TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Diesel VS Bensin

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #392605  av MR2i
 
Julebrus skrev:Da er det bedere med gass, koster 5kr litern. Diesel er for anleggsmaskiner og ikke for noe annent. I USA er Diesel biler forbudt :D
Gass er også det mest miljøvennlige fossile drivstoffet som finnes :P

Her er listen over biler levert med dieselmotorer i USA:
http://www.practicalenvironmentalist.co ... rs-usa.htm

Ditt argument holder altså ikke.
Dersom man går over til gass, vil staten tape penger og vil derfor legge på mer avgifter på gass.
Statens inntjening er konstant eller bedre.
 #392606  av 2r-e-rik
 
MR2i skrev:
Julebrus skrev:Da er det bedere med gass, koster 5kr litern. Diesel er for anleggsmaskiner og ikke for noe annent. I USA er Diesel biler forbudt :D
Gass er også det mest miljøvennlige fossile drivstoffet som finnes :P

Her er listen over biler levert med dieselmotorer i USA:
http://www.practicalenvironmentalist.co ... rs-usa.htm

Ditt argument holder altså ikke.
Dersom man går over til gass, vil staten tape penger og vil derfor legge på mer avgifter på gass.
Statens inntjening er konstant eller bedre.
wow.. stort sett bare tysk produserte diesel biler i usa.. å det sier jo litt.. tyske biler eier jo verken stolthet eller kvalitet..
spesielt vw.. det beste med dem er at det utrolig nok går ann å få 1500kr for dem på huggeren..

fra og med neste år vil jo eu at avgiftene på diesel skal øke.. og med euro 7 kravene så klarer ikke diesel bilene utslipps kravene så da forsvinner nye diesel biler fra markedet.. heldigvis..
 #392607  av MR2i
 
2r-e-rik skrev:
MR2i skrev:
Julebrus skrev:Da er det bedere med gass, koster 5kr litern. Diesel er for anleggsmaskiner og ikke for noe annent. I USA er Diesel biler forbudt :D
Gass er også det mest miljøvennlige fossile drivstoffet som finnes :P

Her er listen over biler levert med dieselmotorer i USA:
http://www.practicalenvironmentalist.co ... rs-usa.htm

Ditt argument holder altså ikke.
Dersom man går over til gass, vil staten tape penger og vil derfor legge på mer avgifter på gass.
Statens inntjening er konstant eller bedre.
wow.. stort sett bare tysk produserte diesel biler i usa.. å det sier jo litt.. tyske biler eier jo verken stolthet eller kvalitet..
spesielt vw.. det beste med dem er at det utrolig nok går ann å få 1500kr for dem på huggeren..

fra og med neste år vil jo eu at avgiftene på diesel skal øke.. og med euro 7 kravene så klarer ikke diesel bilene utslipps kravene så da forsvinner nye diesel biler fra markedet.. heldigvis..
Ja, det jeg sier; er noe billigere og bedre enn annet, vil avgiftene øke på disse. Om bensinbilsalget øker, vil avgiftene økes på disse.
Det vil alltid være utvikling som fører til forbedring. Og det er alment kjent at diesel har høyere energiinnhold per liter enn bensin. Dog har Stirling enda bedre energiutnyttelse, men passer ikke for kommersiellt bruk innen transport.
 #392608  av MR2i
 
Men hva alle misser er at hverken diesel eller bensin blir fremtiden. Med fisjon som nærliggende vil alle kjøretøy være elektrisk drevet og all diskusjon i dag vil være bortkastet.
 #392609  av 2r-e-rik
 
MR2i skrev: Ja, det jeg sier; er noe billigere og bedre enn annet, vil avgiftene øke på disse. Om bensinbilsalget øker, vil avgiftene økes på disse.
Det vil alltid være utvikling som fører til forbedring. Og det er alment kjent at diesel har høyere energiinnhold per liter enn bensin. Dog har Stirling enda bedre energiutnyttelse, men passer ikke for kommersiellt bruk innen transport.
men likevell ha bensin høyere energi utnyttelses grad enn diesel..
desuten så har bensin motoren mange fler alternative drivstoffkilder enn diesel motoren..
 #392610  av MR2i
 
Uansett er denne tråden kun provokativ siden oppfattelsen av diesel eller bensin er en subjektiv mening.
 #392611  av MR2i
 
2r-e-rik skrev:
MR2i skrev: Ja, det jeg sier; er noe billigere og bedre enn annet, vil avgiftene øke på disse. Om bensinbilsalget øker, vil avgiftene økes på disse.
Det vil alltid være utvikling som fører til forbedring. Og det er alment kjent at diesel har høyere energiinnhold per liter enn bensin. Dog har Stirling enda bedre energiutnyttelse, men passer ikke for kommersiellt bruk innen transport.
men likevell ha bensin høyere energi utnyttelses grad enn diesel..
desuten så har bensin motoren mange fler alternative drivstoffkilder enn diesel motoren..

Du har fortsatt feil.

I følge statistisk sentralbyrå http://www.ssb.no/magasinet/miljo/tabell.html har diesel energinnhold 0,3 mot bensinens 0,2.
Stirling har 0,38.
 #392612  av Julebrus
 
MR2i skrev:
Julebrus skrev:Da er det bedere med gass, koster 5kr litern. Diesel er for anleggsmaskiner og ikke for noe annent. I USA er Diesel biler forbudt :D
Gass er også det mest miljøvennlige fossile drivstoffet som finnes :P

Her er listen over biler levert med dieselmotorer i USA:
http://www.practicalenvironmentalist.co ... rs-usa.htm

Ditt argument holder altså ikke.
Dersom man går over til gass, vil staten tape penger og vil derfor legge på mer avgifter på gass.
Statens inntjening er konstant eller bedre.
Du kan jo prøve og dekke Bensinutgifter på en Dodge Durango 99 MOD, eller en chevrolet Avalanche. Uten gass hadde det vært umulig å eie disse bilene. Eier dem så jeg vet det.
Gass er også det mest miljøvennlige fossile drivstoffet som finnes, så jeg kjører mere miljøvennlig enn alle Priuser som finnes, og bilene går akkurat like bra som på Bensin.
staten tape ikke penger på det før flertalet bygger bilene til GASS. Så lenge det er sånn som det er nå, er ikke disse bilene dyrere i drift enn en bil som bruker 0,4/0,5. og det sparer jeg RÅTT på :wink: Nesten alle fra øst-europa som kommer til Norge kjører på GASS......
 #392613  av 2r-e-rik
 
MR2i skrev:
2r-e-rik skrev:
MR2i skrev: Ja, det jeg sier; er noe billigere og bedre enn annet, vil avgiftene øke på disse. Om bensinbilsalget øker, vil avgiftene økes på disse.
Det vil alltid være utvikling som fører til forbedring. Og det er alment kjent at diesel har høyere energiinnhold per liter enn bensin. Dog har Stirling enda bedre energiutnyttelse, men passer ikke for kommersiellt bruk innen transport.
men likevell ha bensin høyere energi utnyttelses grad enn diesel..
desuten så har bensin motoren mange fler alternative drivstoffkilder enn diesel motoren..

Du har fortsatt feil.

I følge statistisk sentralbyrå http://www.ssb.no/magasinet/miljo/tabell.html har diesel energinnhold 0,3 mot bensinens 0,2.
Stirling har 0,38.
å du skjønte ikke at det var om å gjøre å komme nærmest null?
 #392614  av MR2i
 
Julebrus skrev:
MR2i skrev:
Julebrus skrev:Da er det bedere med gass, koster 5kr litern. Diesel er for anleggsmaskiner og ikke for noe annent. I USA er Diesel biler forbudt :D
Gass er også det mest miljøvennlige fossile drivstoffet som finnes :P

Her er listen over biler levert med dieselmotorer i USA:
http://www.practicalenvironmentalist.co ... rs-usa.htm

Ditt argument holder altså ikke.
Dersom man går over til gass, vil staten tape penger og vil derfor legge på mer avgifter på gass.
Statens inntjening er konstant eller bedre.
Du kan jo prøve og dekke Bensinutgifter på en Dodge Durango 99 MOD, eller en chevrolet Avalanche. Uten gass hadde det vært umulig å eie disse bilene. Eier dem så jeg vet det.
Gass er også det mest miljøvennlige fossile drivstoffet som finnes, så jeg kjører mere miljøvennlig enn alle Priuser som finnes, og bilene går akkurat like bra som på Bensin.
staten tape ikke penger på det før flertalet bygger bilene til GASS. Så lenge det er sånn som det er nå, er ikke disse bilene dyrere i drift enn en bil som bruker 0,4/0,5. og det sparer jeg RÅTT på :wink: Nesten alle fra øst-europa som kommer til Norge kjører på GASS......
Selvfølgelig. Helt inntil staten (som er en tyv) skjønner at NÅ er dette i skuddet.. tanken hos politikere er da: "Hvordan skal vi avgiftslegge de?"

Den dag fisjon blir tilgjengelig og alle kjører gratis, vil staten måtte legge alle avgifter på bruk, da med bomstasjoner over alt.

Summen av avgifer er konstant eller bedre.
 #392615  av MR2i
 
2r-e-rik skrev:
MR2i skrev:
2r-e-rik skrev:
men likevell ha bensin høyere energi utnyttelses grad enn diesel..
desuten så har bensin motoren mange fler alternative drivstoffkilder enn diesel motoren..

Du har fortsatt feil.

I følge statistisk sentralbyrå http://www.ssb.no/magasinet/miljo/tabell.html har diesel energinnhold 0,3 mot bensinens 0,2.
Stirling har 0,38.
å du skjønte ikke at det var om å gjøre å komme nærmest null?
Hehe.. dette var gøy..

Virkningsgrad går ut på å få igjen mest mulig energi av energi tilført. Dess høyere tall, dess bedre.
1 = du får igjen all energi tilført som arbeid eller energi avgitt.
Store elektromotorer på avgitt effekt i flertallet antall kW har en virkningsgrad på 0,98.
Teoretisk er det vanskelig å oppnå høyere virkningsgrad grunnet energi omdannet til varme og friksjon i form av mekanisk motstand i lagre og kommutatorer.
 #392616  av 2r-e-rik
 
MR2i skrev: Hehe.. dette var gøy..

Virkningsgrad går ut på å få igjen mest mulig energi av energi tilført. Dess høyere tall, dess bedre.
1 = du får igjen all energi tilført som arbeid eller energi avgitt.
Store elektromotorer på avgitt effekt i flertallet antall kW har en virkningsgrad på 0,98.
Teoretisk er det vanskelig å oppnå høyere virkningsgrad grunnet energi omdannet til varme og friksjon i form av mekanisk motstand i lagre og kommutatorer.
nå lærte jeg riktignok at det var motsatt når jeg gikk på skolen.. men vis du ser på tabellen din, på verdien for propan... propan har 100% vikningsgrad,og null co2/nox utslipp... forbrenningsmotorer med propandrift er godkjent for bruk i lukkede innendørs lokaler uten ventilasjon...
 #392617  av 2r-e-rik
 
MR2i skrev: Selvfølgelig. Helt inntil staten (som er en tyv) skjønner at NÅ er dette i skuddet.. tanken hos politikere er da: "Hvordan skal vi avgiftslegge de?"

Den dag fisjon blir tilgjengelig og alle kjører gratis, vil staten måtte legge alle avgifter på bruk, da med bomstasjoner over alt.

Summen av avgifer er konstant eller bedre.
avgiftene er basert på eu reglement.. å eu er for å kutte avgiftene på propan...
i uk koster propan ca 2nok per liter, bensin ca 11nok per liter og diesel ca 13nok per liter...

forhåpentligvis så vil eu kravene gjøre at diesel prisen vil ligge på ca 15-16 kr i løpet av året.. her i norge altså..
 #392618  av MR2i
 
2r-e-rik skrev:
MR2i skrev: Selvfølgelig. Helt inntil staten (som er en tyv) skjønner at NÅ er dette i skuddet.. tanken hos politikere er da: "Hvordan skal vi avgiftslegge de?"

Den dag fisjon blir tilgjengelig og alle kjører gratis, vil staten måtte legge alle avgifter på bruk, da med bomstasjoner over alt.

Summen av avgifer er konstant eller bedre.
avgiftene er basert på eu reglement.. å eu er for å kutte avgiftene på propan...
i uk koster propan ca 2nok per liter, bensin ca 11nok per liter og diesel ca 13nok per liter...

forhåpentligvis så vil eu kravene gjøre at diesel prisen vil ligge på ca 15-16 kr i løpet av året.. her i norge altså..
Jeg satser på 50 kroner litern for både bensin og diesel. For da får jeg veiene litt mer for meg selv.
 #392619  av MR2i
 
2r-e-rik skrev:
MR2i skrev: Hehe.. dette var gøy..

Virkningsgrad går ut på å få igjen mest mulig energi av energi tilført. Dess høyere tall, dess bedre.
1 = du får igjen all energi tilført som arbeid eller energi avgitt.
Store elektromotorer på avgitt effekt i flertallet antall kW har en virkningsgrad på 0,98.
Teoretisk er det vanskelig å oppnå høyere virkningsgrad grunnet energi omdannet til varme og friksjon i form av mekanisk motstand i lagre og kommutatorer.
nå lærte jeg riktignok at det var motsatt når jeg gikk på skolen.. men vis du ser på tabellen din, på verdien for propan... propan har 100% vikningsgrad,og null co2/nox utslipp... forbrenningsmotorer med propandrift er godkjent for bruk i lukkede innendørs lokaler uten ventilasjon...
Hvor står det i dokumentet at propan har 100% virkningsgrad?

Jaja, jeg var riktignok på NTNU og forklarte professorene der oppe at de drev med vranglære innen energiomdanning i induktive og kapasitive laster.

Dersom skolen lærte deg at 0 er beste resultat innen virkningsgrad, bør du ta en prat med de. :)
Skulle dog ikke forundre meg med det lave nivået som er i lavere utdanningstilbud som er per i dag. Noe som bekreftes i denne tråd.