TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Modifisere motor, datasprut, styling, totalrenovering +++

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.

#170469  av sleeper

bruker du org bensinpumpe enda?

#170471  av FireWalk

sleeper skrev:bruker du org bensinpumpe enda?
Jepp.. kommer til å bytte den etter hvert, men venter så jeg får kjøpt fuelrail, dyser og pumpe samtidig..

Ladetrykket er satt til 0,5 bar nå.

#170472  av sleeper

FireWalk skrev:
sleeper skrev:bruker du org bensinpumpe enda?
Jepp.. kommer til å bytte den etter hvert, men venter så jeg får kjøpt fuelrail, dyser og pumpe samtidig..

Ladetrykket er satt til 0,5 bar nå.
har du ikke 800cc dyser da?

#170487  av FireWalk

Vi har ikke fått begynt ordentlig på bensinsystemet enda. Tok litt lenger tid enn ventet å få til tenning systemet og bensinstyring. Nå driver vi og mapper bilen som best som råd før vi tar sjansen på å begynne å øke trykket osv. Turtallsperren er forøvrig på 5000 omdreininger også, alt dette for å beskytte motoren intil den er mappet ordentlig.
Men når det er gjort vil vi nok fokusere mer på ytelse og spenstighet! ;)

De fleste av delene som har vært på bilen har faktisk vært gamle slitte BMW deler... mye av dette har funket til den hensikt at vi har fått sett hvordan ting fungerer. Men må uansett ha på nytt når det kommer til stykket. :lol: Faktum er at dette begynner å bli mer og mer en Toyota-BMW..

blir nok 850 dyser som skal på, ny fuelrail, bensinpumpe og regulator. Hadde sikkert holdt med 550 dyser og, men det er så liten forskjell i pris, og det er jo bedre med for stort enn for lite.. :p

#187725  av FireWalk

Er vel på tide å oppdatere prosjekt-tråden litt.. Mye som har skjedd i det siste, men er lenge siden jeg har giddet å oppdatere noe her..

SÃ¥ here goes:

* Tok vekk alle orginale orginale gummislanger og byttet ut med silikon slanger.

* Lakkerte stab-staget som ligger over motoren.

*Modifiserte oljetilførsel og retur på turboen med en flexi slange for enklere av og på-montering.

* Modifiserte datasprutet med et extention board for å få det til å styre traction control, water injection osv.

*sveiset på nye forsterkede fester for eksos anlegget.

* monterte på vann/metanol innsprut kit. 2 liters tank og 150 psi pumpe. Cloged nozzle detector, vann-filter og vannstand måler i tanken med diode som varsler for lavt noivå.

Vann og metanol innsprut systemet styres nå av datasprutet, og er programert med 3 kriterier for å aktivere.

1. Trykket må være over 0,5 bar
2. Temperaturen må være over 25 grader for at den skal aktivere.
3. Dersom trykket kommer over 0,9 bar skal den aktivere uavhengig av temperatur.

Blander inn 25% metanol.

Laget til RPM måleren ved hjelp av et nytt koblingskjema jeg fikk tilsendt (var det deg sleeper?) så nå funker den ordentlig igjen. Eneste som står igjen nå er servostyringen og videre mapping, samt bensin-systemet og turbokit.

Noen bilder:
Vedlegg
Modifisering av datasprut.. (skulle få den til å kontrollere vanninnsprut også, så guruen selv måtte "modifisere" kretskortet samt lage et extention kort.
Modifisering av datasprut.. (skulle få den til å kontrollere vanninnsprut også, så guruen selv måtte "modifisere" kretskortet samt lage et extention kort.
Bilde683.jpg (195.48 kiB) Vist 1010 ganger
slange for vann/metnaol, går inn på første bøyen etter intercooleren.
slange for vann/metnaol, går inn på første bøyen etter intercooleren.
Bilde663.jpg (188.02 kiB) Vist 996 ganger
Water/metanol injection system. Ferdig montert. :)
Water/metanol injection system. Ferdig montert. :)
Bilde644.jpg (184.6 kiB) Vist 998 ganger
Sveiser på nye fester på eksos anlegget etter at de jeg hadde knakk da jeg kjørte ned i et hull i veien..
Sveiser på nye fester på eksos anlegget etter at de jeg hadde knakk da jeg kjørte ned i et hull i veien..
Bilde534.jpg (156.26 kiB) Vist 997 ganger
Kappet og sveiset til en flexislange på turboen for lettere av og påmontering.
Kappet og sveiset til en flexislange på turboen for lettere av og påmontering.
Bilde500.jpg (263.86 kiB) Vist 1011 ganger

#187726  av FireWalk

Noen flere bilder:
Vedlegg
skjermbilde for justering av turbotrykk
skjermbilde for justering av turbotrykk
Bilde826.jpg (130.85 kiB) Vist 1001 ganger
bygging av extention kort.
bygging av extention kort.
Bilde694.jpg (190.67 kiB) Vist 1001 ganger
Modifisering av downpipe, måtte få wideband sensoren flyttet til en mer gunstig posisjon. :)
Modifisering av downpipe, måtte få wideband sensoren flyttet til en mer gunstig posisjon. :)
Bilde409.jpg (249.76 kiB) Vist 991 ganger
motor rom
motor rom
Bilde667.jpg (208.07 kiB) Vist 1014 ganger
water/metanol injection kit. :)
water/metanol injection kit. :)
Bilde628.jpg (167.36 kiB) Vist 996 ganger

#188685  av FireWalk

De siste dagene har jeg bare gjort små-dill egentlig.

- Satte på kjølevifte på tenningsmodulene for å kjøle dem ned. De blir ganske varme, og kjøleplata bak er skrudd inn i torpedoveggen som blir ganske varm..
- Montert GPS.
- Installert nivåmåler i vann/metanol tanken.
- Satte inn to dioder i dashbordet ved siden av blitz turbotrykk måleren. Den ene blinker når vann/metanol blir sprutet inn. Og den vil lyse konstant dersom dysen skulle bli tett.
Den andre lyser dersom nivået i vann/metanol tanken synker til et minimums nivå.
- Montert på diode indikasjonslys for Inovate LC1 wideband sensor/modulen. Blinker for å indikere status samt feilkoder i systemet. Montert Calibrate bryter under girstanga.
- Koblet på Checkvalve på waterinjection systemet.

Det ser ikke spesielt fint ut nå med alle de ledningene baki der, men alle ledninger skal sorteres og flyttes ut av veien. Skal få på plass teppet der, og sage hull og lage en plexiglass plate slik at man ser datasprutet. Så skjærer jeg ut to hull i den der viftene kan stå. Det tror jeg blir bra. Samt lage til med neonlys over og under som belysning. Litt eyecandy. :P
celica_st185 skrev:Er du fornøyd med megasquirt sprutet slik det har virket for deg, er det vanskelig å få stillt inn\mye arbeid å koble opp?
Det funker Utrolig bra! Det er en del dill å få satt opp, og man må jo programere alt fra grunnen av selv omtrent. Samt at i mitt tilfelle har vi laget nye kort og koblet til MS slik at den også kan styre TVIS, Water injection, Traction control, Boost control, AC, tomgangskontroll, Servostyring aktivasjon-signal osv.
Vedlegg
Vifte til å kjøle ned tennings modulene og varmeplaten.
Vifte til å kjøle ned tennings modulene og varmeplaten.
Bilde346.jpg (125.31 kiB) Vist 987 ganger
Koblet på en væskenivå måler i tanken. Den er koblet til en diode i dashbordet som lyser opp når væske nivået begynner å bli farlig lavt.
Koblet på en væskenivå måler i tanken. Den er koblet til en diode i dashbordet som lyser opp når væske nivået begynner å bli farlig lavt.
Bilde347.jpg (115.13 kiB) Vist 995 ganger
Stripset fast wideband lambda modulen på en egen brakett bak icen, og har fått på plass dyse til water injection på innsugsbøyen etter ICen.
Stripset fast wideband lambda modulen på en egen brakett bak icen, og har fått på plass dyse til water injection på innsugsbøyen etter ICen.
Bilde342.jpg (155.24 kiB) Vist 994 ganger
Dioder for å få turtallsignal til orginal RPM måler til tross for to doble coiler. Ganske provisorisk laget til.. foreløpig.. :)
Dioder for å få turtallsignal til orginal RPM måler til tross for to doble coiler. Ganske provisorisk laget til.. foreløpig.. :)
Bilde344.jpg (181.74 kiB) Vist 992 ganger
Checkvalve
Checkvalve
Bilde343.jpg (230.74 kiB) Vist 995 ganger

#188688  av Andy_Celica

Ser veldig bra ut :wink: og med alt det der innkoblet, må det jo bare holde!

Er det slik med den dataspruten du har at du slipper å mappe den på rulle? eller er det det du gjør?

Uansett, ser veldig bra ut :D

#188694  av FireWalk

Andy_Celica skrev:Ser veldig bra ut :wink: og med alt det der innkoblet, må det jo bare holde!

Er det slik med den dataspruten du har at du slipper å mappe den på rulle? eller er det det du gjør?

Uansett, ser veldig bra ut :D
Ligger en god del "redundant" programering inne på den boksen kan man si.. "if fuckup then enable secundary parameters" :P
Den vil benytte seg av en hel rekke metoder for å holde motoren innenfor de parametere som er satt. Dersom jeg skulle få boost creep og solenoiden ikke klarer å få ned trykket fort nok så vil ECU strupe igjen TVIS systemet for å få mindre luft til motoren, den vil aktivere water injection automatisk som et sikkerhetstiltak, sprute inn mer bensin og retardere tenning. I værste fall vil den benytte seg av fuelcut som en siste utvei for å beskytte motoren.

Disse parameterene benytter den seg av om hverandre, og vil på den måten alltid holde motoren innenfor de parametre som er satt.

Har også to moduser nå, Økonomi og Sport. Kjører jeg på økonomi er ladetrykket begrenset til 0,5 bar og med veldig bensinsparende mapper. På sport er alt satt veldig aggresivt og da sluker den jo bensin.

Jeg kommer sikkert til å kjøre den på rullene snart, men intil videre benytter vi oss av justering på rullende landevei, og autotune.

Den kjører konstant med autotune nå. +-20% autocorrection oppå de tabellene som allerede er lagt inn. På den måten finstiller ECU seg selv mens jeg kjører og tilpasser seg min kjørestil.

Noen flere bilder:
Vedlegg
Nytt emblem til panser.
Nytt emblem til panser.
Bilde361.jpg (64.02 kiB) Vist 992 ganger
Litt Rice-boy fakter. Slike klistremerker gir deg alltid minst 20 hk ekstra! he he..
Litt Rice-boy fakter. Slike klistremerker gir deg alltid minst 20 hk ekstra! he he..
Bilde356.jpg (185.57 kiB) Vist 990 ganger
Satte inn GPS navigasjon, temperatur måler, dioder som varsler om lavt væskenivå i vann/metanol tank, samt indikasjonsdiode for wideband LC1 lambda verdier og water injection status / tett dyse varsling.
Satte inn GPS navigasjon, temperatur måler, dioder som varsler om lavt væskenivå i vann/metanol tank, samt indikasjonsdiode for wideband LC1 lambda verdier og water injection status / tett dyse varsling.
Bilde359.jpg (176.32 kiB) Vist 1010 ganger
Mye spagetti baki her nå, men skal som sagt rydde opp i ledningene og få det til å se litt penere ut så snart alt er koblet opp og klart. :)
Mye spagetti baki her nå, men skal som sagt rydde opp i ledningene og få det til å se litt penere ut så snart alt er koblet opp og klart. :)
Bilde362.jpg (184.33 kiB) Vist 1001 ganger

#188706  av FireWalk

Er vel ikke en del av prosjektet, men tar det med uansett:

Traff på en kompis som er fotograf på et streetmeet for noen dager siden, og da ble det kommentert fra flere hold at jeg har så få bilder av bilen min, og det ville de gjøre noe med. Så da ble det brukt 3 timer av dagen på å ta bilder på diverse steder.

Her er noen bilder med ymse resultat :)
Vedlegg
Bilde 218.jpg
Bilde 218.jpg (55.93 kiB) Vist 1014 ganger
Bilde 220.jpg
Bilde 220.jpg (75.02 kiB) Vist 1019 ganger
Untitled-1 copy.jpg
Untitled-1 copy.jpg (100.79 kiB) Vist 1015 ganger
sort hvitt
sort hvitt
Bilde 254.jpg (91.91 kiB) Vist 1004 ganger
Bilde 179.jpg
Bilde 179.jpg (65.76 kiB) Vist 1022 ganger

#188878  av FireWalk

Når jeg kjørte en tur ned på butikken i dag merket jeg at det var en del vann som ble liggende igjen etter bilen når jeg kjørte. Tenkte det kanskje hadde regnet i natt og at det var det som gjorde det.. Når jeg kom opp igjen og parkerte bilen hørte jeg en merkelig suselyd fra motor rommet.

Åpnet opp og kunne etter en titt konstatere at en kjøleslange var sprukket, slik at det sprutet vann. Merket også at det ikke kom noe varme fra varme-apparatet når jeg skrudde det på fult for å teste.

Heldigvis var slangen sprukket helt i enden, så det holdt å ta den av og kappe av det siste stykket der den var ødelagt og sette den på igjen. Tok noe glassfiber rundt, og aluminiumsfolie utenpå der igjen (funker fint som varme-beskyttelse) siden denne slangen ligger ganske nært turboen.

Satte det hele på plass igjen og det ser ut til å funke fint. Fint at noen problem kan løses relativt smertefritt med noen mc-gyver løsninger som ikke koster noe. :)
Vedlegg
Bilde373.jpg
Bilde373.jpg (152.54 kiB) Vist 992 ganger

#188880  av Ivar

FireWalk skrev: Satte det hele på plass igjen og det ser ut til å funke fint. Fint at noen problem kan løses relativt smertefritt med noen mc-gyver løsninger som ikke koster noe. :)
Ikke for å tråkke på deg eller noe, men det er gjerne macgyver-løsninger som sørger for at man får problemer senere.

#188881  av FireWalk

Ivar skrev:
FireWalk skrev: Satte det hele på plass igjen og det ser ut til å funke fint. Fint at noen problem kan løses relativt smertefritt med noen mc-gyver løsninger som ikke koster noe. :)
Ikke for å tråkke på deg eller noe, men det er gjerne macgyver-løsninger som sørger for at man får problemer senere.
Tja.. det kommer litt ann på hva det er snakk om. Når det gjelder isolering så vil det i dette tilfellet funke helt fint, da glassfiberet isolerer veldig godt mot varmen, og det er såpass langt ifra varmekilden. Det er mer snakk om varmestråling her. hadde det vært HFH det var snakk om så hadde jeg gått for orginal isolering, da det er et litt mer ømfintlig område.

Slangen var imidlertid i god stand, den var bare sprukket helt på enden der den går inn på røret, pga at den har lagt litt skjevt på og slangeklemmen har holdt den presset på slik at det over tid har spist seg hull i slangen, satte den BENT på nå og gjorde det ordentlig. Tror ikke det er nødvendig å skifte hele slangen da resten av slangen så ganske ny og fin ut.

Hadde resten av slangen vært morknet og i dårlig forfatning hadde ikke en mcgyver løsning vært å foretrekke.. Men i noen få tilfeller så er det mer enn bra nok.

Men skjønner hva du mener. I de fleste tilfeller er den beste løsninge å skifte ut. Men heldigvis er det også tider da det holder å gjøre slik som jeg har gjort nå. :)

Merker også på Samco silikon slangene, at de tidvis sprekker. Det har ikke noe med at slangene er gamle eller dårlige å gjøre, men at de utsettes for belastning akkurat der de går inn på rørene. Da kapper jeg bare av ytterste biten som er skadet, og kobler på igjen. Har bevisst litt for lange slanger over alt, slik at jeg har litt å gå på nettopp i tilfelle noe slikt skulle skje. :)

#188883  av FireWalk

Forøvrig, når vi snakker om MC gyver løsninger, så er jo egentlig hele motor rommet mit, samt bagasjerommet en eneste stor MC-gyver løsning. Da med tanke på datasprut og alt annet som er laget til. Alt er tatt på sparket og programert fra grunnen av. Ledninger over alt. Men det fungerer faktisk utrolig bra. Funker bedre nå enn da den var orginalt. Det orginale ledningsnettet hadde gjort jobben sin, og var begynt å feile både her og der. :?

Da det ble brudd i ledninsnettet til o2 sensoren ville jo bilen knapt nok gå. Virket som om banke sensoren var gåen (safe mode) men det var den ikke.

Nå er bilen betydelig mer redundant hva motoren og feil her angår. :)

Hadde lignende skjedd nå hadde den enkelt og greit skiftet til o2 sensor nr 2 (narrowband) og om begge to på mirakuløst vis skulle slutte å funke ville den gått over på ferdige tabeller.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 36