TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ødelagte stempelringer?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#120365  av TOYPARTS

Hon sylindrene, bytt stempelfjærer og lagre i motoren, bytt ventiltettninger i toppen samt slip den og blokk, kjøp brukte stempler av Amund, da vet du at du har en god motor.

Koster litt peng, men det kan være et bedre alternativ til en "ny" motor som du ikke vet så mye om.

#120434  av Hobbes

Det var det som skjedde med min motor og. Har et likt stempel hjemme. Men jeg fik skrape i sylinder veggen og måtte bore opp sylindrene og skifte alle stempler. Lykke til.

#120469  av FireWalk

Sylinderen så helt fin ut...

Stemplene jeg la ut bilde av er de orginale stemplene sant? Vi målte sylinderen nå, og boringen er på 86mm . Er det det som er orginalt? håpe håpe...

#120479  av CelicaTurbo

Det er orginalt ja.. stemplene kan jeg ikke si noe om..

#120594  av FireWalk

bah.. tok ut enda et stempel nå og det var også knust....... begynner å se mørkt ut dette her... :roll:

Var også ripe i sylinderen... såpass at man kjenner det godt med neglen...

#120604  av teknikeren

FireWalk skrev:bah.. tok ut enda et stempel nå og det var også knust....... begynner å se mørkt ut dette her... :roll:

Var også ripe i sylinderen... såpass at man kjenner det godt med neglen...
Ikke mørkt men små dyrt :cry:

#120608  av FireWalk

begynner seriøst å lure på om det er verd å fikse i det hele tatt... må ha 4 nye stempler.. (med mindre amund hadde noen brukte i god stand til en grei pris jeg kan få kjøpe) og nye stempelringer sannsynligvis, alle pakninger til toppen, ekeos manefolden osv.. nye bolter, overhaling av topp.. porting og plansliping, samt honing av sylindre....

blir jo et helvetes arbeid.. :? og ikke minst dyrt..

#120620  av teknikeren

FireWalk skrev:begynner seriøst å lure på om det er verd å fikse i det hele tatt... må ha 4 nye stempler.. (med mindre amund hadde noen brukte i god stand til en grei pris jeg kan få kjøpe) og nye stempelringer sannsynligvis, alle pakninger til toppen, ekeos manefolden osv.. nye bolter, overhaling av topp.. porting og plansliping, samt honing av sylindre....

blir jo et helvetes arbeid.. :? og ikke minst dyrt..
Eller en god sjangse til å lære seg noe nytt? Håper du får løst dette problemet

#120624  av FireWalk

har lært ganske mye av dette her.. Men kunne vært foruten utgiftene det fører med seg.. :(

Får bare håpe at det lar seg sette sammen igjen og at motoren kan bli helt fin igjen.. med porting av topp, honing av sylindere, nye stempel og stempelringer, trd topp pakningen til amund og litt forskjellig så burde den jo bli enda bedre enn den var... :-) om vi noen gang får den sammen igjen da.. hehe.. det vil vise seg..

#120667  av CelicaTurbo

med en såpass kraftig ripe i sylinderen er det vel sjangs for at sylindrene bør borres opp litt, og da kan du nok ikke bruke Amund sine stempler (billiste alternativet er da "oversize" stempler hos Toyota)

#120672  av teknikeren

CelicaTurbo skrev:med en såpass kraftig ripe i sylinderen er det vel sjangs for at sylindrene bør borres opp litt, og da kan du nok ikke bruke Amund sine stempler (billiste alternativet er da "oversize" stempler hos Toyota)
Kankje prøve med honing først? så sette i stempler med ringer og se / måle komp? eller kanskje ripen er for grov

#120673  av CelicaTurbo

mulig honing duger, det får nesten noen andre svare på men jeg trodde honing kun duger til å fjerne minimale skader og er ment for å bedre smøring av sylinderveggene :)

#120683  av teknikeren

CelicaTurbo skrev:mulig honing duger, det får nesten noen andre svare på men jeg trodde honing kun duger til å fjerne minimale skader og er ment for å bedre smøring av sylinderveggene :)
Kan godt være at jeg tar feil der altså..

#120813  av mr_2

Hvis det er sånn som Firewalk sier,at du kjenner det godt med neglen,så holder det nok ikke med honing... :?

#120828  av FireWalk

Begynner å bli mektig lei nå.. har ikke peiling på å borre opp sylinderene.. de jeg kjenner som kan slikt har aldri tid... begynner å helle mot ny motor nå.. så er jeg iallefall kvitt probelmet... virker som om det bare blir værre og værre hele tiden.. :? skal få tatt noen bilder av den ripen om jeg kommer til med kameraet..