Side 4 av 4
Re: Spm angående oppgradering/trimming av 2JZ
Legg innLagt inn:16 feb 2012 17:01
av Radial
på 1JZ ryker som regel den Fremste først, pga oljeåndinga fra motoren suges inn der.. Men på min var den bakre dårligst.
Det der er nok vilkårlig fra bil til bil... men siden 2JZ har sekvensiell-turbo og ikke Paralell, vil jeg tro det er den turboen som spinner opp Først som får mest juling, og det er vel den bakerste på 2JZ
Re: Spm angående oppgradering/trimming av 2JZ
Legg innLagt inn:17 feb 2012 10:06
av olemoda
Hvordan er det å ta ut alt dette her? altså selve turboene?
Mye styr å vanskelig å komme til? Trenger noe spesialverktøy?
Skal sjekke de i helgen, så håper de er like hel ennå.
Re: Spm angående oppgradering/trimming av 2JZ
Legg innLagt inn:17 feb 2012 11:32
av Supramk3turbo
Litt knot er det, men trenger ikke noe spesial verktøy. Mest sannsynlig sitter en del av bolter å muttere ganske godt rundt manifolden, men med litt tålomdighet går det

Re: Spm angående oppgradering/trimming av 2JZ
Legg innLagt inn:18 feb 2012 16:08
av olemoda
Da har jeg skrudd av å sjekket slakk å sånn i turboene.
var ingen langsgående slakk, bittelitt oppåned slakk, på 1-1.5mm kanskje.
De snurret ganske fint.
Nå har jo bilen stått siden slutten av november, har ikke vært startet etter det.
Så er jo ikke oljetrykk i turboene nå heller da.
Var antydning til olje inni rørene, såg det på hansken hvis jeg dro på innsiden av rørene, men ikke noe særlig mer enn det.
Bilen er nå gått 82000, men var helt orginal frem til ca 76000, da ble trykket justert til 1.1.
er disse turboene klar for utskiftning eller holder de en stund til?
Re: Spm angående oppgradering/trimming av 2JZ
Legg innLagt inn:18 feb 2012 19:11
av Radial
Kjør på, ryker de så ryker de. 1mm er normal slark når det er rimelig olje-tomt inni der. Positivt med null inn/ut slark.
men 88k er jo ingenting egentlig..
Min 1JZ hadde gått 133k før ene turboen røyk.. Vanlig vis lever turboer ca 150k om man er flink til å la de kjøle seg litt ned etter hardkjøringa.
Re: Spm angående oppgradering/trimming av 2JZ
Legg innLagt inn:18 feb 2012 22:15
av olemoda
Gidder ikke gjøre noe før de ryker, men e dumt hvis de e på grensen nå også ryker de rett før sommeren, tar litt tid å få de overhalt.
Var ingen inn å ut slakk, kun 1-1.5mm opp å ned slakk.
Hadde ihvertfall håpet at de skulle vart denne sesongen.
Har ikke planer om å bruke den på bane eller noe heller, så blir vel ikke akkurat så mye herjing osv.
Hørte av å til en lyd når den begynte å lade opp nemlig, rundt 2-3000 kanskje når jeg ikke hadde full gass, derfor jeg hele tiden har gått å vært litt bekymret, men kan jo være noe annet som lager den lyden.
Men slik som forklart, så funker disse turboene forhåpentligvis en stund til?
Re: Spm angående oppgradering/trimming av 2JZ
Legg innLagt inn:19 feb 2012 23:25
av Radial
japp, de går nok en god stund til
Når du har disse Stål-turbinhjula som US og Euro-spec turboene har, så er det egentlig kun Lager-huset som kan gå istykker, og det er dette du sjekker med slarken.
Jeg leste ett sted at:
Det er inn/ut slarken er slarken som kommer etterhvert når man kjører høyt ladetrykk, fordi dette stresser ett visst thrust-lager inni lagerhuset. Opp/ned slarken er stort sett pga kjøring uten smøring (eks skru av motor med en gang etter herjing, etz).
Lyden du hører kan like godt være en løs vakum-slange eller lekkende kobling på trykkrøret, ikke uvanlig at slike lekkasjer kommer ekstra godt fram når man skrur opp trykket

Re: Spm angående oppgradering/trimming av 2JZ
Legg innLagt inn:20 feb 2012 08:17
av olemoda
Ok, det var betryggende å høre=)
Da satser eg på at de holder i år.
Får gå over alle slangene og koblingene å sjekke.
Takker for hjelp=)
Men over til noe annet.
Den greddy BC'en? Den skal jo kobles mellom trykk på turboen/rørgaten og wastegaten.
skal jeg koble fra begge turboene via t stykke og innpå den tingen og samme ut igjen?
Eller kun på ene turboen?
Re: Spm angående oppgradering/trimming av 2JZ
Legg innLagt inn:27 feb 2012 11:43
av olemoda
Hvor viktig er dette luftinntaket på eurospec'en?
Det går jo et "rør" videre ned ved sidenav toppen.
Hvilken funksjon har dette og er dette viktig?
Gjør det noe om det fjernes?
Tenkte ved evt montering av tårnstag og trd panser...
Men vil ikke fjerne det hvis det er litt viktig
Re: Spm angående oppgradering/trimming av 2JZ
Legg innLagt inn:29 feb 2012 21:21
av gossgoss
skal kjøpe meg singel turbo kitt, fule rail, dyser, bensinpumpe og bensin regulator.
tenkte å montere dette på bilen før jeg kjøper meg data sprut, hvordan vil bilen gå uten spruten?
har ikke rå til data spruten med det første.
Re: Spm angående oppgradering/trimming av 2JZ
Legg innLagt inn:02 mar 2012 10:59
av JePe
gossgoss skrev:skal kjøpe meg singel turbo kitt, fule rail, dyser, bensinpumpe og bensin regulator.
tenkte å montere dette på bilen før jeg kjøper meg data sprut, hvordan vil bilen gå uten spruten?
har ikke rå til data spruten med det første.
Tror nok du må ha sprut i samme slengen, eller så vil du nok ikke ha så mye glede av det. Det vil ikke gå noe særlig..
Re: Spm angående oppgradering/trimming av 2JZ
Legg innLagt inn:05 mar 2012 17:28
av Radial
gossgoss skrev:skal kjøpe meg singel turbo kitt, fule rail, dyser, bensinpumpe og bensin regulator.
tenkte å montere dette på bilen før jeg kjøper meg data sprut, hvordan vil bilen gå uten spruten?
har ikke rå til data spruten med det første.
PRØV!
Men unngå særlig mer enn 1 kg ladetrykk , og du
MÅ ha en AFR-måler av Bredbånds-typen.
Hvis det går dårlig, så må du uansett ha sprut.... men på 1JZ kjører folk med OEM-sprutet med stor singelturbo, og det går helt fint, men som oftest får du en del mer Lagg.