Side 4 av 6

Legg innLagt inn:03 okt 2005 18:29
av one
.

Legg innLagt inn:03 okt 2005 18:33
av Mr2 Mk2
er 5 års garanti på short block :)

Legg innLagt inn:20 des 2005 19:20
av jsun
one skrev:Noen som vet om dette gjelder T-sport motoren(VVTL-i) ?
Bare noen få dager siden jeg hadde den på service for olje og
filter bytte, og da sa dem ikke noe om oljenyvå.


Min bil ble kjøpt ny i norge i 2001, så garanti har jeg vel ikke lenger.
Fan, en ny motor koster vel fort 50\60lapper. Shit.
Slik jeg forstod det, gjelder dette en tidlig serie av T230 som er produsert i 1999, de så det på chassie nr. mitt. Så jeg tror nok ikke du er i fareland nei. Har ikke hørt om denne feilen på T231.

Legg innLagt inn:02 jan 2006 21:55
av hybris
Heisann. jeg vurderer celica, og en av bilene som for tiden er til salgs har nylig byttet motor på garanti, jeg vil da tippe pga det dere diskuterer her.

Det jeg lurer på om det er andre kjente svakheter/feil på disse tidlige modellene som gjør at jeg bør vurdere å holde meg unna denne bilen, alternativt at det at motoren har blitt byttet kan tyde på at den har blitt slurvete behandlet?

Det var en liten facelift i 2003 såvidt jeg skjønner, er det andre tekniske / relevante endringer på de nyere modellene ift. 2000-modellen? (litt off topic dette siste spørsmålet kanskje - stryk det hvis det ikke passer) :)

Legg innLagt inn:03 jan 2006 07:05
av jsun
hybris skrev:Heisann. jeg vurderer celica, og en av bilene som for tiden er til salgs har nylig byttet motor på garanti, jeg vil da tippe pga det dere diskuterer her.

Det jeg lurer på om det er andre kjente svakheter/feil på disse tidlige modellene som gjør at jeg bør vurdere å holde meg unna denne bilen, alternativt at det at motoren har blitt byttet kan tyde på at den har blitt slurvete behandlet?

Det var en liten facelift i 2003 såvidt jeg skjønner, er det andre tekniske / relevante endringer på de nyere modellene ift. 2000-modellen? (litt off topic dette siste spørsmålet kanskje - stryk det hvis det ikke passer) :)
Problemet med motoren er nok ikke slurv av en tidligere bruker, men en feil i blokka pga. trange oljekanaler. Greit med ny motor da!!
Andre feil på T23 er fukt i lyktene, flere "tråder" på det her inne.
Ellers er bilen bortimot feilfri :D

Faceliften på 2003 mod. sees best på fronten og baklyktene, men også klokkene og lyset i dashbordet ble endret. Ellers mener jeg det er samme bilen som kom i 2000.

Løp og kjøp!!! Flott bil med fin motor og MEGET god veiholdning!!

Legg innLagt inn:03 jan 2006 09:39
av hybris
Men det er ingen som vet nøyaktig hvilke chassinr serie man skal se etter eller fra hvilken dato dette ble fikset? Vurderer import også, og hadde jo vært praktisk om jeg da bare kunne se etter biler registrert etter 03/2000 f.eks. Men har ikke sett noen spesifik info i denne tråden om hvordan man vet sikkert om man står med en bil som har problemblokka eller ikke?

Legg innLagt inn:03 jan 2006 23:06
av jsun
hybris skrev:Men det er ingen som vet nøyaktig hvilke chassinr serie man skal se etter eller fra hvilken dato dette ble fikset? Vurderer import også, og hadde jo vært praktisk om jeg da bare kunne se etter biler registrert etter 03/2000 f.eks. Men har ikke sett noen spesifik info i denne tråden om hvordan man vet sikkert om man står med en bil som har problemblokka eller ikke?
Sitter desverre ikke på hvilken chassie-serie det dreier seg om, og har ikke nummeret på min her, men det er kun snakk om de tideligste, som ble produsert 1999/2000, men mnd. vet jeg ikke.

Legg innLagt inn:04 jan 2006 00:06
av kaimagne
Jeg vet jeg har lest at det gjelder biler opp til og med en eller annen dato i juni 2000. Men jeg finner det ikke igjen, og jeg husker heller ikke chassisnr. Men er den jo bytta motor på, så er du jo garantert at det ikke skjer igjen!

Motortrøbbel

Legg innLagt inn:17 jan 2006 18:04
av johnips
Jeg må si jeg er meget skuffet over å ha kjøpt en 1999 Celica. Til alle dere som har en slik bil: dere er alt for tafatte. Er dere klar over hva dette gjør med bruktprisen på bilene deres?.. Ettersom jeg skjønner, er feilen utbredt. Feilen dreier seg om for trange oljekanaler. Varierer produksjonen av motorene det gjelder så mye at noen eksemplarer er gode, mens andre ikke er det? Jeg tror feilen er på alle motorene, men at det kun er noen som får problemer (avhengig av hva slags olje/service/hvordan bilen kjøres)? Kan noen kyndige her inne gi oss ordntlig svar på hva dette er for noe? Behøver vi å være bekymret? Toyota har bedt meg om å følge med på oljenivået. Jeg har akkurat kjøpt bilen av en Toyotaforhandler, og den var ikke direkte på tilbud for å si det slik. Jeg føler meg lurt.

Re: Motortrøbbel

Legg innLagt inn:17 jan 2006 18:51
av jsun
johnips skrev:Jeg må si jeg er meget skuffet over å ha kjøpt en 1999 Celica. Til alle dere som har en slik bil: dere er alt for tafatte. Er dere klar over hva dette gjør med bruktprisen på bilene deres?.. Ettersom jeg skjønner, er feilen utbredt. Feilen dreier seg om for trange oljekanaler. Varierer produksjonen av motorene det gjelder så mye at noen eksemplarer er gode, mens andre ikke er det? Jeg tror feilen er på alle motorene, men at det kun er noen som får problemer (avhengig av hva slags olje/service/hvordan bilen kjøres)? Kan noen kyndige her inne gi oss ordntlig svar på hva dette er for noe? Behøver vi å være bekymret? Toyota har bedt meg om å følge med på oljenivået. Jeg har akkurat kjøpt bilen av en Toyotaforhandler, og den var ikke direkte på tilbud for å si det slik. Jeg føler meg lurt.
Hmmm... Skjønner ikke helt hva du mener med dette???
Bruktbilprisen på MK7, tror jeg nok vil holde seg BRA jeg 8)
Husk... modellen selges ikke lengre fra Toyota i Norge, og det er ingen ulempe å ha en 2004 motor gått 12 000km i en 2000mod. !!!
Dessuten når lyktene er byttet, er det ingen grunn til at bruktprisen skal synke unormalt mye :wink:

Feilen på motorene er fra den første chassie serien, og ikke tilfeldig utvalgte!!
Dette har Toyota på Skøyen bekreftet.
Er din bil produsert i 1999, så "kan" det nok være at feilen også er i din motor.

Re: Motortrøbbel

Legg innLagt inn:17 jan 2006 19:09
av 2fast4u
johnips skrev: Toyota har bedt meg om å følge med på oljenivået. Jeg har akkurat kjøpt bilen av en Toyotaforhandler, og den var ikke direkte på tilbud for å si det slik. Jeg føler meg lurt.
Uheldig at man skal føle seg lurt rett etter at man har kjøpt seg "ny" bil, men som du selv skriver så har du kjøpt bil hos en forhandler, og da burde det ikke være noe problem med ansvaret hvis det evnt skulle vise seg å være noen feil med motoren.
Forhandleren kan vel også opplyse om det har blitt skiftet motor på denne bilen tidligere.

Toyota innrømmer div feiler på ZZ-motoren og denne har vært gjennom flere endringer i løpet av disse siste årene.
Ny type stempelringer (endret materiale) kom på vårparten 2002, endringer på motorblokk kom vel først på produksjonsåret 2003.
Denne nye motorblokka har endret returkanaler for olje fra topplokk slik at motorolje ikke skal bli forurenset av oljedamp.
Problemet på den "gamle" motoren var vel hovedsakelig akkurat dette at denne forurensete motoroljen gjorde at oljeringene ble brent fast i stemplene og mistet sin funksjon.

Fabrikken gir utvidet garanti på ZZ-motoren, som nå er 5 år eller 150.000 km.
Har du en 99 mod så kan det bli et lite problem, men bruktbilgarantien burde vel dekke dette.
Evnt om motoren er byttet tidligere så har du vel en garanti på denne.

:wink:

Legg innLagt inn:17 jan 2006 20:59
av johnips
Takk for god informasjon! :D Jeg for min del finner meg ikke i å ha en latent kritisk motorfeil liggende å ulme... Jeg kommer til å ta en alvorsprat med Toyota. Det siste dem sa, var at de hadde hatt problemer med enkelte motorer på Celica noen som følge av konstruksjonsfeil og noen andre pga. manglende vedlikehold. Det høres helt utrolig ut spør du meg. Er de nye motortypene så avhengig av service, at slurver du så havarerer hele dritten? Jeg har ikke hjerte til å selge en bil med en slik mulig stor feil videre. Hva skjer om motoren havarerer om to eller tre år, eller om motoren har gått mye en gang i fremtiden? Er dette B-vare som ikke vil holde i lengden? Mulig jeg overdriver, men jeg vil ha beroligende informasjon om hva dette egentlig dreier seg om av dere som har peiling. Motoren er forøvrig ikke byttet på min bil, ei heller lyktene (men det ser ikke ut til å være noe problem).

Legg innLagt inn:19 jan 2006 22:58
av Goose
Jeg synes uansett at 5 år garanti er ALT for dårlig når det gjelder en kjent feil på en motor. Hva med de som kjører bilen kun på sommer og som aldri kommer oppi 50 000 km på 5 år?
Dette er laterlig. Samme gjelder med lykta. Jeg fikk ikke min på garantien selv om Toyota vet om feil på lyktene.

Jeg har generelt intrykk at toyota norge er langt i fra så samarbeidsvillig som toyota i andre land....

Nå er ikke dette 100% ment negativt som det kunne tolkes ut i fra teksten. Jeg har hatt stortsett positive opplevelser med toyota, men når det gjelder akkurat den feilen med lykte ble jeg irritert.

En annen ting. FEil med motor blokka må ha en sammenheng med bruk av bilen. Kan ikke tenke meg noe annet. Det er jo flere 99 modeller mk7 som har gått langt over 150 000 uten feil.

Jeg er sikekr på at sammenheng mellom, bruk av bilen, olje typen har mye å si.

Legg innLagt inn:20 jan 2006 00:33
av T23 Turbo
De 1zz-fe motore der har haft problemmer med olie forbrug,er de 129hk der ligger i avensis,og det er IKKE samme blok.Det er også andre stempler.
MVH Finn

Legg innLagt inn:12 feb 2006 21:31
av johnips
Hva er normalt oljeforbruk? Min 1999 7-gen har på 1000 km gått fra toppen av målepinnen, ned til ca. halve. Hvor mye utgjør dette? 0,5 liter? Min forrige 6-gen trengte jeg aldri å etterfylle olje mellom servicene... Jeg er bekymret, og hadde tenkt å ha denne bilen i langtidseie.
Her er svaret jeg fikk fra Toyota Norge:
"Hei!
Viser til din forespørsel om det er produksjonsfeil på motorene i Celica
fra 1999 og/eller 2000. Vi har ingen formening om det er noen
produksjonsfeil fra fabrikken med motorene på Celica fra nevnte år. Det er registrert noen motorer med unormalt oljeforbruk, noen på grunn av
produksjonsfeil, mens andre på grunn av manglende/feilaktig vedlikehold."
Manglende/feilaktig veldikehold??? Hvem i all verden eier en Celica og vedlikeholder den "feil"??? :D