Side 5 av 13

Legg innLagt inn:07 nov 2006 10:37
av Dr.Ling
For de som ikke er så flink i nynorsk er altså "sakshandsamar" det samme som saksehånd-same, altså den type same som bor innerst i bushen og gjerne i trærne. I motsetning til rullefot-samene lags riksveien, og årefot-samene (også kalt padlefot-same) langs kysten.

"Handsaming" er den smertefulle prosessen man må igjennom for å konverteres fra rullefot-same eller årefot-same til saksehånds-same.

Legg innLagt inn:07 nov 2006 10:40
av Kjetil84
hehehe, da regner jeg med at handsaming har noe med høyre handa å gjøre?:P

Legg innLagt inn:07 nov 2006 10:43
av Dr.Ling
Se EDIT over.
Jeg visste at noen kom til å tolke "handsaming" sånn, da det jo nordpå er populært å kalle den lille generalen/den enøyde dragen for "samen".

Legg innLagt inn:07 nov 2006 10:50
av Kjetil84
haha, men hva blir da budskapet i mailen?:P
E-posten din er motteken hjå Statens Vegvesen og sendt over til sakshandsamar for handsaming.
blir:
Eposten er mottat hos Statens Vegvesen og sendt over til saksehånd samer for å konverteres til saksehånd same

har jeg forstått rett da?

Legg innLagt inn:07 nov 2006 13:04
av Dr.Ling
Ja. Så jeg skjønner ikke helt hva Vegvesenet holder på med... :roll:

Vært bedre om man hadde fått mail der det stod: "Vi har sendt mailen din til en Toyota-entusiast som jobber hos oss. Han kommer innom deg i morgen for å vise deg hva som må gjøres, og etter ombygging kommer han innom på nytt for en liten titt og prøvetur. Om bilen din ikke er trafikkfarlig kan han da godkjenne bilen på stedet."

Har du funnet noe info om å sette en 3S-GTE i en Carina? For oss med MR2 (eller Celica) skal det jo teoretisk være enklere, da SW20 er laget for både 3S-GE, 3S-GTE, trenger jo "bare" å dokumentere at bremsene er byttet, eller gode nok (ok, trenger litt mer dokumentasjon...)

Skulle ønske Trafikkstasjonene hadde ordentlig testeutstyr som f.eks TUV i Tyskland, så kunne de heller testet bilen og sett at den var forsvarlig, istedet for å kreve en masse papirer som ingen kan skaffe tilveie. Har ikke skjønt hvordan folk får godkjent f.eks Cosworth-motorer i Kadett'er f.eks, da må det jo være en mer individuell vurdering......

Legg innLagt inn:08 nov 2006 00:26
av Andre
Kjetil84 skrev:Hehe, takk skal du ha, men noe 13kr/min hadde jeg ikke ringt uansett!:P

Fikk svar fra vegvesenet idag, jeg forsto budskapet, men det var så vidt!
Nynorsk er ikke mitt favoritt fag, nei stryk det, jeg hater nynorsk mener jeg!
E-posten din er motteken hjå Statens Vegvesen og sendt over til sakshandsamar for handsaming.

Med helsing

Firmapost-vest@vegvesen.no
Fikk samme svar selv når jeg sendte inn forespørsel til vegvesenet:
E-posten din er motteken hjå Statens Vegvesen og sendt over til sakshandsamar for handsaming.

Med helsing

Firmapost-vest@vegvesen.no
Etterfulgt av dette svaret:
Det er fabrikanten eller et uavhengig laboratorium som må si om denne bilen kan ha den økte effekten.
Kan du få noe dokumentasjon fra Toyota på at de to bilene, den som originalt er levert med turbo og din bil har samme karosseri, og hvilken ombygginger som må gjøres på din bil for at den skal tåle den økte effekten, vil vi kunne godkjenne dette.
Din bil er en 1990 modell, og dermed krav til katalysator, slik at den turbomotoren må være av samme års modell eller nyere og klare avgass og støykrava som gjelder for en 1990 mod.

Bilen din er importert i den 22.01.1998 og må da betale ekstraavgifter for den økte effekten og eventuelt vekten.

Dessverre så er det lite hjelp å få fra Toyota på dette, i hvert fall for en MR2, så da kommer man vel ikke utenom å benytte f.eks et uavhengig laberatorium. Tror TUV/KUS eller Teknologisk Institutt kan være veien å gå (eller kankje Markus :wink: )
Fant en tråd på dette her: http://www.bilbygging.no/viewtopic.php?t=1027

Legg innLagt inn:08 nov 2006 10:38
av Kjetil84
Ja hvis de skal være så vanskelige så gidder jeg ikke å godkjenne det..

Evt. droppe hele motorbyttet, men har lyst på turbo!:P

Men uansett blir det ikke før til sommeren, så jeg får mase på vegvesenet til den tid!

Legg innLagt inn:08 nov 2006 12:27
av jumbo
Jeg driver med samme prosess selv.

Satser på Markus senere i vinter for teknisk dokumentasjon ved godkjenning, ellers har jeg en kontaktperson her på Funnemark i Kongsberg også som har vært veldig serviceinnstilt som kanskje kan grave frem litt data for meg.

Ellers vil jeg vel anta at dokumentasjon fra Toyota ikke begrenser seg til Norge... dersom man kan få den samme dokumentasjonen fra f.eks Toyota i Tyskland er vel antakelig det like bra (noe jeg i utgangspunktet antar er langt enklere ettersom mkII har vært solg som nybil der)

Forøvrig har jeg bestemt meg for å avskilte bilen nå i forkant av søknad, slik at ethvert spørsmål og eventuelt problem tilknyttet "for tidlig ombygging" er utelukket.

Legg innLagt inn:08 nov 2006 16:00
av Kjetil84
Fikk svar idag:
Hallo
Det du gjer i dette tilfellet er:
Dokumentere for og bakstilling, bremsar, eventuelle karosseriforsteringar for å montere denne motortype (3 S-GTE).
Send søknad der du beskriv motorskifte frå motor av type 3S-GT til motortype 3S-GTE med dokumentert effekt.
Send også med dokumentasjon over kva du må gjere av tekninske ombygginga (for-bakstilling, bremsar, karooseri m.m)
Du fortel at dette ikkje er noko forskjell på desse to typane. Viss du meinar deleliste frå Toyota fortel dette, sender du denne med søknaden din.
Dette sendes til nærmaste trafikkstasjon.

Med helsing
Bjarte Frækaland

Legg innLagt inn:08 nov 2006 16:32
av jumbo
Høres jo ut som forventet egentlig... dersom bilene er like i understell og bremser vil jo en 1:1 deleliste dokumentere nettopp det.

Kjempefint at dere poster disse mailene forresten, sparer andre for å spørre om akkurat det samme

Legg innLagt inn:08 nov 2006 16:57
av Larsen
Jobber egentlig med å få skrevet ut dele lister fra EPC programmet, men har ikke helt skjønt hvordan jeg gjør det. Kommer ihvertfall til å legge dem ut så fort jeg skjønner hvordan!

Legg innLagt inn:08 nov 2006 19:41
av CelicaTurbo
Larsen skrev:Jobber egentlig med å få skrevet ut dele lister fra EPC programmet, men har ikke helt skjønt hvordan jeg gjør det. Kommer ihvertfall til å legge dem ut så fort jeg skjønner hvordan!
skal delelisten godkjennes som dokumentasjon må den nok skrives ut av en Toyotaforhandler og stemples sammen med en erklæring (pga at det i moderne tider er ganske enkelt å konstruere en falsk utskrift fra et system som godkjenner ikke vet hvordan ser ut ;) ).

Legg innLagt inn:08 nov 2006 20:15
av jumbo
Ja, utskriften må nok være litt mer offisiell enn som så...

Hvor mye erklæring man trenger er vel en annen sak, men har selv settt for meg å få til en relativt grundig deleliste for bremser og understell samt et helt kort brev som bekrefter likheten mellom disse bilene.

Tilbakemeldingene fra mail til vegvesenet ser jo faktisk overraskende positive ut spør du meg.

Legg innLagt inn:08 nov 2006 21:31
av CelicaTurbo
Selve erklæringen trenger nok ikke være mer enn en setning eller to nei ;)

Legg innLagt inn:08 nov 2006 21:31
av Larsen
CelicaTurbo skrev:
Larsen skrev:Jobber egentlig med å få skrevet ut dele lister fra EPC programmet, men har ikke helt skjønt hvordan jeg gjør det. Kommer ihvertfall til å legge dem ut så fort jeg skjønner hvordan!
skal delelisten godkjennes som dokumentasjon må den nok skrives ut av en Toyotaforhandler og stemples sammen med en erklæring (pga at det i moderne tider er ganske enkelt å konstruere en falsk utskrift fra et system som godkjenner ikke vet hvordan ser ut ;) ).
Regner egentlig med det, men hvis jeg ikke klarer det så greier garantert ikke toyota Norge det!