TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Nyheter og updates om ft86/gt86/86/frs

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #426032  av inzane2012

oi oi oi, den såg jo ganske bra ut :) Ofte pleier cab utgaven å mangle fullstending linjene til hardtopen, og di pleier ofte se mye lenger ut enn normalt. Men denne syns jeg såg veldig bra ut! Kan lett tenke meg denne kommer til å bli veldig populær i land som ligger i varmere strøk enn oss :)
 #426039  av magnesmurf

Fikk faktisk mer lyst på bilen etter å ha sett den i cab utgave 8)

Mangler bare ca 50hk, så er den perfekt!
 #426045  av ArildM

Bare å kjøpe turbokit fra HKS eller noe slikt det da? Er vel en del kit som er laget mtp original motor og motorstyring såvidt jeg har forstått. Evt sette i Turbomotoren subaru har basert på samme blokk :D Men vi får håpe Toyota kommer med noe lurt originalt etterhvert, selv om det vil slå stygt ut på avgiftssiden... :roll:
 #426083  av 2fast4u

Turbo/kompressorsettet ble bremset til 330hk på denne motoren, men blir en god del økning i avgifter på noe slikt.

:wink:
 #426098  av magnesmurf

Leser postene til en norsk kar i statene som har brz, han skriver litt på subaru forumet.

Ser ut til at han har mappet bilen sin med ecutek, og det er noe å hente der. Ved bytte av eksos og mapping til e85kan man få 200 whp i benk, noe som troligvis tilsvarer ca 230hk på motor. Da begynner det jo å hjelpe litt.

quoter fra posten hans:
Litt oppdatering: Har kjørt med EcuTek Visconti software de siste par månedene. + 13 whp, 8000 rpm, launch control, rev matching downshift, flatfoot upshift og mer aggressive traction og stabilitetskontroll. Litt bugs på dette i starten, men siste revisjon funker bra. Hele motorstyringen er mer aggressive. Som å sette en M bil eller Porsche i sport. Det fine er at du laster opp og ned softwaren selv vha en laptop. Du kan 4 maps samtidig som du kan skifte mellom på cruise control pinnen i fart. Samme firma leverer også et map for E85 som gir + 34 whp uten noen hardware endringer. Betalte $750 for kabel of software med kontinuerlige oppdateringer. Good deal! Eneste store minuset av tuneren Visconti er et one man show som sliter med å håndtere mange kunder av gangen og ting tar tid. Med E85 og eksos klarer folk 200 whp på dyno. Da begynner det å hjelpe. Sikkert nok i flere måneder. :wink:
 #426114  av ArildM

Så ECUen på GT86 kan flashes? Kult :D Da begynner man å snakke, bare å hacke software så er det sikkert mulig å hente ut litt mer hk slik som det blir sagt. Snakker vi Open GT86 software communtiy etterhvert? 8)
 #426119  av magnesmurf

Regner med at det havner under samme forum som de andre subaruene som kan flashes.
Noe som heter rom-raider er et firma som utvikler nye maps for ecu til nyere biler.
Alle brukerene kan dele sine maps der. Har en kompis som driver på med det.

Fikk for øvrig et gratis map til STi'en min der, fremfor å betale nesten 10000kr for å få bilen mappet hos autoconsult eller flissundet.

Trenger nok ikke å hacke noe som helst på gt86. Regner med at ecu er helt åpen for modifikasjon fra fabrikk, uten noen form for sperring.
 #426132  av ArildM

Nice :D
Er det bare jeg som synes det er sykt at ikke noen myndigheter har satt sperrer på dette? Da kan jo Toyota levere en turbobil med 200hk neste år, som egentlig bare er å laste ned ny software til så har man 250-300hk? :)
 #426233  av ArildM

Funker da også, men det blir som alle andre sånne biler. Penest med take nede :)
 #426594  av inzane2012

Har lest flere plasser at Toyota har snakket om sette inn ett KERS system. Og igrunn syns jeg det virker som ett mye bedre alternativ enn å komme med en turbo/kompressor utgave. Da vil du jo i prakis få lovlig "NOS" du kan bruke når du trenger litt ekstra power :)

Bakdelen er jo all den ekstra vekten, pluss at jeg glatt kan se for meg at kostnaden ved en uungåelig reperasjon/bytte av KERS vil vere sikker 5 ganger så dyrt som en turbo overhaling vil vere, pluss KERS er 5 ganger mer innviklet system :P
 #426598  av atledreier

Har nå hatt min GT86 i 4 mnd og kjørt ca 8000km, mest på glatte vinterveier til og fra jobb, men også på langtur og på bare og tørre veier nå i det siste. Og erfaringen er at bilen er fremdeles hysterisk morsom, jeg får bedre og bedre føling med hva den kan og ikke kan gjøre, og jeg ser at dekkbudsjettet mitt nok må justeres opp en del....

Som Clarkson så treffende sa "you're Ken Block in EVERY roundabout, at legal speed....Probably...." :twisted:

Bilen er god å sitte i på langtur, behagelig med A/C og bluetooth/USB osv. Man sitter lavt, så i tett trafikk kan man miste litt oversikten. Det slo meg hvor lavt jeg sitter en ettermiddag i køen hjem fra jobb, når jeg måtte se OPP på Mini'en ved siden av meg.

På tørre, svingete veier våkner bilen virkelig til liv. Jeg har all effekten jeg trenger i denne bilen, den går fortere enn jeg tør å kjøre. Mulig det blir litt trått opp fra slakteren på Rudskogen, men der er jeg bare en gang eller to i året så det får være som det vil. Når svingene kommer tett og turtallet ligger på 6500 i snitt så skjer det noe magisk med både bil og fører. Når bakenden kommuniserer nøyaktig hvor mye grep man har tilgjengelig og framvogna styrer så presist og tett man kan ønske, når motoren hyler; mer, Mer, MER, MEEER! og girskiftene begynner å sitte, når svingene blir tettere og gliset og horna vokser om kapp, det er DA man vet man har valgt rett bil.

...og det er som regel da Onkel står med laseren.... *sukk*

Har bare kosta meg to prikker og noen tusenlapper så langt, men er stygt redd det kommer mer....
  • 1
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35