TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Spm angÃ¥ende oppgradering/trimming av 2JZ

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #407027  av Radial
 
på 1JZ ryker som regel den Fremste først, pga oljeåndinga fra motoren suges inn der.. Men på min var den bakre dårligst.
Det der er nok vilkårlig fra bil til bil... men siden 2JZ har sekvensiell-turbo og ikke Paralell, vil jeg tro det er den turboen som spinner opp Først som får mest juling, og det er vel den bakerste på 2JZ
 #407051  av olemoda
 
Hvordan er det å ta ut alt dette her? altså selve turboene?
Mye styr å vanskelig å komme til? Trenger noe spesialverktøy?
Skal sjekke de i helgen, så håper de er like hel ennå.
 #407052  av Supramk3turbo
 
Litt knot er det, men trenger ikke noe spesial verktøy. Mest sannsynlig sitter en del av bolter å muttere ganske godt rundt manifolden, men med litt tålomdighet går det :)
 #407123  av olemoda
 
Da har jeg skrudd av å sjekket slakk å sånn i turboene.
var ingen langsgående slakk, bittelitt oppåned slakk, på 1-1.5mm kanskje.
De snurret ganske fint.
Nå har jo bilen stått siden slutten av november, har ikke vært startet etter det.
Så er jo ikke oljetrykk i turboene nå heller da.
Var antydning til olje inni rørene, såg det på hansken hvis jeg dro på innsiden av rørene, men ikke noe særlig mer enn det.
Bilen er nå gått 82000, men var helt orginal frem til ca 76000, da ble trykket justert til 1.1.

er disse turboene klar for utskiftning eller holder de en stund til?
 #407128  av Radial
 
Kjør på, ryker de så ryker de. 1mm er normal slark når det er rimelig olje-tomt inni der. Positivt med null inn/ut slark.
men 88k er jo ingenting egentlig..
Min 1JZ hadde gått 133k før ene turboen røyk.. Vanlig vis lever turboer ca 150k om man er flink til å la de kjøle seg litt ned etter hardkjøringa.
 #407132  av olemoda
 
Gidder ikke gjøre noe før de ryker, men e dumt hvis de e på grensen nå også ryker de rett før sommeren, tar litt tid å få de overhalt.
Var ingen inn å ut slakk, kun 1-1.5mm opp å ned slakk.
Hadde ihvertfall håpet at de skulle vart denne sesongen.
Har ikke planer om å bruke den på bane eller noe heller, så blir vel ikke akkurat så mye herjing osv.
Hørte av å til en lyd når den begynte å lade opp nemlig, rundt 2-3000 kanskje når jeg ikke hadde full gass, derfor jeg hele tiden har gått å vært litt bekymret, men kan jo være noe annet som lager den lyden.

Men slik som forklart, så funker disse turboene forhåpentligvis en stund til?
 #407171  av Radial
 
japp, de går nok en god stund til
Når du har disse Stål-turbinhjula som US og Euro-spec turboene har, så er det egentlig kun Lager-huset som kan gå istykker, og det er dette du sjekker med slarken.

Jeg leste ett sted at:
Det er inn/ut slarken er slarken som kommer etterhvert når man kjører høyt ladetrykk, fordi dette stresser ett visst thrust-lager inni lagerhuset. Opp/ned slarken er stort sett pga kjøring uten smøring (eks skru av motor med en gang etter herjing, etz).


Lyden du hører kan like godt være en løs vakum-slange eller lekkende kobling på trykkrøret, ikke uvanlig at slike lekkasjer kommer ekstra godt fram når man skrur opp trykket :)
 #407174  av olemoda
 
Ok, det var betryggende å høre=)
Da satser eg på at de holder i år.
Får gå over alle slangene og koblingene å sjekke.
Takker for hjelp=)

Men over til noe annet.
Den greddy BC'en? Den skal jo kobles mellom trykk på turboen/rørgaten og wastegaten.
skal jeg koble fra begge turboene via t stykke og innpå den tingen og samme ut igjen?
Eller kun på ene turboen?
 #407590  av olemoda
 
Hvor viktig er dette luftinntaket på eurospec'en?
Det går jo et "rør" videre ned ved sidenav toppen.
Hvilken funksjon har dette og er dette viktig?
Gjør det noe om det fjernes?
Tenkte ved evt montering av tårnstag og trd panser...
Men vil ikke fjerne det hvis det er litt viktig
 #407772  av gossgoss
 
skal kjøpe meg singel turbo kitt, fule rail, dyser, bensinpumpe og bensin regulator.

tenkte å montere dette på bilen før jeg kjøper meg data sprut, hvordan vil bilen gå uten spruten?
har ikke rå til data spruten med det første.
 #407880  av JePe
 
gossgoss skrev:skal kjøpe meg singel turbo kitt, fule rail, dyser, bensinpumpe og bensin regulator.

tenkte å montere dette på bilen før jeg kjøper meg data sprut, hvordan vil bilen gå uten spruten?
har ikke rå til data spruten med det første.

Tror nok du må ha sprut i samme slengen, eller så vil du nok ikke ha så mye glede av det. Det vil ikke gå noe særlig..
 #408075  av Radial
 
gossgoss skrev:skal kjøpe meg singel turbo kitt, fule rail, dyser, bensinpumpe og bensin regulator.

tenkte å montere dette på bilen før jeg kjøper meg data sprut, hvordan vil bilen gå uten spruten?
har ikke rå til data spruten med det første.


PRØV! :)

Men unngå særlig mer enn 1 kg ladetrykk , og du MÅ ha en AFR-måler av Bredbånds-typen.

Hvis det går dårlig, så må du uansett ha sprut.... men på 1JZ kjører folk med OEM-sprutet med stor singelturbo, og det går helt fint, men som oftest får du en del mer Lagg.