TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ny IS neste Ã¥r?

• Diskusjon og spørsmÃ¥l om Lexus
Diskusjon og spørsmål om Lexus
 #425912  av magnesmurf

Ser at hegnar media har sluppet priser osv. http://www.hegnar.no/motor/article721337.ece

Da kan jeg også skrive at jeg fikk oppgitt pris på 516.000kr for en F-sport modell ferdig på veien fra lexus igår. Dette inkluderte da vinterhjul osv.

Hegnar oppgir pris til 479.400kr for F-sport fra lexus. Uvisst hva som ikke er inkludert da.
 #425913  av mr2storbrua

Problemet er da at det går på bekostning av enten større batterier eller mindre el-motor... Burde være mulig å få til på CT200h da denne har samme drivlinje som prius, men på større lexuser blir nok komforten prioritert. Husk at disse bilene først og fremst er laget for det amerikanske markedet.

Om jeg ikke husker feil så har Toyota kjøpt Tesla, og de kommer vel med ny el-bil i år?
 #425921  av magnesmurf

Toyota har vel gjort seg til samarbedispartner med tesla slik jeg forsto det.

Så tesla får nok en delt modell med toyota etterhvert vil jeg tro. Alternativt blir det en egen modell fra toyota, med tesla drivverk.

Skjønner hvor du vil hen med utfordringene plug in har. Men tror EL motor er sterk nok, så det blir da batteripakken som må bli stor nok. Men har trua på at det lar seg løse.
Men kan være at toyota\lexus lar seg skremme av hvor lite opel ampere\chevrolet colt har solgt.

For min del er ikke el bil aktuelt. Har turer på oppmot 50 mil av og til. Og da er ikke el bil aktuelt, selv om tesla påstår at deres model S skal klare 480km på en lading. Det er nok ikke i norge, med stereo og varmeapprat påslått :P
 #425930  av Geir

Jeg fikk gleden av å se den og å sitte i den i går under introduksjonskvelden, og det er en vakker bil. Jeg har allerede dratt frem kalkulatoren. Er det noen som er lystne på en særdeles strøken CT 200h? :D

Bilen ligger ca 100.000 under nærmeste, tilsvarende konkurrent, og det er sterkt. Bilen får et avgiftslette på 90.000 kr pga hybridteknologien. Nærmeste konkurrent med 2 liter og automatgir starter på 498.000 kr i dag (innstegsmodell), mens man får IS fra 409.900 kr (innstegsmodell). I tillegg er IS-en en 2,5 liter.

Selv er jeg jo ekstremt hypp på F-Sport, mest pga gadgetnivået, og da spesielt "LFA Speedometeret" som fåes med utstyrsgraden F-Sport. Jeg ble sittende og trykke som en helt i går da de satt på bilen slik at man fikk herjet litt. Ergonomien var også veldig god i førersetet, synes jeg. Og rattet må være det deiligste rattet jeg har tatt på noen gang. Husker jeg var veldig imponert over rattet i CT-en, og jeg elsker det fortsatt, men dette var et annet nivå.
Sist redigert av Geir den 28 feb 2013 12:38, redigert 1 gang totalt.
 #425932  av magnesmurf

MÃ¥ bare si meg enig med deg Geir :D

Er F-sport som er aktuell for meg også. Mest pga den tøffe grillen og speedometeret.
Merket meg også rattet, og det faktum at det er oppvarmet 8)
Setene var meget gode, men savnet litt justeringsmuligheter. Gs modellen har jo 18 veis justerbare seter...
Regner med at setene blir enda bedre i den ferdige versjonen av IS, siden dette var en preproduksjons utgave.
Det hjelper også at man får hengerfeste til bilen, selv omd et er hybrid. Og at den kan trekke 750kg. Da har det hvertfall noe for seg.
Eneste jeg ikke har klart å finne info om enda, er om det er radar basert cruise controll. Noe jeg føler er et must i en slik bil.

Har også begynt å regne hardt på dette. Og har kommet frem til at subaruen kanskje blir solgt i løpet av sommeren. IS er mye mer egnet som bruksbil 8)

Men må prøvekjøre osv først, før jeg bestemmer meg.

Hvis denne bilen blir reklamert skikkelig for, tror jeg det blir en stor hit. Og at salgstallene kan overgå forventingene ganske mye. I følge hegnar media forventet de et salg på 600 biler.

Har du peiling på automatkassa på IS Geir?
Så jo at girspak hadde sjalting og hendler bak ratt. Trodde CVT kasser var trinnløse?
 #425936  av Geir

Ja, 18-veis hadde vært enormt, men noe må jo ligge i en prisforskjell på +/- 400k (startpris). Kan ikke få alt til under 500k :)

Du får bare plage selgerne med spørsmålet rundt cruise controllen. Har ikke funnet noe der selv, men om GS-en har det tipper jeg denne vil ha det. Selgerne må jobbe hardt og hurtig nå for å få på plass alle fakta, så det er bare å sette dem i arbeid. Hadde en på telefon istad som målte bagasjerommet for meg opp i mente slik at jeg kan regne på om barnevogna passer før bilen ble sendt videre til Sverige. Vogna får plass i CT-en, men dette bagasjerommet er jo mye lavere og myyye dypere. Jeg hadde mange spørsmål i går som jeg merket var utfordrende, men det er jo fordi den er såpass ny som den er. Det er svært lite info tross at priser og bestilling er mulig.

Jeg har ikke prøvekjørt noen av Lexusene mine før jeg kjøpte, og ingen har skuffet meg, så jeg tror jeg driter i det nå også. Hvis økonomien min tillater det vil jeg nok legge ut CT-en for salg rimelig kjapt.

Det er CVT på alle hybrider, og ja, de er trinnløse. Jeg tror girspaken forsvinner i modellene vi får hit. Det står jo at Comfort vil ha paddleshift i prislisten jeg fikk, men jeg skjønner ikke kombinasjonen med det og CVT. Jeg ser dog ingen bilder på nettet av interiøret uten den girspaken, så jeg begynner å lure på om det er noe nytt på gang her. Det Lexusene, og hybridene til Toyota, stort sett får pes for er jo CVT-kassa. Kanskje de har tatt det til seg og ønsker å gi eierne mer muligheter til å styre showet selv? I don't know.

Jeg fikk beskjed om at det var mye på denne prototypen man ikke skulle bli bombesikker på, som f.eks. setene. Her i Norge vil vi kun få elektriske seter på helskinn, trodde dem. Bilen i går hadde delskinn og elektrisk justerbare seter. Så det er en del detaljer som mangler.
 #425939  av Geir

479 400,-. Så kan du få 5 tilvalgspakker utover det, og da blir prisene slik;

Pakke 1: 516.100,-
Pakke 2: 525.000,-
Pakke 3: 543.000,-
Pakke 4: 551.900,-
Pakke 5: 560.800,-
 #425941  av Julebrus

Synes startprisen skulle ha startet høyere, slik at dem ikke plutselig kryr over alt
 #425942  av magnesmurf

Geir skrev:479 400,-. Så kan du få 5 tilvalgspakker utover det, og da blir prisene slik;

Pakke 1: 516.100,-
Pakke 2: 525.000,-
Pakke 3: 543.000,-
Pakke 4: 551.900,-
Pakke 5: 560.800,-
Har du oversikt over hva pakkene inneholder? Ser at engelske lexus siden har noe tilsvarende..
 #425949  av Geir

magnesmurf skrev:Har du oversikt over hva pakkene inneholder? Ser at engelske lexus siden har noe tilsvarende..
Pakke 1:
- LED hovedlys med auto fjernlys og filassistanse
- LED tåkelys
- Navigasjon og lydpakke Mark Levinson (15 høyttalere, DVD, separat forsterker 835 W)

Pakke 2:
- Pakke 1 + Soltak

Pakke 3:
- Pakke 1 + Skinninteriør med kjøling, el.ratt, minnefunksjon og autofunksjon på utvendige speil.

Pakke 4:
- Pakke 3 + Radar Cruise Control, pre-crash sikkerhetspakke (Der kom radaren din, magnesmurf! Har oversett det frem til nå).

Pakke 5:
- Pakke 4 + Soltak.
Julebrus skrev:Synes startprisen skulle ha startet høyere, slik at dem ikke plutselig kryr over alt
Til dels enig, men jeg tror de fleste lar seg "lure" til å kjøre litt utstyr. Samtidig tviler jeg på at den matcher CT-en i popularitet, så det vil vel ikke bli SÅ mange :)
Sist redigert av Geir den 28 feb 2013 19:01, redigert 3 ganger totalt.
 #425950  av mr2storbrua

Angående girkassa og mulighet til å gire selv, så regner jeg med det blir som på rx'en. Kassa er trinnløs, men kan gire opptil 6 gir tror jeg. Dette er "kunstige" gir eller hva man skal si, bruker de egentlig ikke, men kan kanskje være greit å ha til motorbrems...

CVT-kassa får endel kritikk på prius og ct, men blir helt annerledes når motoren blir større. Da tråkker du aldri pedalen helt i bunn (bortsett fra av og til :P) og det tar ikke lang tid før du når fartsgrensen og dermed slipper du et høyt, jevnt turtall. Føles omtrent som en veldig fin giring i det du slipper opp på gassen faktisk :)
 #425951  av Geir

mr2storbrua skrev:Angående girkassa og mulighet til å gire selv, så regner jeg med det blir som på rx'en. Kassa er trinnløs, men kan gire opptil 6 gir tror jeg. Dette er "kunstige" gir eller hva man skal si, bruker de egentlig ikke, men kan kanskje være greit å ha til motorbrems...

CVT-kassa får endel kritikk på prius og ct, men blir helt annerledes når motoren blir større. Da tråkker du aldri pedalen helt i bunn (bortsett fra av og til :P) og det tar ikke lang tid før du når fartsgrensen og dermed slipper du et høyt, jevnt turtall. Føles omtrent som en veldig fin giring i det du slipper opp på gassen faktisk :)
Takk for oppklaring. Kjenner ikke RX-en så godt.

Jeg som har CT selv synes kritikken av CVT er ganske overdrevet. Ja, det er litt lyd, men i mange tester skulle man tro de satt i en gammel Lada, hehe.
 #426006  av Geir

Ser at Executive med pakke 2 også har radar cruise control. Den koster 480.500,-. Ser ut til at det er billigste versjon med radar cruise control :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9