeg har et 212 hjul jeg kan selge :)
men du kjøper vel fidanza når du først er i gang vel...? :)

Re: MR2 mk 1 AGTE

Legg innLagt inn:18 aug 2010 17:40
av MR2i
Jeg får bekreftelse senere i dag angående det svinghjulet jeg opprinnelig skulle ha. Tenkte ikke å ha det letteste (Fidanza) svinghjulet. Flere som har avrådet meg til å bruke det iogmed 90 % av tida brukes på landeveien. Originale 4AGE veier 5 kg, Fidanza 4 kg, og det jeg har valgt skal veie 4,5 kg mener jeg å huske.

Hva du har liggende bare for nysgjerrighetens skyld? Hvorfor er det ikke i bruk? Hehe..

Re: MR2 mk 1 AGTE

Legg innLagt inn:18 aug 2010 20:00
av bose
Jeg har en defekt blåtopp med gearkasse som har blitt bytta ut med en tvangsföra rødtopp med tilhørende gearkasse... 8)

Re: MR2 mk 1 AGTE

Legg innLagt inn:18 aug 2010 21:05
av MR2i
Åja.. var det ikke du som stakk av med AGZE'n til drift-it i vinter? Hehe..

Re: MR2 mk 1 AGTE

Legg innLagt inn:18 aug 2010 22:14
av bose
var nok det ;)

Re: MR2 mk 1 AGTE

Legg innLagt inn:04 sep 2010 17:34
av MR2i
Da er clutch, svinghjul og dyser rett rundt hjørnet.
Time bestilt for montering er fra onsdag 8.9

Balansering av veiv, svinghjul og clutch skjer på tirsdag 7.9

Ting tar tid!! :(

Blokka er nå ferdig lakkert. Bunnpannen og toppdekslene i morgen.
SDC10662.JPG
SDC10662.JPG (371.97 kiB) Vist 1002 ganger
Forberedelse for drainline fra turbo. Noe sier meg at det kommer til å bli trangt nedi motorrommet!
SDC10661.JPG
SDC10661.JPG (380.87 kiB) Vist 1002 ganger

Re: MR2 mk 1 AGTE

Legg innLagt inn:04 sep 2010 18:19
av donk2k
Det ser ut som at turboen ligger ganske lavt iforhold til bunnpanna. Stemmer det?
Tror du kan få problemer med at olja ikke renner godt nok ned i bunnpanna av seg selv.
Samme som MOTORSPORTHUSET hadde problemer med på sin nå..

Kan være meg som blir lurt av bildene også da.

Re: MR2 mk 1 AGTE

Legg innLagt inn:04 sep 2010 19:26
av MR2i
donk2k skrev:Det ser ut som at turboen ligger ganske lavt iforhold til bunnpanna. Stemmer det?
Tror du kan få problemer med at olja ikke renner godt nok ned i bunnpanna av seg selv.
Samme som MOTORSPORTHUSET hadde problemer med på sin nå..

Kan være meg som blir lurt av bildene også da.
Du har rett.
Derfor har jeg fått spesiallaget nippelen ut fra turboen slik at tykkelsen blir 3 mm i stål i steden for 5 mm aluminium. I tillegg blir vinkelen sveiset direkte på den platen slik at hele vinkelen blir 1 cm høyere fra bunnpannen enn du ser der.

Noe ala som dette:
Bilde

Re: MR2 mk 1 AGTE

Legg innLagt inn:05 sep 2010 17:48
av MR2i
Da er bunnpannen slipt ned og lakkert.
SDC10673 (1024x864).jpg
SDC10673 (1024x864).jpg (300.47 kiB) Vist 977 ganger
SDC10669 (2) (1024x768).jpg
SDC10669 (2) (1024x768).jpg (285.83 kiB) Vist 977 ganger

Re: MR2 mk 1 AGTE

Legg innLagt inn:06 sep 2010 15:54
av MR2i
Da var de siste delene på plass :D
Svinghjul, clutch og dyser..
SAM_0105 (2) (1024x768).jpg
SAM_0105 (2) (1024x768).jpg (176.08 kiB) Vist 956 ganger
Nå blir det montering og atter montering.. så får man se om man får liv i spetakkelet.. hehe

Re: MR2 mk 1 AGTE

Legg innLagt inn:14 sep 2010 23:36
av MR2i
En liten oppdatering.

Vi måtte demontere stempler, råder og veiv igjen. Dette pga motoren ikke gikk rundt. Noe som er vesentlig for en bilmotor vil jeg tro.
SDC10675b.JPG
SDC10675b.JPG (253.19 kiB) Vist 926 ganger
Det viste seg at ARP rådeboltene slo i sylinderveggene. Var ikke nok klaring.
Så vi må slipe ned 2 mm der rådeboltene tar i.
SDC10675a.JPG
SDC10675a.JPG (52.09 kiB) Vist 926 ganger
Et lite setback.. men det lyt vel gå..
Men jeg er litt forundret over at ikke ARP hadde bedre passform til motorer de boltene er beregnet på.. siden de ligger i den prisklassen de gjør...

Re: MR2 mk 1 AGTE

Legg innLagt inn:16 sep 2010 22:41
av MR2i
Da har nedre del av motoren blitt ferdigstilt.

Blokken ble slipt ned så det er 2 mm klaring fra rådebolter til sylindervegg.
SDC10679a.jpg
SDC10679a.jpg (224.25 kiB) Vist 899 ganger
Den nye oljepumpen er på plass
SDC10682a.jpg
SDC10682a.jpg (277.38 kiB) Vist 899 ganger
Alt går perfekt og utrolig lett rundt!
SDC10677a.jpg
SDC10677a.jpg (264.15 kiB) Vist 899 ganger
Du kan skimte lengst til venstre på veiva hvor man har slipt ned litt for å få balansert veiv sammen med svinghjul og clutch for perfekt balanse.

Sil og resten av bunnen er rengjort

Det går da rette veien.. :)

Re: MR2 mk 1 AGTE

Legg innLagt inn:17 sep 2010 00:15
av MRPETTER
Rått prosjekt: )
2spm.

Hvor mye må du ut med for den ecu-en du har tenkt på?:)
Og er det bilen din som står på flisa?:) hehe

Re: MR2 mk 1 AGTE

Legg innLagt inn:17 sep 2010 00:34
av MR2i
Har allerede kjøpt ECU. På Flissundet.. ga 8200,- for den.

Og ja, det er den som har stått på Flisa hele sommeren..

Re: MR2 mk 1 AGTE

Legg innLagt inn:29 sep 2010 23:14
av MR2i
På tide med en oppdatering...

Jeg må innlede innlegget med at "dætta ble jaggu kæstbart!". Budsjettet for komplett bil ligger nå på 120.000,-.
Hehe.. Men motoren blir kontrollert i hvert eneste lite ledd hvor ALT blir tatt hensyn til med tanke på at det skal holde!
Tilogmed alle kanaler for kjølevann og olje er renset både i topp og blokk!
Motoren blir som ny!


Men nå er det bare noen dager til at alt er på plass og selve jobben med ECU begynner. Ser ut til at vi kan få liv i bilen i slutten av neste uke.
120-2025_IMG.JPG
120-2025_IMG.JPG (237.96 kiB) Vist 856 ganger
Legg merke til den orange Ford Escorten i bakgrunnnen. HELT dønn ekte BDA som er godkjent av BT som homologert løpsbil med norske hvite skilt.
Var med i en reportasje med Ausjen Johansen i "Grønt lys"-bilprogrammet for noen år sida. Nå under full restaurering.

Morsomt sitat fra reportasjen:
Ausjen: "Det er ikke noen turbo på denne?"
Hermod Lunde (bileieren): "Neeh.. itte noen propeller her nei.."
Ausjen: "Det låter vel bra når denne varver da?"
Hermod Lunde: "Ja, det er nesten så ein får tårer i aua"
120-2027_IMG.JPG
120-2027_IMG.JPG (39.99 kiB) Vist 856 ganger
120-2029_IMG.JPG
120-2029_IMG.JPG (228.63 kiB) Vist 856 ganger
120-2031_IMG.JPG
120-2031_IMG.JPG (41.31 kiB) Vist 856 ganger
Det blir etterhvert montering av ECU på FMS og så PBC som skal sette opp mapping.